خانهاخبار
​اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون وارد چالش انرژی‌های پاک شدند

​اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون وارد چالش انرژی‌های پاک شدند

غول‌های تکنولوژی به دادگاه کشیده می‌شوند تا از زمان ایجاد تغییراتی کلی در نوع بهره‌برداری از انرژی خود سخن بگویند.
۱۳۹۵/۱/۱۵

پروتکل انرژی‌های پاک در ایالات متحده (EPA)، به ریاست اوباما در حال رسیدن به بهره‌برداری است و غول‌های تکنولوژی نیز مجبور به رعایت این قوانین شده‌اند. اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون نیز قرار است با یکدیگر از دلایل و چگونگی پشتیبانی از این طرح در آژانس محافظت از هوای پاک بگویند. تاخیر در پیوستن به این طرح مسلما برای تمام انسان‌ها و محیط کره زمین ضررهایی به همراه خواهد داشت و هرچه این کمپانی‌ها با شتاب بیشتری به این طرح بپیوندند، پایداری شرایط اقلیمی با ثبات بیشتر، سلامت اجتماعی بهتر و مقاومت در برابر حوادث طبیعی بیشتر خواهد شد و این به معنی سلامت محیطی بیشتر برای کل جهان است.

این طرح در نظر دارد تا سال 2030 میزان کربن موجود در هوا را تا 32 درصد نسبت به سال 2005 کاهش دهد. برای این اقدام، چیزی بیش از تجدید منابع انرژی نیاز است. پس بدین ترتیب یا باید به سمت ساخت پایگاه‌های سوخت فسیلی با کارایی بیشتر رفت یا استفاده از این منابع را به‌کل به میزان پایین‌تری رساند. این طرح در حال حاضر در 27 ایالت امریکا کمپانی‌های مختلف را به چالش کشیده است. در ماه فوریه، دادگاه عالی امریکا فشار بیشتری روی این غول‌های فناوری اعمال کرده که به دلیل شکایات بیشتر به این دادگاه در رابطه با تاخیر در تغییر روند این کمپانی‌هاست.

بیش از هر چیز، این سوال پیش می‌آید که فشار فدرال DC و دادگاه عالی بر این کمپانی‌ها تا چه حد موثر خواهد بود، آن هم با توجه به اینکه این پرونده تا همین حالا هم چندان نتیجه‌بخش نبوده و این چهار تولیدکننده بزرگ نیز از اجرای این طرح به بهانه‌های مختلف طفره رفته‌اند. به نقل‌ از این کمپانی‌ها، میزان قابل‌توجهی از منابع انرژی به سمت انرژی‌های الکتریکی رفته و گام‌های بزرگی در راه تجدید منابع انرژی برداشته شده است.

 

image

 

کمپانی‌های تکنولوژی قول داده‌اند که طرح قوانین EPA را با قدرت بیشتری پیگیری خواهند کرد و این طرح مربوط به منابعی با قدرت بیشتر، قابل‌اعتمادتر و به‌صرفه‌تر است. اما اجرای این طرح با پیامدهایی نیز همراه خواهد بود، به‌عنوان‌مثال، به دلیل هزینه‌بر بودن این تغییر و افزایش هزینه تامین انرژی برای کمپانی‌های تکنولوژی، مسلما قیمت کالاها در بازار تا مدتی به بی‌ثباتی خواهد رسید و در کل با افزایش نسبی این قیمت‌ها مواجه خواهیم بود. 
به دلیل این مسائل، اپل و سه کمپانی مذکور پیوسته با دادگاه در حال جروبحث هستند و ادعا می‌کنند که این طرح تمام هزینه‌های وارد بر کمپانی‌های تولیدکننده و مسائل پشت آن را در نظر نگرفته است. اما قوانین EPA نیز به‌خوبی نشان داده‌اند که حتی با اجرای این طرح نیز کمپانی‌ها می‌توانند به اهداف بلندمدت خود دست یابند. دیری نمی‌گذرد که این چهار کمپانی نیز به جمع اجراکنندگان EPA خواهند پیوست، اما به دلیل رقابت بالا در این عرصه، سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است این تغییرات را به تعویق بیندازند.


image

مراحل اجرایی EPA در دوم ژانویه به دادگاه عالی امریکا ارائه خواهد شد. قدرت اوباما، رئیس اجرایی این طرح، مسلما بیشتر است و بر قضاوت دادگاه غالب خواهد شد. ازآنجایی‌که کلیات این طرح در راستای پایداری تغییرات اقلیمی زمین است، در اجرای آن شکی نیست، اما نحوه اجرای آن تصمیمی سخت است و ریسک بالایی دارد.


نظر شما درباره این طرح چیست؟ فکر می‌کنید این غول‌های تکنولوژی پس از اجرای این طرح تا چه حد ضرر خواهند کرد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

Alireza

۱۳۹۵/۱/۱۵
غول های تکنولوژی اونقدری پول در میان که این ضرر ها براشون هیچی نیست.
ماشاالله به همشون
شاید اینا به فکر ما باشن

erfan

۱۳۹۵/۱/۱۵
اگه اینجوری باشه ضرر نمیکنند که به نفع همه هستش

rbmscpsaj

۱۳۹۵/۱/۱۵
سازمان EPA یا همون environmental protection agency یکی از رده پایین ترین نهاد های امریکایی هست که حتی خود امریکایی ها مسخرش میکنن. امده به چهار تا شرکت که از خود سازمانشون قویترن اخطار داده که فلان کنن. حالا این شرکتا مگه چقد الودگی دارن. باید برن دنبال نفت که داره همشون و از بین میبره. اینا بهانه ست