خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xperia XA Ultra؛ غولی فروتن

بررسی تخصصی Xperia XA Ultra؛ غولی فروتن

سونی برای پوشش تمام سلایق به سراغ تولید گوشی‌ای رفته که صفحه‌‌نمایشش بسیار بزرگ‌تر از گوشی‌ها و فبلت‌هایی است که در بازار می‌بینیم. علاوه بر صفحه‌نمایش بزرگ قیمت مناسبی هم برای این تبلت در نظر گرفته شده تا بتواند رقیبی سرسخت برای دیگر فبلت‌های بازار باشد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۶/۱۳

سونی امسال خانواده Xperia Z را بازنشسته کرد و تمرکزش را روی خانواده Xperia X گذاشت. 4 گوشی از این خانواده معرفی شده که Xperia XA Ultra بزرگ‌ترین گوشی این خانواده است. XA Ultra قوی‌ترین عضو خانواده نیست، اما ظاهرش به‌اندازه‌ای باجذبه است که در ابتدا تصور می‌کنید قوی‌تری عضو این خانواده باشد. در بررسی امروز این گوشی بزرگ را از جهات مختلف آزمایش می‌کنیم تا به تمام معایب و مزایای آن پی ببریم.

 

image

 

طراحی

درست است که ازنظر اسم با گوشی‌ای متفاوت با گوشی‌های سری Z روبروییم، اما با همان اولین نگاه متوجه می‌شوید که گوشی ساخت شرکت سونی است، زیرا سونی در طراحی این گوشی و خانواده Z زبان مشترکی به کار گرفته است. به‌هرحال Xperia XA Ultra ازنظر ظاهر تفاوت چندانی با دیگر گوشی‌های سونی ندارد. فریم اطراف از فلز تراش‌خورده ساخته شده و قاب پشتی از پلی کربنات است که به‌راحتی اثرانگشت را جذب می‌کند، به‌خصوص رنگ مشکی دستگاه که در اختیار ما بود پر شده بود از اثرانگشت ما!

 

image

 

image

 

همان‌طور که گفتیم، طراحی این گوشی تفاوتی با دیگر گوشی‌های سونی ندارد و به همین دلیل طراحی کلیدها و جایگاه قرارگیری‌شان نیز مانند گوشی‌های دیگر سونی است. کلید پاور و ولوم به همراه کلید مخصوص شاتر دوربین سمت راست دستگاه قرارگرفته‌اند. سمت چپ درگاه کارت حافظه خارجی و سیم‌کارت، بالا سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون دوم و پایین گوشی نیز اسپیکر را به همراه درگاه ارتباطی آن مشاهده می‌کنیم.

image
  
image

image
  
image

image



 

صفحه‌نمایش 6 اینچی 77 درصد قاب جلو را به خود اختصاص داده است. هیچ فاصله‌ای بین صفحه‌نمایش و لبه‌های دستگاه وجود ندارد و صفحه‌نمایش کاملا بدون قاب است. مشکل اساسی در اینجا حاشیه‌های زیاد بالا و پایین صفحه‌نمایش است که به‌خصوص حاشیه بالایی صفحه‌نمایش، به علت قرار گرفتن دوربین سلفی به همراه فلاش، از حاشیه پایینی هم بیشتر است. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم با لنزی بزرگ به همراه فلاش در کنار سنسورهای نور و مجاورت و خروجی صدای مخاطب قرارگرفته‌اند. قاب پشتی میزبان لنز دوربین اصلی و فلاش LED است و لوگوی Xperia نیز با خطی زیبا در اینجا حک شده است.

 

image
  
image

 

جمع‌بندی بخش طراحی

Xperia XA Ultra گوشی بزرگی است. وزن دستگاه 202 گرم است که از iPhone 6S Plus هم سنگین‌تر است. ضخامت دستگاه هم چنگی به دل نمی‌زند و با گوشی ضخیمی روبروییم. جنس بدنه دستگاه بسیار خوب است و همانند نسل‌های قبلی بسیار زیباست. این گوشی در جیبتان جا می‌شود، اما اندازه بزرگش را همیشه حس خواهید کرد و موقع نشستن باید آن را از جیب خارج کنید. به دلیل بدون حاشیه بودن صفحه‌نمایش پهنای گوشی زیاد نیست و همین امر باعث خوش‌دست بودنش شده است. به‌طور خلاصه Xperia XA Ultra گوشی زیبا و خوش‌دستی است که جنس بدنه‌اش لوکس نیست اما باکیفیت است و البته حمل‌ونقلش راحت نیست.

 

صفحه‌نمایش

بدون شک مهم‌ترین قسمت بررسی امروز صفحه‌نمایش بزرگ 6 اینچی است که از نوع IPS LCD است. کیفیتش Full HD است و تراکم پیکسلی‌ای برابر 367 پیکسل در اینچ دارد. اعداد و ارقام می‌خواهند به ما بگویند صفحه‌نمایش با وجود بزرگ و بدون مرز بودن، که دو مشخصه اصلی آن محسوب می‌شوند، در رقابت با گوشی‌هایی مانند Galaxy Note 5، Galaxy Note 7، iPhone 6s Plus، Nexus 6P و V10 در زمینه کیفیت هیچ حرفی برای گفتن ندارد. اما ما به این موضوع اعتقاد داریم که از روی اعداد نمی‌توان در مورد یک ویژگی خاص قضاوت کرد و باید در عمل پی ببریم که این صفحه‌نمایش چه در چنته دارد.

 

image

 

ازنظر نمایش رنگ‌ها، به دلیل جنس صفحه‌نمایش، مشکلی وجود ندارد و رنگ‌ها زنده‌اند و حالت طبیعی خودشان را دارند، اما تفکیک‌پذیری رنگ‌ها خوب نیست.

روشنایی صفحه‌نمایش را می‌توان ضعیف‌ترین بخش آن دانست. نوری که از صفحه‌نمایش ساطع می‌شود اصلا مناسب نیست. باوجوداینکه نور صفحه، زمانی که از حداکثر روشنایی استفاده شود، تقریبا زیاد است، چشم را آزار می‌دهد و زمان زیادی نمی‌توان با نور حداکثری آن کار کرد.

کارایی صفحه زیر نور خورشید خوب است و با یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌ها در این زمینه روبرویید. گوشی این کارایی خوب در محیط باز را مدیون نور زیادی است که از صفحه‌نمایش پخش می‌شود.

در صفحات وب نیز شاهد نمایش خوب متون هستیم و تفکیک‌پذیری نوشته‌ها از پس‌زمینه صفحات بسیار خوب است. درعین‌حال هر چه روی یک نوشته زوم کنید، کیفیتش کاسته نمی‌شود و هیچ پیکسلی در نوشته‌ها مشاهده نمی‌شود.

 

image

 

جمع‌بندی بخش صفحه‌نمایش

کیفیت Full HD برای صفحه‌نمایش 6 اینچی این روزها دیگر چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. با توجه به تراکم پیکسلی کم، نباید از این صفحه برای پخش محتوای باکیفیت انتظار زیادی داشت و در مقایسه با رقبای خودش حتما در این زمینه کم می‌آورد. اما برای استفاده روزمره صفحه‌نمایش با اندازه بزرگش بسیار کارآمد است. ما عملکرد این صفحه در صفحات وب را بسیار دوست داشتیم و با توجه به اندازه بزرگش برای تماشای فیلم هم آن را گزینه بسیار خوبی می‌دانیم. این موضوع را نیز از یاد نبرید که زیر نور خورشید هم عملکرد صفحه‌نمایش بسیار عالی است.

 

سخت‌افزار

این گوشی ازنظر سخت‌افزاری قوی است، اما یکی از دلایلی که باعث می‌شود آن را قوی‌ترین عضو خانواده X ندانیم همین سخت‌افزار است. پردازنده استفاده‌شده در این گوشی ساخت کمپانی مدیاتک است و Helio P10 نام دارد. این پردازنده 8 هسته‌ای از تکنولوژی 28 نانومتری بهره برده و اوایل سال 2014 معرفی شده است. ازنظر قدرت پردازشی، پردازنده این گوشی از پردازنده گوشی‌ای مانند Xperia X Performance ضعیف‌تر است، اما این ضعیف‌تر بودن تاثیر چندانی در کارایی‌اش ندارد. ما بازی آسفالت 8 را به‌راحتی در بیشترین کیفیتش روی گوشی اجرا کردیم و مشکلی با آن نداشتیم و هیچ افت فریم یا لگی مشاهده نکردیم. در پردازش فرامین معمولی مانند باز و بسته کردن برنامه‌ها یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز به‌هیچ‌وجه مشکلی با گوشی نخواهید داشت.

 

image

 

در کنار این پردازنده حافظه رم 3 گیگابایتی قرار گرفته است. زمانی که تمام برنامه‌ها بسته باشند حدود 1.8 گیگابایت از این حافظه رم خالی است که نشان می‌دهد رابط کاربری سونی بسیار سبک است.

متاسفانه جای خالی سنسور اثرانگشت کاملا در گوشی حس می‌شود، به‌خصوص اگر پیش از این با گوشی‌های مجهز به این سنسور کار کرده باشید، احتمالا به‌شدت به این سنسور عادت پیدا کرده‌اید و نبودش را در این گوشی حس می‌کنید.

زمانی که نام گوشی Xperia را می‌شنویم ناخودآگاه ویژگی ضدآب بودن برایمان تداعی می‌شود، اما این گوشی از این موهبت بی‌نصیب مانده است. به هر دلیلی، سونی این گوشی را ضدآب نکرده و به همین علت باید مراقب باشید زیر باران از آن استفاده نکنید.

اسپیکر در بخش پایینی گوشی و سمت چپ قرار گرفته است. اگر بخواهید با گوشی بازی کنید یا فیلم ببینید، حتما کف دستتان روی اسپیکر را می‌پوشاند. باوجود تک‌کاناله بودن، صدای اسپیکر بسیار بلند است و علاوه بر بلندی، کیفیت خوبی هم دارد. در بلندترین حالت، صدا کمی تیز می‌شود اما نسبت به گوشی‌های دیگر که اسپیکرشان در این بخش قرار گرفته عملکرد بهتری دارد.

در لبه کناری سمت راست گوشی کاوری مشاهده می‌شود که درگاه سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه خارجی زیر آن قرار دارند. اسلات دو سیم‌کارت در یک سمت و اسلات کارت حافظه در سمت دیگر جای گرفته است. برای جاگذاری سیم‌کارت‌ها باید زبانه اسلات را بگیرید و آن را بیرون بکشید. هر دو اسلات از سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کنند. یکی از عجیب‌ترین رفتارهای گوشی در اینجا مشاهده می‌شود: زمانی که اسلات را از جایش خارج کنید، گوشی به‌صورت خودکار خاموش و روشن می‌شود. نه‌تنها به کاربر هشداری در این مورد داده نمی‌شود، بلکه گوشی منتظر نمی‌ماند تا اسلات را جاگذاری کنید و اگر بعد از روشن شدن اسلات را سر جایش قرار دهید، باز هم گوشی به‌صورت خودکار خاموش و روشن می‌شود.

 

image

 

حافظه داخلی دستگاه 16 گیگابایت است که از این میزان تنها 10.7 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد و مابقی را فایل‌های سیستمی اشغال کرده‌اند.

به لطف استفاده از پردازنده مدیاتک، داغ کردن در گوشی مشاهده نمی‌شود. زمانی که با گوشی بازی کنید یا فیلم 4K بگیرید، گوشی داغ می‌شود، اما این داغ شدن در حدی نیست که موجب آزار شود.

 

image

 

جمع‌بندی بخش سخت‌افزار

Xperia XA Ultra گوشی تقریبا قوی‌ای است. در اجرا کردن فرمان‌ها هیچ مشکلی با گوشی نخواهید داشت و هرچه بخواهید، به‌سرعت برایتان انجام می‌دهد. پشتیبانی از دو سیم‌کارت و حافظه رم 3 گیگابایتی از ویژگی‌های بسیار خوبش به‌حساب می‌آیند و عیب پردازنده نه‌چندان قوی‌اش را می‌پوشانند. مهم‌ترین نقص گوشی در این بخش نبودن سنسور اثرانگشت و ضدآب نبودن آن است که البته هیچ تاثیری بر کارکرد گوشی ندارد. حافظه داخلی دستگاه مورد دیگری است که دوست داشتیم سونی بیشتر به آن توجه می‌کرد.

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

به‌صورت پیش‌فرض اندروید نسخه 6 روی گوشی نصب شده و به احتمال زیاد شاهد به‌روز شدن به اندروید 7 (در آینده نه‌چندان نزدیک) خواهیم بود. رابط کاربری سونی روی این اندروید قرار گرفته و تغییرات مثبت و خوبی برایش به همراه آورده است. تم‌های مختلف و رنگانگ، امکان تغییر اندازه آیکون‌ها، ایجاد تغییرات در 5 برنامه اصلی پایین گوشی، تغییر افکت جابه‌جایی صفحات و خاموش و روشن کردن صفحه‌نمایش با دوبار ضربه زدن روی صفحه‌نمایش ازجمله امکانات خوبی هستند که به لطف رابط کاربری سونی به این محصول افزوده شده‌اند.

 

image

 

نرم‌افزارهای مخصوص سونی نیز به همراه این رابط کاربری روی گوشی نصب شده‌اند. ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه پخش‌کننده موزیک، ایجاد افکت روی عکس، نرم‌افزار ساخت فیلم و... اشاره کرد. جالب‌ترین بخش نرم‌افزاری این است که تمام برنامه‌های سونی در بازار گوگل پلی قرار دارند و اگر سونی بخواهد هر کدام را به‌روزرسانی کند، نیازی نیست به‌روزرسانی کلی برای گوشی ارائه کند.

 

image

 

باز هم خبری از فایل منیجر در گوشی‌های سونی نیست و کاربر مجبور است از فایل منیجرهای غیررسمی (که البته امکانات زیادی دارند) برای دسترسی به محتوای گوشی خود استفاده کند. منتظریم تا سونی فایل منیجری کامل و کاربردی مانند فایل منیجر سامسونگ روی گوشی‌هایش به‌صورت پیش‌فرض نصب کند.

جمع‌بندی بخش سیستم‌عامل و نرم‌افزار

در این بخش هیچ ایرادی نمی‌توانیم به گوشی بگیریم و کارایی‌اش را بسیار دوست داریم. قبل از عرضه محصولات خانواده X از لحاظ نرم‌افزاری با گوشی‌های سونی مشکل داشتیم و بعد از مدتی استفاده هنگ کردن و لگ زدن نرم‌افزار را مشاهده می‌کردیم، اما سونی با دستکاری‌های رابط کاربری‌اش این مشکل را برطرف کرده و اکنون با نرم‌افزاری سرحال روبروییم که نه‌تنها کند نمی‌شود، بلکه از بسیاری رقبای موجود در بازارش سریع‌تر است.

 

image
  
image
  
image

image
  
image
  
image

image

 

دوربین

در کنار صفحه‌نمایش بزرگ، دوربین یکی دیگر از بخش‌های گوشی است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. دوربین اصلی کیفیت 21 مگاپیکسلی و دوربین دوم کیفیت 15 مگاپیکسلی دارد. فلاش LED هم برای دوربین اصلی و هم برای دوربین دوم در نظر گرفته شده است. در بخش نرم‌افزار دوربین در خانواده X شاهد بهبودهای خوبی هستیم که کمک کرده‌اند عکس گرفتن با گوشی راحت‌تر شود.

 

image

 

image

 

اما مهم‌تر از همه کیفیت دوربین است که سونی توانسته در این محصولش نقص‌هایی را که در نسل‌های قبلی دیده بودیم از بین ببرد. در نور روز ثبت جزئیات با دوربین به‌خوبی انجام می‌شود و رنگ‌ها کمی اشباع هستند؛ هیچ نویزی در عکس‌ها دیده نمی‌شود و زمانی که روی عکس زوم می‌کنید افت کیفیت کمی دیده می‌شود. در نور شب نیز دوربین عملکرد خوبی دارد و اگرچه نویز در تصاویر دیده می‌شود، ثبت جزئیات بسیار خوب است.

دوربین دوم با فلاشی که در کنار خود دارد آمده تا هنگام شب و با نور کم عکس‌های روشن و باکیفیتی بگیرد. در نور روز دوربین دوم، بدون فلاش، رنگ‌ها و جزئیات را خوب ثبت می‌کند، اما حالت تاری در عکس‌ها مشاهده می‌شود؛ حتی با چند بار امتحان کردن و نگه‌داشتن گوشی بدون حرکت تا زمانی که عکس ذخیره شود این تاری از بین نرفت. در نور شب، با فلاش، از فاصله نزدیک دوربین عکس‌های روشنی می‌گیرد، اما همچنان همان تاری مشاهده می‌شود. وقتی با مونوپاد تست دوربین دوم با فلاش را در شب انجام دادیم، پی بردیم که فلاش دوربین دوم فضای زیادی را می‌تواند روشن کند، اما متاسفانه نویز تصاویر و تاری آن‌ها با افزایش فاصله بیشتر شد.

 

image

 

جمع‌بندی بخش دوربین

سرعت بالا آمدن و فوکوس دوربین خوب است. نرم‌افزارش بهینه شده و در زمینه کیفیت عکس‌ها سونی به‌خوبی همه‌چیز را بهبود داده است. برخلاف نسل‌های قبلی، از کار کردن با دوربین گوشی رضایت داشتیم و لذت بردیم. در نور روز و شب دوربین عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد که قابل رقابت با عکس‌های دیگر گوشی‌های رده‌بالا است.

 

نمونه عکس‌های دوربین را در ادامه ببینید؛ برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

نمونه عکس دوربین اصلی

image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در محیط بسته

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در تاریکی مطلق با فلاش

image

 

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز

image

 

نمونه عکس دوربین دوم در شب با فلاش از فاصله نزدیک و از فاصله دور با مونوپاد

image
  
image

 


 

باتری

در زمانی که حتی گوشی‌های میان‌رده دارای صفحه‌نمایش 5 یا 5.5 اینچی با باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی یا بیشتر عرضه می‌شوند، انتظار داشتیم در این گوشی نیز باتری پرظرفیتی مشاهده کنیم، اما این طور نبود. سونی از باتری 2700 میلی‌آمپرساعتی برای این محصولش استفاده کرده است. اگرچه ظرفیت باتری زیاد نیست، با استفاده معمولی در طول 1 روز کاری می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. با استفاده سنگین از گوشی باید حداقل روزی 2 بار آن را شارژ کنید.

تعجب‌برانگیزترین بخش باتری زمان شارژ شدنش است. سونی ادعا کرده که گوشی به شارژ سریع مجهز است، اما ما هیچ سرعتی در شارژ آن مشاهده نکردیم. برای شارژ شدن این باتری 2700 میلی‌آمپرساعتی زمانی حدود 150 دقیقه (2 ساعت و 30 دقیقه) نیاز است که بسیار غیرمعمولی است.

 

image

 

نظر نهایی

Xperia XA Ultra گوشی زیبایی است و با اندازه بزرگی که دارد بسیار باجذبه به نظر می‌رسد. ما دوربین و جنس بدنه گوشی را دوست داشتیم، اما صفحه‌نمایش و باتری را جزو موارد منفی گوشی می‌دانیم. دو سیم‌کارته بودن نیز جزو ویژگی‌های کاربردی گوشی است. با توجه به بدون قاب بودن صفحه‌نمایش و عرض کم آن، گوشی بسیار خوش‌دست است و هنگام استفاده به نظر نمی‌رسد که گوشی 6 اینچی دست گرفته‌اید.

 

image

 

باید بخریم؟

اگر از گوشی‌های دارای صفحه‌نمایش بزرگ خوشتان می‌آید، این محصول سونی یکی از انتخاب‌های بسیار هوشمندانه در بازار است. علاوه بر کارایی بسیار خوب دستگاه، چه ازنظر سخت‌افزاری و چه ازنظر نرم‌افزاری، قیمت بسیار خوبی هم برایش در نظر گرفته شده و از بسیاری گوشی‌های رقیب با صفحه‌نمایش بزرگ در بازار ارزان‌تر است.

 

image

 

رقبا

Samsung Galaxy Note7

Samsung Galaxy A9 2016

Huawei Mate 8

Sony Xperia C5 Ultra

Huawei Nexus 6P

LG V10

Apple iPhone 6s Plus
 

عکاس: ساناز شریفی

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (125 نظر)

امیر

۱۳۹۷/۱۱/۹
دقت کن داری میگی یه عده خاص یعنی خاص

Sary

۱۳۹۷/۲/۱۰
سلام
من دوربین جلو گوشیم ضربه خورده و شیشش یکم حالت ترک خوردگی داره، میخواستم بدونم شیشه روی دوربینو میشه عوض کرد؟
اصلا شیشه دوربین واسه Xa ultra پیدا میشه یا نه چون برای تعویضش نمیدونم باید کجا برم

میلاد افزونی

۱۳۹۶/۱۱/۴
با سلام. بررسی جالبی بود به جز یه جاش که گفتید به لطف پردازنده مدیاتک و.....
بیا یه تست انجام بدید مهندس:
نرم افزار اسکایپ رو نصب کنید روی این گوشی و با اینترنت دیتا خود گوشی یه تماس تصویری با دوست خودتون برقرار کنید بعد 1 دقیقه قسمت بالا سمت راست گوشی بشدت داغ میشه در حدی که اگه دست بزنی دستتون میسوزه. از نظر من پردازنه کوالکام خیلی بهتره از نظر داغ شدن و...

Arash

۱۳۹۶/۱۰/۱
هاوایی کجا میشه...!؟

Arash

۱۳۹۶/۱۰/۱
به چه زبونی نوشتی؟