خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Lumia 950 XL؛ نهایت تلاش مایکروسافت

بررسی تخصصی Lumia 950 XL؛ نهایت تلاش مایکروسافت

بالاخره بعد از مدت‌ها شاهد عرضه گوشی‌ای از سوی مایکروسافت بودیم که می‌تواند شانه به شانه پرچمداران بازار حرکت کند و با آن‌ها مقایسه شود. در بررسی امروز خواهیم دید این گوشی زیبا چه عملکردی دارد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۳/۹

با روی آوردن نوکیا به تولید گوشی‌های ویندوز فونی تصور می‌کردیم تجربه خوب نوکیا در تولید گوشی‌های باکیفیت با تجربه مایکروسافت در تولید نرم‌افزارهای کاربردی پیوند می‌خورد و گوشی بی‌رقیبی در بازار عرضه می‌شود؛ اما طولی نکشید که  نوکیا شکست خود را قبول کرد و ادامه کار را به مایکروسافت سپرد. مایکروسافت ابتدا به تولید گوشی‌های میان‌رده اکتفا کرد و درنهایت سال گذشته اولین پرچم‌دار خود را با نام Lumia 950 XL روانه بازار کرد. در بررسی امروز می‌بینیم که این گوشی نام مایکروسافت را در دنیای موبایل بالاتر برده یا باعث سلب اعتماد کاربران به برند لومیا شده است.

 

image

 

طراحی

یکی از زیباترین‌ها

شباهت بسیاری بین این گوشی با گوشی‌های قدیمی لومیا وجود دارد. در زمان معرفی طراحی 950 ها ما را جذب کرد و با مشاهده گوشی از نزدیک متوجه شدیم هنگام معرفی اشتباه نکرده بودیم و گوشی‌ای با طراحی زیبا و خاص پیش روی خود داریم.

علاوه بر طراحی زیبا، خوش‌دستی یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب گوشی است. لومیا 950 ایکس‌ال، با اینکه اندازه بزرگی دارد، با بالانس خوب وزنش به‌خوبی در دستان شما می‌نشیند.

در جلو قاب شیشه‌ای صفحه‌نمایش 5.7 اینچی حدود 75 درصد فضا را به خود اختصاص داده است. حاشیه‌های کناری صفحه‌نمایش در مقایسه با گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی بسیار زیاد است، اما در بالا و پایین بین حاشیه‌های این گوشی تفاوتی با رقبا دیده نمی‌شود. زیر صفحه‌نمایش میکروفون اصلی روی قاب شیشه‌ای صفحه‌نمایش دیده می‌شود و بالای صفحه نیز شاهد حضور دوربین دوم در انتهای کناری سمت راست، خروجی صدای مخاطب و نام مایکروسافت هستیم.

 

image

 

قاب پشتی دستگاه، که قابلیت جدا شدن دارد، علاوه بر بخش پشتی کناره‌های دستگاه را تا صفحه‌نمایش می‌پوشاند. زمانی که این قاب را از جای خود خارج کنید، به باتری بزرگی دسترسی پیدا می‌کنید و برای قرار دادن سیم‌کارت‌ها مجبورید باتری را از جای خود خارج کنید. نکته منفی این است که اگر قاب پشتی را جدا کنید، دیگر امکان استفاده از کلیدهای کنترلی کناره‌ها وجود ندارد، زیرا شاسی‌ای که با آن‌ها می‌توانید این کلیدها را فشار دهید روی قاب قرار گرفته. جنس قاب از پلی‌کربنات است، اما آن پلی‌کربناتی نیست که درگوشی‌های قدیمی لومیا دیده بودیم یا اگر از همان جنس هم باشد، لااقل آن حس را منتقل نمی‌کند. بااین‌حال هنوز هم لمس این پلی کربنات حس خوبی دارد و نکته‌ای منفی برای گوشی محسوب نمی‌شود.

 

image

 

در قاب پشتی لنز بزرگ دوربین کنار فلاش 3 تایی در محوطه‌ای جداشده از قاب قرار دارد. این لنز، طبق نوشته زیر آن، محصول کارخانه مشهور زایس است. در سمت چپ دوربین اسپیکر قرار دارد.NFC  نیز درون قاب و در همین قسمت قرار گرفته، درحالی‌که محل قرارگیری شارژ بدون سیم در وسط قاب پشتی است. در بخش بالایی و پایینی قاب پشتی 5 سوراخ دیده می‌شود که میکروفون‌های دستگاه برای ضبط صدا هنگام فیلم‌برداری هستند. وسط قاب پشتی نیز لوگوی زیبای مایکروسافت با جنسی از فلز خودنمایی می‌کند.

 

image

 

در سمت راست دستگاه تمام کلیدهای کنترلی قرار گرفته‌اند. کلید کم‌وزیاد کردن صدا به‌صورت جدا از هم و در وسط آن‌ها کلید پاور جای گرفته‌اند. در پایین آن‌ها کلید مخصوص عکاسی قرار دارد که به نظر نمی‌رسد درگوشی‌های امروزی کاربرد چندانی داشته باشد. مکان قرارگیری کلید پاور ازنظر دسترسی خوب است، اما احتمال فشار دادن کلیدهای ولوم هنگام استفاده از آن وجود دارد. در کناره سمت چپ هیچ کلیدی دیده نمی‌شود.

 

image

 

پایین گوشی درگاه ارتباطی قرار گرفته که USB Type-C است. بالای گوشی نیز سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا دیده می‌شود.

 

image

image

 

ما طراحی Lumia 950 XL را بسیار دوست داریم و اطمینان می‌دهیم که یکی از خوش‌دست‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین گوشی‌های موجود در بازار است.

 

صفحه‌نمایش

بسیار عالی

یکی از قسمت‌های موردعلاقه ما در بررسی این گوشی صفحه‌نمایش است. مایکروسافت از صفحه‌نمایشی 5.7 اینچی با کیفیت QHD استفاده کرده که تراکم پیکسلی آن 518 پیکسل در اینچ است. این صفحه‌نمایش از نوع آمولد است و هیچ پیکسلی در آن نمی‌توانید مشاهده کنید.

طبق انتظارمان از صفحات آمولد، کنتراست صفحه بسیار بالاست و رنگ‌ها در بهترین حالت خود نمایش داده می‌شوند. عمق رنگ مشکی زیاد است و زاویه دید شما را راضی می‌کند. زیر نور خورشید صفحه لومیا 950 ایکس‌ال یکی از بهترین‌هاست و هیچ محتوایی را از دست نمی‌دهید.

هیچ نکته منفی‌ای در مورد صفحه‌نمایش گوشی وجود ندارد و در استفاده از آن یکی از بهترین تجربه‌های کاربری را در زمینه صفحه‌نمایش داشتیم.

 

image

 

نرم‌افزار

پررنگ ترین نقطه ضعف گوشی

پاشنه آشیل لومیا 950 ایکس‌ال همین قسمت است. با اینکه ویندوز فون را ازنظر طراحی بسیار دوست داریم و بیش از دیگر سیستم‌عامل‌ها آن را می‌پسندیم، متاسفانه معایب زیادی در آن مشاهده کردیم.

اولین بخشی که مشاهده می‌کنید صفحه قفل گوشی است. با اینکه نسبت به نسخه‌های قبلی این صفحه کارآمدتر شده، متاسفانه هنوز کارایی صفحات قفل اندورید و آی‌اواس در این سیستم‌عامل دیده نمی‌شود. نوتیفیکیشن‌ها در صفحه قفل نمایش داده می‌شوند، اما امکان انتخاب یک نوتیفیکیشن وجود ندارد و این صفحه تنها نقش نمایش‌دهنده نوتیفیکیشن‌ها را بر عهده دارد؛ البته امکان استفاده از نوار نوتیفیکیشن‌ها در صفحه قفل وجود دارد. برای صفحه قفل می‌توانید تصاویر مختلفی انتخاب کنید، اما یک امکان دوست‌داشتنی وجود دارد و آن‌هم امکان سینک کردن صفحه قفل با موتور جستجوی بینگ و نمایش تصاویر این موتور است تا هر روز تصاویر جدیدی نمایش داده شود.

 

image

 

نوار نوتیفیکیشن‌ها بسیار کارآمدتر شده و با کشیدن انگشت از بالای صفحه‌نمایش به پایین می‌توانید آن را مشاهده کنید. این نوار را می‌توان تا وسط صفحه‌نمایش کشید تا سوییچ‌های تنظیمات را نمایش دهد یا اینکه تا انتهای صفحه بیاید و علاوه بر سوییچ‌ها نوتیفیکیشن‌ها را نیز نمایش دهد. با پایین کشیدن این نوار، علاوه بر بخش‌هایی که گفتیم، تاریخ، درصد شارژ باتری و نام اپراتورها نیز نمایش داده می‌شوند.

صفحه اصلی دوست‌داشتنی‌ترین قسمت سیستم‌عامل ویندوز 10 موبایل است؛ صفحه‌ای پر از کاشی‌های زنده که هرلحظه به‌صورت آنلاین همه‌چیز را به شما نشان می‌دهند. امکان شخصی‌سازی بسیار زیادی برای این کاشی‌ها وجود دارد. چیدمان آن‌ها به شکل دلخواه قابل تغییر است. در سه اندازه مختلف می‌توان آن‌ها را در صفحه قرار داد. برای افزودن برنامه یا تنظیمی خاص کافی است انگشت خود را روی آن برنامه یا تنظیم نگه دارید و گزینه Pin to start را انتخاب کنید.

سه کلید معروف ویندوز فون دیگر روی قاب گوشی قرار ندارند و به داخل صفحه‌نمایش کشیده شده‌اند. با کشیدن صفحه اصلی به سمت چپ لیست نرم‌افزارهای نصب‌شده روی گوشی بر اساس حروف الفبا نمایش داده می‌شود. کادری هم برای جستجو در بالای این صفحه قرار گرفته است تا اگر در پیدا کردن نرم‌افزار خاصی مشکل دارید، به‌راحتی این کار را انجام دهید.

به علت بزرگ بودن صفحه نمایش دسترسی به تمام صفحه با یک دست غیرممکن است اما مایکروسافت برای این مشکل راه حلی ارائه کرده است. اگر مدت چند ثانیه انگشت خود را روی کلید Home  نگه دارید صفحه نصف شده و دسترسی به تمام محتویات صفحهنمایش با یک انگشت امکان پذیر میشود.

یکی از عجیب‌ترین مشکلاتی که بارها به آن برخوردیم لگ زدن سیستم‌عامل بود. بارها پیش آمد که حتی برای رفتن از صفحه تنظیمات به صفحه قفل گوشی چند ثانیه بعد از لمس کلید پنجره Home، فرمان را اجرا کرد و هنگ چند ثانیه‌ای ایجاد شد. این هنگ کردن چند ثانیه‌ای یا شاید یک دقیقه‌ای در Store بیشتر از بخش‌های دیگر مشهود بود و در نصب و به‌روزرسانی برنامه‌ها به‌شدت ما را کلافه می‌کرد.

مدت‌زمان زیادی بود از ویندوزموبایل استفاده نکرده بودیم. زمانی که وارد اپ استور این سیستم‌عامل شدیم، انتظار چندانی از آن نداشتیم، اما بعد از کمی گشت‌وگذار در استور متوجه شدیم تعداد زیادی برنامه وارد این بازار شده است. باوجود اینکه بیشتر برنامه‌های کاربردی در این استور وجود دارند، هنوز هم در مقابل Google Play و App Store حرفی برای گفتن ندارد. نکته بسیار مثبت در رابطه با این بازار کوچک سرعت بالای سرورهای آن است که چنانچه اینترنتی با سرعت خوب داشته باشید، می‌توانید با سرعت بسیار بالاتر از استورهای گوگل و اپل برنامه خود را دانلود کنید. در وصف Store ویندوز موبایل تنها یک جمله کفایت می‌کند: کار را راه می‌اندازد.

 

سخت‌افزار

قابل رقابت با دیگر پرچم‌داران

بالاخره گوشی ویندوزموبایلی با سخت‌افزاری قوی دیدیم. مایکروسافت سعی کرده هر چه دیگران درگوشی‌های پرچم‌دار خود به کار می‌گیرند در لومیا 950 ایکس‌ال استفاده کند. پردازنده گوشی اسنپدراگون 810 است. این پردازنده 8 هسته‌ای شهرت زیادی در داغ شدن دارد که در مبحث خودش به آن خواهیم پرداخت. رم 3 گیگابایتی در کنار پردازنده قوی دستگاه قرار گرفته تا آن را در انجام دادن اعمال مولتی تسکینگ یاری کند. حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایت است که امکان استفاده از کارت حافظه خارجی تا 200 گیگابایت در درگاهی جداگانه نیز برای آن وجود دارد.

از نظر اجرای بازی‌های سنگین هیچ مشکلی برای گوشی وجود ندارد. بازی آسفالت 8 را روی 950 XL آزمایش کردیم که بدون هیچ مشکل و با فرمان‌پذیری بسیار خوبی از عهده اجرای آن برآمد. تنها مشکل گوشی هنگ کردن چند ثانیه‌ای آن است که هیچ ربطی به سخت‌افزار ندارد و بیشتر به نرم‌افزار مربوط می‌شود.

 

image

 

دوربین

تیز بین حتی در نور کم

مایکروسافت بسیار سعی کرده تا در این بخش از رقبای خودش عقب نماند، اما به نظر ما به‌خوبی از این سعی خود نتیجه نگرفته است. منوی دوربین بسیار ساده و کم‌امکانات است. در سمت راست دو کلید مخصوص برای گرفتن عکس و فیلم‌برداری و در بالای صفحه سوئیچ تنظیم HDR، فلاش و فعال کردن دوربین دوم قرار دارد. تنظیم کاربردی‌ای در منوی دوربین دیده نمی‌شود و از امکانات فراوان منوی دوربین‌های سامسونگ، ال‌جی یا اچ‌تی‌سی در اینجا خبری نیست.

 

image
image

image

 

هر چه مایکروسافت در زمینه نرم‌افزار دوربین ضعیف عمل کرده، در زمینه کیفیت توانسته است خودش را به رقبایش برساند و در برخی موارد از آن‌ها پیشی بگیرد. در نور مناسب عکس‌های گرفته‌شده با دوربین نویز کمی دارند و رنگ‌ها زنده‌اند. در نور کم نیز دوربین عملکرد قابل قبولی دارد و با توجه به مجهز بودن به ویژگی OIS ، حذف موشن بلور (تاری) و فلاش 3 تایی چیزی از رقیبان خودش کمتر ندارد.

نمونه عکس‌های گرفته‌شده با دوربین این گوشی را در ادامه مشاهده کنید. برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

 

نمونه تصاویر دوربین در روز و شب

image
  
image

 

نمونه تصوایر دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه تصاویر دوربین در تاریکی مطلق و نمونه تصویر دوربین دوم

image
  
image
  

 

باتری

ناامید کننده

ظرفیت باتری دستگاه 3340 میلی‌آمپرساعت است. از نظر ظرفیت به نظر همه چیز خوب است اما از نظر بازدهی انتظارات برآورده نمی‌شود. در استفاده روزمره از باتری به سختی می توانید آن را تا انتهای روز بکشانید و به شارژ نیاز پیدا نکنید حتی با اینکه ما استفاده سنگینی از گوشی نداشتیم در زمان بازگشت به خانه گوشی در میان راه خاموش شده بود. نمونه ای از عملکرد ضعیف باتری این است که با 15 دقیقه بازی آسفالت 8 درصد شارژ گوشی از 29 درصد به 16 درصد کاهش پیدا کرد. مدت زمان شارژ شدن باتری نیز چندان قابل قبول نیست اگرچه شارژ شدن تا 50 درصد حدود 30 دقیقه طول می کشد برای رسیدن به شارژ 100 درصد 2 ساعت زمان لازم است.

 

image

 

داغ کردن

داغ کردن یکی از ویژگی‌های جدانشدنی از گوشی است. زمانی که بازی سنگینی با آن انجام دهید، نیمه پایینی گوشی به‌شدت داغ می‌شود و این داغ شدن کاملا محسوس است. مشکل داغ شدن برخی مواقع زمانی که دانلود سنگینی با آن انجام می‌دادیم باز هم مشاهده می‌شد. این مشکل زمان فیلم‌برداری 4K هم دیده می‌شود. مایکروسافت از سیستم خنک‌کننده مایع استفاده می‌کند، اما این سیستم از پس خنک کردن پردازنده اسنپدراگون 810 بر‌نمی‌آید.

 

image

 

باید بخریم؟

جواب این سوال بسیار سخت است. ویندوز موبایل در عین اینکه مفهومی بسیار دوست‌داشتنی است، مفهومی کلافه‌کننده هم است. با استفاده از این محصول ممکن است دچار دوگانگی شوید: بخش‌هایی از آن بسیار خوب‌اند و بخش‌هایی دیگر بسیار بد.

به‌طور مثال، طراحی آن بسیار شیک و خوب است، اما جنس بدنه‌اش چنگی به دل نمی‌زند؛ صفحه‌نمایشش بسیار خوب است، اما دوربینش آزاردهنده است؛ نرم‌افزارهایی مانند Word و PowerPoint بسیار کاربردی و دوست‌داشتنی‌اند، اما Store شما را کلافه می‌کند.

به‌هرحال ما این گوشی را هم دوست داریم و هم دوست نداریم. اگر شما به هر دلیلی طرفدار ویندوزموبایل هستید، باید این گوشی را بخرید و لحظه‌ای در این خرید تردید نکنید. اما اگر می‌خواهید از اندروید یا آی‌اواس به این سیستم‌عامل مهاجرت کنید، اکیدا توصیه می‌کنیم این کار را نکنید، زیرا کم‌وکاستی‌های زیادی چه در عملکرد و چه در بازار این سیستم‌عامل وجود دارند که شما را آزار خواهند داد.

 

image

 

رقبا

Galaxy S7 edge

iPhone 6s Plus

Galaxy Note5

Nexus 6P

Mate 8

V10

 

برای خرید آنلاین Lumia 950 XL به فروشگاه آل دیجیتال مراجعه کنید.

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (107 نظر)

حسین

۱۳۹۹/۲/۱۰
سلام گوشی من لومیا ۹۵۰ xl است پس از یروز رسانی هنگام اضافه کردن اوت لوک پیام
something went wrong
we’re sorry. but we were unable to do that
. error code : 0x8000ffff.
را می دهد
البته ماکروسافت استور فعال و امکان دانلود و بروزرسانی را دارد اما تمام برنامه های که نیاز به sync با اوت لوک دارند مثل آفیس وفیس بوک و one drive ,.. غیر فعال می باشند
لطفا راهنمایی بفرمایید

حسین

۱۳۹۹/۲/۱۰
سلام گوشی من لومیا ۹۵۰ xl است پس از یروز رسانی هنگام اضافه کردن اوت لوک پیام
something went wrong
we’re sorry. but we were unable to do that
. error code : 0x8000ffff.
را می دهد
البته ماکروسافت استور فعال و امکان دانلود و بروزرسانی را دارد اما تمام برنامه های که نیاز به sync با اوت لوک دارند مثل آفیس وفیس بوک و one drive ,.. غیر فعال می باشند
لطفا راهنمایی بفرمایید

سجاد

۱۳۹۹/۲/۷
واقعا متاسفم برای این نقد
دوربین این گوشی آزاردهنده س؟ واقعا که جای بسی تعجب تابلو از ویندوز خوشتون نمیاد

Cenator

۱۳۹۷/۱۲/۱۶
من این گوشی رو دارم...و با اپدیت اخر ، کیفیت عکس از این هم بهتره...فقط به پای آی فون ایکس نمیرسه..

Cenator

۱۳۹۷/۱۲/۱۶
دوست عزیز...مموری ک گرفتی، سرعت پایینی داره...محل ذخیره عکس رو گوشی قرار بده، ک دیگه با این مشکل مواجه نشی..