خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی هوآوی G8؛ میان‌رده ماندگار

بررسی تخصصی هوآوی G8؛ میان‌رده ماندگار

هوآوی این بار میان‌رده جی8 را در حد پرچمدارها معرفی کرده، گوشی‌ای که اگر آن را یک گوشی رده‌بالا ندانیم اما به‌جزئت می‌توان آن را یک میان رده قدرتمند دانست.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۱۰/۷

به‌جرئت می‌توان گفت شرکت چینی هوآوی این روزها در بازار کشورمان سروصدای زیادی به پا کرده است و دوستداران بسیار دارد. این شرکت روزبه‌روز محصولاتی بهتر از پیش روانه بازار می‌کند و ثابت کرده که می‌تواند انتخاب شایسته‌ای برای کاربران باشد. محصولات هوآوی اغلب برای بازار کشورمان بهینه‌سازی شده‌اند و به‌خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند تا هیچ‌کدام از اقشار مردم در سنین مختلف برای کار کردن با آنها به مشکل برنخورند.

یکی از گوشی‌های جدید هوآوی که به‌تازگی وارد ایران شده Huawei G8 است که با مشخصاتی رده‌بالا قدم در میدان رقابت گذاشته. این فبلت 5.5 اینچی با ویژگی‌هایی همچون نمایشگر Full HD، حسگر اثر انگشت، 3 گیگابایت حافظه رم، اندروید 5.1 و بسیاری مشخصات قابل توجه دیگر به‌خوبی می‌تواند انتخاب شایسته‌ای برای کاربرانی باشد که به دنبال گوشی میان‌رده اما با مشخصاتی همچون بالارده‌ها هستند.

در این نوشته به بررسی دقیق‌تر گوشی جدید هوآوی، جی8، می‌پردازیم.

 

محتویات بسته‌بندی

درون بسته‌بندی این گوشی، همچون اکثر گوشی‌ها، دفترچه راهنما، هدفون، شارژر و کابل USB در کنار دستگاه قرار داده شده است. در بسته‌بندی این گوشی شیت کوچکی نیز قرار گرفته که برای درآوردن یا گذاشتن سیم‌کارت و کارت حافظه است و بدون آن قادر نیستید از درگاه مربوط به سیم‌کارت و کارت حافظه استفاده کنید.

 

image

 

طراحی

گوشی 5.5 اینچی هوآوی، جی8، با طراحی زیبا، باریک و سبک در نگاه اول دل هر فردی را به دست می‌آورد؛ گوشی‌ای که ابعادی برابر با 152 در 76.5 در 7.5 میلی‌متر دارد. بدنه این گوشی تماما از فلز ساخته شده و بخش پشتی بدنه انحنای کمی دارد تا راحت‌تر در دست قرار بگیرد. البته انحنای پشت گوشی بسیار کم است و گوشی مسطح به نظر می‌رسد. نکته مثبت در طراحی جی8 جنس بدنه پشت گوشی است که به‌دلیل مات بودن اثری از لک چربی و اثر انگشت روی آن به جا نمی‌ماند.

 

image

 

روی بدنه پشتی گوشی دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، که نسبت به قاب پشتی برآمدگی دارد، در کنار فلاش دوگانه جای گرفته است. سنسور اثر انگشت نیز کمی پایین‌تر از دوربین قرار گرفته تا هنگامی که گوشی را در دست می‌گیریم لمس آن راحت باشد. روی قاب جلو جی8 نیز تنها خروجی صدا، دوربین جلو و سنسور نور در بالا و نشان HUAWEI در پایین دیده می‌شود.

 

image
image

 

راکر صدا و دکمه پاور روی فریم گوشی سمت راست و اسلات مشترک کارت حافظه و سیم‌کارت سمت چپ قرار دارند. بالای فریم دستگاه جک هدفون و پایین فریم هم پورت میکرو USB شارژر، میکروفون و اسپیکر گوشی قرار دارند.

 

image
 
image

image
image

 

مسطح بودن گوشی، به‌دلیل اندازه بزرگش، دست گرفتن آن را کمی دشوار ساخته، اما درعوض خمیده بودن قاب پشتی گوشی و همچنین لبه‌ها از این دشواری کمی کاسته است.

جی8 هوآوی در سه رنگ طلایی، سیاه و سفید تولید شده و به‌طور کلی می‌توان گفت گرفتن گوشی حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند، هم به‌دلیل بدنه فلزی و هم به‌دلیل باریک بودن نسبت به سایر گوشی‌های 5.5 اینچی.

 

نمایشگر

جی8 هوآوی نمایشگر 5.5 اینچی دارد، درست مثل میت اس، اما از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080 در 1920 (Full HD)؛ رزولوشنی که تراکم پیکسلی 401 پیکسل در هر اینچ را برای این نمایشگر به ارمغان آورده است. اگرچه تکنولوژی OLED از LCD عملکرد بهتری دارد، نمایشگر این گوشی نیز تجربه خوبی برای کاربر فراهم می‌کند. تصویر در نمایشگر گوشی شارپ دیده می‌شود و رنگ‌ها نیز کاملا زنده‌اند و برای تماشای عکس و فیلم روی این نمایشگر هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

image

 

ماکزیمم روشنایی صفحه نمایش گوشی 460 نیت است که به اندازه میت 7 با حداکثر روشنایی 530 نیت نیست، اما کار کردن با آن در فضای باز مشکلی برای خوانایی نمایشگر ایجاد نمی‌کند. با وجود این زیر نور مستقیم خورشید خواندن محتوای روی صفحه نمایشگر جی8 کمی دشوار می‌شود.

 

image

 

هرچند رزولوشن و خوانایی نمایشگر هوآوی جی8 در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد، در مقایسه با رقبایی همچون گلکسی A7 سامسونگ یا Moto X Play موتورولا عملکردی ضعیف‌تر دارد.

 

image

 

نرم‌افزار

این گوشی اندروید 5.1 لالیپاپ را از ابتدا روی خود دارد و طبق گفته هوآوی جی8 نیز در فهرست گوشی‌های هوآوی برای دریافت اندروید 6 مارشمالو قرار دارد، پس می‌توان امیدوار بود به‌زودی این گوشی به آخرین نسخه سیستم عامل اندروید آپدیت شود.

گوشی Huawei G8 از رابط کاربری Emotion UI 3.1 بهره می‌برد؛ رابط کاربری‌ای که نه‌تنها صفحه کلید فارسی را از ابتدا روی خود دارد، بلکه با پشتیبانی تمام‌وکمال از زبان فارسی، کار را برای فارسی‌زبانان و به‌خصوص کسانی که ترجیح می‌دهند منوهای گوشی خود را به فارسی ببینند راحت می‌کند.

 

image

 

رابط کاربری گوشی کاملا روان است و بدون لگ و کندی می‌توان در منوهای مختلف جابه‌جا شد. هوآوی در این نسخه از رابط کاربری خود روی اندروید 5 بسیاری از مشکلات پیشین را رفع کرده و از بهبودهای اندروید 5 نهایت استفاده را کرده است. در Emotion UI 3.1 از اپلیکیشن‌های اضافی بسیار خبری نیست و در کنار اپلیکیشن‌های گوگل، هوآوی تنها چند اپلیکیشن محدود را به‌طور پیش‌فرض روی گوشی قرار داده است.

 

image

 

هوآوی در Emotion UI 3.1 روی این گوشی امکان فراهم کردن 9 صفحه اصلی را به کاربر می‌دهد. در این رابط کاربری همچنین نوار نوتیفیکیشن‌های گوشی شامل دو تب است: یکی برای نوتیفیکیشن‌ها و دیگری برای دسترسی‌های سریع. قابلیت تغییر تم از طریق برنامه Theme، که در رابط کاربری هوآوی در اختیار کاربر است، دست کاربر را برای انتخاب از میان تم‌های بی‌شمار باز می‌گذارد تا هر فردی با هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد.

 

سخت‌افزار

جی8 هوآوی در دو نسخه با سخت‌افزاری متفاوت عرضه شده است. یکی از این نسخه‌ها 16 گیگابایت حافظه داخلی و 2 گیگابایت حافظه رم دارد و نسخه دیگر 32 گیگابایت حافظه داخلی و 3 گیگابایت حافظه رم. نسخه‌ای که ما بررسی کرده‌ایم نسخه 32 گیگابایتی این گوشی است.

 

image

 

این گوشی تراشه اسنپدراگون 615 را روی خود دارد که از پردازنده 64 بیتی و 8 هسته‌ای بهره می‌برد؛ پردازنده‌ای که در آن 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A53 و 4 هسته 1.2 گیگاهرتزی Cortex-A53 به کار گرفته شده است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این نسخه از هوآوی جی8 از 32 گیگابایت حافظه داخلی و 3 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد. قابلیت ارتقای حافظه نیز برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده که البته در صورت استفاده از کارت حافظه میکرو SD، دیگر نمی‌توانید سیم‌کارت دومی روی گوشی داشته باشید، زیرا برای سیم‌کارت دوم و کارت حافظه یک جایگاه مشترک در نظر گرفته شده است.

 

image

 

ما روی این گوشی تست GeekBench را انجام دادیم که در حالت تک‌هسته امتیاز 691 و در حالت چندهسته امتیاز 3041 را به خود اختصاص داد. این امتیاز نسبت به گوشی‌هایی همچون Z5، با امتیاز تک‌هسته 1325 و چندهسته 4446، که از پردازنده اسنپدراگون 810 در کنار 3 گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند کمتر است.

 

image

 

نتیجه تست بیس‌مارک بر روی هوآوی جی 8 نیز به صورت زیر به دست آمده است:

 

image

 

پردازنده گرافیکی به‌کاررفته در این گوشی آدرنو 405 است که ما آن را با آزمون GFX OpenGL آزمودیم و نتایج زیر به دست آمد.

 

image

 

یکی از مشخصات قابل توجه در Huawei G8 سنسور اثر انگشت این گوشی است که هم از نظر سخت‌افزاری و هم از نظر نرم‌افزاری پیاده‌سازی خوبی دارد. سنسور اثر انگشت جی8 را می توان یکی از سریع‌ترین و دقیق‌ترین سنسورها در مقایسه با سایر گوشی‌ها دانست. با استفاده از این سنسور حتی وقتی که نمایشگر گوشی خاموش است می‌توانید قفل گوشی را باز کنید.

 

image

 

هوآوی جی8 از شبکه LTE نیز پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب می‌توان به‌راحتی از اینترنت پرسرعت روی این دستگاه بهره برد.

 

دوربین

دیگر تنها پرچم‌داران نیستند که از دوربین خوب بهره می‌برند، بلکه میان‌رده‌ها هم این روزها به دوربین‌هایی قدرتمند مجهز شده‌اند تا کاربران را از حمل دوربین عکاسی جداگانه بی‌نیاز سازند.

 

image

 

یکی از نقاط قوت Huawei G8 را باید دوربین این گوشی دانست؛ دوربینی که همچون میت اس از رزولوشن 13 مگاپیکسلی برخوردار است و با استفاده از فلاش دوگانه، که در عکس‌برداری در فضاهای کم‌نور یا تاریک بسیار کاربردی است، عکس‌هایی باکیفیت ثبت می‌کند. اگرچه ممکن است دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی به پای پرچم‌دارانی همچون گلکسی اس6 سامسونگ یا حتی برادر بزرگ‌ترش، میت اس هوآوی، نرسد، در مقایسه با میان‌رده‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

هوآوی دوربین جدیدترین میان‌رده خود را به لرزشگیر اپتیکی تصویر نیز مجهز کرده است تا خیال کاربران را از لرزش دست هنگام عکس گرفتن راحت کند. این گوشی، به‌لطف ویژگی‌های خوب در مقایسه با میان‌رده‌ها، قادر است عکس‌هایی باکیفیت ثبت کند.

 

image

 

دوربین جلو Huawei G8 دوربینی 5 مگاپیکسلی است و دوستداران عکس‌های سلفی با استفاده از آن می‌توانند عکس‌هایی با کیفیت مطلوب بگیرند.

اگرچه برای دسترسی به دوربین در حالت سریع کلید سخت‌افزاری در نظر گرفته نشده، وقتی که گوشی در حالت قفل است با فشار دادن دکمه پاور، آیکون دوربین در گوشه پایینی، سمت راست قفل نمایشگر، دیده می‌شود و از این طریق می‌توان به دوربین گوشی دسترسی سریع داشت. در حالت عادی نیز آیکون دوربین روی صفحه اصلی قرار گرفته که پس از باز کردن قفل نمایشگر در دسترس قرار می‌گیرد.

نمونه عکس‌های دوربین این گوشی را در زیر مشاهده می‌کنید. برای نمایش عکس‌ها در اندازه واقعی بر روی آنها کلیک کنید.

 

image
image

image
image

image
image

 

نمونه عکس ماکرو

 

image

 

نمونه عکس برای مشاهده جزئیات

 

image

 

نمونه عکس در حالت زوم 100 درصد

 

image
image

 

رابط کاربری دوربین جی8 بسیار ساده و کارآمد است، به‌خصوص که با تغییر زبان گوشی می‌توان همه گزینه‌ها را به‌صورت فارسی نیز پیش روی خود داشت. وقتی وارد اپلیکیشن دوربین می‌شوید، 5 گزینه Good food ،Beauty ،Photo ،Video و Time-lapse پیش رویتان قرار می‌گیرد. یکی از مدهای کاربردی و دوست‌داشتنی در این گوشی مد Beauty است، طوری که وقتی در حالت Beauty، به‌خصوص در عکس‌های سلفی، عکس می‌گیرید، می‌توانید عکس‌هایی زیباتر ثبت کنید.

شما همچنین با این گوشی می‌توانید به‌صورت HDR یا Panorama نیز عکس بگیرید. برای این کار تنها باید سراغ منوی رابط کاربری دوربین در بالای نمایشگر بروید و از آنجا گزینه دلخواه را انتخاب کنید. علاوه بر اینها، حالت Best photo به شما این امکان را می‌دهد تا از میان عکس‌های سریع پشت سرهم که با دوربین گرفته می‌شود بهترین را انتخاب کنید.

 

image

 

گزینه دیگری که در منوی رابط کاربری دوربین دیده می‌شود All-focus است که با استفاده از آن شما می‌توانید پس از گرفتن عکس روی بخش دیگری مجددا فوکوس کنید. با این کار نگران عدم فوکوس روی بخشی از تصویر نیستید زیرا بعد از گرفتن عکس هم می توانید روی بخش دیگری از عکس گرفته شده فوکوس کنید. درنهایت در منوی تنظیمات نیز گزینه‌های بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد تا به‌دلخواه خود آنها را تنظیم کنید.

این گوشی قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه را دارد و در آن از فیلم‌برداری 4K خبری نیست و البته کاملا طبیعی است، زیرا اسنپدراگون 615 از چنین قابلیتی برخوردار نیست.

 

صدا

همان‌طور که اشاره کردیم، خروجی صدای هوآوی جی8 بالای گوشی، میکروفون‌ آن در بخش زیرین فریم گوشی در سمت چپ و اسپیکر نیز در بخش زیرین سمت راست قرار گرفته است. طراحی اسپیکر و هدفون در این گوشی به گونه‌ای زیبا انجام شده و هر کدام در یک طرف فریم پایینی قرار گرفته‌اند. جی 8 صدا را به‌خوبی منتقل می‌کند و مشکلی هم در دریافت صدا هنگام مکالمه ندارد. اسپیکر گوشی نیز  شاید صدایی بسیار بلند نداشته باشد، اما وضوح این اسپیکر کاملا خوب و قابل توجه است.

 

image

 

باتری

میت اس هوآوی از باتری نسبتا بزرگ 2700 میلی‌آمپرساعتی برخوردار بود و حالا جی8 هوآوی به باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده و به همین دلیل نیز وزن و ضخامت آن کمی از میت اس بیشتر است. باتری این گوشی غیرقابل تعویض است. اگرچه تکنولوژی LCD از تکنولوژی آمولد مصرف باتری کمتری دارد اما درواقع اعداد نشان می دهند که این دو از نظر مصرف باتری تفاوت زیادی با هم ندارند.

 

image

 

باتری 3000 میلی‌آمپری این گوشی نسبت به میت اس بهبود پیدا کرده، اما هنوز هم به پای باتری 4100 میلی‌آمپری میت 7 هوآوی نمی‌رسد، اما از طرفی جی8 در مدیریت باتری عملکردی بسیار مناسب دارد. ما عملکرد باتری این گوشی را در پخش فیلم تمام HD آزمودیم. در این آزمایش، یک ساعت پخش Full HD با حداکثر صدا و روشنایی 16 درصد از شارژ گوشی را کاهش داد.

با توجه به قیمت گوشی و سایر مشخصات نباید انتظار داشت که این گوشی به شارژ سریع مجهز باشد و این گونه هم نیست. اما عملکرد باتری در شارژ شدن قابل قبول است و در مدت 70 دقیقه از 0 تا 60 درصد شارژ می‌شود.

 

جمع‌بندی

شرکت هوآوی روزبه‌روز تغییرات مثبتی در جهت بهبود دیوایس‌های خود ایجاد می‌کند و این تغییرات مثبت را به‌خوبی می‌توان در گوشی‌های این تولیدکننده چینی مشاهده کرد. حالا جی8 هوآوی نماینده‌ای برای گوشی‌های میان‌رده این شرکت است که با ویژگی‌هایی همچون سنسور اثر انگشت، دوربین 13 مگاپیکسلی و باتری 3000 میلی‌آمپری قدم در میدان رقابت گذاشته است. رابط کاربری این گوشی نسبت به قبل بهبود بسیار داشته و بسیار روان و بدون لگ است و تجربه خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. هوآوی همچنین با وعده آپدیت گوشی‌های خود از جمله جی8 به اندروید 6 یکی دیگر از انتقادهای پیش روی خود را برطرف کرده است. این شرکت در جی8 بدون اینکه دنبال سروصدای بسیار با ویژگی‌هایی بالا مثل فیلم‌برداری 4K یا دوربین 16 مگاپیکسلی باشد، سراغ حداقل‌هایی همچون فیلم‌برداری Full HD و دوربین 13 مگاپیکسلی رفته و آنها را با کیفیت بهتر پیاده‌سازی کرده است تا میان‌رده‌ای روانه بازار کند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (110 نظر)

حسین

۱۴۰۲/۳/۲۷
سلام
میخاستم بدونم کالاف روی این گوشی میاره؟

مرتضی

۱۳۹۶/۹/۲۴
اگه به اندروید 6 ارتقا بدی گوشیت نابود میشه . من اینکار را کردم پشیمون شدم

عبدی

۱۳۹۶/۸/۱۸
سلام دوستان من این گوشی رو بیش ازیسال میشه خریدم الان یماه میشه که تمام موسیقی هایم از توفایل صوتی حذف شدن نمیدونم چکارش کنم دوستان اگه میدونن لطفا راهنمایی کنن

عبدی

۱۳۹۶/۸/۱۸
سلام دوستان گوشی من همه موسیقی هایش از توفایل صوتی حذف شدن که نمیشه به اشتراک گذاشت دوستان اگه میدونن راهنمایی کنن لطفا

علی

۱۳۹۶/۸/۷
بله این مورد هست باید به یه مکث 1ثانیه صحبت کنید