خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی لیگو Elite 5، جایگزین ارزان قیمت وان پلاس

بررسی تخصصی لیگو Elite 5، جایگزین ارزان قیمت وان پلاس

برای بسیاری از افراد نام لیگو هنوز آشنا نیست، اما اگر ما را در بررسی این محصول همراهی کنید، متوجه مزیت‌های فوق‌العاده آن خواهید شد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۱۰/۷

شاید تا به حال نام برند لیگو به گوشتان نخورده باشد، اما در مقایسه با محصولات دیگری که در همین حدود قیمت‌اند، بدون شک الیت 5 لیگو یکی از بهترین انتخاب‌هاست. رابط کاربری این محصول دارای انواع و اقسام قابلیت‌ها با فرامین حرکتی و ژستی است. مشخصات فنی قدرتمند و ظاهر خوب آن نیز توانسته محصولی دوست‌داشتنی و در عین حال خوش‌قیمت عرضه کند. با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این محصول بپردازیم.

 

image

 

طراحی

در نگاه اول، طراحی این محصول شباهت بسیاری به LG G3 S دارد، با این تفاوت که در بدنه پشتی این محصول از دکمه‌های کنترل صدا خبری نیست و از استاندارد گوشی‌های مرسوم بازار تبعیت شده است. به همین دلیل این دکمه‌ها در سمت چپ دستگاه تعبیه شده‌اند و دکمه پاور نیز در سمت چپ دیده می‌شود. هر دو این دکمه‌ها به نوعی برجسته‌اند و به‌خوبی از دیگر قسمت‌های بدنه تفکیک شده‌اند تا سهولت بیشتری برای دسترسی ایجاد شود.

بدنه دستگاه، همان‌طور که می توان حدس زد، پلاستیکی و صاف است و، برخلاف بعضی محصولات موجود در بازار، دوربین برآمدگی خاصی در بدنه ایجاد نکرده. شاسی در چهار گوشه دستگاه از جنس تیتانیوم-آلومینیوم است. بلندگو نیز در بدنه پشتی و قسمت پایین آن طراحی شده که تا حدودی دست‌وپاگیر است.

اما یکی از نکات مثبت دستگاه محل قرارگیری دوربین اصلی است که وسط بدنه پشتی قرار گرفته و امکان مجاورت دوربین با دست کاربر را هنگام عکس‌برداری کمتر می‌کند. اما دوربین جلویی از این قانون تبعیت نمی‌کند و به سمت راست گوشی منحرف شده است. 

 

image

 

درگاه شارژ، پورت اینفرارد و جک 3.5 میلی‌متری نیز در قسمت بالایی بدنه قرار داده شده و بدنه دستگاه چند تکه است. در قسمت بالایی و پایینی بدنه از پلاستیک محکم‌تری استفاده شده و این چند تکه بودن حس بدی منتقل نمی‌کند. وزن دستگاه 176 گرم است که در مقابل فبلت‌هایی مثل G3 Stylus تنها 13 گرم سنگین‌تر است. قطر 8.9 میلی‌متری این محصول آن را به فبلتی نازک و خوش‌دست بدل کرده و حتی کار کردن با یک دست نیز با آن لذت‌بخش است.
درست است که طراحی الیت 5 تا حدود زیادی شبیه محصولات ال‌جی است، اما به‌هرحال ظاهری شیک و مستحکم برای آن به ارمغان آورده و نقصی در آن دیده نمی‌شود.

 

صفحه نمایش

در صفحه نمایش 5.5 اینچی این محصول از پنل تصویر IPS با رزولوشن 720×1280 استفاده شده که شامل 267 پیکسل در هر اینچ می‌شود و جزئیات در آن به‌خوبی نمایش داده می‌شود. تولید رنگ‌ها تا حدودی داینامیک و اغراق‌شده است، اما به‌هرحال لذت‌بخش است و زیر نور آفتاب نیز متون کاملا خوانا و رنگ‌ها به‌خوبی از هم قابل تشخیص‌اند. همچنین به‌دلیل استفاده از پنل تصویر IPS، زاویه دید این نمایشگر نیز کاملا خوب و مناسب است و تجربه رضایت بخشی از تماشای ویدئو، انجام بازی و مرور صفحات وب برای کاربر فراهم می‌کند.

 

image

 

پنل لمسی خازنی این محصول از حساسیت لازم برخوردار است و به هیچ وجه کاربر را اذیت نمی‌کند. همچنین این پنل از نوع مولتی تاچ است و می‌تواند تا 4 انگشت لمس را تشخیص دهد. 

 

image

 

کیفیت صفحه نمایش واقعا عالی است و جزئیات به‌خوبی در آن تفکیک شده. رنگ‌ها نیز به اندازه کافی پررنگ‌اند و با وجود صفحه لمسی مناسب آن می‌توان گفت این محصول از لحاظ نمایشگر بی‌عیب‌ونقص است.

 

سخت‌افزار و کارایی

امروزه یکی از اولین نکاتی که مشتریان هنگام خرید موبایل به آن اهمیت بسیار می‌دهند قدرت پردازنده است. در این محصول پردازنده‌ای کار شده که می‌تواند دل بسیاری از دوستداران بازی و کسانی را به دست آورد که از سرعت پایین گوشی هراس دارند. 
پردازنده دستگاه از نوع Media tek MT6735P است و چهار هسته این پردازنده، مانند موتور 4 سیلندر، با فرکانس 1 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. با وجود 64 بیتی بودن پردازنده و رم 2 گیگابایتی، الیت 5 یک گوشی عالی برای کسانی است که به دنبال خرید گوشی هوشمند ارزان‌قیمت با سرعت بالا هستند.

 

image

 

یکی دیگر از نکات خوب سخت‌افزار این محصول لیگو مجهز بودن به حافظه داخلی 16 گیگابایتی است. در گوشی‌هایی با این مقدار حافظه خیلی کمتر مجبور می‌شوید فایل‌ها و برنامه‌ها را پاک کنید یا اپلیکیشن‌ها را به رم میکرو منتقل کنید و با خیال راحت‌تری می‌توانید اپلیکیشن‌های جدید نصب کنید. از این حافظه مقدار 11.8 گیگابایت برای کاربر در دسترس است. البته در کنار آن می‌توانید از حافظه خارجی تا سقف 32 گیگابایت نیز کمک بگیرید.
با پردازشگر گرافیکی Mali-T720 موجود در این گوشی می‌توانید هنگام اجرای بازی‌هایی مثل GTA V انتظار قدرت بالایی داشته باشید. این گوشی توانست به‌خوبی هرچه تمام‌تر و بدون هیچ‌گونه تاخیر بازی‌های مختلفی اجرا کند.

 

image

 

الیت 5 از کابل OTG نیز پشتیبانی کرده و می توانید در آن از انواع حافظه های جانبی مانند فلش و ... استفاده کنید.
با در نظر گرفتن قیمت، می‌توان گفت سخت‌افزار این دستگاه بالاتر از حد انتظار است و برای مصرف‌کننده حرفه‌ای نیز محصولی مرغوب به شمار می‌رود.

 

رابط کاربری

بهترین مزیت این گوشی یقینا همین رابط کاربری است. سبک این رابط کاربری، مانند گوشی‌های هوآوی، بدون دکمه فهرست است و اپلیکیشن‌ها در همان صفحه‌های اسلایدر هوم قرار می‌گیرند. 

 

image
  
image

 

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این رابط کاربری امکان باز کردن قفل و ورود به برخی اپلیکیشن‌ها مانند دوربین، مخاطبین، تقویم و پیام‌هاست که با فعال کردن این قابلیت و کشیدن ژست‌های از پیش تعریف‌شده روی صفحه نمایش خاموش دستگاه می‌توانید وارد آنها شوید.

 

image

 

اپلیکیشن‌های بسیاری به‌صورت پیش‌فرض در این رابط کاربری دیده می‌شوند که هرکدام قابلیت‌های جالب خاص خود را دارد. به عنوان مثال اپلیکیشن Hotknot امکان ارسال فایل‌های کم‌حجم مانند عکس را از طریق NFC فراهم می‌کند یا Smart Remote کنترل دستگاه‌های الکترونیکی از قبیل تلویزیون، آمپلیفایر، پروژکتور، کولر گازی و... را ممکن می‌سازد. معمولا زیاد شدن اپلیکیشن‌های نصبی پیش‌فرض روی گوشی سرعت گوشی را پایین می‌آورد، ولی خوشبختانه الیت 5 از این قاعده مستثنی است.

 

image
  
image

 

این رابط کاربری بسیار هوشمند است و مثلا هنگام زنگ خوردن گوشی می‌توانید با برگرداندن دستگاه صدای زنگ را قطع کنید.
این محیط کاربری فوق‌العاده اپلیکیشن‌های کاربردی بسیاری دارد و توانسته کاربر را از قابلیت‌های نرم‌افزاری مفیدی بهره‌مند کند. اما اگر به دنبال ایراد در رابط کاربری باشید، مطمئنا با عوض کردن زبان گوشی به فارسی متوجه این نقص می‌شوید. در حالت زبان فارسی، در قسمت تنظیمات محصول، تب در حال استفاده روشن نیست و در عوض خط اعلان روی تب دیگری کشیده شده است.

 

image

 

همچنین اسلایدهای منوی اصلی نیز قابل چرخش به ابتدا نیست و در صورتی که به آخرین اسلاید سمت چپ برسید، برای رسیدن به اسلاید سمت راست مجبورید تمام اسلایدها را مرور کنید.

 

دوربین

اگر به گوشی‌های دیگری که در این رده هستند دقت کنید، یا با دوربین‌های 8 مگاپیکسلی مواجه می‌شوید یا 13 مگاپیکسلی‌هایی که عملا به اندازه 8 مگاپیکسل هم قدرت ندارند. شاید دوربین این دستگاه را نتوان با دوربین 13 مگاپیکسلی P8 مقایسه کرد، اما دوربین 12.87 مگاپیکسلی CMOS الیت 5، ساخت شرکت سونی، دوربین کاملا رضایت‌بخشی است که در نور کم نیز می‌تواند تصاویر خوبی ثبت کند.

 

image

 

اما جزئیات در تصاویر ثبت‌شده با الیت 5، به‌ خوبی نور بالای تصویر و عدم تداخل رنگ‌ها، مشهود نیست. اندازه تصویر 4128×3096 و رزولوشن فیلم‌برداری 1920×1080 با قدرت 30 فریم بر ثانیه است که از لحاظ فیلم‌برداری تا حدودی ضعیف‌تر از رقبای خود عمل کرده.
دوربین سلفی این محصول نیز 7.99 مگاپیکسلی است که برای سلفی‌بازها دوربین خوبی به شمار می رود. 

 

image

 

نرم‌افزار دوربین امکانات بسیاری در اختیار کاربر قرار می‌دهد، از جمله تغییر میزان نور دریافتی و امکان عکس‌برداری مسلسلی.
در کل، دوربین Elite 5 را می‌توان یکی از بهترین‌ها در پایین‌رده‌ها دانست. البته این محصول را به هیچ وجه نمی‌توان محصول پایین‌رده دانست، اما در این قیمت بقیه برندها محصولات پایین‌رده‌ای دارند که از لحاظ کیفیت دوربین و فیلم‌برداری کمتر محصولی از آنها قابل قیاس با این دستگاه است.

در ادامه، نمونه عکس های زیر را برای درک بهتر میزان کیفیت این دوربین را مشاهده می کنید. برای دیدن سایز واقعی تصاویر، روی آنها کلیک کنید.


image

image
  
image

image
  
image

image

 

صدا

به کیفیت صدای خروجی بلندگوی این محصول نمی‌توان ایراد خاصی گرفت. اما به‌هرحال میزان شدت صدا در حدی نیست که بتوان در اتاقی بیش از 30 متر به‌وضوح و کامل آن را شنید. یکی دیگر از ایرادهای این بلندگو محل قرارگیری آن است که باعث می‌شود وقتی گوشی را در دست گرفته‌اید ناخودآگاه دست شما این بلندگو را بپوشاند و صدای کمتری بشنوید. اما با وجود تمام این موارد نمی‌توان به این بلندگو ایراد گرفت و به‌قولی درمجموع کارراه‌انداز است.

 

image

 

کیفیت مکالمه با الیت 5 بسیار خوب است و نویزهای مزاحم و اضافی بسیار کمی می‌شنوید. این مسئله بیشتر زمانی حائز اهمیت می‌شود که در فضایی شلوغ و پرسروصدا باشید و با وجود این بتوانید صدای مخاطب را به‌وضوح بشنوید.
اما یکی از چیزهایی که تا حدودی آزار دهنده به نظر می‌رسد کیفیت هدفون داخل جعبه است. وقتی از گوشی موسیقی پخش کردیم و از هدفون خود محصول به آن گوش دادیم، با خراب شدن کیفیت صدا در بعضی قسمت‌های آن آهنگ مواجه شدیم. این ایراد به خروجی صدا از جک 3.5 میلی‌متری مربوط نیست و در صورتی که اهل مکالمه و گوش دادن به موسیقی با هدفون هستید، پیشنهاد می‌کنیم از هدفون دیگری استفاده کنید.

 

باتری

یکی دیگر از نکاتی که ما را متعجب کرد قدرت شارژدهی بسیار بالای این محصول بود. این دستگاه با داشتن باتری 4000 میلی‌آمپر لیتیوم پلیمری می‌تواند بیش از یک روز و نیم برای کاربری عادی دوام بیاورد. در تست انجام‌شده، الیت 5 را در حالت روشنایی 100 درصد و 3G روشن قرار دادیم و در این حالت دستگاه ویدئو اچ‌دی یک ساعته‌ای را با کم کردن 21 درصد از شارژ پخش کرد. این مقدار مصرف باتری به هیچ وجه زیاد نیست و درواقع می‌توان باتری را هم به مزایای این دستگاه عجیب اضافه کرد.

 

image

 

زمان شارژ شدن کامل باتری گوشی حدود 3 ساعت بود. این زمان تا حدودی زیاد به نظر می‌‌رسد، اما برای این باتری با این ظرفیت بالا تکنولوژی شارژ سریع نیز به کمک گرفته شده تا زمان شارژ شدن به حداقل برسد.

 

جمع‌بندی

با وجود اینکه لیگو برند جدیدی محسوب می‌شود، بدون شک Elite 5 یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید است. مشخصات فنی این گوشی هوشمند بسیار بیشتر از حد انتظار است و داشتن امکاناتی مثل پشتیبانی از نسل چهارم سیم‌کارت، دوربین 13 مگاپیکسلی، پردازنده و رابط کاربری قدرتمند و همچنین باتری فوق‌العاده این محصول ارزش خرید بسیار بالایی برایش ایجاد کرده. قیمت الیت 5 در حال حاضر حدود 670 هزار تومان و گارانتی معتبر برای خرید آن متعلق به شرکت نیک سرویس است.

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

مبین

۱۳۹۵/۳/۴
سلام من این گوشی قبل از عید گرفتم و فقط بگم عالی دوربینش رو با سونی زد 5 مقایسه کردم حتی از اونم بهتر بود باتروشو که نکو عالیییییییییی بدر من که میخره چون دائم تو تلگرام و کلشم من هر سه یا چهار روز میزنم تو شارج عالللللللی من این گوشی با لوازمش 830 هزارتومن خریدم و این گوش پیشنهاد میکنم

بیگناه

۱۳۹۴/۱۰/۱۳
این گوشی و بطور کلی گوشی های لیگو از دو سنسور تشخیص میدان مغناطیسی زمین و سنسور ژیروسکوپ که تقریبا تمامی گوش های میان رده به آن مجهزند،بی بهره است.کاربرد اولی در اپلیکیشن هایی شبیه قطب نما و دومی در اپلیکیشن هایی مانند تراز،بازی های هوایی سه بعدی و.... می باشد.

مسعود

۱۳۹۴/۱۰/۱۱
xiaomi redmi note 2 هم همین قیمته همه چیزش دو برابر اینه. چرا یه نفر باید این گوشیه داغونو بگیره؟

Reza

۱۳۹۴/۱۰/۱۰
نمی ارزه گزینه های بهتر از برندهای برتر وجود داره

جی اس ام

۱۳۹۴/۱۰/۸
با تشکر از دقت شما. اصلاح شد