خانهاخبار
گوگل با سرویس Firebase به کمک توسعه‌دهندگان اندروید می‌آید

گوگل با سرویس Firebase به کمک توسعه‌دهندگان اندروید می‌آید

سرویس Parse.com، که فیس‌بوک در سال 2013 خریداری کرده بود، هم‌اکنون نفس‌های آخر خود را می‌کشد و در پایان سال نیز مسدود می‌شود. جایگزین این سرویس یکی از خدمات گوگل با نام Firebase است. فایربیس را نیز گوگل در سال 2014 خرید، اما تاکنون موفقیت چندانی به دست نیاورده است.
۱۳۹۵/۲/۳۰

گوگل موقعیتی طلایی برای کمک به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن پیدا کرده و آن را مدیون فیس‌بوک است. اگر خاطرتان باشد، در ماه ژانویه فیس‌بوک اعلام کرد که سرویس Parse را طی یک سال آینده مسدود می‌کند. این اطلاع‌رسانی بدین منظور بود که توسعه‌دهندگانی که از این سرویس استفاده می‌کنند فرصت کافی برای پیدا کردن جایگزینی مناسب داشته باشند. این سرویس خدماتی برای بخش آنلاین و ارتباط با سرور اپلیکیشن‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌داد تا وقت بیشتری برای طراحی رابط‌ کاربری در اختیار داشته باشند. به هر حال سرویس پارس در آينده‌ای نزدیک از دسترس خارج می‌شود و رقیب گوگلی‌ آن با نام Firebase به توسعه‌دهندگان سرویس می‌دهد.

 

image

 

فایربیس را گوگل در سال 2014 خریداری کرد و از آن زمان تاکنون نیز تغییراتی جزئی در سرویس‌هایش ایجاد کرده، اما هیچ مورد قابل توجهی میان آن‌ها به چشم نمی‌خورد؛ البته ناگفته نماند که این سرویس تاکنون سایه سنگین پارس را بر سر خود احساس می‌کرد، اما هم‌اکنون می‌تواند بدون حضور رقیبی بزرگ در میدان بازی خودنمایی کند. سرویس فایربیس به صورت تخصصی در زمینه ارتباطات زنده نظیر چت و گفتگوی تصویری در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها فعالیت خواهد کرد. توسعه‌دهندگانی که در حوزه تولید چنین اپ‌های فعالیت می‌کنند به فاکتورهایی نظیر انتقال پیام، تحلیل داده، فضای ذخیره‌سازی، امکان ارسال نوتیفیکیشن و پشتیبانی تبلیغاتی نیاز دارند که فایربیس تمام این امکانات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

 

image

 

نکته جالب این‌که گوگل بسیاری از امکانات این سرویس از جمله بخش تحلیل داده را به‌رایگان در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد. همان‌طور که حدس می‌زنید، قطعا پشت این لطف بزرگ سیاست سودآوری خوابیده است و آن چیزی نیست جز مجوز نمایش تبلیغات گوگل در اپلیکیشن‌ها! این سرویس هم‌اکنون در دسترس است و از پلتفرم‌های اندروید، آی‌اواس و جاوا اسکریپت نیز پشتیبانی می‌کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)