خانهاخبار
HDR چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

HDR چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

احتمالا واژه HDR به گوشتان خورده است؛ ویژگی‌ای که در دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند وجود دارد. اگر نمی‌دانید HDR چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد، در ادامه می‌توانید با عملکرد آن آشنا شوید و بیاموزید چه مواقعی بهترین زمان استفاده از این ویژگی است.
۱۳۹۶/۱/۸

اگر در تنظیمات دوربین گوشی‌تان گشتی زده باشید، احتمالا چیزی به نام HDR را دیده‌اید. HDR مخفف عبارت High Dynamic Range است که فعال کردن آن کمک می‌کند در بعضی شرایط عکس‌های بهتری بگیرید، اما لزوما این طور نیست که همیشه عکس‌های شما را بهتر کند. ابتدا بیایید با HDR و نحوه کار آن آشنا شویم.

image

HDR چیست و چگونه کار می‌کند؟

در اصطلاحات عکاسی به اختلاف روشن‌ترین و تاریک‌ترین عناصر یک تصویر Dynamic Range می‌گویند. High Dynamic Range یا HDR فرایندی است که محدوده دینامیکی ثبت‌شده توسط لنز دوربین را از آنچه هست فراتر می‌برد و بیشتر می‌کند.
زمانی که در حالت HDR عکاسی می‌کنید، دوربین سه عکس متوالی با درجات روشنایی متفاوتی از صحنه می‌گیرد. سپس نرم‌افزار دوربین این عکس‌ها را با هم ادغام می‌کند و با حفظ تاریک‌ترین و روشن‌ترین نواحی تصویر آنها را به یک عکس تبدیل می‌کند.

image

چه زمانی باید از HDR استفاده کنیم؟

همان طور که گفتیم، لازم نیست حالت HDR برای گرفتن تمام عکس‌ها فعال باشد. عکاسان حرفه‌ای بنا بر تجربه به خوبی می‌دانند چه زمانی باید از HDR استفاده کنند تا عکس‌های بهتری بگیرند. شما هم با خواندن نکات زیر می‌توانید زمان صحیح استفاده از HDR را بیاموزید.

مناظر طبیعی

نور یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در گرفتن عکس خوب است، اما نور خورشید در فضای بیرونی ممکن است مشکل‌زا شود و تضاد زیادی در تصویر به وجود آورد. در این شرایط HDR می‌تواند این اختلاف کنتراست را به تعادل برساند؛ درنتیجه بخش‌های سفید روشن و سیاه تاریک کمتری در عکس دیده می‌شود. به دو تصویر زیر نگاه کنید و ببینید آسمان و ابرها در حالت HDR چقدر بهتر دیده می‌‌شوند.

image


image

صحنه‌هایی با نور کم یا ضد نور

اگر عکس شما خیلی تاریک است یا بعضی بخش‌های آن خیلی تاریک است، استفاده از HDR می‌تواند در افزایش کلی سطح روشنایی کمک کند. البته اگر محیط عکاسی تاریک باشد یا نور کمی وجود داشته باشد، نباید از HDR انتظار معجزه داشته باشید.

چه زمانی نباید از HDR استفاده کرد؟

همان طور که حالت HDR می‌تواند نقش موثری در جذاب شدن عکس‌ها داشته باشد، گاهی استفاده از آن نتیجه عکس دارد و نباید از HDR استفاده کرد.

زمانی که شما یا سوژه در حال حرکتید

با توجه به اینکه در حالت HDR از سوژه چند عکس متوالی گرفته می‌شود، اگر در این فاصله چیزی حرکت کند، ممکن است تصویر نهایی تار شود. همچنین با توجه به اینکه فرایند عکاسی HDR کمی بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد، باید تا پایان یافتن کار در جای خود ثابت بمانید و تکان نخورید.

صحنه‌هایی با کنتراست بالا

گاهی عکس‌ها با داشتن تضاد و کنتراست زیاد میان بخش‌های تاریک و روشن بهتر به چشم می‌آیند. استفاده از حالت HDR در چنین شرایطی منجر به کاهش این تضاد می‎شود و از زیبایی عکس می‌کاهد.

صحنه‌هایی با رنگ‌های شاداب و زنده

اگرچه HDR می‌تواند به رنگ‌های بی‌جان طراوت ببخشد، در صحنه‌هایی که رنگ‌های شاداب و زنده وجود دارد تاثیر منفی می‌گذارد و رنگ‌ها را بیش از حد اشباع می‌کند.

آیا گوشی من HDR دارد؟

دوربین اکثر گوشی‌های مدرن امروزی از ویژگی HDR برخوردار است که باید آن را از قسمت تنظیمات نر‌م‌افزار دوربین فعال کنید. این مورد را می‌توانید از جدول مشخصات گوشی خود در سایت جی‌اس‌ام چک کنید.
در صورتی که گوشی شما فاقد ویژگی HDR باشد، اپلیکیشن‌های زیادی برای گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهند.

image

آیا شما از حالت HDR در عکاسی استفاده می‌کنید؟ به نظر شما بهترین زمان برای استفاده از HDR چه هنگامی است؟ نظرها و تجربه‌های خود را در کامنت‌ها با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (16 نظر)

حسن

۱۳۹۷/۹/۱۳
سلام. بسیار توضیحات کامل عالی و مفیدی بود. با اینکه مدتهاست از این تکنولوژی استفاده میکنم اما نمیدونستم چیه. خیلی ممنون بابت توضیحات جامع و کامل.

سارا

۱۳۹۷/۲/۴
دوستان اینکه hdr روی اتومات باشه کافیه؟ یعنی قابل اعتماده؟ یا باید وقتی میخوایمش حتما دستی روشنش کنیم؟؟

سارا

۱۳۹۷/۲/۴
اسم کامل برنامه رو لطفا بگید .داخل پلی استور پیداش نکردم

Mohammad ta

۱۳۹۶/۱/۸
به خدا فهمیدیم رابط کاربری سونیه

بی نام

۱۳۹۶/۱/۸
برای منظره از hdr استفاده کنید. بعد عکس رو به نرم افزار snapseed ببرید و با افکت hdr scape تصویر رو بهبود ببخشید. مثل آب خوردن عکسی مثل اون تصویر کوهستان رو بدست میارید. متاسفانه هنوز خیلی ها جمله ده سال پیش رو میگند که موبایل اصلا نمیتونه کار دوربین حرفه ای رو انجام بده. این حرف درسته ولی این اختلاف روز به روز داره کمتر میشه. همین حالا هم با کمی ذوق هنری و ادیت مختصر و شناخت از محدودیت های دوربین موبایل میشه عکس های تحسین برانگیزی گرفت.