خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی LG X screen؛ سبک و دیگر هیچ

بررسی تخصصی LG X screen؛ سبک و دیگر هیچ

LG X screen میان رده‌ای جدید از ال‌جی است که مانند V10 به دو صفحه نمایش مجهز است؛ اما وجود صفحه نمایش دوم چقدر در استفاده روزمره از گوشی موثر است؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۵/۴


ایکس در کنار هر نامی یکی از قابلیت‌های مهم گوشی‌های جدید ال‌جی را نشان خواهد داد. شاید با مشاهده پیشوند ایکس در کنار اسکرین داشتن صفحه نمایش باکیفیت و یا بزرگ برای این گوشی تداعی شود، اما در حقیقت ویژگی جذاب‌تری X screen را همراهی می‌کند. ایده صفحه نمایش دوم در ابتدا توسط سامسونگ به نام Edge در برخی از گوشی‌هایش به کار گرفته شد. چندی بعد ال‌جی این ایده را به شکلی متفاوت در V10 استفاده کرد. ال‌جی صفحه نمایش دوم را در بالای صفحه نمایش اصلی تعبیه کرد. این صفحه نمایش ناتیفیکیشن ها، زمان، برخی نرم افزارها و میان برهای تنظیمات را همیشه در دسترس کاربر قرار می‌دهد.

 

image

 

image

  

طراحی

در نگاه اول طراحی X screen چندان شما را جذب نمی‌کند؛ اما به‌محض دیدن قاب پشتی گوشی به یاد گوشی‌های اکسپریای سونی که قاب شیشه‌ای داشتند خواهید افتاد. گرچه این قاب زیبایی گوشی را دو چندان کرده است اما جای اثر انگشت و لک روی آن به‌خوبی مشاهده می‌شود. فریم دور X screen فلزی نیست اما به طرز ماهرانه‌ای شبیه به فلز طراحی شده است. این فریم شبیه به آلومینیوم براش خورده است. رنگ مشکی این گوشی کناره‌های طلایی و رنگ سفید کناره‌های نقره‌ای دارد. برخلاف K10 صفحه نمایش این گوشی 2.5D نیست. با حدود 120 گرم با یک گوشی سبک وزن روبرو هستید. باوجود بدنه پلاستیکی به نظر می‌رسد مقاومت گوشی رضایت بخش است.

وقت آن است که نگاهی به دور تا دور گوشی بیندازیم. محل قرار گیری سیم کارت و کارت حافظه به طرز عجیبی در کناره بالای سمت راست گوشی دقیقا بالای کلید پاور قرار دارد. باز کردن و جایگذاری سیم کارت‌ها احتیاجی به راه اندازی مجدد دستگاه ندارد و به‌محض قرار دادن سیم کارت در گوشی، نشانه آنتن به نمایش در می‌آید. این بار خبری از کلیدهای تنظیم صدا در قاب پشتی نیست و کلیدهای تنظیم صدا به کناره سمت چپ منتقل شده‌اند. لبه پایینی را بلندگو، پورت 3.5 میلی‌متری هدفون و پورت میکرو یو اس بی به همراه یک میکروفن اشغال کرده‌اند.

 

image
 
image

image
 
image

image
 
image

 

صفحه نمایش

همان‌طور که اشاره شد X screen دو صفحه نمایش دارد. هنگامی‌که گوشی خاموش است مجزا بودن دو صفحه نمایش مشخص نمی‌شود. صفحه نمایش اصلی 4.93 اینچ و رزولوشن آن 1280×720 پیکسل است گرچه این رزولوشن برای گوشی‌های امروزی چندان بالا نیست. اندازه 1.76 اینچی هم برای صفحه نمایش دوم کافی به نظر می‌رسد. میزان روشنایی صفحه نمایش حتی در بیشترین حالت هم از گوشی‌هایی چون P9 Lite و یا Honor 5X هوآوی کمتر است. این موضوع باعث می‌شود تصاویر در محیط‌های باز خوانایی کمتری داشته باشند؛ اما استفاده از پنل IPS باعث شده است تا زاویه دید صفحه نمایش بالا باشد.

 

image
 
image

 

 

کارایی صفحه نمایش دوم

وجود یک صفحه نمایش اضافی چه کاربردی دارد؟ این سوالیست که هم در گوشی‌های سامسونگ و هم در V10 باید از خود بپرسیم. زمانی که صفحه نمایش اصلی گوشی خاموش باشد صفحه نمایش دوم ساعت و تاریخ، نوتیفیکیشن ها، میزان درصد باتری و میانبرهای چراغ قوه، دوربین، روشن و خاموش کردن وای فای و تنظیم صدا و همچنین کنترل موزیک در حال پخش را نشان می‌دهد؛ علاوه بر این می‌توانید در تنظیمات این بخش از گوشی بخواهید که امضای شما که می‌تواند نام شما باشد را نشان دهد. صفحه نمایش دوم در هنگام روشن بودن صفحه نمایش اصلی نیز کارایی‌های خوبی دارد؛ می‌توانید موزیک خود را در این قسمت کنترل کنید، برنامه‌های مورد علاقه خود را در اینجا وارد کنید، آخرین برنامه‌هایی که استفاده کرده‌اید را ببینید و حتی مخاطبانی که با آن‌ها بیشترین تماس را دارید در این قسمت قرار دهید. قابلیت خوب این پنل کوچک توانایی شخصی سازی زیاد آن است. نکته جذاب دیگر صفحه نمایش دوم نمایش نوتیفیکیشن ها در هنگام بازی است و این مورد می‌تواند خیالتان را از بابت از دست ندادن تماس‌ها و پیام‌ها راحت کند.

 

image
 
image


image
 
image


image
 
image

 

 

پردازنده و سیستم عامل

طبیعی است که یک گوشی میان رده را با پردازنده Qualcomm Snapdragon 410 MSM8916 ببینیم. این پردازنده 64 بیتی 4 هسته دارد و با چیپ ست گرافیکی Adreno 306 همراه شده است. برای انجام مولتی تسکینگ یک گوشی میان رده 2 گیگابایت حافظه RAM کافی ست. به‌طور متوسط حدود 800 مگابایت از این دو گیگابایت حافظه آزاد است. Xscreen کارهای روزمره شما نظیر وب گردی، پخش فیلم و موسیقی و یا شبکه‌های اجتماعی را اجرا می‌کند حتی اگر اهل بازی هستید باید این مژده را بدهیم که X screen بازی Asphalt 8: Airborne را به‌خوبی Angry Birds اجرا می‌کند؛ اما اجرای آسفالت کمی طول می‌کشد و برخی مواقع کمی لگ در اجرای بازی دیده می‌شود. بهتر است تنظیمات گرافیک این بازی را روی حالت متوسط قرار دهید تا در حین بازی مشکلی پیش نیاید. در حال حاضر و تا قبل از عرضه رسمی اندروید نسخه نوقا مارشمالو آخرین نسخه به‌حساب می‌آید. X screen مجهز به اندروید نسخه 6 یا همان مارشمالو است که ال‌جی ظاهر آن را با رابط کاربری خود تغییر داده است. از نظر ما یکی از بهترین نرم افزارهای از پیش نصب شده روی گوشی‌های ال‌جی نرم افزار LG Backup است. این نرم افزار از تمامی اطلاعات گوشی را اعم از نرم افزارها، پیام‌ها، شماره تماس‌ها و ... پشتیبان تهیه می‌کند و در صورت از دست دادن آن‌ها به‌راحتی می‌توانید تمامی اطلاعاتتان را بازگردانید. حدود 5.99 گیگابایت از 16 گیگابایت حافظه داخلی توسط سیستم عامل و نرم افزارهای از پیش نصب شده اشغال است. اگر فضای بیشتری نیاز دارید باید به فکر تهیه کارت حافظه نیز باشید. البته اگر قید سیم کارت دوم را بزنید.

 

image

 

دوربین

 

image

اندازه دیافراگم دوربین 13 مگاپیکسلی X screen حداکثر 2.2 است این بدان معناست که در محیط‌های کم نور عکس‌های تقریبا خوبی می‌گیرد؛ اما در شرایط نوری خیلی بد نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. عکس‌ها تقریبا تمایل به ماتی دارند به‌طور کلی منوی دوربین شامل حالت Sample و Auto می‌شود. در حالت Sample تنها می‌توانید عکاسی کنید و دسترسی به تنظیمات دیگر ندارید اما در حالت Auto چند تنظیم ساده وجود دارد که البته فرق زیادی باحالت Sample ندارد تنها می‌توانید حالت دوربین را به پانوراما برده و یا تایمر و فلاش را فعال و غیرفعال کنید. شاید بهتر بود حالت HDR نیز برای این دوربین در نظر گرفته می‌شد. دوربین 8 مگاپیکسلی که برای عکاسی سلفی در نظر گرفته شده است نیز کیفیت چندان بالایی ندارد و تاری در عکس‌های آن بیشتر از دوربین اصلی دیده می‌شود. در مجموع نباید دوربین این گونه گوشی‌ها را با دوربین پرچم داران مقایسه کرد. تنها انتظاری که از دوربین گوشی‌های میان رده می‌توان داشت گرفتن عکس‌های نسبتا خوب برای شبکه‌های اجتماعی است.

 

نمونه عکس دوربین اصلی

image
 
image

image
 
image

 

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image

 

 

باتری

X screen مجهز به یک باتری لیتیومی 2300 میلی آمپری غیرقابل تعویض توسط کاربر است. ظرفیت باتری درمقایسه با رقیبانی چون J5 2016 و یا P9 Lite بسیار پایین‌تر است اما ببینیم در کارکرد روزمره این گوشی می‌تواند نیاز ما را تامین کند یا خیر؟

در ابتدا باید بگوییم مدت زمان شارژ باتری از صفر تا 100 درصد حدود 2 ساعت و 46 دقیقه طول می‌کشد. این در حالی است که باتری J5 2016 در مدت یک ساعت و 46 دقیقه شارژ کامل شد. حدود 9 ساعت و 13 دقیقه می‌توانید از طریق Wifi به طول کامل وب گردی کنید. قابلیت always-on صفحه نمایش دوم ساعتی حدود 0.8 درصد از باتری را استفاده می‌کند. در صورت استفاده از تمامی امکانات گوشی نظیر پخش فیلم، وب گردی، استفاده از دیتا و عکاسی تنها یک روز کاری می‌توانید روی باتری حساب باز کنید. در مجموع باید گفت هوشمندهای رقیبان باتری قابل قبول‌تری دارند.

 

نظر نهایی

 

image

 

وجود دو صفحه نمایش در یک گوشی میان رده قابلیتی وسوسه انگیز است اما برای خرید یک گوشی تنها دو صفحه نمایش کافی نیست. متاسفانه باید گفت کیفیت دوربین و صفحه نمایش برای ما که پیش از این J5 2016 را بررسی کرده بودیم رضایت بخش نبود. اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم باید بگوییم عملکرد پردازش گوشی در حد خوبی است و در پردازش‌های سنگین به مشکل بر نخواهید خورد. اگر می‌خواهید در این بازه قیمتی گوشی‌های دیگری را هم مدنظر داشته باشید J5 2016 از سامسونگ و P9 Lite از هوآوی و یا k10 از همین ال‌جی گزینه‌های پیش روی شما هستند.

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (32 نظر)

حسین

۱۳۹۶/۹/۳۰
سلام گوشی من هم lg xscreenهستش دو سوال دارم از شما 1.چرا این قد قطعاتش مثل بک کاور گلس ویا حتی لوازم سخت فزار خودش تو بندر عباس سخت گیر میاد مجبوری چند روز هی بری بازار شاید گیر بیاد یا نه و2.اینکه ایا از otgساپورت میکنه یا نه.مممنون میشم اگه جوابم بدین

علیرضا

۱۳۹۶/۸/۱۱
گوشی داده فعال میکنم ولی هیچ علامتی روی آنتن نمایش داده نمیشود

زهرا

۱۳۹۶/۵/۵
سلام
من یه سالی هست این گوشی رو دارم ولی هنوز نتونستم برای اس ام اس هام رمز بذارم کسی بلده آیا؟؟؟!؟؟!!!

سهیل عباسی

۱۳۹۶/۳/۱
ببخشید سوالی داشتم گوشی من هم همین مدل هستش ولی جای سیم کارتهاپایین سمت چپ گوشی زیر تنظیم صدا هستش و2دوربین درپشت کنار هم بافلش زیر آنها و یک دوربین در جلو ببخشید فرقش با اونیکه شما گفتید چیه وقیمتش.. وخوبه اصلایا نه اگه لطف کنید جواب بدید واقعا سپاسگذار میشم چون تا2ساعت وقت تست دارم تا ببرم برا گفتن////متشکرم:سهیل عباسی

MMeysa

۱۳۹۶/۱/۸
ال جی ایکس اسکرین واقعا گوشی خوبی است خودم هم ازش دارم قبل اینکه این مطلب بخونم خریدمش ولی متاسفانه تقریبا یک ماه طول نکشید که از دستم خورد زمین شکست و کار میکنه فقط تاجش شکسته ولی خوب گوشی خیلی خوبی و محکمی است.