خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nexus 6P؛ اعتماد گوگل به هوآوی

بررسی تخصصی Nexus 6P؛ اعتماد گوگل به هوآوی

این اولین بار است که گوگل به یک شرکت چینی اعتماد می‌کند و ساخت گوشی استراتژیک خود را به چینی‌ها می‌سپارد؛ اکنون ببینیم که هوآوی به اعتماد گوگل پاسخ قانع‌کننده‌ای داده یا خیر.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۹/۳۰

پیش از معرفی نکسوس 6 همه برند نکسوس را یک برند ارزان‌قیمت با گوشی‌های میان‌رده می‌دانستند، اما گوگل زمانی که این گوشی را معرفی کرد به همه ثابت کرد اگر بخواهد، می‌تواند گوشی هوشمندی در حد و اندازه پرچم‌داران همان سال و حتی سال‌ بعد معرفی کند. نکسوس 6 شروع‌کننده راه گوگل میان بالارده‌های بازار بود و اکنون این وظیفه بر عهده نکسوس 6P گذاشته شده است.

 

بسته‌بندی

جعبه دستگاه شباهت بسیار زیادی به جعبه گوشی‌های اچ‌تی‌سی پیدا کرده است: جعبه‌ای با طراحی ساده، اما تقریبا شکیل. داخل جعبه گوشی نکسوس 6پی، مبدل USB Type-C به USB معمولی، کابل دو سر USB Type-C و شارژر با قابلیت پشتیبانی از USB Type-C قرار دارند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، باز هم از هندزفری داخل بسته‌بندی خبری نیست و گوگل این سنت خود را فراموش نکرده است!

 

image

 

طراحی

جنس خوب و کاربردی

با معرفی نکسوس 6 شاهد ارائه نکسوسی با اندازه صفحه نمایش بزرگ بودیم. به نظر می‌رسد کاربران از ارائه نکسوس با این اندازه صفحه نمایش راضی بودند و گوگل به همین دلیل تصمیم گرفت نسل جدید را نیز با صفحه نمایش بزرگ ارائه کند.

نکسوس 6P یک گوشی تقریبا بزرگ با جنس بدنه فلزی است. در قسمت جلو دستگاه صفحه نمایش 5.7 اینچی آن به همراه اسپیکرهایی در بالا و پایین صفحه نمایش قرار دارند.

 

image

 

کلید کم و زیاد کردن صدا و کلید پاور در سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند. همانند نکسوس 6، جایگاه قرارگیری دو کلید نامناسب است و حتما به‌اشتباه کلید پاور را ناخواسته لمس خواهید کرد و این موضوع مشکل‌ساز خواهد شد.

در سمت چپ تنها گزینه‌ای که دیده می‌شود درگاه سیم‌کارت است، هرچند انتظار داشتیم حداقل کلید کم و زیاد کردن صدا در سمت چپ باشد.

 

image

 

image

 

image

 

بالای گوشی جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار دارد. در پایین نیز شاهد حضور پدیده‌ای نوظهور به نام USB Type-C هستیم. این نسخه از USB به‌تازگی راه خود را به گوشی‌های موبایل باز کرده و مشکل کاربران را در اتصال کابل به گوشی حل کرده است؛ بدین معنی که از این پس نباید نگران باشید که سر کابل خود را از کدام سمت وارد پورت می‌کنید، زیرا این پورت قابلیت این را دارد که از دو طرف از کابل شما پشتیبانی کند.

 

image

 

image

 

پشت گوشی، که از فلز ساخته شده و تنها یک قاب مستطیلی در بالای آن از جنس شیشه و به رنگ مشکی قرار گرفته، شاهد استفاده از سنسور اثر انگشت در وسط و دوربین اصلی در بالای گوشی و روی شیشه هستیم. پیش از دست گرفتن گوشی تصور می‌کردیم این قسمت مشکی شیشه‌ای خیلی برآمده باشد و همین امر باعث شود ظاهر دستگاه نامناسب شود، اما زمانی که گوشی را از نزدیک دیدیم، پی بردیم این قسمت تقریبا هم‌سطح با قاب گوشی است و نه‌تنها بر گوشی تاثیر منفی ندارد، بلکه به آن زیبایی بیشتری بخشیده.

 

image

 

نکسوس 6پی یک گوشی با قد بلند و پهنای کم است؛ همین امر باعث شده دست گرفتن آن تقریبا لذت‌بخش‌تر از دست گرفتن نکسوس 6 باشد. علاوه بر این، استفاده از فلز در ساختار بدنه به لذت بیشتر در لمس گوشی و انتقال حس لوکس بودن آن کمک بسیار می‌کند.

 

image

 

نکسوس 6P، مانند نسل قبلی، یک نکسوس دوست‌داشتنی است، اما باید دقت کنید که اندازه آن بزرگ است و شاید برای عادت کردن به اندازه بزرگش کمی زمان نیاز داشته باشید.

به‌هرحال اگر با داشتن گوشی بزرگ مشکلی نداشته باشید، در حال حاضر نکسوس 6پی یکی از بهترین گوشی‌هایی است که می‌توانید آن را در لیست خرید خود قرار دهید. علاوه بر زیبایی (از آنچه در عکس‌ها می‌بینید زیباتر است!)، خوش‌دست بودن در عین بزرگی و خوش‌ساختی از جمله برگ برنده‌های این گوشی در مقابل رقیبان غول‌پیکر است.

 

image

 

جمع بندی بخش طراحی

یکی از خوش دست ترین فبلت هایی که در بازار وجود دارد همین نکسوس 6 پی است. علاوه بر خوش دست بودن، جنس بسیار عالی بدنه از نقاط مثبت و برتری این گوشی نسبت به برخی رقبا و نسل قبلی به حساب می آید. اگر زیبایی و خوش دستی تنها انتخاب شما باشد این گوشی اندرویدی یکی از بهترین هاست.

 

صفحه نمایش

بزرگ و زیبا

هیچ تفاوتی بین صفحه نمایش این نسل با نسل قبلی مشاهده نمی‌شود. گوگل بار دیگر از صفحه نمایشی از نوع آمولد استفاده کرده که کیفیت بالای 2K یا همان QHD را دارد. تنها تفاوت این است که صفحه نمایش کوچک‌تر شده و به 5.7 اینچ تقلیل پیدا کرده و به همین دلیل تراکم پیکسلی به عدد 518 پیکسل در اینچ رسیده که کمی بالاتر از نسل قبل است. این صفحه نمایش در عین بزرگ‌تر بودن از صفحه نمایش آیفون 6اس پلاس باکیفیت‌تر هم هست، اما با صفحه نمایش نوت 5 هیچ تفاوتی ندارد.

 

image

 

محافظ گوریلاگلس 4 به‌عنوان نگهبان از صفحه نمایش این گوشی در برابر ضربات محافظت می‌کند و پوششی نیز برای کمتر جذب کردن اثر انگشت در نظر گرفته شده است.

خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید نیز بهترین در نوع خودش است. زیر نور مستقیم خورشید اگر صفحه نمایش را در حداکثر نور قرار دهید یا حالت خودکار را برای آن انتخاب کنید، حتی متن‌ها را به وضوح کامل می‌توانید روی آن مشاهده کنید و بخوانید.

نکسوس 6پی در کنار گوشی‌ای مانند نوت 5 بهترین صفحه نمایش موجود در بازار را در خود دارد و نه‌تنها هیچ مشکلی با آن پیدا نخواهید کرد، بلکه از استفاده آن لذت خواهید برد.

 

image

 

جمع بندی بخش صفحه نمایش

صفحات نمایش آمولد به کیفیت و عمق رنگ مشکی مشهور هستند. هیچ مشکلی با صفحه نمایش چه در نور کم و چه در نور زیاد، چه در تماشای فیلم و چه در بازی نخواهید داشت. علاوه بر این برای خواندن متن نیز با یکی از بهترین صفحه نمایش های موبایلی دنیا روبرو هستید.

 

نرم‌افزار

همیشه به‌روز

یکی از دلایل علاقه فراوان طرفداران به گوشی‌های نکسوس ارائه جدیدترین به‌روزرسانی‌ها برای این گوشی‌هاست. اولین گوشی‌هایی که به‌روزرسانی‌های جدید اندروید را دریافت می‌کنند نکسوس‌ها هستند. روی گوشی مورد بررسی ما نیز به‌صورت پیش‌فرض اندروید نسخه 6 نصب است که از نظر طراحی تفاوت محسوسی با نسخه قبلی ندارد، منوی گوشی برخلاف نسخه که به چپ و راست جا به جا می شد (مانند گوشی های سامسونگ) اکنون به صورت عمودی حرکت می کند (مانند گوشی های اچ تی سی)؛ بقیه چیزها همان است که در نسخه قبلی دیده بودیم. به نسخه‌ای از اندروید که روی این گوشی و تمام نکسوس‌ها نصب است نسخه خام گفته می‌شود؛ یعنی کمپانی هیچ دستکاری‌ای روی آن انجام نداده، اما ساختارش با دیگر گوشی‌های اندروید یکسان است.

 

image

 

image

 

بیشتر تغییرات این اندروید زیرساختی است؛ به‌طور مثال، از این پس، مانند iOS، می‌توانید دسترسی یک برنامه به یک بخش خاص از گوشی را مانند دوربین یا میکروفون محدود کنید.

 

image

 

جمع بندی بخش نرم افزار

اگر می خواهید حس خوب اندروید را تجربه کنید باید یک گوشی نکسوس انتخاب کنید. با انتخاب نکسوس یک گوشی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که همیشه به روز است. علاوه بر به روز بودن سرعت بالای نرم افزار از جمله ویژگی هایی است که می تواند حس کاربران iOS را برای کاربران اندروید به همراه بیاورد. به قدری از لحاظ نرم افزاری خوب عمل می کند که گویی سخت افزار و نرم افزار برای هم ساخته شده اند.

 

کارآیی

سریع و قوی

نکسوس 6پی در خود پردازنده ساخت کوالکام به نام اسنپدراگون 810 را جای داده است. این پردازنده از دو نظر شهرت دارد: اول اینکه بسیار قدرتمند است و دوم اینکه بسیار داغ می‌کند.

اول به مبحث قدرت پردازنده بپردازیم. اسنپدراگون 810 به‌خوبی از پس کارهای سختی که بر عهده‌اش می‌گذارید برمی‌آید. باز کردن و بستن برنامه‌ها به‌سرعت انجام می‌شود، با سرعت بسیار می‌توانید بین صفحات حرکت کنید، دوربین با سرعت بالا می‌آید و آماده به کار می‌شود و هزاران کار دیگر را اگر به عهده گوشی بگذارید، باید خیالتان راحت باشد که آنها را به بهترین نحو انجام خواهد داد.

به‌عنوان مثال، ما بازی Real Racing 3 را که گرافیک بالایی دارد روی این گوشی تست کردیم و نکسوس 6پی توانست بدون هیچ مشکلی از عهده اجرای آن برآید.

اما برویم سراغ مبحث داغ کردن. اسنپدراگون 810، همان‌طور که گفتیم، به داغ کردن شهرت دارد و با تستی که انجام دادیم متوجه شدیم این شهرت چندان بی‌مورد نیست. هنگامی که با گوشی بازی سنگین انجام دهید، قاب پشتی در اطراف سنسور اثر انگشت و قاب جلویی در یک‌سوم بالایی داغ می‌شوند؛ همین اتفاق هنگام فیلم‌برداری 4K نیز در همین قسمت‌ها رخ می‌دهد.

 

image

 

جمع بندی بخش کارآیی

همیشه 1.5 گیگابایت از 3 گیگابایت رم گوشی خالی است، همین امر باعث می شود که در اجرای چند برنامه با هم هیچ مشکلی نداشته باشید. این میزان ظرفیت رم آزاد در کنار پردازنده پرقدرت گوشی باعث می شود هیچ نرم افزار و بازی ای وجود نداشته باشد که در حال حاضر این گوشی از اجرای آن ناتوان باشد.

 

سنسور اثر انگشت

سریع و دقیق

درست است که اپل اولین بار سنسور اثر انگشت را روی موبایل‌هایش استفاده نکرد، سنسور اثر انگشت بدین معنی که امروز می‌شناسیم برای اولین بار در آیفون 5s اپل معرفی و بعد از آن همه‌گیر شد. اما اولین کمپانی‌ای که در گوشی‌های خود از سنسور اثر انگشتی استفاده کرد که بدون نیاز به فشار فعال می‌شد اچ‌تی‌سی بود و بعد از آن هوآوی نیز راه اچ‌تی‌سی را ادامه داد و اکنون از این تکنولوژی در دو گوشی نکسوس 5ایکس و 6پی استفاده شده است. گوگل به این ویژگی سنسور اثر انگشت نمی‌گوید و آن را imprint می‌نامد.

imprint، یا راحت‌تر بگوییم همان سنسور اثر انگشت خودمان، در قاب پشتی گوشی جای گرفته و زمانی که انگشتتان را که از قبل برایش تعریف کرده‌اید روی آن می‌گذارید، فعال می‌شود و قفل صفحه را باز می‌کند. سرعت و دقت این سنسور بسیار بسیار خوب است و می‌توانیم بگوییم اگر از سنسور اثر انگشت آیفون بهتر عمل نکند، ضعیف‌تر از آن نیز عمل نخواهد کرد.

 

image

 

دوربین

ساده اما باکیفیت

دوربین گوشی‌های نکسوس همیشه ضعف داشته‌اند و پاشنه آشیل این گوشی‌ها در اصل همان دوربین آنها بوده است. اما در نکسوس 6 گوگل به این موضوع وسواس نشان داد و درنهایت برای اولین بار در یک گوشی نکسوس شاهد استفاده از دوربین باکیفیت بودیم.

این راه در دو گوشی نکسوس جدید ادامه پیدا کرده و اکنون می‌بینیم نکسوس 6پی از دوربین خوبی با کیفیت 12.3 مگاپیکسل استفاده کرده است.

 

image

 

دوربین نه‌تنها از نظر مگاپیکسلی خوب است، امکانات خوبی نیز در آن قرار گرفته. منوی آن بسیار خلوت طراحی شده و دسترسی به همه‌چیز به‌راحتی انجام می‌گیرد. 4 حالت عکاسی برای دوربین در نظر گرفته شده است. اولین حالت همان حالت عکاسی معمولی است که به‌طور عادی و با تنظیمات خودکار می‌توانید عکس بگیرید. دومین حالت Photosphere است که با این ویژگی می‌توانید عکس 360 درجه بگیرید. سومین گزینه پانوراما است و امکان گرفتن عکس از منظره با زاویه دید زیاد را فراهم می‌کند. و آخرین گزینه Lens Bluer است که با این ویژگی می‌توانید روی سوژه‌ای خاص فوکوس کنید و منظره پشت آن را تار کنید.

 

image

 

 

دوربین نکسوس 6پی امکان فیلم‌برداری به‌صورت 4K را برای کاربر فراهم می‌کند. مدت زمان فیلم‌برداری با این دوربین 8 دقیقه است. اگر گوشی به هر علتی، از جمله تمام شدن باتری، نرم‌افزار دوربین را ببندد، ویدئویی که ضبط کرده‌اید ذخیره نمی‌شود و از بین می‌رود؛ این مشکلی است که اگر می‌خواهید فیلم 4K تهیه کنید، باید بسیار مراقبش باشید.

دوربین گوشی نه‌تنها روی کاغذ خوب عمل می‌کند، بلکه در شرایط سخت نیز به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد. در نور روز که بیشتر گوشی‌ها خوب عمل می‌کنند این گوشی نیز عملکرد خوبی دارد. اما در نور شب که گوشی‌های کمی در بازارند که خوب عمل کنند نکسوس 6پی همچنان عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و تجربه خوبی برایتان فراهم می‌کند.

برای درک بهتر موضوع پیشنهاد می‌کنیم نمونه عکس‌های تهیه‌شده با نکسوس 6پی در نور روز و نور شب را مشاهده کنید. (برای مشاهده عکس‌ها در اندازه بزرگ روی آنها کلیک کنید)

 

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image

 

جمع بندی بخش دوربین

با یکی از بهترین دوربین های موبایلی روبرو هستید؛ علاوه بر کارآیی خوب دوربین در نور کافی در نور کم نیز می توانید به دوربین این گوشی تکیه کنید. در کنار کیفیت خوب، رابط کاربری ساده و سرعت خوب شاتر از امکانات خوب این دوربین به حساب می آید. تنها اشکال در اینجا کمبود امکاناتی است که در دوربین گوشی های سامسونگ مشاهده می کنیم. 

 

باتری

خیالتان تخت!

Nexus 6p به باتری‌ای با ظرفیت 3450 میلی‌آمپر مجهز است. میزان ظرفیت باتری این دستگاه نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش یعنی Galaxy Note 5 حدود 450 میلی‌آمپر بیشتر است و به همین دلیل از آن انتظار عمر بیشتری داریم. علاوه بر این، نکسوس 6پی از ویژگی شارژ سریع با USB Type-C پشتیبانی می‌کند که در عین مزیت یک عیب به حساب می‌آید، زیرا باید همیشه کابل مخصوص Type-C را همراه خود داشته باشید، به این دلیل که Type-C پدیده‌ای نوظهور است و در حال حاضر تنها نکسوس 6پی و لومیاهای جدید مایکروسافت از این نوع کابل پشتیبانی می‌کنند.

در تست‌هایی که برای سنجش مدت شارژ شدن انجام دادیم، گوشی در مدت 1 ساعت و 20 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ شد که عدد قابل قبولی است.

مدت زمان پاسخگویی باتری به کارکرد نیز قابل قبول است و برای گوشی هوشمندی با اندازه صفحه نمایش 5.7 اینچی بسیار خوب به حساب می‌آید. اگر از گوشی استفاده معمولی کنید، حدود 2 روز به شارژ کردن آن نیاز پیدا نخواهید کرد. در تست فیلم ما با روشنایی 100 درصد صفحه نمایش، وای‌فای روشن و صدای 100 درصد بلندگوها، میزان باتری گوشی در مدت پخش 1 ساعت فیلم فول اچ‌دی از 100 درصد به 94 درصد کاهش پیدا کرد.

اگر نکسوس 6پی بخرید، با خیال راحت می‌توانید با آن کارهای سنگین خود را انجام دهید و هیچ نگرانی‌ای در مورد شارژ باتری نداشته باشید، زیرا با استفاده سنگین از گوشی هم تا 1 روز به شارژ آن نیاز پیدا نخواهید کرد.

 

image

 

جمع بندی بخش باتری

در این قسمت تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که باتری در این گوشی به بهترین است و باید خیالتان از این بابت راحت راحت باشد.

 

قیمت و ارزش خرید

این گوشی زمانی که مشغول نوشتن این بررسی بودیم هنوز وارد بازار ایران نشده بود، اما قیمتش در بازار جهانی مشخص است. نکسوس 6پی در بازار امریکا  499 دلار برای نسخه 32 گیگابایت، 549 دلار برای نسخه 64 گیگابایت و 649 دلار برای نسخه 128 گیگابایتی قیمت‌گذاری شده است. با این قیمت‌ها نکسوس 6پی حدود 200 تا 250 دلار از آیفون 6اس پلاس و نوت 5 ارزان‌تر است.

با اینکه قیمت گوشی گران است، نسبت به رقبای خود با امکانات مشابه ارزان‌تر است و ارزش خرید بیشتری نسبت به قیمتش دارد. رنگ‌های این گوشی نسبت به آیفون و گلکسی نوت 5 محدودتر است و شاید کمتر شما را جذب کند. نکسوس 6پی را می‌توانید در سه رنگ نقره‌ای، مشکی و سفید تهیه کنید؛ البته نسخه طلایی این گوشی نیز، که دست ما بود، وجود دارد که نسخه خاص به حساب می‌آید و شاید به‌سختی بتوانید آن را در بازار پیدا کنید.

 

image

 

نظر نهایی جی‌اس‌ام

پیش از اینکه نکسوس 6پی را از نزدیک ببینیم، به نظرمان می‌آمد که این گوشی جدید می‌تواند راه نسل قبلی خود یعنی نکسوس 6 را ادامه دهد و خود را در دل کاربران اندروید جا کند. بعد از اینکه گوشی به دستمان رسید، به این موضوع اطمینان پیدا کردیم که این گوشی زیبا توانایی کسب موفقیت‌های بیشتری نسبت به نسل قبل خود دارد.

مهم‌ترین مزیت و مهم‌ترین عیب این گوشی اندازه بزرگ صفحه نمایش آن است. برای کسانی که به دنبال گوشی هوشمندی با صفحه نمایش بزرگ‌اند نکسوس 6پی در کنار گلکسی نوت 5 می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد، زیرا اندازه بزرگ صفحه نمایش تاثیر مخربی بر شاسی گوشی نگذاشته و همچنین کیفیت بسیار خوبی دارد. اما این اندازه صفحه نمایش برای کسانی که گوشی کوچک می‌پسندند عیب به حساب می‌آید و این کاربران را از خرید این گوشی بزرگ منصرف می‌کند.

پیشنهاد ما چیست؟

اگر از کاربران نکسوس 6 باشید، خرید این نسل از نکسوس چندان ضروری به نظر نمی‌رسد، زیرا تنها تفاوت قابل لمس بین این دو نسل طراحی و جنس بدنه آنهاست. اما اگر کاربر دیگر گوشی‌های اندرویدی هستید و دوست دارید اندروید خام را تجربه کنید، نکسوس 6P می‌تواند بهترین تجربه کاربری را برای شما به ارمغان بیاورد.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (45 نظر)

?

۱۳۹۶/۱۱/۱۲
لطفا کسایی که دارن بگن بعد اپدیت اندروید 7 مشکلی پیش اومده براشون؟

محمدرضا

۱۳۹۵/۱۰/۱۶
گوشی عالیهههههه
من در طول روز با نت روشن و نور صفحه ی زیاد
اسفالت ۸ و جی تی ا بازی میکنم
کمه کم ۷ ساعت شارژ نگه میداره
و این بنظرم عالیه...

Alireza

۱۳۹۵/۴/۳۰
سلام میشه دوست من

javad

۱۳۹۵/۴/۲۰
اصلا داغ نمی کنه
همه جا می گن در استفاده سنگین داغ میکنه تو میگی داغ نمی کنه.
ضد آبم فقط آب خالص
آبی که شوره،آبی که کلر داره نمیشه به چه درد می خوره

hamid

۱۳۹۵/۴/۱۲
معلومه که انتخاب با خودمونه