خانهاخبار
مقایسه نقاط ضعف و قوت iPhone SE و iPhone 6s

مقایسه نقاط ضعف و قوت iPhone SE و iPhone 6s

اگرچه حتی پس از معرفی آیفون اس ای باز هم کاربران زیادی همچنان آیفون 6 اس را پرچمدار فعلی اپل می‌دانند، اما به هر حال SE هم دست کمی از پرچمدار ندارد و در بسیاری موارد پابه‌پای 6s جلو می‌آید.
۱۳۹۵/۱/۱۱

امروزه کمتر پیش می‌آید کمپانی‌های معتبر، گجتی با نمایشگر کوچک‌تر از 5 اینچ تولید کنند که به پردازنده‌ای فوق‌العاده قدرتمند مجهز شده باشد. شاید تنها نمونه با این مشخصات سری Compact محصولات سونی باشد؛ به عنوان مثال Xperia Z5 Compact به نمایشگری 4.6 اینچی و در عین حال پردازنده اسنپدراگون  810مجهز شده است. iPhone SE را هم نمی‌توان گوشی Mini دانست، بلکه باید در دسته‌بندی Compact قرار بگیرد؛ جثه‌ای کوچک با قلبی فوق‌العاده بزرگ! گوشی 4 اینچی جدید اپل از پردازنده‌ A9 مشابه با پرچمدار این کمپانی یعنی iPhone 6s بهره می‌برد که دوربین 12 مگاپیکسلی آن در کنار دیگر مشخصات جانبی می‌تواند از SE یک کامپکت تمام عیار بسازد.

البته به این نکته دقت داشته باشید که اگرچه SE و 6s نقاط مشترک متعدد دارند و ارقام نزدیکی را با هم به اشتراک گذاشته‌اند، این بدان معنا نیست که SE می‌تواند پابه‌پای 6s رقابت کند. در ادامه به مقایسه مشخصات هردو این گوشی‌ها می‌پردازیم و اختلاف‌ها را شرح می‌دهیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

۱- جای 3D Touch در SE خالی است

image

نمایشگر 4 اینچی رتینای SE نه تنها از 6s کوچک‌تر است، بلکه فاقد لایه 3D Touch است! یعنی نمایشگر قابلیت تشخیص فشار انگشت را ندارد و با خرید آن طبعا از امکاناتی نظیر Peek و Pop بی‌بهره می‌مانید. این ویژگی‌ها به کاربر اجازه می‌دهند بدون نیاز به باز کردن کامل اپلیکیشنی همچون ایمیل و غیره بتوان متن و تصاویر درون آن را مشاهده کرد. علاوه بر این، قابلیت Quick Actions هم از SE در مقایسه با 6s حذف شده است.

 

۲- نسخه قدیمی Touch ID از 5s به ارث رسید

image

همان طور که می‌دانید، سنسور اثر انگشت یا Touch ID که در دکمه Home آیفون‌ جا خوش کرده اولین‌بار با معرفی iPhone 5s روانه بازار شد. این نسخه هیچ مشکلی جز کمبود سرعت در تشخیص اثر انگشت نداشت که نسخه ارتقایافته‌ آن در آیفون‌های بعدی حضور یافت و نقص در سرعت تشخیص را هم برطرف کرد.

اگرچه SE پردازنده و بسیاری دیگر از امکانات خود را از 6s به ارث برده، این موضوع در مورد سنسور اثر انگشت صدق نمی‌کند. Touch ID به کار رفته در SE همان سنسوری‌ است که در 5s یافت می‌شود. باز هم تکرار می‌کنیم اگرچه این سنسور هیچ مشکلی ندارد و به بهترین شکل عمل می‌کند، انتظار می‌رفت نسخه پیشرفته‌تری در iPhone SE جای گیرد.

 

۳- دوربین سلفی با رزولوشنی پایین‌تر از انتظار

image

اگرچه دوربین اصلی SE یکی از بهترین‌های موجود در بازار است، دوربین جلو برخلاف انتظار چندان تعریفی ندارد. سنسور به‌کاررفته در دوربین سلفی از رزولوشنی 1.2 مگاپیکسلی با دیافراگم F2.4 بهره‌مند شده، حال آن که نمونه موجود در 6s به رزولوشن 5 مگاپیکسلی و دیافراگم F2.2 مجهز است.

هرچند با وجود رزولوشن نسبتا پایین باز هم می‌توان روی عکاسی با آن حساب کرد، طبعا تصاویری که 6s ثبت می‌کند از رزولوشن و دقت بالاتری برخوردارند. نکته جالب این است که با افزایش نور نمایشگر هنگام عکس‌برداری می‌توان از آن به عنوان فلاش برای افزایش نور تابیده‌شده به صورت استفاده کرد.

 

۴- نبود حافظه 128 گیگابایتی در SE

image

بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها، موسیقی و فیلم عموما درصد بسیار بالایی از حافظه اسمارت‌فون‌ها را اشغال می‌کنند. به همین دلیل محصولات اپل از جمله iPhone 6s عموما در نسخه 128 گیگابایتی هم عرضه می‌شوند، اما این نسخه برای iPhone SE ارائه نشده است.

متاسفانه این گوشی فقط از حافظه‌های 16 و 64 گیگابایتی بهره‌مند شده، پس با توجه به این که محصولات اپل از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم نسخه 64 گیگابایتی را انتخاب کنید.

 

۵- غیبت معنی‌دار Taptic Engine

 

image

 

ویژگی Taptic Engine یکی از موارد انحصاری اپل است که ترکیبی از Tap و Haptic Feedback است. این موتور، که پیشرفته‌تر از موتور‌های ویبره دیگر اسمارتٰ‌فون‌هاست، در iPhone SE حضور ندارد.

هنگامی که در iPhone 6s از حرکات مربوط به 3D Touch استفاده می‌شود، Taptic Engine ویبره خفیفی تولید می‌کند، اما همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، SE فاقد 3D Touch است. شاید بتوان حذف Taptic را با عدم بهره‌گیری از 3D Touch در آیفون 4 اینچی توجیه کرد. این گوشی به ویبره‌های خفیف تولیدشده توسط موتور ویبره اپل نیاز ندارد که احتمالا به همین دلیل حذف شده است!

 

۶- طول عمر بیشتر باتری SE از 6s

image

در حالی که همچنان میزان نگهداری واقعی شارژ توسط iPhone SE بر همگان پوشیده است، حداقل می‌توان حدس زد که در بعضی کاربردها باتری SE از 6s بیشتر دوام می‌آورد. به عنوان مثال در نموداری که اپل منتشر کرده، میزان وبگردی با SE حدودا 13 ساعت اعلام شده، حال آنکه باتری 6s امکان 11 ساعت وبگردی را به کاربر می‌دهد. البته نمی‌توان کاملا به این اعداد اطمینان کرد، حداقل تا زمانی که SE رسما عرضه شود و بتوان آن را مستقیما آزمایش کرد.

 

۷- آیفون جدید بدون LTE Advanced و آنتن MIMO

image

قابلیت LTE Advanced یکی از مواردی بود که در iPhone 6s مشاهده شد؛ بدین وسیله می‌توان پهنای باند چند اپراتور مختلف را با هم ترکیب کرد و درنهایت پهنای باند بیشتری را از اتصالات LTE به گوشی رساند. نکته دوم اینکه از آنتن‌های MIMO در SE استفاده نشده، درنتیجه هنگام دور بودن از Wi-Fi می‌توان اطمینان داشت که 6s ارتباط قوی‌تری در مقایسه با SE برقرار می‌کند. هنگامی که فاصله زیادی با مودم Wi-Fi وجود دارد و سیگنال‌ها ضعیف‌اند، آنتن‌های MIMO برای برقراری ارتباطی قوی‌تر و پایدارتر کمک شایانی به گوشی می‌کنند که متاسفانه iPhone SE از آن بی‌بهره است.

اگرچه SE از دو امکان فوق بی‌نصیب مانده، به قدری این تفاوت‌ها کوچک است که شاید هیچ کاربر آماتوری احساس ضعف در ارتباطات گوشی نکند؛ به هر حال وظیفه ما بود که اطلاع‌رسانی کنیم!

 

۸- دوربین SE، برخلاف 6s‌، از بدنه بیرون نزده

 

image

 

لنز بیرون‌زده از بدنه گوشی یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی بود که کاربران و کارشناسان به طراحی iPhone 6 و 6s وارد می‌کردند. اگرچه SE و 6s از سنسورها و درمجموع دوربین‌هایی کاملا یکسان در پشت دستگاه بهره می‌برند، لنز دوربین در SE از بدنه بیرون نزده و کاملا درون دستگاه جای گرفته است. شاید مهم‌ترین دلیل ضخامت بیشتر SE در مقایسه با 6s هم همین هم‌سطح بودن لنز و بدنه باشد.

 

نظر شما درباره این گوشی‌ها چیست؟ شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ به نظر شما اپل کدام طراحی را باید روی iPhone 7 پیاده کند: طراحی iPhone SE یا iPhone 6s ؟!

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (115 نظر)

خسرو

۱۳۹۹/۲/۲۵
بادرود از آگاهی های سودمند شما بهره بردم با آرزوی پیروزی و تندرستی شما باسپاس

شایان

۱۳۹۹/۲/۹
سلام خواهش میکنم یکی به من بگه ایا صفحه نمایشگر ایفون se ضعیفه یا خیلی خوبه ممنون میشم بگید♥️

Ssmi

۱۳۹۸/۱۲/۱۹
سلام .بله موقع سلفی انداختن صحفه روشن میشه و کاربرد فلس رو داره

امیرحسین غلامی

۱۳۹۸/۱۱/۲۲
ایفون se از 6s ضعیف تر است

Mohammad

۱۳۹۷/۹/۱۹
ببخشید من گوشی a5 2017
سامسونگ دارم می خواستم ببینم اس ای بهتره یا a5 2017 خواهشا جواب بدید ممنون