خانهاخبار
فشار مجدد FBI بر اپل برای نفوذ به یک آیفون دیگر

فشار مجدد FBI بر اپل برای نفوذ به یک آیفون دیگر

همان طور که انتظار می‌رفت، پلیس FBI برای نفوذ به یک دستگاه آیفون متعلق به یک قاچاقچی دوباره می‌خواهد اپل را مجاب به همکاری کند.
۱۳۹۵/۱/۲۳

اگر خاطرتان باشد، گوشی هوشمند تروریستی به نام سید فاروق که در حمله تروریستی به یکی از مناطق امریکا شرکت داشته هم‌اکنون در اختیار پلیس امنیتی این کشور، FBI، قرار گرفته است. پلیس نخست از اپل تقاضای کمک کرد تا برای نفوذ به این iPhone 5c با آنها همکاری کند، اما اپل از این دستور سرپیچی کرد و زیر بار انجام چنین کاری نرفت. دلایل مدیران اپل برای این عدم همکاری نیز به خطر افتادن امنیت تمام کاربران و سوء استفاده از تکنیک رمزگشایی آیفون‌ها بود که درنهایت نگرانی‌های اپل امروز به وقوع پیوست!

چندی پیش FBI اعلام کرد که خودشان راه نفوذ به iPhone 5c را پیدا کرده‌اند، اما این روش برای باز کردن گوشی‌های جدیدتر این کمپانی جواب نمی‌دهد. ظاهرا یک دستگاه iPhone 5s متعلق به Jun Feng، قاچاقچی مواد مخدر، هم‌اکنون به دست ماموران FBI افتاده است که برای رمزگشایی آن دوباره دست به دامن مهندسان اپل شده‌اند. همان طور که انتظار می‌رفت، نقشه پلیس این است که اپل را در این پرونده مجاب به همکاری کند تا پروژه نفوذ را در آینده با کمک مهندسان این کمپانی روی هر گوشی دیگری ادامه دهند.

 

image

 

البته به این نکته دقت داشته باشید که اپل تقریبا هیچ راه فراری در این ماجرا ندارد. اگر Govt.OS را طراحی کند، در صورت پخش غیرقانونی، ممکن است امنیت تمام کاربران اپل را به خطر بیندازد و اگر فقط در یک پروژه با پلیس همکاری کند، قطعا پلیس بارها و بارها برای نفوذ به سایر آیفون‌ها نیز این کمپانی را تحت فشار قرار خواهد داد. این موضوع در دادگاه اخیر برای پرونده این قاچاقچی اتفاق افتاد؛ اپل به قاضی دادگاه گفت در صورتی که یک‌بار با FBI همکاری کند، قطعا فشارهای پلیس برای باز کردن چندین آیفون دیگر بیشتر خواهد شد. البته قاضی دادگاه اطمینان داد که این کار فقط برای iPhone 5s صورت خواهد گرفت، زیرا یکی از مهم‌ترین سرنخ‌های پرونده این قاچاقچی است.

شاید جالب باشد بدانید که iPhone 5c متعلق به سید فاروق تروریست به iOS 9 آپدیت شده بود و پلیس اعلام کرده که توانسته است به آن نفوذ کند، ولی iPhone 5s متعلق به این قاچاقچی مواد مخدر همچنان از iOS 8 استفاده می‌کند. حال نکته اینجاست که چگونه FBI موفق شده در نسخه 9 این سیستم‌عامل نفوذ کند، اما نسخه قدیمی‌تر یعنی 8 را نمی‌تواند رمزگشایی کند. این سوال را نماینده اپل طرح کرده و معتقد است با روشی که FBI پیدا کرده می‌تواند به iOS 8 و iPhone 5s نفوذ کند، اما می‌خواهد اپل را به همکاری در این پرونده مجاب کند تا از این به بعد هم برای نفوذ در دیگر گجت‌ها بارها و بارها از این کمپانی تقاضای همکاری کند.

Jun Feng، قاچاقچی شیشه، هم‌اکنون دستگیر و مجرم شناخته شده، اما FBI معتقد است نام هم‌دستان وی در iPhone 5s وی ذخیره شده. صاحب گوشی نیز می‌گوید که رمز ورود گوشی را فراموش کرده و پلیس به همین دلیل پای اپل را به این پرونده باز کرده است.

در پایان نماینده اپل اعلام کرد که در ماجرای نفوذ FBI به آیفون سید فاروق هیچ شکایتی از این سازمان ندارند و برای کاربران نیز جای هیچ نگرانی‌ای نیست؛ اپل دائما در حال به‌روزرسانی نرم‌افزاری محصولات خود است تا باگ‌های امنیتی آنها را برطرف کند.

نظر شما درباره این ماجرا چیست؟ آیا این موضوع صرفا جنجال تبلیغاتی است یا واقعا ارگان فوق‌العاده قدرتمندی همچون FBI هم نمی‌تواند امنیت محصولات اپل را خدشه‌دار کند؟!

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

saeed

۱۳۹۵/۵/۲
خخخ صاحب گوشی رمز تلفنش یادش رفته و اسم هم دستانش داخل گوشیشه اپل عجب تبلیغاتی راه انداخته

سینا

۱۳۹۵/۱/۲۸
وقتی اپن سورسه ینی اجازه تغییرات می ده ب شما این ینی تنوع دوتا گوشی ی مدل بذاری بغل هم ولی کلی تفاوت داشته باشن این ینی زیبایی
پرایوت بودن و اپن سورس بودن عیب نیست ولی برتری هم نیستن چون هدفشون فرق داره ولی اگه گوشی مثه اپل با اون همه تبلیغات اینجوری راحت با 170دلار بشه بهش نفوذ کرد همون مهندسا و متخصصاشو باید ب در خروجی راهنمایی کرد چون اپل داره پول همینارو می گیره از خریدار
عزیز پابلیک کردن و دست چن شرکت دادن باعث تنوعه مطمن باشین دست وقتی دست کلی ادم و متخصص باشه زیبایی که ب نظر شما می شه بیشتر هم می شه
من و شما نمی تونیسم زیر سوال ببریم ولی خود اچل زیر سوال برده خودشو با تبلیغاتاش
تنوع زیبایی میاره این ینی قشنگی

Mr Mohamad

۱۳۹۵/۱/۲۴
من تعصبی رو هیچ کمپانی ندارم. پس انتظار داشتید گوشی اپل قابل نفوذ نباشه؟؟ مگه میشه همچین چیزی؟؟ حالا چون اپل سیستم عامل پرایوت داره و دست چند کمپانی دیگه نداده, از نظر شما عیبه؟ وقتی خودش تو این زمینه متخصص داره و از عهدش بر میاد چرا باید پابلیک کنه؟ پابلیک کنه که قشنگ تر کنه ios رو؟؟ و در اخر بگم همین امنیتی که ازش حرف میزنیم من و شما نمیتونیم زیر سوال ببریمش! چرا؟ چون سازندش منو تو نیستیم . اپن سورس هم نیست بخوایم سوء استفاده کنیم. اینه که ios رو قشنگ میکنه :)

jamshid

۱۳۹۵/۱/۲۴
داداش ادم باید فک کنه و کاری کنه نه اینکه چشم بسته بره گوشی بخره و پول مارک بده یکم بگردی تو سایتای مختلف و تعصب بذاری کنار خودت متوجه عرایض من می شی
هرگوشی باگ داره چ اندروید چ ای او اس چ ویندوز و ...
بله همه می دونن امنیت کامل نیست مهم اینکه طرفدارای اپل بپذیرن که گوشی اونام قابل نفوذه
دقیقا به همین حاطر پابلیک بودن اندرویده که نباید امنیتش مقایسه بشه چون اپن سورسه خیلی جا برا دستکاری داده
هر شرکتی نیاز به معروف شدن داره اگه معروف نشه که ورشکسته می شه
داداش این بازی شکایت بازی هم یجور تبلیغاته که بگن هنز اپل امنه . امن هست ولی نه دراون حد که می گن
همین که اندروید دسته چندین کمپانیه و باهم فرق دارن قشنگ تر کرده اندرویدو
امیدوارم منظور منم متوجه شده باشی

Mr Mohamad

۱۳۹۵/۱/۲۴
درود فراوان بر پدر علم تکنولوژی...
جمشید جان چند ساعت فکر کردی اینارو نوشتی داداش؟ :)
درسته باگ داره اما همیشه در حال بروز رسانی هست. مگه اندرویده؟؟؟ ios فقط واسه یه کمپانیه. پابلیک نیست. اینم بدون امنیت هیچوقت کامل نیست. اپل نیازی به معروف شدن نداره عزیزم. امیدوارم منظورمو متوجه شده باشی.