خانهاخبار
5 کار هیجان‌انگیز که با 5G ممکن می‌شود

5 کار هیجان‌انگیز که با 5G ممکن می‌شود

زمان زیادی نیست که توانسته‌ایم در ایران تکنولوژی 4G را تجربه کنیم، در حالی که بحث روز دنیای فناوری تکنولوژی 5G است؛ اتصالی که گفته می‌شود تا سال 2018 عملیاتی خواهد شد. در این مطلب سعی می‌کنیم نگاهی بیندازیم به قابلیت‌هایی که 5G برایمان به ارمغان خواهد آورد.
۱۳۹۶/۴/۳۱
image

اگر پیگیر اخبار صنعت ارتباطات بی‌سیم باشید، حتما متوجه شده‌اید که این روزها همه در مورد تکنولوژی 5G صحبت می‌کنند. اپراتور دوم کشور یعنی ایرانسل نیز که اخیرا از قول وزیر ارتباطات، بزرگترین اپراتور دیتای کشور نام گرفته، روز چهارشنبه ۲۸ تیر در پایان مراسم افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات از زیرساخت‌های دستیابی به فناوری نسل پنجم و شبکه مبتنی بر تکنیک‌های 5G در ایران رونمایی کرد. همانطور که می‌دانید هنوز استانداردهای جهانی نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی نهایی نشده اما انتظار می‌رود بعد از نهایی شدن آن‌ها و بهره‌برداری تجاری از شبکه 5G در دنیا، ایرانسل نیز بتواند در فاصله کوتاهی از جدیدترین نسل شبکه‌های مخابراتی دنیا در ایران رونمایی کند. 

اما 5G در زندگی ما چه تاثیری دارد و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

5G سرعتی 100 برابر سرعت تکنولوژی بی‌سیم حال حاضر دارد و حتی از گوگل فیبر نیز، که بر پایه اتصال فیزیکی و باسیم است، سریع‌تر است. سرعت بالا و پاسخگویی مناسب 5G، که در کنگره جهانی موبایل 2016 چشمه‎‌هایی از آن به نمایش درآمد، همه را متحیر ساخته است.

کریستیانو آمون، رئیس بخش کسب‌وکار کوالکام، در این باره می‌گوید: «5G وارد مرحله بعدی خود خواهد شد. به زودی اتصالی برای تمام انواع دستگاه‌ها به وجود می‌آید که همه‌جا در دسترس است.»

اما اگر به فکر تجربه هرچه زودتر این اتصال قدرتمند هستید، متاسفانه باید شما را ناامید کنیم! شرکت‌هایی که روی توسعه و طراحی این تکنولوژی کار می‌کنند گفته‌اند که تا سال 2018 از 5G خبری نخواهد بود و پس از آن به مرور این فناوری گسترش پیدا خواهد کرد. اما این بدان معنا نیست که نتوانیم درباره کارهایی خیال‌پردازی کنیم که می‌توان با این تکنولوژی انجام داد. در این مطلب به چند اتفاق اشاره می‌کنیم که با ورود 5G به عرصه تکنولوژی بی‌سیم ممکن می‌شوند.

بازی‌ها و تجربه‌های جدید

می‌خواهید با دوستتان که در آن سر دنیاست یک بازی مجازی مشترک و رو در رو انجام دهید؟ از آپارتمانتان خسته شده‌اید و دوست دارید به سفر بروید، اما امکانش را ندارید؟ با 5G می‌توانید تمام این محتواها را به صورت بی‌سیم روی هدست واقعیت مجازی خود استریم کنید.

image

مارک زاکربرگ، مالک فیس‌بوک، امیدوار است واقعیت مجازی یکی از کاربردهای اساسی 5G باشد. به کمک این تکنولوژی داده‌ها چنان باسرعت به هدست شما منتقل می‌شود که برای تجربه واقعیت مجازی نیاز به صبر چندانی نخواهید داشت. همین‌طور به لطف این سرعت بالا برای بازی شبیه‌سازی‌شده با دوستتان در آن سر دنیا دیگر با لگ روبرو نخواهید شد. وجون کیم، رئیس شبکه نسل آینده سامسونگ، گفته است: «فرزندم دوست دارد نبرد با شمشیر نوری ]شمشیری که در فیلم جنگ ستارگان استفاده شده[ را تجربه کند.»

اتومبیل‌های خودران

5G به اندازه‌ای سریع است که می‌تواند هماهنگی بین اتومبیل‌های خودران، ارتباط با مرکز کنترل و ارتباط خودروها با یکدیگر را بهبود ببخشد.

واکر هلد، رئیس بخش کسب‌وکارهای خلاقانه نوکیا، می‌گوید: «تصور کنید که هیچ چراغ راهنمایی در خیابان‌ها وجود نداشته باشد. خودروها در حال حرکت باشند و در عین حال کوچک‌ترین تصادفی رخ ندهد.»

image

از آنجا که این خودروها همه به سنسور و دوربین‌های مخصوص مجهزند، می‌توانند پیوسته ویدئوهایی ضبط کنند و به مرکز کنترل بفرستند. مارک نادل، معاون بخش ساخت چیپ‌ست‌های مدیاتک، در این زمینه می‌گوید که اگر تصادفی رخ دهد، شما قادرید از تمام زوایا آن برخورد را بازمشاهده کنید؛ نه‌تنها از دید خودروهایی که با هم تصادف کرده‌اند، بلکه از زاویه دید تمام خودروهایی که در آن زمان در محل بوده‌اند.

پزشکی از راه دور

به گفته مت گراب، رئیس بخش تولید چیپ‌ست‌های موبایل کوالکام، به کمک 5G ایده پزشکی از راه دور بیش از پیش محقق می‌شود. به کمک سرعت بالای این اتصال، تاخیر به قدری کوتاه است که این اجازه را به دکتر می‌دهد که بتواند بدون مشکل اقدامات پزشکی موردنیاز را انجام دهد. حتی شرکت‌ها می‌توانند ترتیبی اتخاذ کنند که اولویت ارتباط‌های پزشکی بالاتر از مثلا مشاهده ویدئو از یوتیوب قرار بگیرد.

image

فاصله زمانی با 5G به قدری کم است که دکترها می‌توانند به کمک ربات‌ها و به راحتی از فاصله 1000 مایلی بدن شما را جراحی کنند. درنتیجه مردم در مناطقی که به متخصصان کارکشته دسترسی ندارند، به راحتی می‌توانند از خدمات پزشکی طراز اول برخوردار شوند.

وجون کیم می‌گوید: «شما می‌توانید بهترین دکترهای دنیا را برای نظارت و درمان سرطان مادرتان استخدام کنید ]در حالی که در خانه خودتان هستید[؛ اتفاقی که چند سال پیش عملی نبود.»

ویدئوکنفرانس و تجربه حضور واقعی

image

کیم معتقد است که راه‌های ارتباطی ما در آینده بیش از پیش بصری خواهد شد. تصور کنید که با خانواده خود از طریق اینترنت در حال مکالمه تصویری هستید و تصویر با چنان رزولوشن بالایی برایشان ارسال می‌شود و آنان تصویر را چنان بدون تاخیر دریافت می‌کنند که حس می‌کنند همان لحظه در کنارشان هستید. یا مثلا یک نوازنده بتواند از درون خانه‌اش با اعضای گروهش تمرین کنسرت انجام دهد. این اتفاقات با تکنولوژی فعلی دست‌نیافتنی است، زیرا سرعت پایین شبکه امکان ارتباط زمانی حقیقی را از کاربر سلب می‌کند. همیشه تاخیرهایی وجود دارد و این باعث می‌شود کسی امروز چنین انتظاری از اینترنت نداشته باشد. اما با 5G تمام این رویاها می‌تواند به واقعیت بپیوندد.

سینما را به خانه آورید

image

اگر فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز را دیده باشید، حتما سکانسی را به خاطر دارید که پیتر پارکر در Bing جست‌و‌جو می‌کند و بلافاصله نتایج را مشاهده می‌کند. با 5G این اتفاق ممکن می‌شود. الان در بهترین حالت و در بیشترین سرعت، 1 تا 2 ثانیه طول می‌کشد تا نتایج جست‌وجو بارگذاری شود. اما 5G کاری می‌کند که در لحظه نتایج جست‌‌وجوی خود را می‌بینید. همچنین اگر بخواهید فیلمی دانلود کنید، مثلا محافظان کهکشان، در عرض 15 ثانیه می‌توانید این کار را انجام دهید، درحالی‌که با 4G این کار 6 دقیقه زمان می‌برد.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم برای کار کردن با این تکنولوژی هیجان‌زده شده‌اید؟!

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (63 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۵/۲
منم هم همراه اول دارم هم ایرانسل. همراه اولم افتضاح اما ایرانسل محشره. دارم شش مگابایت میگیرم یعنی 48مگابیت سرعتی که هرگز همراه اول و رایتل ندادند بخاطر ضعف زیرساختشون

Taylor

۱۳۹۶/۵/۱
مسولیت لطفا 3Gرو فردا گیر کنن 5Gپیش کش

فرید

۱۳۹۶/۵/۱
بی شک هیجان انگیزترین کاری که میشه با 5G کرد برای من ، دانلود سریعشه. چون خیلی دانلود فیلم و سریال دارم و اینطوری در عرض 15 ثانیه یه فیلم با آخرین کیفیت دانلود میکنی. یعنی هر موقع از روز و شب که هوس فیلم دیدن کردی میزنی در کسری از ثانیه دانلود میشه و میبینی

علی

۱۳۹۶/۵/۱
این دوتا شرکت بستگی داره مشتری دائمشون باشی یا موقت اگه موقت باشی سرعتشون تو هز منطقه بدات فرق میکنه (هرجا بدتر از جای قبل میشه) اما اگه مشتری دائم باشی و همه نتت رو از اونا بخری چنان سرعتی بهت میدن که کیف کنی من موندم اینا این سیستم رو چطوری پیاده کردن !!!
یعنی بشخصه تست کردم و دارم میگم همینجوری حرف نمیزنم

عطا

۱۳۹۶/۵/۱
بستگی به منطقه تون داره