خانهاخبار
تفاوت رزولوشن نمایشگرها در چیست: HD ،Full HD ،QHD و 4K

تفاوت رزولوشن نمایشگرها در چیست: HD ،Full HD ،QHD و 4K

نمایشگر‌های HD، تمام اچ دی، QHD یا 4کی؟ تفاوت میان نمایشگرهای مختلف چیست و بر چه اساس به این نام‌ها شناخته می‌شوند؟
۱۳۹۵/۱۲/۱۷

اگر سراغ خرید مانیتور رفته باشید، حتما با فروشنده‌هایی برخورد کرده‌اید که رزولوشن نمایشگرها را با تاکید به صورت 4K ،HD ،WQHD بیان می‌کنند. در مورد تلویزیون نیز همین جریان برقرار است، اما مهم‌تر از همه شاید خرید گوشی همراه باشد وقتی که صحبت از نمایشگر‌ 4K این گوشی‌ها می‌شود. در این نوشته سراغ رزولوشن نمایشگرها می‌رویم و این عبارت‌های آشنا را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

تفاوت میان QHD و WQHD

بهتر است اول سراغ QHD و WQHD برویم و ببینیم تفاوت این دو عبارت تقریبا مشابه در چیست. اگر بخواهیم خلاصه صحبت کنیم، باید بگوییم این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند. عبارت WQHD در اختصار برای Wide Quad High Definition به کار برده می‌شود، درحالی‌که QHD به‌جای عبارت Quad High Definition به کار می‌رود. درواقع حرف W در WQHD برای تاکید بر اندازه نمایشگر با نسبت 16:9 است که با نسبت 4:3 متداول متفاوت است.

image

QHD به چه معناست؟

خب می‌رسیم به QHD یا همان WQHD. این دو واژه به معنای رزولوشنی معادل 4 برابر HD هستند؛ به همین سادگی! اگر بخواهیم تعداد پیکسل‌ها را بشماریم، باید بگوییم رزولوشن HD تعداد 720 پیکسل به‌صورت عمودی دارد و QHD تعداد 1440 پیکسل عمودی. به‌طور افقی هم تعداد پیکسل‌ها دو برابر می‌شود؛ یعنی از 1280 پیکسل افقی که رزولوشن HD است به 2560 افزایش می‌یابد و دو برابر می‌شود. درنتیجه با دو برابر شدن تعداد پیکسل‌های افقی و عمودی، رزولوشن در کل 4 برابر می‌شود.

image

رزولوشن 4K و 5K چیست؟

حالا که می‌دانیم QHD و WQHD چیست، سراغ رزولوشن‌های بالاتر می‌رویم: 4K و 5K. رزولوشن 4K، که به آن اولترا HD نیز گفته می‌شود، همان‌طور که از نامش پیداست 4 برابر رزولوشن Full HD است. همان‌گونه که در مورد QHD دیدیم، 4K نیز به صورت افقی و عمودی دو برابر می‌شود. با این تفاسیر تعداد پیکسل‌های عمودی از 1080 در Full HD به 2160 در 4K افزایش می‌یابد و تعداد پیکسل‌های افقی نیز از 1920 در تمام اچ‌دی به 3840 در 4کی افزایش می‌یابد. عبارت 4K نیز به این دلیل به آن نسبت داده شده که تعداد پیکسل‌های افقی در این رزولوشن حدود 4000 (3840) پیکسل است.

اما در مورد 5K اوضاع به چه صورت است؟ با توجه به پاراگراف قبلی، حتما نتیجه می‌گیرید که تعداد پیکسل‌های افقی باید 5000 باشد. البته بی‌راه هم نیست و تعداد پیکسل‌ها 5120 پیکسل است. تعداد پیکسل‌های عمودی در رزولوشن 5K نیز 2880 پیکسل است. به‌طور کلی در این رزولوشن تعداد پیکسل‌ها 7 برابر تمام اچ‌دی است.

 

نتایج عملی

اما در عمل کدام‌یک از این رزولوشن‌ها کاربردی‌تر است؟ باید گفت که این پاسخ بسته به نیاز کاربر متفاوت است.

هرچه رزولوشن نمایشگر بالاتر باشد و تعداد پیکسل‌های بیشتری در اندازه مشخص داشته باشد، تراکم پیکسلی بالا می‌رود و بدین ترتیب تشخیص یک پیکسل به‌تنهایی دشوار می‌شود؛ درنتیجه تصاویر طبیعی‌تر جلوه می‌کنند. رزولوشن‌های بالا اغلب به کار عکاس‌ها و طراحان می‌آید، زیرا آنها تصاویر را با دقت بیشتری مشاهده می‌کنند.

از تراکم پیکسلی که بگذریم، نمایشگری با پیکسل‌های بیشتر به شما امکان می‌دهد تصویر بزرگ‌تری بدون از دست دادن کیفیت داشته باشید. یک تصویر QHD مثل قرار دادن دو تصویر HD کنار هم است. برای بسیاری افراد همین دلیل کافی است تا QHD را به HD ترجیح دهند. برخی نمایشگر‌ها حتی به شما اجازه دریافت سیگنال‌هایی از دو ورودی را می‌دهند؛ یعنی در یک نمایشگر می‌توانید محتویاتی از ورودی‌های (سورس‌های) مختلف تماشا کنید.

image

هرآنچه باید قبل از خرید یک نمایشگر با رزولوشن بالا بدانید

به‌هرحال خوب است قبل از رفتن به سراغ نمایشگرهایی با رزولوشن بالا برخی موارد را بدانید.

اول از همه این که برخی برنامه‌ها یا سیستم‌عامل‌ها به‌خوبی نمی‌توانند از عهده پردازش تعداد زیاد پیکسل‌ها برآیند و در این زمینه با مشکلاتی مواجه می‌شوند. از طرف دیگر محتویات 4K و 5K زیادی در دسترس نیست و نمایش این محتویات نیز نیازمند پردازش بسیار و قدرت پردازشی بالاست.

درمجموع هرچند کیفیت 4K و 5K بسیار خیره‌کننده است، این مشکلات هم هنوز پیش روی نمایشگرهایی با این کیفیت قرار دارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (40 نظر)

سیبس

۱۳۹۹/۱۲/۲۱
این در مورد ضبط صفحه و اسکرین شات درسته .. نه چیزی که فرمودید.. و زوم به کیفیت دوربین وابسته است

علی

۱۳۹۸/۶/۱۷
سلام دوستان
من گوشی گلکسی گرند پرایم پلاس دارم
صفحش qhd tft
میخوام بدونم این خوبه یا سوپر امولد
خواهشا راهنماییم کنید

علی قاسمی

۱۳۹۸/۴/۲۳
QHD یا Quad HD که به فارسی میشه کواد اچ دی ، کیفیت 2k هست ، با روزلیشن 2560x1440

Ahmad

۱۳۹۸/۳/۲۹
سلام دوستان عزیز من گلگسی اس 7 ایج دارم و وقتی تو تنظیمات صفحه نمایش full hd و QHD رو مقایسه میکنم میبینم واقعا فرف داره چشم تشخیص میده البته با دقت زیاد و چند بار امتحان کردن دیگه اچ دی که راحت‌میشه تشخیص داد ولی من برای کمتر مصرف شدن باتری از hd استفاده میکنم دومین چیزی که برام عجیه کیفیت گوشی QHD هست اما دوربین با کیفیت 4K فیلم برداری میکنه

Mehran

۱۳۹۷/۱/۲
سلام . لب تاب من لنوو و کیفیتش full hd و core i5 هم هست. به نظر شما من میتونم فیلمی با کیفیت 4k رو به راحتی در لب تابم ببینم یا نه؟