خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی MSI PE60؛ مالتی مدیای زیبا

بررسی تخصصی MSI PE60؛ مالتی مدیای زیبا

شرکت MSI طی اقدامی خلاقانه شروع به تولید سری جدید P با شعار The Art of Perfection (کمال هنر) کرده است. این محصول سری P، یا همان Prestige، یک لپ‌تاپ با کاربری مالتی مدیاست. این سری با سخت‌افزار قدرتمند و قیمت مناسب رقیب جدی سری N شرکت ایسوس است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۵/۱۷

image

 

مقدمه

همانطور که از اسم این سری پیداست، PE60 یک لپ‌تاپ مالتی مدیا با ظاهری زیباست. این شرکت تایوانی تمام تلاش خود را برای اینکه یک دستگاه کامل ارائه کند به‌کار گرفته است. در این بررسی تیم جی اس ام  دستگاه را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری کاملاً بررسی می‌کند.

طراحی و ساخت

اولین موردی که توجه ما را در طراحی این لپ‌تاپ جلب کرد، روکش آلومینیومی هاشورخورده‌ای بود که روی درب دستگاه و اطراف کیبورد قرار دارد. این روکش، که حس خوبی به کاربر می‌دهد، اثر انگشت را خیلی کم جذب می‌کند.

با اینکه MSI سعی کرده سری متفاوتی تولید کند، ساختار و بدنه PE60 بسیار شبیه سری GE همین شرکت است. در حقیقت می‌توان این دستگاه را مدل Downgrade شده GE60 دانست.

PE60 از لولاهای نسبتا قوی ساخته شده، طوری که درب دستگاه را با یک دست نمی‌توان باز کرد. لبه بالایی دستگاه از جنس پلاستیک مات است که هنگام وارد شدن ضربه، از دستگاه محافظت می‌کند.

در پشت دستگاه 2 فن قرار دارد و وسط آنها لوگوی Prestige جای گرفته است. در راست و چپ شاهد پورت‌های متنوعی هستیم که کاربر را از لحاظ ارتباطی بی‌نیاز می‌کند.

در بخش زیرین شاسی یکپارچه‌ای می‌بینیم که درنتیجه برای دسترسی به قطعات باید تمام پیچ‌های پشت دستگاه باز شود که بعضی پیچ‌های آن را شرکت ماتریس (گارانتی رسمی MSI در ایران( پلمپ کرده است. به طور کلی می‌توان PE60 را، به دلیل استفاده از رنگ‌های نقره‌ای و مشکی و طراحی یکپارچه، لپ‌تاپی ساده و شیک دانست.

image

 

image

 

 

نمایشگر

MSI برایPE60  از نمایشگر 15.6 اینچی بهره گرفته است. پنل استفاده‌شده در این محصول از نوع TN است که اگرچه از روبرو رنگ‌هایش مناسب است، زاویه دید محدودی به کاربر می‌دهد. یکی از دلایل ارزان شدن قیمت دستگاه استفاده از همین پنل است.

رزولوشن این نمایشگر 1080×1920، با کیفیت Full HD و تراکم پیکسلی 141ppi است. روکش ماتی که برای این نمایشگر استفاده شده، علاوه بر بهبود دید زیر نور طبیعی و نور اتاق، اثر انگشتتان را کمتر به خود جذب می‌کند. نرم‌افزار پیش‌فرضی به اسم True Color مختص لپ‌تاپ‌های MSI روی سیستم عامل‌های ارجینال نصب است که می‌توانید با استفاده از آن رنگ‌های نمایشگر را تنظیم کنید. یک کلید میانبر برای این ویژگی بالای صفحه کلید تعبیه شده است.

image

 

در ادامه می‌توانید عکس‌ها‌ی صفحه نمایش را زیر نور خارجی و داخلی اتاق ببینید.

image
  
image

 

 

پردازشگر و حافظه

برای آنکه MSI بتواند جایگاه PE60 را در بازار تثبیت کند از سخت‌افزاری قدرتمند و به‌روز برای این دستگاه استفاده کرده است.

در قلب PE60 آخرین نسل پردازنده شرکت اینتل با مدل Intel Core i7 6700HQ قرار دارد. این پردازشگر، که معماری SkyLake و سرعت پایه 2.6 گیگاهرتز دارد، در هنگام استفاده حداکثری به حالت توربو می‌رود و سرعت پردازشش تا فرکانس 3.5 گیگاهرتز می‌رسد. نکته قابل تامل در این پردازنده این است که تمام 4 هسته به این سرعت نمی‌رسند و تنها در صورتی که یک پردازنده کار کند این اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد دلیل این تصمیم شرکت اینتل کاهش مصرف و کاهش دمای CPU بوده است. 6700HQ در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و رده‌بالاها به وفور یافت می‌شود. 

image

 

به لطف این معماری جدید مصرف به 45 وات رسیده و بین 5 تا 10 درصد نسبت به نسل‌های قبلی بهبود پیدا کرده است.

اما مهم‌ترین تغییری که نسبت به نسل قبلی اتفاق افتاده پشتیبانی از حافظه DDR4 و ماژول‌های DDR3L-1600 ،DDR3-1866 ،DDR4-2133  با قابلیت آدرس‌دهی تا 64GB است. گرافیک به‌کاررفته در این پردازنده Intel HD Graphics 530 است که در بخش گرافیک بیشتر به آن می‌پردازیم.

حافظه رم دستگاه با برند A-DATA از دو اسلات 8 گیگابایتی DDR4 با باس 2133 تشکیل شده که درمجموع 16 گیگابایت حافظه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حافظه‌های DDR4-2133 به نسبت DDR3-1600 در خواندن 32 درصد، در نوشتن 37 درصد و در کپی کردن 39 درصد سریع‌تر عمل می‌کنند.

در تصویر زیر مشخصات دقیق  پردازشگر، رم و مادربورد دستگاه را می‌توانید مشاهده کنید.

image

 

ذخیره‌سازی در لپ‌تاپ مالتی مدیا از اهمیت بسیاری برخوردار است. هارد استفاده‌شده در این محصول هارد 1 ترابایتی از شرکت Toshiba است که متاسفانه سرعت گردش این هارد 5400 دور در دقیقه است. این مسئله باعث کاهش سرعت بوت شدن دستگاه می‌شود. امیدواریم در نسل بعدی این دستگاه شاهد هارد دیسک‌های 7200 دور بر دقیقه باشیم.

خبر خوب این است که PE60 یک اسلات M.2 دارد که به شما این امکان را می‌دهد در صورت لزوم از هاردهای سرعت بالا (SSD) بهره‌مند شوید. در تصویر زیر می‌توانید سرعت نوشتن و خواندن این هارد دیسک را مشاهده کنید.

image

 

کارت گرافیک

لپ‌تاپ‌های مالتی مدیا در بهترین حالت به گرافیک Nvidia Geforce GTX960M مجهزند؛ درحقیقت مرز بین کاربری گیمینگ و مالتی مدیا همینجاست که گیمینگ‌ها از GTX960M تازه شروع می‌شوند.

Nvidia Geforce GTX960M کارت نسبتا خوب، دارای حافظه 2 گیگابایتی GDDR5 و با سرعت 5000 مگاهرتز است که مانند همه سری 9 های این شرکت از DirectX 12 پشتیبانی می‌کند. معماری این کارت با نام Maxwell توانسته است 1.87 میلیارد ترانزیستور را درون چیپ خود جای دهد. تصویر زیر مشخصات کامل این کارت را نشان می‌دهد.

image

این کارت با پهنای باند 128 بیت، نسبت به مدل GTX860M 10 درصد سریع‌تر است و حدود 60 وات مصرف برق دارد.

از قابلیت‌های این کارت می‌توان به Battery Boost ،GameStream ،ShadowPlay ،GPU Boost 2.0 ،Optimus، PhysX، CUDA ،SLI و GeForce Experience اشاره کرد.

به کمک تکنولوژی Nvidia Optimus می‌توان از کارت گرافیکی Intel HD Graphics 530 بیشتر بهره برد. نوع کار این تکنولوژی بر اساس میزان استفاده شما از دستگاه است. زمانی که کاربر می‌خواهد از حداکثر کارایی گرفیکی دستگاه بهره ببرد، GTX960M به صورت خودکار وارد میدان می‌شود و در غیر این صورت روی همان Intel HD می‌ماند. این عمل باعث کاهش مصرف باتری و کاهش دما می‌شود.

 جدول پردازش تصویر بازی‌ها (فریم بر ثانیه) این گرافیک نسبت به همین سخت‌افزار در تست‌های گروه جی‌اس‌ام به شرح زیر است.

image

 

نرم‌افزار

بابت نرم افزار های تخصصی خیالتان راحت باشد؛ تیم جی اس ام نرم افزار هایی از قبیل Autocad، Adobe Photoshop، Edius را روی PE60 تست کرده و این دستگاه عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

برای پایین آوردن قیمت تمام‌شده PE60 شرکت MSI این دستگاه را بدون سیستم عامل عرضه کرده است. پس نرم‌افزارهای پیش‌فرض برای عملکرد بهتر دستگاه را خودتان باید از اینجا دانلود کنید. ما به معرفی کاربردی‌ترین آنها می‌پردازیم.

یکی از این نرم‌افزارها SHIFT است که با کمک میانبر Fn+F7 می‌توانید آن را باز کنید. این نرم‌افزار برای کنترل بهتر سیستم از لحاظ سرعت و توان مصرفی ارائه شده که در سه حالت Green، Comfort و Sport کار می‌کند. همان طور که از اسمشان پیداست، گزینه Sport برای بیشترین کارایی و گزینه Green برای کارایی حداقلی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از این نرم‌افزارها Nahimic است. این تکنولوژی در اصل برای جت‌های آموزشی فرانسه است که به کمک آن خلبان سمت و جهت موشکی را که به او نزدیک می‌شود می‌فهمد. این نرم‌افزار در PE60 صدای خروجی دستگاه را به صورت سه‌بعدی پردازش می‌کند و به کاربر یک پنل اختصاصی برای تنظیم باس و تریبل می‌دهد.

image

 

Recovery Image Backup از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توانید آن را از سایت MSI دانلود کنید. این نرم‌افزار، همان گونه که از اسمش پیداست، برای تهیه نسخه پشتیبان از سیستم عامل و اطلاعات است. این نرم افزار خیالتان را از بابت برگشتن اطلاعات از دست رفته راحت می‌کند.

برنامه کاربردی بعدی MSI Shortcut Manager است که به شما امکان تعریف شورتکات‌هایی روی صفحه کلید می‌دهد.

image

 

از جمله ابزارهای مهم که سایت MSI دانلودش را پیشنهاد می‌کند Battery Calibration است که با آن می‌توانید باتری دستگاه را کالیبره کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم هر 2 ماه یک بار این کار را انجام دهید.

 

اسپیکر

اسپیکرهای به‌کاررفته در این سری از شرکت دانمارکی معروف و خوشنام Dynaudio است.

image

 

مکان قرارگیری اسپیکرها در جلو و ووفر در زیر دستگاه است. در تست‌های گروه GSM صدای خروجی از این دستگاه 87 دسیبل بود و درحالت ماکزیمم صدا هیچ‌گونه اعوجاجی نداشت. با نصب درایور صدا نرم‌افزار Nahimic اجرا می‌شود و کاربر می‌تواند از ویژگی سه‌بعدی این اسپیکر بهره‌مند شود. جک‌های هدفون مجهز به سیستم Audio Boost2 است که با روکش طلایی نوید کیفیت خوب را به شما می‌دهد.

image

 

ورودی‌ها و خروجی‌ها

به‌عنوان لپ‌تاپ مالتی مدیا، PE60 از تنوع پورتی خوبی برخوردار است؛ طوری که در سمت راست این دستگاه شاهد یک پورت USB2.0 و یک کارت‌خوان هستیم که بالای درایو نوری قرار گرفته‌اند.

image

 

 در سمت چپ دستگاه 2 عدد پورت USB3.0 در کنار MiniDisplay، HDMI، USB Type-C، Lan و ورودی و خروجی صدا جای گرفته است.

image

 

MSI پورتUSB Type-C  این دستگاه را با ورژن 3.0 عرضه کرده که فقط از این پورت پشتیبانی می‌کند و شاهد سرعت بالای نسل 3.1 آن نیستیم.

پورت‌های Mini Display و HDMI در این دستگاه قابلیت خروجی 4K دارند و می‌‍توان از آنها تصویری با کیفیت Ultra HD دریافت کرد.

کیبورد وتاچ‌پد

کیبورد به‌کاررفته در PE60 از همان کیبوردهای معروف شرکت MSI یعنی SteelSeries است که با تفاوت‌هایی مانند نبود قابلیت تنظیم رنگ نور پس‌زمینه و امکانات نرم‌افزاری از بقیه SteelSeries ها متمایز شده. درحقیقت شرکت MSI این کیبوردها را برای دستگاه‌های گیمینگ خود طراحی کرده بود و با امکانات کمتر روی این دستگاه قرار داده است.

کیفیت این کیبورد بسیار بالاست. این موضوع را با اولین تایپ، خیلی سریع متوجه می‌شوید. نرمی و صدای مطلوب، فاصله مناسب بین کلیدها و وجود Numpad از دیگر ویژگی‌های آن است.

image

 

تاچ‌پد بزرگ به‌کاررفته در PE60 از جنس پلاستیک و با قابلیت مولتی تاچ است؛ به همین دلیل هنگام کار با آن حس متفاوتی به شما القا می‌شود. 

image

 

 

اقلام درون جعبه

درون جعبه این دستگاه یک عدد شارژر، دفترچه و یک موس گیمینگ وجود دارد. این موس به همراه سی‌دی نرم‌افزار مخصوص و درایور به شما این امکان را می‌دهد که از یک موس گیمینگ کنار یک لپ‌تاپ مالتی مدیا لذت ببرید. به کمک نرم‌افزار موس می‌توانید دکمه‌های میانبر روی موس را شخصی‌سازی کنید.

image

 

عمر باتری

لپ‌تاپ‌هایی که باتری 42Whr دارند معمولا در دستگاه‌های 15 اینچی یافت می‌شوند که حدود کارایی آنها بین 4 تا 6 ساعت است. در تست‌های به‌عمل‌آمده توسط گروه جی‌اس‌ام این دستگاه با نور حداقل و بدون هیچ‌گونه فعالیت ارتباطی مانند Wi-Fi، 5 ساعت و 39 دقیقه و در حالت روشن بودن Wi-Fi نیز 2 ساعت و 58 دقیقه شارژ داد.

در ادامه این تست‌ها PE60 در حالت استفاده مداوم با حداکثر توان و روشنایی نمایشگر فقط 1 ساعت و 11 دقیقه دوام آورد.

جمع بندی

در آخر باید بگوییم PE60 یک دستگاه برای پاسخگویی به تمام نیاز های کاربران است. این دستگاه با کارت گرافیک خوب، پورت های متنوع، نمایشگر با کیفیت و ظاهری زیبا جایگاه خوبی در بازار لپ‌تاپ پیدا کرده است. اگر درایو SSD روی این دستگاه وجود داشت سرعت بالاتری را بر روی این دستگاه مشاهده می کردیم. به نظر شما آیا نسل بعدی دستگاه می‌تواند این نیاز کاربر هم جبران کند؟

مشخصات فنی

image

 

image

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

آسمان

۱۳۹۶/۳/۱۳
تو دیجی کالا زده صفحه نمایش ips !!
خیلی دیگه از سایت ها هم همینطور بالاخره چیه !
مدل PE60QD

گیمر

۱۳۹۵/۹/۲۹
من این لپ تاپ رو دارم و نظرم رو میگم... نه. صدای خیلی کمی داره توی کارهای معمولی مثل فیلم دیدن و استفاده از اینترنت خیلی به چشم نمیاد
ولی کافیه یه بازی حجیم رو روش نصب کنی که صدای فن ها دو برابر میشه...
تازه یه دکمه هم بالای کیبورد داره که اگه اون رو فشار بدی سرعت فن ها به حالت توربو میرسه و دقیقا صدای یه پنکه سقفی رو میده...
ولی اگه صدا لپ تاپ رو بالا ببری صدای آزار دهنده ای نداره...

Ali

۱۳۹۵/۹/۲۶
سلام
ببخشید باتری این لپ تاپ خوبه?

مهدی

۱۳۹۵/۸/۱۲
با سلامو خسته نباشید .
چرا در مورد سیستم خنک کننده دستگاه چیزی نگفتید .
دوستان و مدیر محترم سایت ، ایا درسته صدای فن خنک کننده زیاده و ازار دهنده حتی در حالت کار عادی با دستگاه ؟

گیمر

۱۳۹۵/۷/۱۰
سلام به دوستان من است لپتاپ رو مدل ssb=128g 4K رو دارم که قیمتش اون زمان 4.200.000 تومن قیمتش بود واقعا راضی هستم. من خودم گیمرم و سروکار زیادی با گیم دارم و بازی هایی مثل
ASSASSINS CREED SYNDICATE
(GTAV)
(QUANTUM BREAK)
BATMAN ARKHAM KNIGHT
COD BLACK OPS 3
و......
روی بالا ترین تنظیمات اجرا کردم وفریم+60 دریافت کردم و تا حالا هنگ نکرده و خلاصه خیلی خفنه
اول می خواستم لب تاب گیمینگ بگیرم ولی وزن و ظاهرش برام مهم بود و بعد چند ماه تحقیق به این لب تاب رسیدم.امیدوارم کمکی به انتخاب تون کرده باشم.
?