خانهاخبار
برتری‌های کمتر اشاره شده اندروید N نسبت به مارشمالو

برتری‌های کمتر اشاره شده اندروید N نسبت به مارشمالو

گوگل با انتشار پیش از موعد پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید N به گونه‌ای همه را شگفت‌زده کرد. اما اندروید N چه قابلیت‌هایی خواهد داشت که مارشمالو ندارد؟
۱۳۹۵/۱/۱
image

 

پیش از این نگاهی اجمالی به تغییراتی که خود گوگل هنگام انتشار پیش‌نمایش اندروید N آن‌ها را اعلام کرده بود، انداختیم. تغییراتی که البته بسیاری از آن‌ها به توسعه دهندگان مربوط بود و تا هنگامی که برنامه‌نویسان از ابزار جدید نسخه جدید اندروید بهره نگیرند، ما نیز نمی‌توانیم استفاده‌ای از آن‌ها داشته باشیم. اما تغییرات اندروید N تنها آن چیزی نیست که گوگل در اطلاعیه انتشارش اعلام کرده است. بیایید نگاهی به تغییراتی که گوگل به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است بیندازیم. تغییراتی که البته برای کاربران عادی اندروید بسیار محسوس‌تر است. توجه کنید که این تغییرات نسبت به اندروید مارشمالو خالص است. ممکن است که رابط کاربری اندروید مارشمالو فعلی شما شخصی سازی شده باشد و هم‌ اکنون برخی از این امکانات در آن باشد یا نباشد.

 

System UI قدرتمندتر

تا به حال این اتفاق برای شما پیش آمده که هنگام مرور نوتیفیکشن‌هایتان از فضای کم در نوار اعلانات ناراضی باشید؟ این اتفاق عمدتا به خاطر حضور آیکون‌های بلوتوث، وای‌فای، حالت پرواز و... است که شاید بسیاری از آن‌ها برای شما کاربردی نداشته باشند. در اندروید N شما می‌توانید این آیکون‌ها را شخصی سازی کنید.

 

image

 

همچنین شما قادر هستید درصد باقیمانده باتری را به علامت باتری بالای صفحه اضافه کنید و یا در ساعت نوار اعلانات نمایش ثانیه را فعال کنید. حتی می‌توانید نمایش ساعت در اعلانات را به کل غیر فعال کنید. برای اعمال این تغییرات نیاز دارید چند ثانیه بر روی آیکون چرخ‌دنده تنظیمات نگه دارید. البته این قابلیت در اندروید مارشمالو نیز وجود داشت اما اکنون بسیار قدرتمندتر شده است.

 

حالت شب (Night Mode)

 

image

 

تحقیقات نشان داده که نور صفحه نمایش موبایل‌ها و تبلت‌ها به خصوص شب‌ها باعث به وجود آمدن اختلالاتی در خواب کاربران می‌شود. قابلیت حالت شب نور گوشی را متناسب با ساعت شبانه روز تنظیم می‌کند و هرچه به ساعات پایانی روز نزدیک می‌شوید، تم اندروید تیره‌تر و فیلتر نورهای آبی فعال‌تر می‌شود. البته برای این کار در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی وجود دارد اما وجود این تنظیمات به طور پیش‌فرض در اندروید بسیار خوشحال کننده است. لازم به ذکر است که حالت شب پیش از این در نسخه پیش‌نمایش مارشمالو نیز وجود داشت اما از نسخه نهایی حذف شد. به نظر می‌رسد این بار با توجه به درخواست زیاد کاربران برای حضور حالت شب، گوگل قصد حذف این قابلیت را نداشته باشد.

 

DPI Scaling

 

image

 

پیش از این اندروید به شما اجازه می‌داد که متن‌ها و نوشته‌ها را بزرگتر کنید اما قابلیت DPI Scaling بسیار کاربردی‌تر خواهد بود. با این قابلیت شما می‌توانید نه تنها متن بلکه تمام رابط‌ کاربری را بزرگ‌تر کنید. اگر چشمانتان ضعیف است این قابلیت باعث می‌شود که بسیار راحت‌تر بتوانید با اندروید کار کنید. از طرف دیگر اگر چشمان تیزبینی دارید و دوست دارید در یک صفحه تا جای ممکن اطلاعات بیشتری را مشاهده کنید می‌توانید اندازه را بر روی کوچک‌ترین مقیاس تنظیم کنید.

 

اطلاعات اضطراری

یکی از اهداف اندروید N این است که امنیت بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. هم‌اکنون در صفحه قفل اندروید دکمه تماس اضطراری وجود دارد که با زدن آن می‌توان به شماره‌های اضطراری مانند پلیس یا اورژانس تماس گرفت. اما در نسخه جدید یک بخش جدید نیز اضافه شده است: اطلاعات اضطراری (Emergency Info).

 

image

 

در نگاه اول ممکن است این تغییر چندان به چشم نیاید اما با اندکی تفکر متوجه می‌شوید که می‌تواند چقدر کارآیی داشته باشد و حتی جان شما را نجات دهد! شما در این بخش می‌توانید آدرس، آلرژی‌هایی که دارید، گروه خونی، داروهایی که مصرف می‌کنید و وضعیت درمانیتان، شماره تماس اضطراری و... را وارد کنید. بنابراین اگر گوشیتان را گم کنید یابنده می‌تواند به راحتی آن را به دست شما برساند یا اگر مثلا حادثه‌ای برای شما رخ داد، تیم اورژانس سریعا می‌تواند به سوابق پزشکی و اطلاعات درمانیتان دسترسی داشته باشد و اقدامات مناسب را به عمل آورد.

 

جا‌ به جایی سریع

image

 

یکی از قابلیت‌های کوچک اضافه شده اما دوست داشتنی، جا به جایی بین اپ‌هاست. کاری که در ویندوز با زدن همزمان دکمه‌های Alt و Tab انجام می‌شود. در اندروید N اگر دو بار بر روی دکمه‌ای که اپلیکیشن‌های اخیر را نمایش می‌دهد بزنید، به سرعت برنامه قبلی که با آن کار می‌کردید باز خواهد شد. با دوبار زدن دوباره به اپلیکیشن فعلیتان باز خواهید گشت. قابلیتی که احتمالا از آن استفاده زیادی خواهید کرد.

 

 تغییرات کوچک تنظیمات

گوگل در این نسخه قصد دارد وقت شما را حتی اگر شده در حد چند کلیک، حفظ کند. برای این منظور در منوی تنظیمات زیر هر گزینه پیش‌‌نمایشی از آن نشان داده می‌شود. برای مثال لازم نیست برای دیدن اینکه چقدر از فضای حافظه خود را اشغال کرده‌اید وارد بخش Storage Space شوید. یا برای مشاهده سریع میزان استفاده‌تان از اینترنت همراه با یک نگاه گذرا در منو می‌توانید مقدار آن را متوجه شوید. تصویر زیر این موضوع را بهتر نمایش می‌دهد.

 

image

 

یک قابلیت دیگر به نام Setting Suggestion نیز به اضافه شده که به شما تغییرات تنظیمات را پیشنهاد می‌کند. البته اینکه این پیشنهادات بر اساس چه الگوریتمی خواهد بود، هنوز مشخص نیست. برای مثال در تصویر فوق مشاهده می‌کنید که به کاربر پیشنهاد شده تصویر زمینه خود را تغییر دهد.

 

حذف مرحله Optimizing Apps پس از به روز رسانی

یکی از مراحل آزاردهنده پس از به روز رسانی اندروید، فاز بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها بود. تا پیش از این پس از اینکه نسخه جدید را نصب می‌کردید و دستگاه شما دوباره راه‌اندازی می‌شد، باید دقایقی را صبر می‌کردید تا مرحله Optimizing Apps به پایان برسد و اگر تعداد اپلیکیشن‌های شما زیاد می‌بود، این زمان می‌توانست طولانی باشد. حال گوگل این مرحله را حذف کرده و شما خواهید توانست در زمان کمتری سیستم‌عامل خود را ارتقا دهید.

 

آیکون‌های اختصاصی اپلیکیشن‌ها برای منوی دسترسی سریع

 

image

 

گوگل یک API جدید تولید کرده که به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اجازه می‌دهد آیکون‌های اختصاصی برای منوی دسترسی سریع تهیه کنند. برای مثال داخل اپلیکیشنی هستید و می‌‌خواهید یک اپلیکیشن پرکاربرد دیگرتان را باز کنید. برای این کار دیگر نیاز نیست از اپ اول خارج شده، به منوی اپلیکیشن‌ها بروید و بر روی آیکون اپلیکیشن دوم بزنید. کافیست در همان حالی که در اپلیکیشن اول هستید خیلی راحت منوی دسترسی سریع را پایین کشیده و آیکون مربوط به اپلیکیشن پرکاربردتان را بزنید.

 

قابلیت بلاک کردن شماره تماس‌ها در سطح سیستم

اگر از دست تماس‌های تبلیغاتی خسته شده‌اید و یا به هر دلیلی نمی‌‌خواهید هیچ ارتباطی با شماره تلفنی خاص داشته باشید، در اندروید N می‌توانید آن شماره تلفن را در سطح سیستم بلاک کنید. یعنی با بلاک کردن آن شماره تلفن، اندروید به طور کل تمام ارتباط‌های شما از جمله پیامک و تماس با آن شماره را مسدود می‌کند. نکته جالب توجه این است که می‌توانید این تنظیمات را در حساب گوگل خود ذخیره کرده و هنگامی که گوشی جدیدی می‌خرید، اطلاعات را به راحتی به دستگاه جدیدتان منتقل کنید. همچنین هر اپلیکیشنی که به بلاک لیست شما دسترسی داشته باشد نیز ارتباط شما با آن شماره خاص را مسدود می‌کند.

 

image

 

تاکنون سیستم بلاک اندروید آنچنان قوی نبود. برای مثال اگر شما دریافت پیام از یک شماره را مسدود می‌کردید و می‌خواستید از آن شماره تماسی نیز دریافت نکنید، باید دو بار آن شماره را در بخش‌های مختلف بلاک می‌کردید. یا برای مسدود کردن همان شماره تماس در اپلیکیشن‌های پیام رسان، مثلا تلگرام یا هنگ‌اوتز، باید از داخل اپلیکیشن این کار را انجام می‌دادید. حال کار بسیار راحت‌تر شده است.

 

عملکرد هوشمندانه‌تر حالت Do Not Distrub

 

image

 

حالت Do Not Distrub در اندروید باعث می‌شود که در زمان فعال بودنش تقریبا هیچ نوتیفیکشنی آرامش شما را مختل نکند و بتوانید بدون پرت شدن حواستان به نوتیفیکشن‌های وارده، به کارتان برسید. می‌توانید این Mode را زمان‌بندی نیز بکنید که هر روز از ساعت فلان تا ساعت فلان فعال باشد. حال یک تغییر برای هوشمندتر کردن این حالت اعمال شده است. اگر شما تنظیم کرده‌اید که Do Not Distrub هر روز مثلا از ساعت دوازده شب تا هفت صبح فعال باشد اما استثنا فردا ساعت گوشی خود را برای 6 صبح کوک کرده‌اید و می‌خواهید فردا زودتر روز خود را آغاز کنید، به محض اینکه آلارم مورد نظر فعال شود، حالت Do Not Distrub نیز غیرفعال خواهد شد.

موارد فوق بخشی از تغییراتی بود که در اطلاعیه انتشار پیش‌نمایش اندروید N به آن اشاره‌ای نشده بود. این گزینه‌ها به علاوه قابلیت‌هایی مانند Split Screen یا سیستم پاسخگویی سریع نوتیفیکشن‌ها می‌تواند اندروید N را بسیار جذاب سازد. البته به خاطر داشته باشید تا هنگام انتشار رسمی نسخه بعدی اندروید ممکن است قابلیت‌هایی به آن اضافه یا از آن حذف شود.

نظر شما در مورد این تغییرات چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

hamed

۱۳۹۵/۱/۲۲
عالی بود ممنون جی اس ام..

Danial

۱۳۹۵/۱/۲۰
شما داری کاپی میکنی ?

aaa

۱۳۹۵/۱/۲۰
درسته اینو همه میدونن که خیلی از قابلیت های جدید و یا بهینه شده قبلا در آی او اس و یا ویندوز فون و سایر رابط های کاربری بوده،
اما مهم اینه که الان گوگل اونا رو به اندروید اضافه کرده...
کپی کردن خلاقیت های دیگر کمپانی ها فقط زمانی ناراحت کنندس که اون کمپانی اون خلاقیت رو به نام خودش بزنه!
وگرنه استفاده از ایده های دیگران وقتی همه میدونن منبع ایده کجاس به خودیه خود هیچ ایرادی نداره چون به بهتر شدن سیستم عامل کمک میکنه! اپل و ویندوز هم کم از گوگل کپی برداری نکردن!!

mahDi

۱۳۹۵/۱/۱۹
این قابلیت ها از زمان اندروید 2.3 رو رام های سیانوژن بود که همین الان هم برای تمامی ورژن ها موجوده میتونید رام کاستوم سیانوژن رو برای دستگاهتون نصب کنید و لذت ببرید

رضا

۱۳۹۵/۱/۱۷
کپی کردن که همه جا بد نیست!! خوب گوگل هم وقتی میبینه میتونه یه چیز خوب به اندرویدش اضافه کنه، این کار رو انجام میده دیگه! حالا چون این امکانات تو سیستم عامل های دیگه وجود داره اندروید نباید اونا رو بزاره؟ اگه اونجوری باشه، چون پیکان برف پاک کن داشته، دیگه نباید ماشین های دیگه از برف پاک کن استفاده کنن!!!!!!!!!