زیتل ۲


سرویس نقد و بررسی تخصصی
9 مرداد 1395 ساعت 20:09
0 نظر

منتخب اخبار خودرویی ایران و جهان در هفته اول مردادماه 95

خبریاب 10: از لیف طلایی برای المپیک تا فوتبال خیریه برای شوماخر

در خبریاب قرار است از هرچیزی صحبت کنیم؛ از خبرهای جالب و اتفاقات عجیب بگیرید تا جدیدترین دستاوردهای تکنولوژیکی خودروسازان و آخرین تحولات خودرویی ایران و جهان. پس منتظر هرچیزی باشید!

در هفته‌ای که گذشت مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا با حضور سهامداران برگزار شد.صبحانه نوشت: مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت، اعلام کرد که شرکت‌های سایپا دیزل و ایران کاوه بزودی از مجموعه سایپا جدا و به بخش خصوصی واگذار می‌شوند تا با این کار 1000 میلیارد تومان از زیان انباشته این دو شرکت از گروه سایپا خارج شود. طبق گزارش بازرسی قانونی سایپا، این شرکت در سال مالی 1394 حدود 1969 میلیارد تومان زیان خالص داشته است. همچنین بدهی‌های سایپا در سال مالی گذشته حدود 3625 میلیارد تومان اعلام شده که تقریبا 2 برابر دارایی‌های جاری این شرکت است!

حالا که هشتمین ماه میلادی شروع شده است ولوو گزارش عملکردش را در نیمه اول 2016 منتشر کرد. همه چیز این گزارش خوب است! به لطف افزایش تولید پرچمداران جدید ولوو یعنی سدان S90 و استیشن V90 ولوو در شش ماهه نخست 2016 بیش از 256 هزار دستگاه فروش داشت که 10.5% بیشتر از سال 2015 است. همچنین فروش ولوو در نیمه اول 2016 در بازار اروپا 10.3% ، در بازار ایالات‌متحده 24.8% و در بازار چین نیز 6.3% بیشتر از سال گذشته شده و درآمد عملیاتی ولوو نیز در این مدت به حدود 650 میلیون دلار رسید که 3 برابر سال قبل است.

نکته دیگری که حتی خود ولوو را هم غافلگیر کرد، فروش بیش از 43 هزار دستگاه XC90 در نیمه اول 2016 است که با درنظرگرفتن فروش سال 2015 آن می‌توان گفت که این شاسی‌بلند لوکس 44000 دلاری تاکنون بیش از 84 هزار دستگاه فروش داشته که فراتر از انتظار سوئدی‌هاست. در صورت تداوم این شرایط احتمالا ولوو در پایان سال 2016 رکورد تاریخی جدیدی را به‌نام خودش ثبت می‌کند.

میزان نوشت: مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک، گفت: طی سال جاری 686 خودروی هیبریدی به منظور تردد رایگان در محدوده طرح ترافیک در سامانه ثبت اطلاعات کرده‌اند. این در حالیست که سال گذشته تنها 159 مورد تردد خودروی هیبریدی را در محدوده طرح ترافیک شاهد بودیم. با توجه به این که این خودروها از جمله وسایل نقلیه پاک محسوب شده و می‌توانند در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر باشند، تردد اینگونه خودروها در این محدوده نیازی به مجوز طرح ترافیک ندارد.

دنیای اقتصاد نوشت: جدیدترین آمار مربوط به سهم بازار خودروهای داخلی در سال 94 در حالی اعلام شد که با وجود کاهش انحصار خودروسازان دولتی آن‌ها همچنان در بازار حکمفرمایی می‌کنند. طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در مجموع 5/ 86 درصد از سهم بازار خودروهای داخلی را سه غول جاده مخصوص شامل ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در دست گرفته‌اند و مابقی سهم بازار را سایر عرضه‌کنندگان خودرو اعم از واردکنندگان و خودروسازان خصوصی پوشش داده‌اند.ایران خودرویی‌ها 45.9% ، سایپا 34.3% و پارس خودرو نیز 6.3% درصد از سهم بازار ایران را در اختیار داشته‌اند.

از خودروسازان دولتی که بگذریم، در بین خصوصی‌ها بیشترین سهم بازار را خودروهای شرکت چینی چری در اختیار دارند که نماینده آن در ایران یعنی مدیران خودرو توانست 5.6% بازار خودرو را بگیرد. کرمان موتور (لیفان و جک) و گروه بهمن (مزدا و بسترن) هردو 2.1% ، دیارخودرو و خودروسازان راین نیز به ترتیب 2/ 0 و 4/ 0 درصد از بازار خودرو کشور را در دست دارند.

در بین شرکت‌های واردکننده نیز بیشترین سهم بازار متعلق به اطلس خودروست که محصولات کیاموتورز کره را روانه بازار کشور کرده است. آسان موتور (هیوندای) ، نگین خودرو (رنو) ، ایرتویا (تویوتا) و مدیاموتور (ام‌جی) به ترتیب بیش از 0.4% و 0.3% و 0.2% و 0.2% در بازار کشور سهم دارند. همچنین چهار شرکت آلفاموتور (آلفارومئو) ، ستاره ایران (مرسدس) ، آرین موتور (میتسوبیشی) و پرشیا خودرو (ب‌ام‌و) نیز هر کدام کمتر از 1% در بازار خودروی کشور سهیم هستند.

اعتماد به نفس برخی خودروسازان چینی‌ در کپی‌‌کردن واقعا قابل تحسین است! مثلا به این خودرو نگاه کنید. این خودرو آکورا نیست بلکه کپی برابر اصل آن است. شرکتی چینی Jinbei به تازگی این شاسی‌بلند جنجالی را با نام Diazi به بازار چین معرفی کرده که بغیر از کابین همه‌چیزش شبیه آکورا MDX است و حتی رنگ خودرو نیز به تقلید از رنگ آکوراست. Diazi که مدل‌های قبلی آن با نام Jinbei MS3 در چین فروخته می‌شد، انجین 1.5 لیتری توربو و 1.8 لیتری دارد که احتمالا قدرت‌شان از 150 تا 160 اسب بیشتر نیست. این خودرو در چین حدود 15 تا 21 هزار دلار قیمت دارد یعنی یک‌هفتم قیمت آکورا MDX. Jinbei از زیرمجموعه‌های کمپانی برلیانس است.

یکشنبه هفته گذشته، یازدهمین دور مسابقات فرمول‌1 در مجارستان برگزار شد. شرکت‌کنندگان باید پیست 4.3 کیلومتری Hungaroring شهر بوداپست را 70 بار دور می‌زدند که مجموعا مسافتی در حدود 306 کیلومتر می‌شد. همیلتون، راننده تیم مرسدس، از جایگاه دوم، مسابقه را شروع کرد ولی وقتی که در همان پیچ اول مسابقه لیدر شد تقریبا تا آخر مسابقه جایگاهش را به کسی نداد و نهایتا بعد از یک ساعت و 40 دقیقه و 30 ثانیه از خط پایان گذشت و پیروز مسابقه شد. البته هم‌تیمی دیگرش، نیکو رزبرگ، در تمام این مدت همیلتون را راحت نگذاشت و حتی در پایان مسابقه تنها با اختلاف 1.9 ثانیه‌ای با همیلتون، به جایگاه دوم رسید.

با پیروزی همیلتون در گرندپری مجارستان، این راننده 31 ساله انگلیسی، پنجمین پیروزی‌اش را در فصل 2016 جشن گرفت. ضمن اینکه برای اولین‌بار در فصل جاری، همیلتون به صدر جدول رده‌بندی مسابقات رسید. دور بعدی فرمول‌وان دهم مردادماه در آلمان است.

به نظر می‌رسد که تویوتا باید تلاش بسیاری کند تا در پایان 2016 به لقب پرفروش‌ترین خودروساز جهان برسد. آمار منتشر شده از سوی برندها نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست 2016 فولکس‌واگن با اختلاف اندکی از تویوتا پیشی گرفته و به جایگاه اول رسیده است. در نیمه اول 2016 غول خودروسازی اروپا با تولید 5.1 میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین برند جهان شد. تویوتا نیز با تولید 4.9 میلیون دستگاه به رتبه دوم رسید. انفجار در کارخانه فولاد یکی از تامین‌کنندگان بزرگ قطعات تویوتا در ماه فوریه و همچنین زلزله ژاپن در ماه آوریل را باید دو دلیل اصلی کاهش تولید تویوتا دانست. سومین خودروساز پرفروش جهان نیز جنرال‌موتورز است که در نیمه اول 2016 بیش از 4.7 میلیون دستگاه تولید داشت.

با اینکه در این روزها کمتر کسی به فرستادن نامه‌های کاغذی علاقه دارد ولی اگر از این‌دسته افراد هستید، با تمبرهای ب‌ام‌و حتما میزان علاقه‌تان چندبرابر می‌شود! به مناسبت گذشت 50 سال از تولد خانواده 02 ب‌ام‌و در سال 1966، آلمانی‌ها تمبرهای ویژه‌ای را چاپ کرده‌اند. خانواده 02 که شامل مدل‌های 1502 و 1602 و 1802 می‌شد، بهترین عضوش مدل جاودانه 2002 و همچنین نسخه توربوشارژ آن یعنی 2002 Turbo بود و به همین دلیل نیز تمبر یادبود آن در آلمان و به تعداد 2002 کپی ساخته شده است. این تمبرها حدود 11 دلار قیمت دارند.

مرسدس که چندی پیش فیوچر باس، نخستین اتوبوس خودران جهان، را معرفی کرده بود حالا می‌گوید نخستین کشنده الکتریکی جهان را هم ساخته است. نام این خودرو را eTruck گذاشته‌اند که فعلا پروتوتایپ است. eTruck با پلتفرم ارتقایافته مرسدس آنتروس ساخته شده و سه محوره است و حدود 26 تن وزن دارد. روی eTruck سه پکیج باتری لیتیوم‌یونی قرار دارد که قدرتشان را به موتورهای الکتریکی تعبیه شده در هر دو چرخ محور دوم منتقل می‌کنند. قدرت eTruck مشخص نیست اما مرسدس گفته که می‌تواند با یکبار شارژ تا حدود 200 کیلومتر حرکت کند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پروژه می‌توان انتظار داشت که تا سال 2020 نسخه تولید نهایی آن وارد بازار جهانی شود.

Zotye Z300 که سایپا آن‌را با نام آریو S300 در ایران مونتاژ می‌کند، به مرحله تولیدانبوه نزدیک‌تر شده است. با افزایش ورود پک‌های CKD این خودرو، در هفته‌ گذشته آقای داریوش ضیاء، معاون برنامه ریزی شرکت بن رو، اعلام کرد تولید روزانه آریو برای نخستین‌بار به مرز 50 دستگاه رسیده است. آریو که سال 2012 در چین معرفی شد برپایه نسل دوم تویوتا آلیون است و انجین 1.6 لیتری 122 اسبی دارد.

فارس نوشت: سرهنگ مرادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، درخصوص مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان در حین رانندگی گفت: مصرف این مواد دشمن شماره یک ایمنی در رانندگی است و وقوع تصادف را 10 برابر افزایش می‌دهد. مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی علاوه بر جریمه 400 هزار تومانی و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه، پرونده قضایی نیز برای فرد خاطی تشکیل و وی به مرجع قضایی معرفی می‌شود. برابر قانون مجازات اسلامی علاوه بر حد شرعی که 80 ضربه تازیانه است، مجازات حبس تعزیری نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته شده و ممکن است وی یک تا پنج سال از رانندگی محروم شود.

اگر بدنبال پیدا کردن اقتصادی‌ترین خودروی تاریخ هستید، جواب‌تان eLi14 است؛ یک خودروی الکتریکی که تیم دانشجویی TUfast Eco  و با اسپانسری آئودی ساخته است. این تیم که گروهی از دانشجویان دانشگاه فنی مونیخ آن‌را تشکیل داده‌اند از سال 2011 پای ثابت مسابقات Shell Eco Marathon بودند و همچنان نیز هستند. نسخه ابتدایی eLi14 نیز دوسال پیش برای شرکت در همین مسابقات ساخته شد ولی حالا مدل ارتقایافته‌ای از آن با آیرودینامیک بهتر و باتری‌های قوی‌تر معرفی شده است. eLi14 با هدف طی‌کردن 1142 کیلومتر به ازای مصرف یک کیلووات ساعت انرژی طراحی شده است ولی زمانیکه برای ثبت رکورد به پیس اختصاصی آئودی رفت، همه را شگفت‌زده کرد چراکه توانست به مسافت 1232 کیلومتر برسد. این یعنی eLi14 اگر یک خودروی بنزینی بود در هر 100 کیلومتر تنها 0.009 لیتر می‌سوزاند یا به‌عبارت بهتر eLi14 در مقیاس بنزینی می‌توانست 10956 کیلومتر را تنها با یک لیتر بنزین طی کند! هم‌اکنون نام eLi14 بعنوان کم‌مصرف‌ترین خودروی الکتریکی جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

هفته گذشته بیش از 25000 نفر برای دیدن فوتبال دوستانه‌ای که به یاد مایکل شوماخر و برای جمع‌آوری کمک‌های خیریه بود به استادیوم اوپل آرنا در شهر ماینتس آلمان رفتند. فیلیپه ماسا (راننده تیم ویلیام-مرسدس)، نیکو رزبرگ (راننده تیم مرسدس)، دنیل ریکاردو (راننده تیم ردبول)، سباستین فتل (راننده تیم فراری) از جمله شخصیت‌های مهم خودرویی حاضر در این مسابقه بودند. البته این بازی دو مهمان ویژه هم داشت؛ یکی میکا هاکینن راننده سابق مکلارن که سال 2001 بازنشسته شد و دیگری میک شوماخر، پسر 17 ساله مایکل شوماخر که هم‌اکنون در مسابقات فرمول4 می‌راند. مایکل شوماخر که سال 2013 در حادثه اسکی به کمای مصنوعی 6 ماهه‌ای رفته بود، این روزها در جایی نامعلوم دوران ریکاوری‌اش را می‌گذراند و آنطور که شنیده شده سال‌ها دوره درمانش طول می‌کشد. همه امیدواریم که روزی پرافتخارترین راننده فرمول1 دوباره به زندگی عادی‌اش برگردد.

بعد از یکسال مذاکره میان سایپا و سیتروئن بالاخره در هفته گذشته مشخص شد که هردو طرف با ایجاد جوینت‌ونچری با مالکیت 50 به 50 رضایت داده‌اند. مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا، میزان سرمایه‌گذاری در قرارداد مشترک با شرکت سیتروئن را 300 میلیون یورو برای شروع کار عنوان کرد و گفت محصولات تولیدی شرکت سایپای کاشان شامل تیبا 2 و پراید طی 5 سال آینده توسط خودروهای مشترک تولید شده جایگزین می‌شوند. اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن تا پایان سال 2017 به بازار معرفی می‌شود.

نیسان در آستانه بازی‌های المپیک ریو 2016، ناوگانی از 4200 خودرو از جمله خودروی الکتریکی لیف و نمونه جدید شاسی‌بلند کیکز را به این رقابت‌ها اعزام کرد. همچنین دفتر نیسان در انگلیس خبر داد که حامی مالی 10 ورزشکار المپیک و شش ورزشکار پارالمپیک شده است که در صورت دستیابی آن ها به مدال طلا، یک خودروی الکتریکی طلایی "لیف" از نیسان می گیرند. بر روی کاپوت، کناره‌ها و سپر عقب این خودرو عبارت "صاحب مدال طلای ریو 2016" حک شده تا همه عابران بفهمند چه کسی درون خودروست!

نسل بعدی مرسدس A45 چیزی فراتر از تصورمان است. از آلمان خبر می‌رسد که اشتوتگارتی‌ها برای نسل بعدی هاچ‌بک A-class که در سال 2018 معرفی می‌شود می‌خواهند قدرت انجین توربوشارژ 2 لیتری‌اش را به مرز 400 اسب برسانند. به همین دلیل در A45 بعدی دیگر خبری از گیربکس 7 سرعته اتومات فعلی آن نیست و مرسدس به‌جای آن از 9 سرعته دوکلاچه استفاده خواهد کرد. هدف بعدی مرسدس در نسل بعدی A45 رسیدن به شتابی کمتر از 4 ثانیه است؛ همه این‌ها یعنی این هاچ‌بک کوچک مرسدس در آینده‌ای نزدیک رقیب بسیاری از سوپرکارهای فعلی جهان خواهد بود.


با کالایاب خودرو در «کانال کالایاب خودرو تلگرام» و «اینستاگرام کالایاب خودرو» همراه شوید



نظرات کاربران

در حال بارگذاری