خانهاخبار
مقایسه تصویری 6 رابط کاربری اندروید: کدام‌یک زیباتر است؟

مقایسه تصویری 6 رابط کاربری اندروید: کدام‌یک زیباتر است؟

گوشی‌های مختلف اندرویدی از رابط‌های کاربری متفاوتی استفاده می‌کنند که در ظاهر با یکدیگر فرق دارند. در این مطلب، ضمن مقایسه تصویری 6 رابط کاربری اندورید، از شما می‌خواهیم زیباترین رابط کاربری را به ما معرفی کنید.
۱۳۹۴/۱۱/۵

جدا از مشخصات سخت‌افزاری، هرگاه حرفی از گوشی‌های اندرویدی به میان می‌آید، پای رابط کاربری دستگاه وسط کشیده می‌شود. گوشی‌های اندرویدی علاوه بر تنوع در ظاهر، اندازه، قدرت و قیمت، در یک چیز دیگر با هم تفاوت دارند و آن UI یا همان رابط کاربری است.
هر برند اندرویدی رابط کاربری یا، ساده بگوییم، ظاهر نرم‌افزاری مخصوص به خود دارد که ممکن است جزو نقاط ضعف یا قوت محصولات آن برند به حساب بیاید. در این مطلب قصد داریم 6 رابط کاربری اندروید را از نظر ظاهری با یکدیگر مقایسه کنیم و از شما بپرسیم به نظرتان کدام‌یک از آنها زیباتر از بقیه است.
نام دستگاه‌های مورد بررسی به همراه نسخه اندروید آنها عبارت است از:

  • Google Nexus 5 :Stock Android – اندروید 6.0.1 مارشمالو
  • Samsung Galaxy Note 5 :TouchWiz – اندروید 6.0.1 مارشمالو
  • LG G3 :Optimus – اندروید 5.0 لالیپاپ
  • HTC One (M9) :Sense 7.0 – اندروید 5.1 لالیپاپ
  • Sony Xperia Z3 :Xperia – اندروید 5.1.1 لالیپاپ
  • OnePlus X :OxygenOS 2.1.2 – اندروید 5.1.1 لالیپاپ

 

Home Screen

در بخش Home Screen یا صفحه خانه این رابط‌های کاربری تفاوت فاحشی دیده نمی‌شود، به‌جز آیکون‌ها که شکل و فرم آنها برای هر برند شخصی‌سازی شده است. مورد دیگر، که حتما متوجهش شده‌اید، نبود دکمه‌های روی صفحه (On Screen) در نوت 5 و وان‌پلاس ایکس است که دلیلش نیز استفاده این دو دستگاه از دکمه‌های لمسی خازنی است.

 

Lock Screen

با اینکه در صفحه قفل هر 6 رابط کاربری نوتیفیکیشن‌های وارده دیده می‌شود، نحوه نمایش زمان و تاریخ در آنها متفاوت است. در لاک اسکرین نکسوس 5، نوت 5، وان ام9، زد3 و وان‌پلاس ایکس شورت‌کات‌های دوربین و شماره‌گیر دیده می‌شود. تنها در رابط کاربری LG G3 است که این خصوصیت دیده نمی‌شود.

 

Notification Menu

از اندروید 5 به بعد ظاهر منوی نوتیفیکیشن‌ها در رابط‌های کاربری مختلف تقریبا شبیه یکدیگر شده و منوی آبشاری آن به شکل و فرمی یکسان درآمده است. به‌جز تاچ‌ویز سامسونگ، گزینه‌های تنظیمات سریع 5 گوشی دیگر مخفی است و با دو بار سوایپ کردن نمایان می‌شود.

 

Quick Settings

بخش تنظیمات سریع در رابط کاربری اندروید خالص (Stock) تمیزتر و خلوت‌تر از سایر رابط‌های کاربری است. تاچ ویز، اپتیموس، اکسپریا، سنس و اکسیژن همگی آیکون‌ها و رنگ‌بندی خاص خود را دارند و جای گزینه‌ها با هم فرق می‌کند.

 

Settings Menu

قسمت تنظیمات یکی از متفاوت‌ترین بخش‌ها در این 6 رابط کاربری است. اگرچه در همه آنها گزینه اول به Wireless & Network مربوط می‌شود، شکل آیکون‌ها و دسته‌بندی گزینه‌ها متفاوت است. گوگل، سونی، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و سامسونگ ظاهری روشن برای رابط خود در نظر گرفته‌اند، اما رابط کاربری وان‌پلاس رنگ‌بندی تیره دارد.

 

App Drawer

عملکرد بخش App Drawer در همه گوشی‌های مورد بررسی یکسان است، اما نحوه پیمایش میان اپ‌ها در گوگل، ال‌جی و اچ‌تی‌سی عمودی و در سه نمونه دیگر افقی است. مورد مشترک دیگری که در این بخش دیده می‌شود امکان جستجو میان اپلیکیشن‌هاست.

 

Recent Apps

با آمدن اندروید 5 بخش اپلیکیشن‌های اخیر در رابط‌های مختلف به حالت سه‌بعدی گردان درآمد، به‌جز رابط کاربری Sense اچ‌تی‌سی که همچنان ظاهر سنتی خود را حفظ کرده است که البته آن را نیز می‌شود به شکل جدید تغییر داد.

نباید فراموش کرد برتری رابط کاربری تنها در زیبایی آن خلاصه نمی‌شود، بلکه مواردی همچون تعداد نرم‌افزارهای پیش‌فرض، تنظیمات و گزینه‌های اختصاصی و البته سبک و روان بودن آن نیز در ایجاد رابط کاربری خوب نقش دارد. با این حال و با توجه به مقایسه تصویری‌ای که میان این 6 رابط کاربری دیدید، از شما این سوال را داریم: به نظر شما کدام‌یک از اینها زیباترین رابط کاربری اندروید است؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (80 نظر)

خان

۱۳۹۷/۶/۲۷
رابط کاربری هواوی خیلی حال به همزن میشه خودمم p9 lite دارم ولی واقعا خسته شدم از رابط کار بری سامسونگ و الجی واقعا خوشم میاد

king

۱۳۹۶/۱۲/۲۵
تاچ ویز بهترین هست
ولی جای emui هواوی خالیه خیلی خیلی از سنس بهتره

سامان

۱۳۹۶/۷/۲۷
بنظر من گوشی هایی که از سیستم عامل های نزدیک به اندروید خالص استفاده میکنند مثل گوگل سونی وان پلاس و خیلیای دیگه رابط کاربری فوق العاده خسته کننده و در بعضی مدل ها که اندروید خالص استفاده میشه آپشن های خیلی کمی نسبت به سیستم عامل های دیگه دارند
همه چی سرعت نیست بنظر من زیبایی رابط کاربری نباید کمتر از سرعت پردازش باشه وگرنه مطمئنا بعد از مدتی واقعا گجتی که ازش استفاده می کنید خسته کننده و ملال آور میشه

سامان

۱۳۹۶/۷/۲۷
بنظر من بنظر من گوشی هایی که از سیستم عامل های نزدیک به اندروید خالص استفاده میکنند مثل گوگل سونی وان پلاس و خیلیای دیگه رابط کاربری فوق العاده خسته کننده و در بعضی مدل ها که اندروید خالص استفاده میشه آپشن های خیلی کمی نسبت به سیستم عامل های دیگه دارند
همه چی سرعت نیست بنظر من زیبایی رابط کاربری نباید کمتر از سرعت پردازش باشه وگرنه مطمئنا بعد از مدتی واقعا گجتی که ازش استفاده می کنید خسته کننده و ملال آور میشه

احمد

۱۳۹۶/۵/۱۹
سلام.دوستان عزیزی ک میگین رابط سامسونگ لگ و تاخیر داره باید بگم بنده جی ۵ ۲۰۱۵دارم با این رم پایین تا حالا لگی رو ندیدم ازش نمیدونم شما چطور میگی لگ داره در ضمن UIهای قبل از سامسونگ سوء تفاهم بود...یاعلی