خانهاخبار
ماشین زمان : یادآوری محصولاتی خاطره‌انگیز از MWC 2006

ماشین زمان : یادآوری محصولاتی خاطره‌انگیز از MWC 2006

در آستانه برگزاری کنگره جهانی موبایل تصمیم گرفتیم نگاهی به گذشته بیندازیم و ببینیم MWC در ده سال پیش چگونه بود و چه اتفاقاتی در آن رخ داد.
۱۳۹۴/۱۱/۳۰
image

چیزی تا بازگشایی کنگره جهانی موبایل 2016 نمانده است. حال که در آستانه برگزاری مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد دنیای موبایل قرار داریم، تصمیم گرفتیم نگاهی به گذشته این نمایشگاه بیندازیم؛ زمانی که به‌جای MWC آن را با نام 3GSM می‌شناختند. این مرور شاید یادآوری خاطرات دنیای تکنولوژی موبایل باشد، اما به‌کمک آن می‌توان به دید خوبی دست یافت و دانست در طول این 10 سال چقدر پیشرفت کرده‌ایم.

 

image

 

ده سال در تاریخ ممکن است زمان زیادی به نظر نرسد، اما طی همین ده سال گذشته به اندازه میلیون‌ها سال تغییر و تحول در دنیای گوشی‌های همراه اتفاق افتاده. در سال 2006 نیز MWC به‌اندازه امروز مهم بود و حتی شاید از بعضی جنبه‌ها اهمیت بیشتری نیز داشت.

در ابتدا این نمایشگاه کنگره جهانی جی‌اس‌ام نام داشت و سپس به 3GSM تغییر نام داد و اکنون آن را با نام MWC می‌شناسیم. سال 2006 اولین سالی بود که این مراسم در بارسلون برگزار می‌شد که از آن زمان به پایگاه دائمی این نمایشگاه تبدیل شده است. پیش‌تر این مراسم در شهر کن فرانسه برگزار می‌شد. حال بیایید به دستاوردهای شرکت‌های مختلف در نمایشگاه سال 2006 نگاهی بیندازیم.

 

سونی اریکسون

سونی اریکسون در سال 2006 یکی از بازیگران اصلی عرصه موبایل بود که طرفداران بسیار داشت و از تکنولوژی‌های به‌روز در محصولاتش استفاده می‌کرد. K610 در این نمایشگاه بسیار جلب توجه کرد. این گوشی یکی از کوچک‌ترین موبایل‌های 3G در آن زمان بود؛ زمانی که تولیدکنندگان و کاربران به دنبال راه ارتباطی سریع‌تری بودند.

K610 را می‌توان نسخه ارتقایافته محصول محبوب سال 2004 سونی اریکسون یعنی K700 دانست. علاوه بر تکنولوژی ارتباطی 3G، این گوشی صفحه نمایش 1.9 اینچی با رزولوشن 176 در 220 پیکسل داشت که 256 هزار رنگ را به نمایش درمی‌آورد. دوربین این محصول نیز به‌طور قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود بهتر شده بود: دوربین اصلی 2 مگاپیکسلی و دوربین جلو VGA که در آن زمان تازه در حال جا افتادن بود. نکته قابل توجه دیگر در مورد این گوشی حافظه آن بود. K610 از حافظه جانبی مخصوص سونی M2 تا سقف 2 گیگابایت پشتیبانی می‌کرد که در زمان خود تحولی بزرگ به شمار می‌رفت.

 

در سال 2006 سونی اریکسون چند گوشی از سری واکمن نیز معرفی کرد: W810 و W950 که دومی در زمان خود پرچم‌دار به شمار می‌رفت. این گوشی صفحه نمایش بزرگ 2.6 اینچی با رزولوشن 240 در 320 پیکسل داشت که 3G را پشتیبانی می‌کرد و پردازنده‌اش 208 مگاهرتز قدرت داشت! 4 گیگابایت حافظه داخلی و سیستم عامل سیمبین 9.1 این گوشی را به گوشی هوشمند واقعی تبدیل کرده بود.

 

اما هنگامی که سخن از صفحه نمایش بزرگ در آن سال‌ها می‌شود، ناخودآگاه ذهن به سمت سری P سونی اریکسون می‌رود. ممکن است این مدل‌های چاق را با ظاهر واقعا عجیبشان به خاطر بیاورید؛ گوشی‌هایی با صفحه نمایش لمسی و صفحه کلید فیزیکی. طراحی این محصولات بسیار عجیب و البته در زمان خود خلاقانه بود و بسیاری از گوشی‌ها از آن طراحی الهام گرفتند؛ ظاهری که شاید امروز آن را سنگی بدانیم.

در کنگره موبایل 2006 سونی اریکسون مدل P990 را معرفی کرد که آخرین محصول این شرکت با طراحی مذکور بود. صفحه نمایش 2.7 اینچی، 64 مگابایت رم و پردازنده 208 مگاهرتزی از مشخصات فنی این دستگاه بود.

 

سامسونگ

در آن سال‌ها شرکت‌های مختلف مانند سامسونگ طرح‌های متفاوتی برای گوشی‌های موبایل امتحان می‌کردند. در آن دوران طرح‌های مفهومی بیشتر امکان تحقق داشتند. یکی از گوشی‌هایی که طرح مفهومی داشت Samsung Serene بود که در MWC 2006 از آن رونمایی شد.

این گوشی محصول همکاری مشترک سامسونگ الکترونیکس و Bang & Olufsen بود و درواقع در سال 2005 عرضه شد. البته افراد کمی این گوشی را تهیه کردند. طراحی عجیب این محصول به همراه قیمت مضحکی که برایش تعیین شده بود (1000 دلار!) باعث شد Samsung Serene نتواند در عمل موفق شود. اما وجود چنین طرح‌هایی نشان می‌دهد در آن زمان چقدر دست طراحان برای تجربه‌های جدید باز بوده است.

 

از دیگر محصولات سامسونگ که طراحی مفهومی و عجیبی داشتند می‌توان P900 و P910 را نام برد. ویژگی بارز این گوشی‌ها آنتن داخلی و توانایی نمایش برنامه‌های تلویزیونی بود. همچنین صفحه نمایش آن قابلیت چرخش داشت تا تجربه بهتری برای بیننده به وجود آورد.

 

نوکیا

بی‌شک همه ما هنگامی که تاریخچه این غول عرصه موبایل را به خاطر می‌آوریم، بابت سرنوشت آن تاسف می‌خوریم. در سال 2006 این شرکت هم با گوشی‌های سری 40 خود بازار میان‌رده‌ها را در اختیار داشت و هم با محصولات سری E و N خود توانسته بود بازار گوشی‌های پیشرفته را قبضه کند. در آن زمان سیمبین سیستم‌عامل برتر گوشی موبایل بود که قابلیت‌های جذابی برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

اگر در آن زمان صفحه نمایش گوشی‌های سونی اریکسون 256 هزار رنگ نمایش می‌داد و بسیار مورد توجه بود، تصور کنید Nokia 6131 که قابلیت به تصویر کشیدن 16 میلیون رنگ را داشت از چه ارج و قربی برخوردار بود! این گوشی همچنین از حافظه جانبی microSD پشتیبانی می‌کرد، به رادیوی FM مجهز بود و برای اتصال به سایر دستگاه‌ها اینفرارد و بلوتوث داشت.

 

سری E به‌دلیل کیفیت ساخت و تجربه عالی تایپ کردنش در آن زمان انتخاب بسیاری از کاربران تجاری بود. یکی از گوشی‌های به‌یادماندنی نمایشگاه آن سال Nokia E61 بود که به صفحه کلید QWERTY، صفحه نمایش 2.9 اینچی با رزولوشن 320 در 240 پیکسل و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ مجهز بود؛ یکی از بهترین گوشی‌های بازار در آن دوران.

سری N نیز یکی از سری‌های قدرتمند نوکیا بود. N80، که در این مراسم معرفی شد، از صفحه نمایش 2.1 اینچی با رزولوشن 352 در 416 پیکسل برخوردار بود، از microSD و Wi-Fi پشتیبانی می‌کرد و پردازنده 220 مگاهرتزی آن به همراه رم 64 مگابایتی، N80 را تبدیل به یکی از گوشی‌هایی کرده بود که سیمبین را بسیار خوب اجرا می‌کردند. این گوشی همچنین پایه اصلی گوشی محبوب N95 بود که چندی بعد از آن معرفی شد.

نمی‌توان از ذکر N91 نیز صرف‌نظر کرد. یکی از اهداف این گوشی تحول حافظه‌های داخلی گوشی بود و به همین دلیل در دو نسخه 4 و 8 گیگابایتی عرضه شد. این گوشی برای دستیابی به این هدف از درایو مکانیکی درون موبایل استفاده کرد؛ ایده‌ای که بعدها باعث پیشرفت حافظه‌های همراه شد.

 

ال‌جی

غرفه ال‌جی در نمایشگاه سال 2006 نیز چند وسیله جذاب برای عرضه داشت. گوشی LG KG920/KV5500 بیشتر از اینکه موبایل باشد، دوربین بود! دوربین اصلی این گوشی 5 مگاپیکسلی بود که از حسگر‌های CCD استفاده می‌کرد. دوربین این گوشی همچنین قادر به فیلم‌برداری با کیفیت VGA و با سرعت 30 فریم بر ثاتیه بود. حافظه داخلی این محصول تنها 128 مگابایت بود، اما از حافظه جانبی microSD نیز پشتیبانی می‌کرد.

مانند سامسونگ، ال‌جی نیز محصولی با صفحه نمایش چرخان معرفی کرد: .V9000

 

NEC

در آن زمان همه‌چیز به قابلیت‌ها یا عملکرد موبایل ختم نمی‌شد. یک گوشی با ظاهر شکیل در زمانی که ضخامت گوشی‌ها به 2 سانتی‌متر می‌رسید، می‌توانست جای خود را در بازار پیدا کند. NEC در آن زمان تصمیم گرفت محصولات فوق باریکی معرفی کند که تنها 13.6 میلی‌متر ضخامت دارند؛ یعنی مدل‌های NEC N500iS و NEC N412i.

 

یکی از دستاورد‌های بزرگ MWC 2006 ظهور نمایشگرهای QVGA برای موبایل بود؛ زمانی که رزولوشن 240 در 320 پیکسل بسیار فراتر از استاندارد به شمار می‌رفت. در آن زمان افراد بسیاری نگران بودند که این کیفیت مصرف باتری را بالا می‌برد و عملا تفاوتی نیز با رزولوشن‌های معمول قبلی ندارد. این افراد معتقد بودند به چنین رزولوشنی در گوشی موبایل نیازی نداریم. این ماجرا کمی آشنا به نظر می‌رسد، نه؟!

 

امیدواریم از این سفر به گذشته کنگره جهانی موبایل لذت برده باشید. اکنون بهتر است به زمان حال برگردیم و منتظر آغاز MWC 2016 باشیم. در طول کنگره موبایل بارسلون با جی‌اس‌ام همراه باشید. پوشش خبری MWC 2016 را می‌توانید در صفحه اختصاصی اخبار نمایشگاه MWC 2016 در وب‌سایت جی‌اس‌ام مشاهده کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

محمد

۱۳۹۴/۱۲/۱
بسیار مقاله قشنگی بود . متشکر . در دوره ی قبل از گوشی های هوشمند من فقط از نوکیا استفاده میکردم . اون موقع نوکیا غول و یکه تاز بازار گوشی جهان بود .اولین گوشی نوکیای من 3310 بود . بعد از آن 6600 و n72 گرفتم . آخرین گوشی نوکیای من هم N97 بود که سال 87 خریدم و بسیار با کیفیت و با دوام بود و هنوزم دارمش . البته الان گوشی اول من گلکسی نوت 4 هستش

میثم

۱۳۹۴/۱۲/۱
واااای p990 عااااااااااااااااااااااالی بود خیلی خوب بودیادش بخیر همین الان هم سونی خیلی خوبه من هم z3 دارم دیروز برده بودمش استخر خیلی گوشی خوبیه هم کیفیت ساختش هم طراحی بدنش

robin

۱۳۹۴/۱۱/۳۰
W810 خیلی دوست داشتم. خاطره های زیادی دارم باهاش. مرسی از اینکه زندش کردین :)

Mehran-Classic

۱۳۹۴/۱۱/۳۰
اون زمان بازار دست سونی اریکسون و نوکیا بود،
البته الآنم SONY بزرگ یکه تازه همچنان،
من در گذشته فقط از سونی اریکسون استفاده میکردم و همچنان SONY بزرگ رو استفاده میکنم و خواهم کرد،
در حال حاضر Z3 دارم که شاهکاره و کلی جایزه های بزرگ از آن خودش کرده و 100% گوشی بعدیم که بزودی تهیه ش میکنم Z5 PREMIUM کروم هستش،
SONY make.believe