خانهاخبار
اتهام سونی، سامسونگ و اپل: به‌کارگیری کودکان افریقایی

اتهام سونی، سامسونگ و اپل: به‌کارگیری کودکان افریقایی

گزارش منتشرشده از یک بنیاد خیریه کودکان، شرکت‌های بزرگ فناوری را به استفاده از کودکان برای تامین قطعات دستگاه‌های خود متهم کرده است.
۱۳۹۴/۱۰/۳۰

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که شرکت‌هایی مثل سونی، سامسونگ و اپل به اندازه کافی با به‌کارگیری کودکان مقابله نمی‌کنند. در این گزارش آمده است که کبالت، ماده‌ای که برای ساخت باتری لیتیوم-یون گوشی هوشمند استفاده می‌شود، توسط کودکان 7 ساله استخراج می‌شود.
این اولین بار نیست که غول‌های فناوری دنیا به‌علت وضعیت بد کارگران شرکت‌های تامین‌کننده قطعاتشان با انتقاد شدید مواجه می‌شوند.

 

image

 

خیریه کودکان یونیسف برآورد کرده‌ است که حدود 40 هزار کودک هم‌اکنون در معادن کبالت کشور کنگو مشغول کارند و آنچه این کودکان از معادن بیرون می‌آورند درنهایت به شرکت‌هایی مثل سونی، سامسونگ و اپل فروخته می‌شود.
معمولا مصرف‌کنندگان در مورد منابعی که قطعات دستگاه‌های آنها را تامین می‌کند اطلاع کمی دارند، اما شرکت‌ها موظف‌اند به‌وضوح و با دقت به‌کارگیری کودکان و شرایط کاری سایر کارگران را در شرکت‌های وابسته خود کنترل کنند و نسبت به آن مسئولیت نشان دهند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

h.seyedi

۱۳۹۴/۱۱/۱۴
شایدبه این مورد در کشور ما خیلی اهمیت داده نشه ولی در کشورهای پیشرفته نهادهای نظارتی و اجتماعی فشار زیادی بر شرکت های تولید کننده وارد می کنند تا مواردی مثل این را رعایت کنند. درسته که اپل و سامسونگ مستقیما چنین کاری انجام نمی دهند ولی چون کل پروسه و پیمانکاران و قراردادهایی که بسته میشه در نهایت به این شرکت ها می رسه در نتیجه باید جوابگو باشند.

ali_saghaei

۱۳۹۴/۱۱/۵
ممنون از حسن توجهتون آقا مهران عزیز. به هر حال اشتباه تایپیه. پیش میاد دیگه. بازم ممنون از توجهتون

mehran

۱۳۹۴/۱۱/۵
دوست عزیز " چاقاق " نه !!!
..... قاچاق .....

ali_saghaei

۱۳۹۴/۱۰/۳۰
با عرض معذرت. تیتر مطلب بنوعی نوشته شده که هرکی ندونه خیال میکنه سونی، اپل و سامسونگ یه شبکه مخفی و مافیایی چاقاق انسان راه انداختن و دارن بچه های آفریقایی رو جمع میکنن تا براشون بیگاری کنن. منم مثل هر آدم عاقل وآزاده ای مخالف استثمار و به بردگی گرفتن نسل بشر و مخصوصا بچه ها هستم و از پدیده شوم کودکان کار بیزارم. اما اینکه توی معادن کنگو چه کسایی به چه شرایط سنی و جسمی کار میکنن یا شرکتهای کثیفی که توی کشور کنگو بچه های آفریقایی رو اجیر میکنن تا کبالت استخراج کنن ربطی به مقصد صادرات این محصولات معدنی و موارد مصرفی اون نداره. قرار نیست مصداق اون بیت باشیم که : گنه کرد در بلخ آهنگری ... به شوشتر زدند گردن مسگری!!!
کشور کنگو و مقاماتش مسئولیت مستقیم این فاجعه رو باید گردن بگیرند نه شرکتهایی مثل اپل، سامسونگ یا سونی.