اوایل دهه 80 شمسی وقتی که شرکت کرهای دوو به ورشکستگی رسید، غول خودروسازی ایالاتمتحده، جنرالموتورز، روی آن دست گذاشت و تمام سهامش را خرید. اولین کاری که آمریکاییها با دوو کردند تغییر نام شرکت به GM Daewoo (و در 2011 به GM Korea) بود. سپس در لیست شرکای نزدیک دوو، چشمشان به نام ایران خورد! و بلافاصله تمام فعالیتهای دوو را در ایران را متوقف کردند.
در آن زمان که گروه کرمانموتور خط مونتاژ دوو را در ایران داشت، ضربه اقتصادی سنگینی خورد. کرمان موتور برای جبرانش دست به ایجاد سه شرکت جدید زد تا به کمک آنها دوباره محصولات ارزانقیمت آسیایی را وارد بازار ایران کند؛ ضمن اینکه خود کرمانموتور نیز از اواسط دهه 80 سراغ برندهای لیفان و JAC رفت. اما سه شرکت نوپای کرمانموتور، راینخودرو، مدیران خودرو و بم خودرو بودند. راین خودرو (خودروسازان راین) زمانی در ایران دو محصول پرطرفدار هیوندای ورنا و هیوندای آوانته را مونتاژ میکرد و هماکنون نیز مشغول تولید Voleex C30 از شرکت گریتوال چین است. مدیران خودرو نیز از همان ابتدا به سراغ چری رفت و محصولات ارزان ولی پرفروش آنرا به ایران آورد.
سومین شرکت تابعه کرمانموتور، بم خودرو (خودروسازان بم) بود که هرچند نامش در این سالها رو به فراموشی رفت، زمانی با مونتاژ فولکسواگن گل غوغایی در ایران به راه انداخته بود. خودروسازان بم بعد از فولکسواگن گل، دست به تولید هافی لوبو زد که با استقبال روبرو نشد و شکست خورد. سال گذشته هم خبر دادند که قصد تولید شاسیبلند فولکسواگن تیگوآن را در ایران دارد، ولی بعدها به نتیجهای نرسید. حالا سومین محصولی که خودروسازان بم قصد مونتاژ آن را در ایران دارد جیلی GC6 است. البته خودروسازان بم در سال 1392 قراردادش را با جیلی قطعی کرده بود، ولی به دلایلی شروع تولیدش به امسال موکول شد.
جیلی بعد از خریدن ولوو از جنرالموتورز در سال 2010 خیلیزود اعتبار جهانی پیدا کرد و توانست پلههای پیشرفت را به کمک سوئدیها با سرعت بیشتری طی کند. تقریبا از 3 سال پیش بود که با کمک نمایندگی جیلیران به ایران آمد. اولین محصول جیلی سدان خوشساخت Emgrand 7 بود و بعد از آن نسخه هاچبکش یعنی Emgrand 7-RV راهی بازار شد و نهایتا هم نسخه شاسیبلند آن یعنی X7 به بازار آمد. همه این خودروها محصولات خوب و پرمتقاضی بودند که متاسفانه با مدیریت ضعیف واردکننده و شکایتهای متعدد مشتریانش، اعتمادی که جیلی از خریداران ایرانی جلب کرده بود، در یکی دو سال اخیر زیرسوال رفت. چگونگی ادامه همکاری جیلی با جیلیران مشخص نیست، اما ظاهرا چینیها درصدد آزمایش شریک تازه خود در ایران هستند.
جیلی GC6 درواقع نسخه تغییریافتهای از سدان چینی Englon King Kong است و خود کینگکنگ نیز بر پلتفرم Geely MK ساخته شده، پس میتوان GC6 را همان جیلی MK دانست ولی با ظاهری متفاوتتر. MK در اکثر بازارهای آسیایی، اروپای شرقی، استرالیا، نیوزیلند و حتی خود چین عرضه میشود اما همین MK در بازار روسیه و خاورمیانه با نام GC6 به دست مشتریان میرسد. درحالیکه GC6 متولد 2012 است، MK از 2006 تا امروز در بازارها حضور دارد. جیلی GC6 در بازار چین تحت برند Englon فروخته میشود و از ابتدای 2015 نیز نامش را به SC6 تغییر دادند.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | وزن خالص | حجم باک |
4,342mm | 1,692mm | 1,435mm | 2,502mm | 1,103kg | 45L |
این خودرو از همان ابتدا در کلاس سدانهای جمعوجور قرار داشت. فاصله محوری این خودرو 2.5 متر است که یعنی 10 سانتیمتر از امگرند7 کمتر دارد. ظاهر این خودرو شبیه چینیهای جدید کشورمان نیست. وجود ابرویی چراغ به همراه قابهای دایره شکلی که درون کاسه چراغهای جلو جاخوش کردهاند، کمی توی ذوق میزند، ولی از طرف دیگر همین قابها باعث تفاوت GC6 با همکلاسانش شده است. GC6 با اینکه از همه لحاظ خودرویی اقتصادی است و کابینی تماما پلاستیکی دارد ولی وجود مانیتور 7 اینچی کنسول باعث شده که حوصله سرنشینان آنقدرها هم سر نرود! برخی امکانات استانداردی که خودروسازان بم برای جیلی GC6 درنظرگرفته عبارتاند از:
انجین | قدرت | گشتاور | گیربکس | سرعت | مصرف ترکیبی |
1,498cc | 100hp | 141nm | 5 دستی 4 اتومات | 170km/h 160km/h | 5.6L 6.1L |
GC6 در تستهای ایمنی C-NCAP موفق به دریافت 4 ستاره شده ولی همین خودرو در تست تصادف استرالیا بیشتر از 3 ستاره نگرفته است. GC6 با انجین 1.5 لیتری یورو 4 به ایران خواهد آمد که قلب اکثر محصولات جیلی است. گیربکس استاندارد آن دستی است ولی در بازار کشورمان با گیربکس اتومات عرضه میشود.
این خودرو در بازار ایران باید با برلیانس H320 اتومات و همچنین تندر90 اتومات رقابت کند.
نوع فروش | قیمت مصوب (ریال) | موعد تحویل | مدل | سود مشارکت (سالیانه) | سود انصراف (سالیانه) | تاخیر در تحویل (ماهیانه) |
قطعی | 1.620.000.000 | 30 روزه | 1398 | - | - | 1 % |
بیشتر بخوانید: