خانهاخبار
اپل در حال آزمایش تکنولوژی اعجاب‌انگیز Li-Fi است

اپل در حال آزمایش تکنولوژی اعجاب‌انگیز Li-Fi است

کدهای آی او‌ اس از آزمایشات جدید اپل با تکنولوژی Li-Fi خبر می‌دهند.
۱۳۹۴/۱۰/۲۹
image

 

سیستم عامل اپل برای آی‌دیوایس‌ها نخست iPhone OS نام داشت و حالا مدت‌هاست آن را با نام iOS می‌شناسیم. از دل هسته این سیستم عامل، که شامل میلیون‌ها خط کد برنامه‌نویسی است، اکنون می‌توان نکته جدیدی دریافت، البته اگر دستگاهتان آی‌اواس ۹.۱ یا بالا‌تر داشته باشد. شخصی در توییتر اسکرین‌شاتی از کدهای هسته این سیستم عامل منتشر کرده که در قسمتی از آن می‌توانید عبارت Li-Fi Capability را مشاهده کنید.

 

image

 

تکنولوژی لای‌فای چیست؟

وای‌فای در آینده‌ای نه‌چندان دور و پس از سالیان دراز جای خود را به تکنولوژی جدید لای‌فای خواهد داد. لای‌فای نسل جدیدی از ارتباطات محلی بی‌سیم است که با استفاده از نور اطلاعات را به‌صورت دوطرفه ارسال و دریافت می‌کند؛ البته نوری که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست.

اگر بخواهیم از لحاظ سرعت انتقال داده‌ها لای‌فای را با وای‌فای مقایسه کنیم، باید بگوییم این تکنولوژی جدید حدود ۱۰۰ برابر سریع‌تر است و تا سرعت ۲۲۴ گیگابیت در ثانیه می‌سد که البته رقم بسیار بالایی است و در حوزه خود می‌تواند انقلابی به پا کند.

 

image

 

لای‌فای چطور کار می‌کند؟

تکنولوژی لای‌فای کمی شبیه وای‌فای است، با این تفاوت که به‌جای استفاده از امواج مخابراتی، که هنوز ضرر و زیانش ثابت نشده اما احتمال می‌رود برای بدن انسان مضر باشد، از پرتو‌های نور نوع خاصی از چراغ‌های LED استفاده می‌کند و با خاموش و روشن شدن مداوم و بسیار بسیار سریع آنها اطلاعات را انتقال می‌دهد. البته سرعت خاموش و روشن شدن این LED ها به قدری بالاست که چشم انسان قادر به تشخیص آن نیست و اطلاعاتی که از عصب‌های چشم به مغز می‌رسد باعث می‌شود مغز ما فکر کند این چراغ همیشه و به‌صورت یکنواخت روشن است! 

 

image

 

حال سوال اینجاست: شب‌ها و مواقعی مانند خواب و استراحت که نیازی به نور نیست و روشنایی جای خود را به تاریکی می‌دهد تکلیف چیست؟ آیا برای استفاده از این تکنولوژی باید تمام شبانه‌روز فضای خانه خود را روشن نگه داریم؟ اگر نگران شده‌اید، همین‌جا اجازه بدهید بگویم: خیر!

تکنولوژی لای‌فای به گونه‌ای توسعه یافته و طراحی شده است که در ساعاتی که انسان نیاز به تاریکی دارد، مانند زمان استراحت، خود نور چراغ‌های LED را تا حدی پایین می‌آورد که از حوزه دید چشم انسان خارج می‌شود. اما اتفاقی که در این حالت می‌افتد چیزی نیست جز افت سرعت که البته نمی‌توان آن را مشکل دانست، چراکه نیاز‌های کاربران را برای انجام دادن امور سبک‌تر می‌تواند تا حدی برطرف کند و حتی با وجود افت سرعت در تاریکی باز هم از تکنولوژی وای‌فای نسل خود سریع‌تر است.

 

باید منتظر ماند و دید اپل برای توسعه و استفاده از این تکنولوژی در دستگاه‌های خود در آینده چه خواهد کرد. نظر شما چیست؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

محمد

۱۳۹۴/۱۲/۲۳
داداش تولید شده تو 6 اس اپل

احمد

۱۳۹۴/۱۰/۳۰
آخه این تکنولوژی چه ربطی به اپل داره ؟؟؟ همینجوری یه چیزی مینویسید و خواننده هم باور میکنه ولی کافیه یه تحقیق بفرمایید بعد اظهار نظر فرمایید

Pouria

۱۳۹۴/۱۰/۳۰
من طرفدار یه برند دیگه هستم ولی خوب اپل تو این چیزا حرف اولو میزنه،شکی درش نیست

شش

۱۳۹۴/۱۰/۳۰
به این میگند یه شرکت پیشرو واقعی

محمدرضا

۱۳۹۴/۱۰/۲۹
الان خدا میدونه اگه تولید بشه چه قیمتی تو ایران پیدا میکنه...