خانهاخبار
هرآنچه باید در مورد رمزگذاری آیفون بدانید

هرآنچه باید در مورد رمزگذاری آیفون بدانید

یکی از قابلیت‌های آیفون رمزگذاری اطلاعات کاربران است که بدین وسیله امکان ردیابی فعالیت کاربران برای هکر‌ها یا دولت‌ها بسیار محدود می‌شود. اما این رمزگذاری به چه صورت است و چگونه می‌توان فعالش کرد؟
۱۳۹۴/۱۰/۶
image

 

یکی از عرصه‌هایی که سیستم عامل iOS در آن بسیار قدرتمند ظاهر شده حفاظت از اطلاعات و داده‌های کاربران است. با وجود تمام جنگ و جدال‌هایی که بین شرکت‌ها و دولت‌ها برای توقف رمزگذاری اطلاعات کاربران در جریان است، اپل همچنان بر مواضع خود ایستادگی می‌کند و در این نزاع برای حفظ حقوق کاربران نقش رهبر را بر عهده دارد. iOS 9 به ابزار راحت و کارآمدی مجهز است که به کاربران اجازه می‌دهد آیفون، آیپد و آیپادشان را رمزگذاری کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی موضوع رمزگذاری آیفون، ضرورت آن و پاسخ به سوالات متداولی مانند «آیا آیفون من رمزگذاری شده است؟» یا «چگونه اطلاعات آیفونم را رمزگذاری کنم؟» بپردازیم.

 

رمزگذاری چیست؟

 

image

 

رمزگذاری ( به انگلیسی: Encryption) فرایندی است که طی آن اطلاعات و داده‌ها به گونه‌ای کدگذاری می‌شوند که تنها نهادهای خاص و دارای مجوز می‌توانند آنها را بخوانند و به محتوایشان پی ببرند. هنگامی که یک داده رمزگذاری می‌شود، یک کلید رمزگشایی برای آن ایجاد می‌شود که تنها با دسترسی به آن می‌توان داده رمزگذاری‌شده را به حالت عادی برگرداند و آن را بررسی کرد. بدون این کلید افراد یا دستگاه‌های مختلف نمی‌توانند اطلاعات را رمزگشایی کنند.

 

ایا آیفون من رمزگذاری شده است؟

 

image

 

اگر شما برای دستگاه آی‌او‌اسی خود رمز عبور گذاشته‌اید، پاسخ این سوال «بله» است؛ آیفون شما رمزگذاری شده. این بدین معناست که اپلیکیشن‌ها و داده‌های شخصی شما در برابر هکر‌ها، نهادهای دولتی و هر کس که بخواهد بدون اجازه شما به اطلاعاتتان دسترسی پیدا کند، محافظت شده. فعال‌سازی رمز عبور برای دستگاه شما علاوه بر رمزنگاری داده‌هایتان فایده دیگری نیز دارد و آن این است که اگر گوشی‌تان مفقود یا دزدیده شود، هیچکس بدون دانستن رمز عبور شما به صورت فیزیکی  نیز نمی‌تواند از آن استفاده کند. طبیعی است اگر به جای رمز عبور از Touch ID استفاده می‌کنید و با حسگر اثر انگشت گوشی‌تان را محافظت می‌کنید، اطلاعات شما باز هم رمزگذاری شده.

 

چه داده‌هایی با رمزگذاری محافظت می‌شوند؟

هر چیزی که داخل آیفون شما ذخیره می‌شود با رمزگذاری محافظت می‌شود و این میزان محدودیتی ندارد. از ایمیل‌ها و پیام‌های متنی گرفته تا اطلاعات مخاطبین و گزارش تماس‌ها و حتی فایل‌های ذخیره‌شده همه و همه رمزگذاری خواهند شد. حتی اپلیکیشن‌های مستقل  نیز مشمول این رمزگذاری می‌شوند. علاوه بر اطلاعات ذخیره‌شده روی حافظه فیزیکی دستگاهتان، تمام داده‌های روی حافظه ابری iCloud نیز رمزگذاری می‌شوند؛ داده‌هایی مانند پیام‌های iMessage، اسکن‌های اثر انگشت و اطلاعات مربوط به سلامتی شما.

 

چگونه رمزگذاری را روی آیفون، آیپد یا آیپاد تاچ فعال کنم؟

 

image

 

همان‌طور که پیش از این گفته شد، برای فعال‌سازی رمزگذاری اطلاعات تنها لازم است برای دستگاه خود رمز عبور تعیین کنید. به این طریق به دستگاه خود می‌فهمانید که می‌خواهید اطلاعاتتان رمزگذاری شود. اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید، با رفتن به Settings و پس از آن بخش Touch ID and Passcode می‌توانید برای دستگاهتان رمز عبور تعیین کنید. روزهای اول استفاده از رمز عبور برای استفاده از دستگاهتان ممکن است کمی آزاردهنده باشد، اما ارزشش را دارد. شما با تعیین رمز عبور نه‌تنها اطلاعات خود را رمز‌گذاری می‌کنید، بلکه از دسترسی فیزیکی افراد مختلف به اطلاعاتتان بدون اجازه‌تان جلوگیری می‌کنید. برای مثال، اگر دوستتان آیفون شما را بدون اجازه بردارد، نمی‌تواند داخل گوشی‌تان سرک بکشد.

 

برای حفاظت بیشتر از اطلاعاتم چه کارهایی می توانم بکنم؟

علاوه بر فعال‌سازی قابلیت رمزگذاری iOS، شما می‌توانید نسخه پشتیبانی را هم که از دستگاه خود در iTunes تهیه کرده‌اید رمزگذاری کنید. برای این کار دستگاه خود را به کامپیوتر متصل کنید و iTunes را اجرا کنید. حال به صفحه مخصوص دستگاهتان بروید و تیک گزینه Encrypt iPhone Backup را بزنید. پس از این کار آیتونز از شما می‌خواهد رمز عبور تعیین کنید. از این به بعد نسخه پشتیبان دستگاه شما در آیتونز نیز رمزگذاری می‌شود.

 

image

 

علاوه بر این موارد می‌توانید لایه امنیتی دیگری نیز برای دستگاه خود فعال کنید. این قابلیت پس از 10 بار وارد کردن اشتباه رمز عبور تمام اطلاعات دستگاه موردنظر را حذف می‌کند. برای این کار در قسمت تاچ آیدی تنظیمات، گزینه Erase Data را فعال کنید. پیش از فعال کردن این قابلیت حتما یک نسخه پشتیبان روی آیتونز تهیه کنید. همچنین تنها در صورتی آن را فعال کنید که اطلاعاتتان بسیار حیاتی است. اگر کودکی در خانواده شما زندگی می‌کند که ممکن است گوشی‌تان را بردارد و به‌دفعات رمز را اشتباه وارد کند، بهتر است سمت فعال‌سازی این قابلیت نروید.

همچنین می‌توانید رمزتان را از 4 کاراکتر به 6 کاراکتر افزایش دهید. برای این کار در قسمت تنظیمات تاچ آیدی و رمز عبور، گزینه Simple Passcode را غیرفعال کنید.

 

منبع: iOS Hacker

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

امین

۱۴۰۰/۳/۱۸
سلام من میخوام گوشیمو بفروشم بعد اطلاعات گوشیم کامل پاک‌کنم آیا این رمز گذاری اطلاعات ، باعث این میشه که اگر فرد‌خریدار خواست اطلاعات را ریکاوری کند با نرم افزار های موجود ، این اطلاعات ( عکس ، فیلم ، پیام ها و …) غیر قابل خواندن باشد ؟