زیتل ۱


سرویس نقد و بررسی تخصصی
14 خرداد 1395 ساعت 11:50
1 نظر

منتخب خودرو در هفته دوم خرداد 95

خبریاب 2 : از ربات‌های جدید تویوتا تا علاقه خانم‌ها به شاسی‌بلندها

در خبریاب قرارست از هرچیزی صحبت کنیم؛ از خبرهای جالب و اتفاقات عجیب بگیرید تا جدیدترین دستاوردهای تکنولوژیکی خودروسازان و آخرین تحولات خودرویی ایران و جهان. پس در خبریاب منتظر هرچیزی باشید!

یکسال و نیم پیش باهدف شکست انحصار سایپا و ایران‌خودرو، برخی‌ مسئولان بلندپایه دولتی از ایجاد قطب سوم خودروسازی ایران در منطقه آزاد چابهار خبر دادند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. قرار بود قطب سوم خودروسازی کاملا خصوصی باشد و با همکاری یکی از خودروسازان خارجی شکل بگیرد ولی به بهانه انتظار برای بهترشدن اوضاع پسابرجام، هنوز هیچ سندی یا حتی برنامه‌ای برای این موضوع تدوین نشده. ملک‌زادگان از اعضای هیئت مدیره منطقه چابهار در این هفته گفت که راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در چابهار در حد حرف است.

بعد از گذشت 2 سال از معرفی RM14 ، سرانجام هیوندای روی خواستنی‌ترین هاچبک تاریخش مهر تائید زد. سال 2017 باید منتظر این کوچولوی کره ای باشیم که قلب 2 لیتری سوپرشارژ آن می‌تواند 300 اسب‌بخار خالص را در اختیارتان قرار دهد. البته هنوز معلوم نیست که این هاچبک، نسل جدید ولستر خواهد بود یا اینکه عضو کاملا جدیدی برای خانواده هیوندای است.

در هفته‌ای که گذشت، ششمین دور مسابقات فرمول‌وان 2016 در مونت‌کارلو برگزار شد. گرندپری موناکو با حال و هوای بارانی شروع شد اما در انتهای این مسابقه، زمین تقریبا خشکی زیر چرخ‌های خودروها بود. این مسابقه 78 دور داشت که یعنی راننده‌ها در مجموع باید مسافتی در حدود 260 کیلومتر را طی می‌کردند. با بدشانسی دنیل ریکاردو (تیم ردبول) که در پیت‌استاپ زمان زیادی را بدلیل آماده‌نبودن تایرها ازدست داد، این لوئیس همیلتون (تیم مرسدس) بود که توانست فاتح گرندپری موناکو شود. همیلتون برای نخستین‌بار بود که در فصل 2016 فرمول‌وان به پیروزی می‌رسید. با پایان این مسابقه، در رده‌بندی کلی فصل نیکو رُزبرگ با 106 امتیاز اول، همیلتون با 82 امتیاز دوم و ریکاردو با 66 امتیاز سوم است. هفتمین مسابقه فرمول‌وان 23 خرداد در کانادا برگزار می‌شود.

فقط یکماه تا افتتاح فاز نخست کارخانه باتری‌سازی GigaFactory باقی مانده. گیگا فکتوری که تسلاموتور آن‌را با مشارکت پاناسونیک و سرمایه‌گذاری عظیم 5 میلیارد دلاری ساخته است، بیش از 53 هکتار وسعت دارد که به لحاظ وسعت بزرگترین کارخانه و به لحاظ فضای قابل استفاده، بعد از کارخانه بوئینگ در واشنگتن، دومین کارخانه بزرگ جهان است. گیگافکتوری وقتی به حداکثر ظرفیت تولیدش برسد، هزینه تولید باتری‌های تسلا را 30% کاهش می‌دهد که باعث افت قیمت تمام‌شده خودروهای تسلا هم می‌شود.

کمپانی ایتالیایی مازانتی هفته آینده در نمایشگاه خودروی تورینو می‌خواهد از قدرتمندترین خودروی خیابانی تاریخ ایتالیا رونمایی کند. نام این خودرو را Evantra Millecavalli گذاشته‌اند که نسخه ارتقایافته‌ای از مدل‌های استاندارد اِوانترای این شرکت است. وجود انجین 7.2 لیتری که با دو توربو پرخورانی می‌شود، قدرت این کوپه ایتالیایی را به 1000 اسب رسانده و گشتاورش را به 1200 نیوتن‌متر محدود کرده است. از این خودرو که شتاب 2.7 ثانیه‌ای و سرعت 360 کیلومتربرساعتی دارد، تنها 25 دستگاه (باقیمتی نامشخص) تولید می‌شود.

در هفته ای که گذشت مراسم سالانه معرفی بهترین انجین‌های سال در آلمان برگزار شد. امسال نیز بهترین‌ها در 8 گروه مختلف (که هرکدام محدوده حجمی خاصی داشتند) معرفی شدند اما جدال اصلی خودروسازان مثل همیشه در چهار گروه دیگر بود که عبارتند از بهترین انجین جدید، بهترین انجین اقتصادی/سبز، بهترین انجین اسپرت و نهایتا جایزه اصلی این مراسم که تحت عنوان بهترین انجین جهان اهدا شد. در گروه اقتصادی/سبز، جایزه را به تسلاموتور دادند اما در سه گروه دیگر جایزه به فراری رسید. فراری این جایزه را به‌خاطر ساخت انجین سری F154CB خود گرفت که با 3.9 لیتر و به کمک 2توربو 661 اسب تولید می‌کند. این انجین هم‌اکنون در سینه فراری 488GTB قرار دارد.

آمارها میگویند در اولین ماه تابستان 2016 مزدا 3 رکورد تازه‌ای برای سازنده‌اش زده است. طبق اعلام مزدا، مجموع تولید جهانی این خودرو هم‌اکنون از مرز 5 میلیون دستگاه گذشته و حالا تبدیل به دومین خودروی پرفروش تاریخ مزدا (پس از مزدا فامیلیا که بعدها به 323 تغییر نام داد) شده است. مزدا 3 که در سال 2013 سومین نسلش به بازار عرضه شد، فقط 12 سال و 10 ماه سن دارد.

فرانسه پا جای پای آلمان و هلند گذاشت. دولت فرانسه هم برای کاهش آلودگی هوای شهر پاریس اعلام کرده که خودروهای با سن بیشتر از 20 سال، در روزهای کاری دیگر اجازه تردد در این شهر را ندارند. طبق این قانون تمامی خودروهایی که تاریخ ساخت‌شان به قبل از سال 1997 (حدود 10% خودروهای موجود در پاریس) برمی‌گردد از این به بعد فقط در روزهای شنبه و یکشنبه می‌توانند در خیابان‌های پاریس حرکت کنند. این قانون سخت‌گیرانه البته در سال 2020 میلادی بدتر هم می‌شود! چراکه از 2020 طبق این قانون، مدل‌های قبل از 2011 در روزهای کاری اجازه تردد در این شهر را ندارند.

این کوچولوی بامزه را باید نخستین خودروی ژاپنی دانست که بدنه‌ای از جنس پارچه دارد. سازنده آن کمپانی Rimono و طراح و مدیر ساخت آن هم آقای Kota Nezu است؛ همان کسی که اوایل 2016 خودروی چوبی و عجیب و غریب Setsuna را برای تویوتا ساخت. طول این خودرو تنها 2.2 متر است و گنجایش 2 نفر را دارد. بدنه‌اش نیز از جنس پلی‌اورتان پنبه است که در ساخت روکش‌های برزنتی استفاده می‌شود. در مورد پیشرانه آن هم باید گفت که یک موتورالکتریکی روی آن کار گذاشته‌اند که کمتر از 7 اسب قدرت دارد و می‌تواند خودرو را تا حداکثر سرعت 45 کیلومتر برساعت حرکت دهد. حداکثر مسافت قابل پیمایش آن با یکبار شارژ حدود 50 کیلومتر است. تولید این خودرو برای نیمه دوم سال 2017 قطعی است.

کارخانه نیسان انگلیس که در شهر ساندرلند واقع شده است و 6700 نفر پرسنل دارد، در جشن تولد 30سالگی‌اش تبدیل به یکی از سبزترین کارخانه‌های انگلیس شد. مدیر نیسان انگلیس با اعلام این خبر گفت که این کارخانه را به 19000 صفحه خورشیدی و 10 توربین بادی تجهیز کرده که نیروی برق کافی برای تولید سالیانه 31000 خودرو را فراهم می‌کنند. از طرف دیگر با این کار نیسان، سالیانه 3000تُن CO2 کمتری از این کارخانه تولید می‌شود.

در هفته‌ای که گذشت، طی مراسمی اولین سری خودروهای لیفان 820 تحویل مشتریان شد. در این مراسم که در کیلومتر 16 جاده کرج، در ساختمان صدف کرمان‌موتور و با حضور نمایندگان لیفان از کشور چین برگزار شده بود، اولین و دومین 820 تولید شده بصورت نمادین به دو خریدار خوش‌شانس آن تحویل شد. لیفان 820 که بعد از بازار روسیه حالا راهی بازار ایران شده، مجهز به انجینی 2.4 لیتری 158 اسبی است که بصورت ترکیبی 8.7 لیتر بنزین می‌سوزاند. جزئیات بیشتر و مشخصات فنی این خودرو را می‌توانید در شماره 37 کالایاب خودرو بخوانید.

همین هفته گذشته بود که خبر دادیم همکاری تویوتا با کمپانی آمریکایی DEKA برای ساخت نسل جدید ویلچرهای موتوردار iBOT شروع شده. اما در این هفته هم شنیدیم که تویوتا قصد خریداری دو کمپانی Boston Dynamics و همچنین Schaft را دارد. هردو کمپانی در زمینه ساخت ربات‌های خودران فعالیت دارند که البته کمپانی بوستن بدلیل ساخت ربات‌های BigDog و همچنین ربات انسان‌نمای Atlas که می‌تواند تعادلش را حتی در هنگام ضربه‌خوردن هم حفظ کند، شهرت بسیار بیشتری دارد. نکته جالب این دو کمپانی اینجاست که هردو از زیرمجموعه‌های هولدینگ Alphabet (مالک گوگل) هستند. فعلا کسی دلیل سرمایه‌گذاری‌های ناگهانی تویوتا در حوزه ربات‌ها را نمی‌داند.

نیسان به‌تازگی روی خریداران محصولاتش تحقیقی انجام داده و از آن‌ها سوالات مختلفی در مورد سیستم مالی مدیا خودروی‌شان پرسیده است. در این تحقیق 28% گفته‌اند که امکان ارتباط و اتصال اسمارت‌فون به سیستم چندرسانه‌ای برای‌شان بیشتر از مصرف سوخت خودرو اهمیت دارد. 13% گفته‌اند خودرویی نمی‌خرند که مالتی‌مدیای آن به اینترنت متصل نشود. 20% گفته‌اند که اگر خودروی‌شان مالتی‌مدیای ضعیفی داشت، حاضرند خودرویی‌شان را تغییر دهند و حتی از برند دیگری خودروی جدیدشان را بخرند. 37% گفته‌اند که برای حفظ حریم شخصی‌ تمایل ندارند که مالتی‌مدیای خودروی‌شان امکان اتصال به اسمارت‌فون را داشته باشد. همچنین 54% گفته‌اند که نگران حک‌شدن خودروی‌شان از طریق سیستم‌های مالتی‌مدیا هستند.

با اینکه مسابقه Indianapolis 500 یا اختصارا Indy500 در سال 2011 صدسالگی‌اش را جشن گرفت اما بدلیل برگزارنشدنش در برخی سال‌ها، صدمین دور این مسابقه امسال و در همین هفته‌ای که گذشت (نهم خرداد) انجام شد. مسابقه امسال 200 دور داشت که مجموعا معادل مسافت 804 کیلومتر می‌شد. در این مسابقه طاقت‌فرسا که حدود 3ساعت طول کشید، الکساندر روسی که نخستین حضورش را در Indy500 تجربه می‌کرد، به مقام قهرمانی رسید و هم‌تیمی‌اش تنها با اختلاف 4.5 ثانیه بعد از او در جایگاه دوم قرار گرفت. از حدود 13.2 میلیون دلار جوایزی که میان 33 راننده حاضر در این مسابقه تقسیم شد، سهم روسی 24ساله 2.5 میلیون دلار بود که 3 برابر جایزه نفر دوم و 5 برابر جایزه نفر سوم است.

ماجرای اشتباه‌بودن تست‌های آلایندگی میتسوبیشی هنوز دست از سر این کمپانی بر نداشته؛ بعد از افت 173میلیون دلاری سودآوری میتسوبیشی که این کمپانی را در لبه ورشکستگی قرار داد، نیسان پا پیش گذاشت و با تزریق 2.2میلیارد دلار توانست 34% سهامش را بخرد و عملا آن‌را زیرمجموعه خودش کند. اما این کار نیسان، دلیل بر تمام‌شدن بحران میتسوبیشی نیست. انجمن خودروسازان ژاپن به‌تازگی گزارش داده که فروش ماه اخیر میتسوبیشی حدود 77% کمتر از مدت مشابه سال قبل شده که اتفاقی بی‌سابقه است.

در هفته‌ای که گذشت بالاخره سری جدید تاپ‌گیر با مجریان جدیدش پخش شد. اولین قسمت از فصل 23 تاپ‌گیر در نهم خردادماه روی آنتن BBC2 رفت و بعد از آن کریس ایوانز که حالا مجری اصلی تاپ‌گیر شده، در توئیترش خبر داد که تاپ‌گیر جدید برخلاف تمام انتقادهایی که از آن می‌شود حالا با استقبال بینندگان روبرو شده؛ آقای ایوانز گفته که بینندگان این قسمت 12% بیشتر از بینندگان اولین قسمت فصل 22 بوده‌اند. این آمار هرچندکه کاملا درست است اما آقای ایوانز ظاهرا از گفتن سایر آمارها خودداری کرده است. طبق گزارش هالیوود ریپورتر، در شب یکشنبه تعداد بینندگان انگلیسی این برنامه 4.3 میلیون بوده که نسبت به متوسط بازدید فصل قبل، 1.3 میلیون کمتر است. همچنین بعد از پخش اولین قسمت فصل 23، مخاطبان این برنامه در IMDb به آن امتیاز 2.2 داده‌اند که نسبت به اولین قسمت‌ فصل‌های قبلی تاپ‌گیر، کمترین امتیاز در 10سال اخیر است.

گزارش جدید بلومبرگ نشان می‌دهد که خانم‌ها علاقه بسیار زیادی به خریدن شاسی‌بلندهای کوچک دارند. از سال 2010 تا 2015 خریدن شاسی‌بلندهای کوچک درمیان خانم‌ها 34% بیشتر شده درحالیکه برای آقایان تنها 22% افزایش داشته است. اما شدت علاقه خانم‌ها را باید در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک لوکس مشاهده کرد طوریکه خانم‌ها در سال گذشته 117% بیشتر از سال 2010 از این کلاس، خودرو خریده‌اند. نکته جالب‌تر اینجاست که 40% خانم‌هایی که شاسی‌بلند کوچک می‌خرند، مجردند.

همزمان با سفر نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت به کشور آلمان، خبرهای متعددی از گفتگوی ویژه آقای وزیر با مدیران بلندپایه فولکس‌واگن به گوش رسیده که البته کسی آن‌را تائید یا تکذیب نکرده است. ظاهرا دیدار آقای وزیر برای انجام آخرین مذاکرات با فولکس‌واگن و همچنین تعیین شریک تجاری او در ایران است. آنطور که شنیده شده، اگر تا یکی دو هفته آینده این خبر بصورت رسمی از سوی دو طرف اعلام نشود، باید تا یکماه دیگر و شروع پائیز 2016 همچنان منتظر بمانیم. در صورت قطعی‌شدن حضور فولکس‌واگن در ایران، این شرکت بزرگترین خودروساز غیرفرانسوی حاضر در بازار ایران خواهد شد و ظاهرا همین موضوع نیز باعث شک و تردید آلمانی‌ها شده چراکه از چگونگی روابطشان با ایالات‌متحده مطمئن نیستند. در روزهای آینده قطعا خبرهای بیشتری از این موضوع منتشر می‌شود.
 

با کالایاب خودرو در «کانال کالایاب خودرو تلگرام» و «اینستاگرام کالایاب خودرو» همراه شوید



نظرات کاربران

در حال بارگذاری