خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی ساعت هوآوی: باهوش، گران، زیبا

بررسی تخصصی ساعت هوآوی: باهوش، گران، زیبا

در سال 2015 ساعت‌های هوشمند مختلفی به بازار آمد اما در بین آنها Huawei Watch بسیار درخشان ظاهر شد. شرکت چینی هوآوی با ساختن این ساعت نشان داد علاوه بر تبحر در ساخت گوشی‌های هوشمند، می‌تواند رقبای غربیش را در بازار ساعت‌های هوشمند نیز به مبارزه بطلبد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۱۰/۲

در کنار ساعت‌های هوشمندی که طی یکی-دو سال اخیر از برندهای مختلف معرفی شدند، Huawei Watch توانست از همان لحظه اول چشم‌ها را به خود خیره کند؛ ساعت گران‌قیمتی که 6 ماه طول کشید تا پس از معرفی رسما وارد بازار شود.

Huawei Watch یک ساعت صفحه‌‌گرد، مرغوب و باکیفیت است که می‌توان آن را از نظر طراحی هم‌ردیف بهترین ساعت‌های سوییسی گذاشت. این ساعت، با بهره‌‌گیری از واچ فیس‌های زیبای اندروید، بدنه استیل و بندهای چرمی و فلزی باکیفیت، با هر مد و لباسی ست می‌شود و حس متفاوتی از داشتن ساعت هوشمند به شما می‌دهد.

 

image

 

طراحی

از زمانی که ایده ساعت‌های هوشمند به واقعیت پیوست، شاهد طراحی‌های عجیب‌وغریب زیادی بودیم که با حس‌وحال ساعت‌های مچی چندان همخوانی نداشت. اما طراحان فهمیدند که برای موفق شدن همچنان باید سبک طراحی ساعت‌های معمولی را ادامه دهند تا کاربر احساس نزدیکی بیشتری با این دستگاه‌های جدید کند. هوآوی واچ از این نظر یکی از زیباترین و باوقارترین ساعت‌های هوشمند اندرویدی است که روح ساعت کلاسیک در آن حفظ شده. این ساعت صفحه‌ای کاملا گرد و 360 درجه دارد که، برخلاف موتو 360، فاقد هرگونه نوار سیاه‌رنگ در پایین صفحه است.

image

ساعت هوآوی در 6 طرح مختلف با رنگ‌های نقره‌ای، سیاه و طلایی به فروش می‌رسد که می‌توانید آن را با بند چرمی یا فلزی داشته باشید. نمونه طلایی مورد بررسی ما بندی فلزی به همین رنگ دارد که گران‌ترین مدل در بین آنهاست. تکه اصلی همه این 6 نمونه از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده، ولی شیارهای اطراف نمایشگر تنها برای مدل طلایی‌رنگ وجود دارد.

بند این ساعت، مانند اکثر ساعت‌های فلزی، به‌صورت چفتی دور دست شما بسته می‌شود و بعد از مدتی اگر از آن خسته شدید، می‌توانید به‌راحتی آن را با یک بند فلزی یا چرمی 18 میلی‌متری معمولی عوض کنید که در بازار فروخته می‌شود.

 

image

 

صفحه ساعت هوآوی قطری 42 میلی‌متری دارد و برخلاف ساعت‌های رقیب فعلا در یک سایز فروخته می‌شود. در نگاه اول شاید ضخامت 11.3 میلی‌متری این ساعت اندکی زیاد به نظر برسد، اما وقتی آن را با ساعت‌ برندهای معروف سوییسی مقایسه کنید، خواهید دید که اندازه‌اش کاملا طبیعی است و روی اکثر دست‌های مردانه می‌نشیند؛ هرچند ممکن است اندازه آن برای همه خانم‌ها مناسب نباشد.

همیشه ما عادت داریم دکمه پیچی ساعت را مقابل عدد 3 ببینیم، اما هوآوی در طراحی ساعت خود این دکمه را اندکی بالا برده و روی عدد 2 گذاشته است؛ تغییر خوبی که باعث می‎شود دکمه راحت‌تر زیر انگشت کاربر جای بگیرد و حالت ارگونومیک پیدا کند.

 

 

image
image

 

بخش اعظم پشت ساعت نیز جنس فلزی دارد و فقط میانه آن، که سنسور ضربان قلب قرار گرفته، با تکه‌ای از شیشه پوشانده شده است. در کنار آن، اتصال 4 پینی را مشاهده می‌کنید که بسیار شبیه رابط شارژ دستگاه‌های اپل است. همان‌طور که در پشت ساعت حک شده، هوآوی واچ ساعتی ضدآب است و با داشتن تاییدیه IP67 می‌توان تا عمق 1 متری از سطح آب به مدت 30 دقیقه از آن استفاده کرد.

 

نمایشگر

قطعا صفحه نمایشگر مهم‌ترین بخش هر ساعت هوشمند است که نقشی اساسی در تعیین کیفیت آن ایفا می‌کند. Huawei Watch از نمایشگر AMOLED گرد 360 درجه با رزولوشن 400 در 400 پیکسل استفاده می‌کند. نمایشگر این ساعت با رسیدن به تراکم 286 ppi بهترین کیفیت را در میان ساعت‌های اندرویدی 42 میلی‌متری دارد، با وجود این تراکمش از Apple Watch و Gear S2 کمتر است.

استفاده از پنل AMOLED چند مزیت با خود به همراه دارد: اول این که رنگ‌ها بسیار برجسته و جذاب نشان داده می‌شوند، دوم عمق بسیار خوب رنگ سیاه است و سوم کمتر بودن مصرف شارژ که برای دستگاهی با ظرفیت محدود باتری بسیار اهمیت دارد.

 

image

 

هوآوی ترجیح داده از نمایشگر ساعت هوشمند خود به وسیله سافایر گلس یا همان یاقوت سیاه، که ماده‌ای بسیار مقاوم است، در برابر خط و خش محافظت کند. البته برای اطمینان بیشتر، سطح نمایشگر اندکی پایین‌تر از نوار دور صفحه قرار گرفته تا اگر ضربه‌ای به آن وارد شد، نمایشگر ساعت مستقیما به زمین برخورد نکند.

یکی از ضعف‌های هوآوی واچ نداشتن سنسور تنظیم نور خودکار است. از آنجا که یک ساعت مچی در طول روز در موقعیت‌های نوری متفاوتی قرار می‌گیرد و کاربر نیاز دارد مدام به آن نگاه کند، وجود نمایشگری که بتواند به‌صورت خودکار میزان روشنایی خود را تنظیم کند بسیار مفید است.

 

نرم‌افزار

اندروید هم‌اکنون گسترده‌ترین سیستم عامل دستگاه‌های هوشمند است که دارد خود را به‌عنوان یک اکوسیستم فراگیر در دنیای ما جا می‌اندازد. وقتی از این سیستم عامل در لوازم خانه و خودرو استفاده می‌شود، پس تعجبی ندارد که سازندگان ساعت‌های هوشمند نیز به سمت استفاده از آن بروند.

Huawei Watch از نسخه 1.3 سیستم عامل Android Wear قدرت می‌‌گیرد که بر مبنای اندروید 5.1.1 است. البته هنوز نسخه جدیدتر 1.4 برای این ساعت منتشر نشده است، بنابراین بعضی قابلیت‌های جدید برای ما قابل بررسی نبود. از آنجا که گوگل، برخلاف گوشی‌های هوشمند، به شرکت‌ها اجازه نمی‌هد رابط کاربری Android Wear را بنا به میل خود تغییر دهند، تجربه کار با هوآوی واچ تفاوتی با سایر ساعت‌های اندرویدی ندارد.

 

image

 

یکی از مزیت‌های ساعت‌های اندرویدی نسبت به رقیب اپلی سازگاری با هر دو سیستم عامل اندروید و iOS است. هوآوی واچ می‌تواند به‌آسانی با اندروید نسخه 4.3 و iOS 8.2 به بالا کار کند، هرچند فعلا امکانات آن برای iOS محدود است. به‌طور مثال شما نمی‌توانید از اپلیکیشن‌هایی به‌جز آنچه گوگل توسعه داده استفاده کنید.

قطعا اولین چیزی که با داشتن ساعت هوشمند به سراغش خواهید رفت واچ فیس‌های زیبای بی‌شمار آن است. برای ساعت هوآوی ده‌ها واچ فیس دیجیتال، آنالوگ، کلاسیک و مدرن وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید ظاهر ساعت خود را بر اساس لباس، موقعیت یا حس‌وحالی که دارید تغییر دهید.

 

image
image
image

 

درحالی که گوگل به‌سرعت در حال توسعه Android Wear و افزودن امکانات و ویژگی‌های جدید در فواصل زمانی کوتاه است، هنوز این سیستم عامل به بلوغ و کارایی قابل قبولی نرسیده است. شما در ساعت‌های هوشمند با نمایشگر کوچکی روبرویید که آزادی عمل محدودی به شما می‌دهد، به همین دلیل سوایپ‌ و اسکرول کردن پیاپی در منوها و اپلیکیشن‌ها برای کاربر طاقت‌فرساست.

خوب است بدانید که بخش عمده‌ای از تعاملی که یک ساعت اندرویدی با کاربر دارد از طریق دستیار شخصی Google Now صورت می‌گیرد. شاید هنگامی که در ماشین یا خانه خود باشید، صحبت کردن با ساعت ایرادی نداشته باشد، اما قطعا انجام دادن چنین کاری در محیط عمومی غیرعادی محسوب می‎شود؛ ضمن اینکه گوگل ناو دستورات شما را روی ساعت سخت‌تر از گوشی متوجه می‌شود که شاید یکی از دلایل آن محل قرارگیری میکروفون باشد. از طرفی فعلا امکان درک کردن زبان فارسی برای گوگل ناو وجود ندارد؛ درنتیجه بخشی از قابلیت‌های ساعت هوشمند برای کاربر ایرانی خودبه‌خود کنار گذاشته می‌شود.

 

image

 

اصلی‌ترین کار ساعت مچی نشان دادن زمان است تا فرد تنها با یک نگاه بتواند از آن مطلع شود. مشکلی که در ساعت‌های هوشمند وجود دارد این است که، به‌دلیل محدود بودن ظرفیت باتری، نمی‌شود صفحه آنها را همیشه روشن نگه داشت. اما در Android Wear امکانی به نام Always On وجود داد که با فعال کردن آن در عین حال که ساعت شما همیشه وقت را نشان می‌دهد، نور نمایشگر کم می‌شود تا شارژ دستگاه کمتر مصرف شود.

 

image

 

امکان نصب اپلیکیشن‌های مختلف از طریق اپ Android Wear، که روی گوشی نصب می‎شود، امکان‌پذیر است. اما برای دنبال کردن فعالیت‌های ورزشی شما سه اپلیکیشن Fitness Tracking ،Daily Tracking و Heart Rate از پیش روی ساعت وجود دارند تا بتوانید به‌وسیله آنها تعداد قدم‌ها، کالری سوزانده‌شده و ضربان قلب خود را اندازه بگیرید.

 

سخت‌افزار

مشخصات سخت‌افزاری هوآوی واچ در سطح استاندارد قرار دارد. این ساعت هوشمند از پردازنده اسنپدراگون 400 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز، 512 مگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد که برای چنین دستگاهی کاملا مناسب است. البته گاهی شاهد گیرهایی در رابط کاربری و تاخیر در باز شدن اپلیکیشن‌ها هستیم که بیشتر آن را به حساب بهینه نبودن سیستم‌ عامل می‌گذاریم.

 

image
image

 

هوآوی ساعت خود را به سنسورهای ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، فشارسنج و ضربان قلب مجهز کرده است که با داشتن این امکانات و اپلیکیشن‌های مربوط می‌توانید فعالیت‌های بدنی و ورزشی خود را به‌آسانی پیگیری کنید. این ساعت از طریق بلوتوث کم‌مصرف نسخه 4.1 با گوشی شما ارتباط برقرار می‌کند و اگر این اتصال بلوتوث قطع شود، از طریق وای‌فای به تبادل اطلاعات خود ادامه می‌دهد؛ به این ترتیب نیازی نیست که برای استفاده از ساعت، گوشی شما همیشه نزدیک آن باشد.

Huawei Watch یکی از معدود ساعت‌های اندرویدی است که، علاوه بر میکروفون، اسپیکر دارد. سوراخ‌های میکروفون و اسپیکر با ظرافت خاصی در پشت دستگاه و در نزدیکی اتصال بندها مخفی شده‌اند. اگر چه این امر به زیبا ماندن طراحی گوشی کمک کرده است، موجب می‌شود صدای شما به‌خوبی به میکروفون‌‌ها نرسد.

 

image

 

سنسور ضربان قلب، مانند اکثر دستگاه‌های مشابه، در پشت ساعت جای داده شده تا حداکثر تماس برای سنجش بهتر ضربان‌ را داشته باشد. این سنسور از دقت و سرعت خوبی برخوردار است و اگر دست شما ثابت و بدون حرکت باشد، حدود 15 ثانیه طول می‌کشد تا تعداد ضربان‌های قلب شما را تشخیص دهد.

 

باتری

شرکت هوآوی مدعی است که این ساعت با در اختیار داشتن باتری 300 میلی‌آمپری می‌تواند تقریبا 36 ساعت کار کند؛ ادعایی که با تست‌های ما نیز همخوانی داشت. اگرچه ممکن است در روزهای اول به‌دلیل استفاده زیاد در طول روز چند بار ساعت را شارژ کنید، به‌مرور که استفاده شما عادی شد می‌توانید مطمئن باشید که شارژ دستگاه بیشتر از یک روز دوام می‌آورد.

 

image
image

 

خوشبختانه ساعت هوآوی از شارژ سریع باتری پشتیبانی می‌کند، درنتیجه می‌توان در عرض 75 دقیقه شارژ باتری آن را از 0 به 100 درصد رساند. موردی که دوست داشتیم در هوآوی واچ شاهد باشیم داشتن شارژر وایرلس بود که متاسفانه چنین امکانی در آن نادیده گرفته شده است. با اینکه داک شارژ به‌صورت مغناطیسی به پشت دستگاه می‌چسبد، وظیفه انتقال شارژ بر عهده پین‌های طلایی‌رنگ آن است؛ به همین دلیل باید هنگام شارژ کردن از برقرار شدن اتصال مطمئن شوید.

 

جمع‌بندی

 

image

 

اگر واقعا عاشق ساعت‌های هوشمند هستید، بی شک Huawei Watch یکی از بهترین و زیباترین ساعت‌های حال حاضر بازار است که البته برای داشتن آن باید بهای بیشتری نیز بپردازید. درحالی‌که اکثر ساعت‌های هوشمند اندرویدی از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار تا حد زیادی با یکدیگر یکسان‌اند، این طراحی و دیزاین محصول است که می‌تواند تاثیر بسیاری بر انتخاب ساعت داشته باشد. هوآوی واچ از این نظر واقعا یکی از بهترین‌هاست. طراحی شیک، مرغوب، متنوع و باوقار، این ساعت هوشمند را با بهترین ساعت‌های سوییسی هم‌تراز می‌کند؛ نکته‌ای که بسیار مورد پسند اهل مد قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (19 نظر)

عاشق iT

۱۳۹۶/۳/۹
سلام به همه
به نظر منی که اپل واچ داشتم سام گیر اس۲ هم داشتم این بهتر از هردو هستش ولی با گیر اس۳ نمیدونم.. برا همین میخوام ازتون نظر بخوام

shahab.mohseny

۱۳۹۴/۱۲/۲۸
من این ساعت رو 2 ماه پیش خریدم به مبلغ یک ملیون و چهارصد.(بند استیل نقره ای)میتونستم با این قیمت اپل واچ بگیرم ولی به نظر من این ساعت دقیقا" مثل ساعتهای سوییسی میمونه و واسه من خیلی مهم بود چیزی که دستمه اول شکل ساعت باشه بعد هوشمند باشه نه اینکه احساس کنم یه گوشی کوچیک روبه دستم بستم.(برای کسایی که اهل پز دادن هستن به درد نمیخوره چون تا باهاش کار نکنید کسی نمیفهمه ساعتتون هوشمنده)
از نظر کارکردش روون و از باتریش خیلی راضی هستم.اولاش روزی یه بار شارژ میکردم ولی الان که دیگه خیلی باهاش ور نمیرم دو روزی یه ساعت میزنم تو شارژ تا از 20 درصد به 100 درصد برسه.
با آپدیت به ورژن آخر اندروید ویر به لطف میکروفون و اسپیکرش(خیلی از ساعتهای هوشمند این دو تا رو ندارن) قابلیت زنگ خوردن و صحبت کردن با خود ساعت توش فعال شده و خیلی وقتها واقعا" به درد میخوره مثل سر کلاس که نمیخواید جلو استاد گوشیتو در بیاری یا پشت فرمون که پلیس گوشی رو دم گوشت نبینه و یا سر جلسه امتحان برای تقلب. D:
از لحاظ شیشه خیلی ازش راضیم چون بارها به اینور اونور خورد ولی هیچ خطی رو صفحه یا بندش نیوفتاد.
با دوستانی که ساعت هوشمند الجی یا سونی داشتن مقایسه کردم.نور صفحه و رزولیشن هواوی واچ خیلی بهتر بود.کیفیت تصویرش عالیه و نمیتونید پیکسلها رو با چشم غیر مصلح ببینید.
واقعا" ساعت خوشگل و با کلاسیه و بر خلاف اینکه مردم میگن هواوی مارک چینیه و بدرد نمیخوره خیلی هم با کیفیت و محکمه.هم ساعت و هم گوشیهاش.از وقتی این ساعت رو گرفتم به ندرت گوشیمو از جیبم در میارم برای چک کردن نوتیفیکیشن هایی که میاد مثل خوندن ایمیل یا پیامکها یا پی امها و یا خیلی چیزهای دیگه.
در ضمن من هم آیفون دارم و هم هواوی میت 7 و این ساعت با هر دو تا گوشی خیلی خوب سینک میشه ولی خوب مسلما" با گوشی هواوی خیلی کامل تر جور میشه و از همه کاراییهاش میشه استفاده کرد.
در نهایت باید بگم من هیچ ایرادی یا کمبودی از این ساعت ندیدم هنوز.
امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم به کسانی که قصد خریدشو دارن.

مهدى

۱۳۹۴/۱۰/۱۴
به ايفون6sميشه

مهدى

۱۳۹۴/۱۰/۱۴
به ايفون 6sميشه

حمید

۱۳۹۴/۱۰/۱۲
عامو تو هم اپل واچ داری....