خانهاخبار
کدام آیفون برای شما مناسب‌تر است؟

کدام آیفون برای شما مناسب‌تر است؟

هرکدام از گوشی‌های اپل طبعا نقط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارد که ممکن است هنگام خرید کاربر را سردرگم کنند. در این مقاله 6 گوشی اپل را که هم‌اکنون در بازار ایران هم موجودند بررسی می‌کنیم و مزایا و معایب آنها را برایتان بازگو می‌کنیم. مشخصات کامل و همچنین قیمت تمام نسخه‌های گوشی‌ها هم ذکر شده است تا هیچ ناگفته‌ای باقی نماند.
۱۳۹۵/۲/۱۲

پیش از معرفی آیفون 6 انتخاب و خرید یکی از گوشی‌های اپل چندان کار سختی نبود. ابتدا باید به یک فروشگاه مراجعه می‌کردید و درخواست خرید آخرین نسخه از آیفون‌های اپل را با فروشنده در میان می‌گذاشتید. همان‌طور که می‌دانید، گوشی‌های اپل در دسته‌بندی پایین‌رده یا میان‌رده قرار نمی‌گیرند، بلکه تقریبا همه محصولاتی که این کمپانی عرضه می‌کند به آخرین تکنولوژی روز مجهز شده‌اند.

پرچمداران اپل با معرفی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس از یکنواختی درآمدند و زبان طراحی استیو جابز به طور کلی فراموش (بخوانید نابود!) شد. خوشبختانه پرچمداران 5.5 اینچی در کنار 4.7 اینچی‌ها نیاز کاربرانی را برآورده کرد که به نمایشگر بزرگ علاقه‌مند بودند، چون در غیر این صورت اپل از رقابتی جا می‌ماند که میان غول‌های تکنولوژی پیرامون افزایش سایز نمایشگر وجود دارد. به هر حال اخیرا جدیدترین گوشی این کمپانی با نام iPhone SE معرفی شد و طرفداران کلاسیک اپل را، که همچنان به آیفون 5اس‌های 4 اینچی خود وفادار مانده‌اند، خشنود کرد.

در این میان بعضی کاربران برای خرید آیفون مناسب سردرگم شده‌اند. احتمالا پیش از این اکثر آنها گوشی اندرویدی بالای 5 اینچ داشته‌اند که در این صورت مهاجرت به گوشی 4 یا 4.7 اینچی ممکن است برایشان اندکی ترسناک باشد. پرچمدار 5.5 اینچی اپل چطور؟ آیا به راحتی می‌توان با بدنه این گوشی کنار آمد که هم‌اندازه با گوشی‌های 6 اینچی بازار است؟ در این مقاله به بررسی آیفون‌های موجود در بازار ایران خواهیم پرداخت و توضیح می‌دهیم که هر کدام برای چه سلیقه‌ای و چه استفاده‌هایی مناسب است. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

iPhone SE

 

image

 

این گوشی به عنوان اولین اسمارت‌فون 4 اینچی اپل پس از معرفی آیفون 5اس در سال 2013 می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای طرفداران قدیمی این کمپانی باشد. قیمت SE یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است، زیرا در مقایسه با دیگر پرچمداران اپل بسیار به‌صرفه است؛ البته وقتی می‌گوییم »به‌صرفه« یعنی باید آن را با قیمت دیگر محصولات کوپرتینویی‌ها مقایسه کنید، زیرا به هیچ وجه حتی قابل مقایسه با پرچمداران اندرویدی نیست! جالب است بدانید این گوشی اولین تلاش اپل نیست برای جلب نظر کاربرانی که بودجه کمی برای خرید اسمارت‌فون کنار گذاشته‌اند؛ بلکه پیش از این هم محصول دیگری به نام iPhone 5c رونمایی شده بود. بدنه پلاستیکی آن تمام ظرافت و اصالتی را که از محصولات اپل سراغ داریم نابود کرد و درمجموع موفقیت خاصی به دست نیاورد.

پرچمدار کوچک‌اندام اپل اگرچه طراحی خود را کاملا از آیفون 5اس به ارث برده، از نظر سخت‌افزاری مشابه آیفون 6اس، پرچمدار این کمپانی، است. یکی از ضعف‌های آیفون 5سی سخت‌افزار ضعیف و قیمت نسبتا بالای آن بود، حال آنکه قیمت آیفون اس‌ای و سخت‌افزار قدرتمند آن به خوبی با یکدیگر هماهنگ‌اند و طبعا تجربه کار با پردازنده Apple A9 ارزش پرداخت 399 دلار را دارد.

البته همان‌طور که انتظار می‌رفت نقص‌هایی هم در آیفون اس‌ای مشاهده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به جای خالی 3D Touch و کنتراست پایین نمایشگر در مقایسه با 6s اشاره کرد. خوشبختانه این نواقص در دیگر بخش‌های گوشی مانند دوربین 12 مگاپیکسلی، 2 گیگابایت RAM، نمایشگر رتینا با درخشش 606 نیت و باتری 1624 میلی‌آمپرساعتی مشاهده نمی‌شود. در مجموع اگر به دنبال گوشی هوشمند جمع‌وجور با امکانات فوق‌العاده و قیمت نسبتا مناسب هستید، آیفون اس‌ای می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

قیمت نسخه 16 گیگابایتی: 1660000 تومان

قیمت نسخه 64 گیگابایتی: 2060000 تومان

(بررسی تخصصی iPhone SE در جی‌اس‌ام)

 

iPhone 6s

 

image

 

همان‌طور که می‌دانید، 6اس پرچمدار فعلی اپل است. اگرچه آیفون اس‌ای آخرین گوشی معرفی‌شده این کمپانی است، صرفا یک Special Edition یا نسخه خاص است و احتمال ادامه تولیدش کم است. به هر حال آیفون 6اس با پردازنده قدرتمند Apple A9 و 2 گیگابایت رم می‌تواند تمام نیازهای کاربر را پاسخگو باشد. اگر به یاد داشته باشید، نسخه پیشین، یعنی آیفون 6، فقط 1 گیگابایت رم داشت که همچنان یکی از بهترین‌هاست؛ پس با اطمینان می‌توان گفت که فضای رم 2 گیگابایتی هیچ‌گاه ناامیدتان نخواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های 6اس دوربین قدرتمند آن است؛ سنسورهایی 12 و 5 مگاپیکسلی که به ترتیب در پشت و جلو گوشی قرار گرفته‌اند که اگر بهترین‌های بازار نباشند، به جرئت می‌توان گفت جزو بهترین‌های موجود در بازارند! در مجموع عملکرد پردازنده و دوربین را می‌توان مهم‌ترین نقاط قوت گوشی دانست. همه اینها با چه چیزی کامل می‌شوند؟ درست حدس زدید: نمایشگری 4.7 اینچی با تکنولوژی اختصاصی رتینا که تصاویر را در تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر اینچ به کاربر نمایش می‌دهد. البته مقایسه عددی آن با نمایشگر Z5 Premium، که تراکم پیکسلی 801 ppi دارد، ممکن است اندکی دلسردکننده باشد، اما قول می‌دهیم که با مشاهده نمایشگر باکیفیت آیفون 6اس از انتخابتان پشیمان نشوید.

طراحی 6اس دقیقا مشابه نسل پیشین یعنی آیفون 6 است، اما در عملکرد و امکانات سخت‌افزاری تفاوت عمده‌ای میان این دو وجود دارد. به عنوان مثال، نمایشگر حساس به فشار 6اس که به تکنولوژی 3D Touch مجهز شده می‌تواند کار کردن با گوشی را بسیار لذت‌بخش کند. این موضوع برای ارسال پاسخ سریع به ایمیل‌ها یا دسترسی به برخی تنظیمات در اپلیکیشن‌ها و آیکون‌ها می‌تواند کاربردی باشد.

همان‌طور که حدس زده‌اید، به مهم‌ترین قسمت بررسی یعنی قیمت گوشی می‌رسیم. هزینه‌ای که برای خرید پرچمدار 2015 اپل باید پرداخت کنید می‌تواند شما را صاحب دو تا از پرچمداران 2015 اندرویدی مانند Xperia Z5 و LG G4 کند، اما از امکانات این گوشی هم به راحتی نمی‌توان گذشت؛ به‌خصوص سیستم‌عامل iOS که میان طرفداران اپل شیفتگان بسیار دارد!

قیمت نسخه 16 گیگابایتی: 2280000 تومان

قیمت نسخه 64 گیگابایتی: 2650000 تومان

قیمت نسخه 128 گیگابایتی: 3190000 تومان

(بررسی تخصصی iPhone 6s در جی‌اس‌ام)

 

iPhone 6s Plus

 

image

 

تجربه iOS در یک فبلت تمام‌عیار حسرتی بود که طرفداران اپل مدت‌ها به دل داشتند، اما 6اس پلاس تولید شد تا مزه iOS را در نمایشگری 5.5 اینچی به شما بچشاند. شاید مهم‌ترین مشخصه آن اندازه نمایشگر باشد، زیرا تقریبا تمام مشخصاتش مشابه آیفون 6اس است. یکی از تفاوت‌های نمایشگر این دو گوشی در تراکم پیکسلی و رزولوشن است که در مجموع تراکم پیکسلی 401 ppi را برای 6اس پلاس رقم می‌زند. درخشش نمایشگر گوشی به 593 نیت می‌رسد و به تکنولوژی 3D Touch هم مجهز شده است که در مجموع 67.91 درصد از نمای جلو گوشی را تصرف می‌کند.

خیلی‌ها با شنیدن خبر تولید فبلت 5.5 اینچی اپل خوشحال شدند، اما به سایز آن و نحوه حمل گوشی فکر نکرده بودند. دکمه دایره‌ای شکل، که پایین نمایشگر قرار گرفته، کوچک کردن حاشیه‌های گوشی را بسیار سخت می‌کند که در مجموع طول 158.2 میلی‌متری را برای پرچمدار غول‌پیکر اپل رقم زده است. شاید جالب باشد بدانید که طول Huawei Mate 8 با نمایشگر 6 اینچی حدودا 157 میلی‌متر است!

البته نمایشگر بزرگ مزیت بزرگی هم دارد و آن چیزی نیست جز باتری قدرتمندی که می‌توان در دل گوشی جای داد. حجم باتری 6اس پلاس بیش از 1000 میلی‌آمپر ساعت از 6اس بیشتر است که در مجموع هر کدام به ترتیب باتری‌هایی 2750 و 1715 میلی‌آمپرساعتی دارند. یکی دیگر از مزیت‌های نمایشگر 5.5 اینچی بازی کردن با گوشی است؛ چگونه می‌توان سیستم‌عامل iOS، پردازنده Apple A9 و فضای رم 2 گیگابایتی را کنار یکدیگر داشت، اما با گوشی بازی نکرد؟! طبعا تجربه بازی با 6اس پلاس بسیار لذت‌بخش‌تر از 6اس است.

در نهایت از جمله مهم‌ترین مشخصات این گوشی می‌توان به پردازنده Apple A9، نمایشگر 5.5 اینچی، دوربین اصلی 12 و دوربین جلو 5 مگاپیکسلی، باتری قدرتمند 2750 میلی‌آمپرساعتی و فضای رم 2 گیگابایتی اشاره کرد.

قیمت نسخه 16 گیگابایتی: 2550000 تومان

قیمت نسخه 64 گیگابایتی: 3000000 تومان

قیمت نسخه 128 گیگابایتی: 3210000 تومان

(بررسی اولیه iPhone 6S Plus در جی‌اس‌ام)

 

iPhone 6

 

image

 

این گوشی یکی از بزرگ‌ترین تحولاتی بود که از آغاز تا کنون در محصولات اپل رخ داده است. مشخصا در حالی که رقیبان اندرویدی به نمایشگرهای 5.5 و 6 اینچ روی می‌آوردند، نمایشگر 4 اینچی پرچمداران این کمپانی اندکی خسته‌کننده شده بود. اپل احساس کرد در صورتی که سایز نمایشگر را به درخواست کاربران افزایش ندهد، احتمالا درصد عظیمی از مشتریان خود را از دست خواهد داد. مدیران این برند در نهایت تسلیم خواسته متقاضیان شدند و اولین گوشی 4.7 اینچی اپل تولید شد. شاید افزایش سایز برای هر کمپانی دیگری عادی باشد، اما از آنجا که استیو جابز روی اعتقاد خود مبنی بر مناسب بودن سایز 4 اینچ برای اسمارت‌فون‌ها پافشاری می‌کرد، تنها مدیری ریسک‌پذیر همچون تیم کوک از عهده شکستن این سنت برمی‌آمد.

به هر حال پرچمدار اپل به نمایشگر 4.7 اینچی مجهز شد که متاسفانه تراکم پیکسلی مشابه با نمایشگر 4 اینچی آیفون 5اس ارائه می‌داد. این موضوع آن‌قدر ناامیدکننده نیست که شما را از خرید آیفون 6 منصرف کند، اما می‌توانست بهتر از این هم باشد. البته شاید نام پردازنده Apple A8 بتواند غم نمایشگری با تراکم پیکسلی 326 ppi را از خاطرتان محو کند. پردازنده قدرتمند این گوشی اصلا قابل مقایسه با A7 به‌کاررفته در 5اس نیست و عملکرد خیره‌کننده‌ای از خودش نشان می‌دهد. اگرچه پردازنده A9 هم‌اکنون در بازار است و می‌تواند A8 را در رقابتی ناعادلانه شکست دهد، این موضوع چیزی از ارزش‌های آیفون 6 کم نمی‌کند!

همان‌طور که می‌دانید، تقریبا تمام گوشی‌های اپل در استفاده‌های سنگین هم می‌توانند یک روز کامل دوام بیاورند. آیفون 6 هم با باتری 1810 میلی‌آمپرساعتی از این قاعده مستثنی نیست، در حالی که با استفاده مداوم وای‌فای تا 11 ساعت نیازمند شارژ مجدد نخواهد بود.

شاید عدم به‌کارگیری 3D Touch‌ در نمایشگر برای بعضی کاربران مهم نباشد، اما دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی و دوربین جلو 1.2 مگاپیکسلی چیزهایی نیستند که بتوان به راحتی از آنها گذشت. علی‌رغم عملکرد مناسب و تقریبا بی‌نقص دوربین آیفون 6 باز هم نمی‌توان با حسادت به سنسور 12 مگاپیکسلی آیفون 6اس نگاه نکرد! به هر حال دوربین‌های این گوشی و همچنین فضای رم 1 گیگابایتی آن شاید تنها دلایلی باشند که کاربر را هنگام خرید به شک بیندازند، چون در غیر این صورت می‌توان از آیفون 6 انتظار عملکردی بی‌نظیر و کم‌نقص داشت.

قیمت این گوشی در نسخه‌های مختلف تفاوت چندانی با آیفون 6اس ندارد. تقریبا در تمام نسخه‌های 16، 64 و 128 گیگابایتی تفاوت قیمت 400 هزار تومانی میان پرچمداران 4.7 اینچی 2014 و 2015 اپل مشاهده می‌شود.

قیمت نسخه 16 گیگابایتی: 1890000 تومان

قیمت نسخه 64 گیگابایتی: 2280000 تومان

قیمت نسخه 128 گیگابایتی: 2420000 تومان

(بررسی تخصصی iPhone 6 در جی‌اس‌ام)

 

iPhone 6 Plus

 

image

 

علی‌رغم تمام مزیت‌های آیفون 6، باز هم آیفون 6 پلاس با نمایشگر 5.5 اینچی چیز دیگری است! شاید شجاعانه‌ترین تصمیمی که اپل در سال‌های اخیر گرفته، تولید فبلتی 5.5 اینچی باشد، آن هم از کمپانی‌ای که مدیرانش اصلا گوشی‌های بالای 4 اینچ را قبول نداشتند! به هر حال تغییر موضع دادن به منظور پیشرفت هیچ‌گاه مایه خجالت نیست، بلکه خشک‌مغزی و پافشاری بی‌جا روی اشتباهات گذشته است که ممکن است یک کمپانی عظیم مانند اپل را به کام مرگ بکشاند.

آیفون 6 پلاس به نمایشگری با رزولوشن 1080 در 1920 مجهز شده که در مجموع تراکم پیکسلی 401 ppi را برای کاربر به ارمغان می‌آورد؛ این مقدار در مقایسه با تراکم پیکسلی آیفون 6، که حدودا 326 ppi است، می‌تواند نظر خریداران را به خوبی جلب کند. البته همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بدنه عظیم‌الجثه گوشی ممکن است حمل و کار کردن با آن را اندکی سخت کند؛ به خصوص این‌که شایعاتی پیرامون خم‌شدن آیفون 6 پلاس در جیب یا هنگام وارد‌ آمدن فشارهای سنگین هم منتشر شده بود!

یکی دیگر از برتری‌های 6 پلاس در مقایسه با 6 دوربین آن است که به تثبیت‌کننده اپتیکال تصاویر مجهز شده، حال آن‌که دوربین آیفون 6 فقط تثبیت‌سازی دیجیتال را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین مشخصات 6 پلاس باید به پردازنده Apple A8، فضای رم 1 گیگابایتی، دوربین اصلی 8 و دوربین جلو 1.2 مگاپیکسلی، شتاب‌دهنده گرافیکی PowerVR GX6450 و باتری 2915 میلی‌آمپرساعتی اشاره کرد.

 

قیمت نسخه 16 گیگابایتی: 2150000 تومان

قیمت نسخه 64 گیگابایتی: 2550000 تومان

قیمت نسخه 128 گیگابایتی: 2570000 تومان

(بررسی تخصصی iPhone 6 Plus در جی‌اس‌ام)

 

iPhone 5s

image

این گوشی را شاید بتوان نماد طراحی اپل دانست. 5اس یکی از زیباترین گوشی‌های تولیدشده است که طرفداران بسیاری دارد، تا جایی که اپل تصمیم به بازتولید آن در قالب گوشی جدیدی به نام آیفون اس‌ای گرفت.

پرچمدار 2013 اپل به نمایشگر 4 اینچی با رزولوشن 640 در 1130 پیکسل و تراکم پیکسلی 326 ppi مجهز شده است. شاید بزرگ‌ترین تفاوت آن با پرچمدار پیش از خود، یعنی آیفون 5، اضافه شدن سنسور تشخیص اثر انگشت یا Touch ID به گوشی باشد. اپل از این سنسور برای اولین‌بار در 5اس رونمایی کرد که عملکرد قابل قبولی دارد و امنیت اطلاعات کاربر را تا بالاترین حد ممکن تضمین می‌کند.

دوربین 8 مگاپیکسلی گوشی با بهره‌گیری از تثبیت‌کننده دیجیتال تصویر، همچنان می‌تواند عکس‌هایی مناسب و باکیفیت ثبت کند؛ البته که مقایسه آن با پرچمداران کنونی اندکی ناعادلانه است، اما در مقایسه با قیمت و سال تولید گوشی می‌توان عملکرد دوربین را خوب ارزیابی کرد.

پردازنده Apple A7 که نقش مغز متفکر 5اس را بر عهده دارد در مقایسه با نسل پیشین، یعنی Apple A6، پیشرفت محسوسی کرده و می‌تواند پابه‌پای کاربر در انجام دادن کارهای روزمره پیش برود. از جمله دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به فضای رم 1 گیگابایتی، دوربین جلو 1.2 مگاپیکسلی، بدنه فلزی و باتری 1440 میلی‌آمپرساعتی اشاره کرد. در مجموع اگر به دنبال یک گوشی جمع‌وجور با مشخصات راضی‌کننده می‌گردید، 5اس می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. البته به این نکته دقت داشته باشید که اکثر 5اس‌های موجود در بازار دست‌دوم هستند و نسخه نو آن بسیار نادر است.

قیمت نسخه 16 گیگابایتی: 1300000 تومان

قیمت نسخه 32 گیگابایتی: 1500000 تومان

(بررسی تخصصی iPhone 5s در جی‌اس‌ام)

 

نظر شما درباره پرچمداران اپل چیست؟ در صورت مطرح نبودن هزینه، کدام را انتخاب می‌کنید: اندروید یا آی‌اواس؟ آیا صاحب یکی از این محصولات بوده‌اید یا هستید؟ در این صورت لطفا تجربه خود را با کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

سما

۱۳۹۵/۸/۱۰
اس ای رزگلد چطور؟

سام

۱۳۹۵/۸/۱۰
خواهرم سیکس پلاس 128 داره کمی هنگ می کنه می گه به خاطر حافظه بالا هست هرچند خیلی ار حجم حافظه خالیه.

fazel lashgari

۱۳۹۵/۶/۴
سرعتی که آیفون در اجرای برنامه ها داره به لطف ios واقعا خیره کننده اس iphone 6s
اپل در سال 2015 اسمارتفونی رو ساخت که بتونه با پرچمدار های 2016 مقابله کنه!
دمش گرم

علي

۱۳۹۵/۴/۱۲
من آيفون ٦ دارم ولي از ظاهر گوشيم راضي نيستم با اين حال هر كاري كردم نتونستم به اندرويد عادت كنم اي كاش ميشد ios رو روي گوشي هاي ديگه هم داشت.
آيا هيچ راهي براي ترك ios و كنار اومدن با اندرويد نيست؟!

Iphone

۱۳۹۵/۴/۱۱
I bought the iPhone 6s Plus rose gold 128 GB sixdays ago I think it's the best phone in the world