خانهاخبار
پروژه آرا به ابدیت پیوست

پروژه آرا به ابدیت پیوست

گوگل اعلام کرده است که پروژه «آرا» را متوقف کرده است؛ پروژه‌ای که به تولید گوشی‌های تماما ماژولار اختصاص داشت.
۱۳۹۵/۶/۱۵

image

 

خبر کوتاه و دل‌سرد کننده بود: پروژه آرا متوقف شد.

گوگل از سال 2013 در حال کار بر روی پروژه‌ای است که بین علاقه‌مندان با نام پروژه آرا (Project Ara) شناخته می‌شود. این طرح، که ابتدا به موتورولا تعلق داشت و سپس به گوگل واگذار شد، با هدف ساخت گوشی ماژولاری آغاز به کار کرد که کاربر بتواند اجزای مختلف آن را به دلخواه و نیاز خود تعویض کند. این روزها نمونه‌هایی از گوشی‌های ماژولار را می‌بینیم. ال‌جی در G5 نمونه‌ی کوچکی از گوشی‌های ماژولار را به نمایش گذاشت و موتورلا نیز اخیرا Moto Z را معرفی کرده است که از ماژو‌ل‌هایی به نام موتو مد استفاده می‌کند. ماژول‌های این دو گوشی تنها برخی قابلیت‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد، اما پروژه آرا چیزی فراتر از این‌ها بود.

در گوشی‌های پروژه آرا قرار بود کاربر بتواند قطعات اصلی دستگاه خود را تعویض و جایگزین کند. برای مثال سنسور دوربین، باتری اصلی، رم و پردازنده گوشی خود را بتوانید تعویض کنید. ویدئوی زیر شما را با مفهوم پروژه آرا بیشتر آشنا می‌کند؛ پروژه‌ای که گوگل اخیرا اعلام کرده است دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد.

 

اولین گوشی‌های پروژه آرا قرار بود اواخر سال 2015 به بازار عرضه شوند که گوگل اعلام کرد این کار با تاخیر انجام خواهد شد. در کنفرانس Google I/O 2016 گوگل اعلام کرد اولین گوشی‌های پروژه آرا پاییز در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهند گرفت و اوایل سال 2017 این گوشی‌ها را می‌توان در بازار یافت. در حالی که به نظر می‌رسید دنیای گوشی‌های هوشمند تنها چند قدم با تحولی بزرگ فاصله دارد، گوگل اعلام کرد این پروژه را متوقف کرده است. این تصمیم بی‌ارتباط به تغییر سیاست‌های سخت‌افزاری گوگل نیست که یکی دیگر از نتایجش توقف سری نکسوس و تولید سری جدید پیکسل به دست گوگل بوده است.

image

 

اما آیا رویای گوشی‌های ماژولار با مرگ پروژه آرا به ابدیت پیوسته است؟ برخی شایعات می‌گویند که گوگل قصد ندارد حق استفاده از این تکنولوژی را به شرکت‌های دیگر منتقل کند و از الان باید آرزوی دیدن چنین گوشی‌هایی را فراموش کرد. از طرفی گفته می‌شود که گوگل با انتقال حق استفاده از این پروژه و دستاوردهای فعلی آن، به شرکت‌های دیگر اجازه خواهد داد که این رویا را دنبال کنند. برای آگاهی از سرانجام قطعی این پروژه احتمالا باید تا کنفرانس بعدی گوگل درتاریخ 13 مهر صبر کنیم. 

با تمام این اوصاف وقتی شرکتی مانند گوگل نتواسته است از پس چنین پروژه‌ای بربیاید، کدام شرکت دیگر خواهد توانست آنچنان که باید و شاید این پروژه را به سرانجام برساند؟ نظر شما در این مورد چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

Ali

۱۳۹۵/۶/۱۶
این پروژه به نفع ما بود! مثل PC هی قطعات را عوض می کردیم![قبول دارم PC هم این جوری نیست :) ]
نظر شما هم درسته باطری ها واقعا ضعیفن :)

زکریا ریگی

۱۳۹۵/۶/۱۶
در خصوص سخت ابزاری گوشی ها مطلع شوم

Ali

۱۳۹۵/۶/۱۵
معلومه متوقف شد چون سود دهي بازار فعلي رو از بين مي برد!!!! خودتون دو دو تا چهارتا كنيد مي فهميد وقتي بشه رم و ... تغيير داد پس عملا وابستگي ها به مدل هاي جديد و پوچ شركت ها از بين ميره!!!! ولي حيف شد?

پژمان

۱۳۹۵/۶/۱۵
الان حتما یه نفر میاد میگه مایکروسافت!!! کلاهبردار تاریخ تکنولوژی

Milad

۱۳۹۵/۶/۱۵
منو یاد فیلمای اینده میندازه ک همه جا ربات داره ماشینا پرواز میکنن و...
جالبه