خانهاخبار
پرسش‌های عجیب اپل در مصاحبه استخدامی

پرسش‌های عجیب اپل در مصاحبه استخدامی

اگر تاکنون به مصاحبه شغلی دعوتتان کرده باشند، احتمالا با سوالات عجیب و غریب صاحب کار یا مصاحبه‌کننده مواجه شده‌اید؛ سوالاتی که ممکن است در ظاهر بی‌هدف و بی‌معنی به نظر بیایند، اما در حقیقت قصد نفوذ به لایه‌های پنهان ذهن و افکار شما را دارند. در این مطلب درباره 33 سوالی صحبت می‌کنیم که در مصاحبه‌های شغلی کارمندان اپل طرح می‌شوند.
۱۳۹۵/۱/۳۱

احتمالا تاکنون پیرامون سوالات عجیب و غریب و بعضا نامفهومی که برای استخدام در شرکت‌ها یا ورود به دانشگاه‌ها از داوطلب پرسیده می‌شود مطالب زیادی شنیده‌اید؛ سوالاتی که در کمپانی‌های معتبر کشورهای غربی از متقاضی شغل پرسیده می‌شود کاملا متفاوت با مصاحبه‌ای است که در ایران انجام می‌شود.

شاید کمی عجیب باشد که برای استخدام در شرکتی بین‌المللی باید چنین سوالات نامفهومی طرح شود. دلیل این است که آنها می‌خواهند به سطح خلاقیت، نوآوری و خصوصیات نسبتا مخفی شخصیت شما پی ببرند یا حتی به ضمیر ناخودآگاهتان نفوذ کنند. در غیر این صورت هر داوطلبی در صورت مواجهه با سوالاتی مثل »آیا انسان راست‌گویی هستید؟« یا «آِیا از خودگذشتگی می‌کنید؟» می‌تواند بهترین پاسخ‌ها را تحویل دهد و از خودش یک قدیس معصوم بسازد!

 

image

 

استخدام در کمپانی بزرگی مثل Apple ممکن است آرزوی هرکسی باشد؛ به‌خصوص مهندسان نرم‌افزار و افرادی که در حوزه برنامه‌نویسی iOS و Objective-C فعالیت می‌کنند. البته حقوق پرداختی آنها هم قابل توجه است؛ میانگین درآمد یک مهندس نرم‌افزار در اپل سالانه 120 هزار دلار (معادل 400 میلیون تومان!) است. پس هرچقدر هم از اپل متنفر باشید، ارزش استخدام شدن را دارد!

وب‌سایت Glassdoor یکی از معتبرترین مراجع شغل‌یابی در فضای مجازی است. کمپانی‌های غول‌پیکری همچون Google ،Apple یا حتی Uber برای یافتن داوطلب‌های استخدام، در این وب‌سایت فراخوان می‌دهند. مجله Time از میان تمام سوالاتی که برای استخدام در اپل تاکنون در وب‌سایت Glassdoor مطرح شده، 33 مورد را انتخاب کرده است که در ادامه آنها را مطالعه می‌کنید. در این فهرست ابتدا سوالی را می‌نویسیم که اپل مطرح کرده و سپس مدرک داوطلب و حوزه‌ای را که قصد داشته در آن استخدام شود در پرانتز جلو آن درج می‌کنیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

1- فرض کنید یک کودک 8 ساله با شما تماس گرفته و درباره راه‌اندازی مودم اینترنت خانه سوالاتی می‌پرسد. نحوه عملکرد مودم را چگونه به کودک 8 ساله آموزش خواهید داد؟ (داوطلب بخش پشتیبانی و سوالات)

2- بهترین دوست شما چه کسی است؟ )داوطلب آموزش کار با iPhone و iPad)

3- فرض کنید کنار یک ساختمان چند طبقه ایستاده‌اید و 2 تخم مرغ در دست دارید. چگونه می‌توان فهمید بالاترین طبقه‌ای که اگر تخم‌مرغ از آن بیفتد همچنان سالم می‌ماند، طبقه چندم است؟ بهترین راه‌حل برای فهمیدن پاسخ این سوال چیست؟ (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

4- یک سوال یا مشکلی را که برای خودتان جالب است مطرح کنید و پاسخی کامل به آن بدهید! (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

5- به طور متوسط روزانه چند کودک متولد می‌شود؟ (داوطلب مدیریت توزیع جهانی کالا)

6- فرض کنید 100 سکه به صورت شیر یا خط روی میز قرار گرفته‌ باشند که 90 تای آنها به حالت خط و 10 تای آنها به حالت شیر مشاهده می‌شود. حال اگر شما به هیچ وجه، نه از طریق بینایی و نه لامسه، قادر به تشخیص شیر بودن یا خط بودن آنها نباشید، چگونه 100 سکه را در دو دسته قرار می‌دهید که تعداد مساوی شیر در هر ستون قرار بگیرد؟! (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

7- خودتان را توصیف کنید. چه چیزی شما را هیجان‌زده می‌کند؟ (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

8- اگر در اپل استخدام شوید، کدام بخش را برای کار ترجیح خواهید داد و علاقه‌مند به کار در چه حوزه‌ای هستید؟ (داوطلب ارشد مهندسی نرم‌افزار)

9- فرض کنید سه جعبه جلو شما قرار گرفته است. یکی از آنها حاوی سیب، یکی حاوی پرتقال و دیگری حاوی مخلوطی از سیب و پرتقال است. برچسب‌هایی که روی جعبه‌ها زده شده اشتباه چاپ شده‌اند و محتویات واقعی جعبه را به شما نشان نمی‌دهند. اگر فقط این فرصت را داشته باشید که یک جعبه را باز کنید و بدون آن‌که داخلش را نگاه کنید یک میوه بردارید و فقط به آن میوه نگاه کنید، در این صورت چگونه می‌توان بلافاصله محتویات جعبه‌های دیگر را بدون باز کردن در آنها حدس زد؟! (داوطلب مهندسی تضمین کیفیت نرم‌افزار)

10- این صحنه را تصور کنید: کاربری که برای پرسیدن یک سوال تماس گرفته، 20 دقیقه معطل شده و بسیار عصبانی است که موجب آشفتگی شما می‌شود. وی ادعا می‌کند از اپل ناراضی است و می‌خواهد به فروشگاه مایکروسافت برود تا یکی از محصولات آن را جایگزین محصول اپل کند. چگونه با این شخص برخورد می‌کنید و پاسخ شما چه خواهد بود؟ (داوطلب آموزش کار با iPhone و iPad)

11- یک خودکار در دست بگیرید. برای کاهش قیمت تولید آن چه پیشنهادی دارید؟ (داوطلب مدیریت توزیع جهانی کالا)

12- یکی از کاربران با شما تماس می‌گیرد و درباره کامپیوترش که بسیار قدیمی است سوالاتی می‌کند. پاسخ شما به وی چیست؟ (داوطلب مشاوره به کاربران)

13- آیا باهوش هستید؟ (داوطلب مهندسی ساخت نرم‌افزار)

14- شکست‌های شما در زندگی چه بوده‌اند و چه درس عبرتی از آنها گرفته‌اید؟ (داوطلب مدیریت نرم‌افزار)

15- آیا تا کنون با مدیر یا صاحب‌کار خود مخالفت کرده‌اید؟ چگونه مخالفت خود را بیان کردید؟ در قالب یک مثال توضیح دهید که مخالفت خود را چگونه نشان دادید و نتیجه این مخالفت چه بود. اگر آن شخص را هم‌اکنون حاضر کنیم، شخصیت شما را چگونه توصیف خواهد کرد؟ (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

16- اگر یک لیوان آب روی صفحه گرامافون قرار دهیم و سرعت چرخش صفحه را اندک‌اندک زیاد کنیم، در اولین لحظه چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا لیوان از روی صفحه به پایین می‌لغزد یا به آرامی می‌افتد و آب روی گرامافون ریخته می‌شود؟ آیا آب از همان ابتدا از داخل لیوان به بیرون پاشیده می‌شود؟ (داوطلب مهندسی مکانیک)

17- یکی از کارهایی را را توضیح دهید که در زندگی انجام داده‌‌اید و از بابت آن بسیار به خودتان می‌بالید. (داوطلب مدیریت مهندسی نرم‌افزار)

18- چرا فکر می‌کنید ما باید استخدامتان کنیم؟ (داوطلب ارشد مهندسی نرم‌افزار)

19- آیا خودتان را انسان خلاقی می‌دانید؟ الان به چه چیز خلاقانه‌ای می‌توانید فکر کنید؟ آن را برای ما توضیح دهید. (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

20- آیا تاکنون تحقیر شده‌اید؟ یک موقعیت را که برای شما تحقیرآمیز است برایمان توضیح دهید. (داوطلب متخصص فروش کالا)

21- اگرکاربری با شما تماس بگیرد و مشکلی در سیستمش را اطلاع دهد، کدام‌یک اهمیت بیشتری دارد: حل کردن مشکلش یا صرفا خشنود کردن وی از تماسی که با ما گرفته است؟ (داوطلب مشاور کاربران در خانه)

22- چرا کمپانی اپل نامش را از “Apple Computer Incorporated” به “Apple Inc” تغییر داد؟ (داوطلب متخصص محصولات)

23- هنگامی که بسیار خوشحال و مثبت‌اندیش هستید، چه چیزی می‌تواند شما را ناراحت و ناامید کند؟ (داوطلب مشاور کاربران در خانه)

24- تصور کنید یک کاربر با شما تماس گرفته و تقاضای کمک می‌کند. بدون این‌که تصویر شما را ببیند، چگونه فقط با استفاده از صدا می‌توانید به وی القا کنید که قصد کمک کردن به او را دارید؟ (داوطلب مشاور کاربران در خانه)

25- چرا امروز به اینجا (برای انجام مصاحبه شغلی به اپل) مراجعه کردید؟ هدف شما از این کار چیست؟ (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

26- یکی از اپلیکیشن‌های مشابه iTunes را تصور کنید که تعداد بسیار زیادی تصویر در خود جای داده و به مرور زمان کند و کندتر می‌شود. پیشنهاد شما برای حذف تصاویر کمتر‌دیده‌شده چیست و چگونه می‌توان عملکرد اپلیکیشن را بهبود بخشید؟ (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

27- تصور کنید یک ظرف پر از سکه‌ به شما داده شده که بعضی از آنها دو روی شیر و خط دارند و هر دو روی بعضی‌ها فقط شیر یا فقط خط است. اگر به طور اتفاقی یک سکه دو رو را بردارید و سه بار آن را به هوا پرتاب کنید و نتیجه دو بار شیر و یک بار خط بیاید، چقدر احتمال دارد که دوباره یک سکه بردارید و آن سکه دو رو شیر و خط باشد یا دو روی آن یک شکل چاپ شده باشد؟ (داوطلب بخش محاسبات و آنالیز)

28- بهترین روز شما طی 4 سال گذشته چه روزی بوده است؟ بدترین روز شما چه روزی بوده؟ چه اتفاقی در آن روزها افتاده است؟ (داوطلب مهندسی مدیریت پروژه)

29- هنگامی که وارد یکی از فروشگاه‌های رسمی اپل می‌شوید، چه چیزی نظرتان را جلب می‌کند و چه حسی با دیدن آن محل به شما دست می‌دهد؟ (داوطلب متخصص محصولات)

30- چرا می‌خواهید در اپل کار کنید؟ در صورتی که اپل شما را استخدام کند، بیش از همه دلتنگ چه چیزی در شغل قبلی خود خواهید شد؟ (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

31- چگونه اپلیکیشن موردعلاقه خود را آزمایش می‌کنید؟ (داوطلب مهندسی تضمین کیفیت نرم‌افزار)

32- چه تصوری از 5 سال آینده خود دارید؟ تا 5 سال دیگر به کجا خواهید رسید؟ (داوطلب مهندسی نرم‌افزار)

33- چگونه کیفیت یک توستر را آزمایش می‌کنید؟ (داوطلب مهندسی تضمین کیفیت نرم‌افزار)

 

نظر شما درباره این سوالات چیست؟ آیا در ازای استخدام در اپل حاضرید به این سوالات پاسخ دهید؟ آیا علاقه‌ای به استخدام در این کمپانی دارید؟ اگر شما هم به مصاحبه‌ شغلی در ایران دعوت شده‌‌اید و با سوالات عجیب و غریب مواجه شده‌اید، لطفا تجربه خود را با کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

ایمان

۱۳۹۵/۲/۲۶
سوال ۲۲ هم چون اپل دیگه فقط کامپیوتر تولید نمیکنه که توی اسمش نام کامپیوتر باشه! واسه همین لغت کامپیوتر رو حذف کرد

ایمان

۱۳۹۵/۲/۲۶
اگه راست میگین جواب بدین خودتون!
در مورد تخم مرغ بهترین راه حل اینه بریم از اولین طبقه بندازیم ببینیم چه میشه و بعد طبقات بعدی! هرچند فکر کنم همون اول میشکنه!

ali

۱۳۹۵/۲/۱
جالبه

hh

۱۳۹۵/۲/۱
با توجه به مقاومتی که از تخم مرغ سراغ دارم .. تخم مرغ از هر طبقه ای بیوفته میشکنه .. =)))

منصور

۱۳۹۵/۲/۱
نه فقط اپل بلکه خیلی از شرکت های بزرگ دنیا مخصوصا حوزه IT این سوالاتو از متقاضیان می پرسن که گاهی بسیار عجیب و غیر قابل حل کردنه.اما خیلی از همین سوالات بظاهر غیرقابل حل سوالات منحرفی هستند.مثلا:شرکت گوگل یکی از سوال هایش به این شکا بود:هزینه شست شوی تمام پنجره های شهر نیویورک در سال چقدر میشود؟؟!
خب مسلما پاسخ این سوال خیلی سخت و عجیب و شایدم غیرقابل پیش بینی باشد اما باید به عقل خود رجوع کنید و مثلا بگویید 10 سنت برای هر پنجره و...
بخاطر داشته باشید خیلی از این سوال های عجیب و غریب فقط جنب منحرفی دارن و بیشتر برای محک زدن قدرت استدلال شماست.
موفق باشید