خانهاخبار
پردازنده آیپد پرو قدرتمندتر از مک بوک پرو رتینا!

پردازنده آیپد پرو قدرتمندتر از مک بوک پرو رتینا!

تبلیت جدید 12.9 اینچی شرکت اپل نشان داده واقعا لیاقت یدک کشیدن نام Pro را دارد! پیشنهاد می‌کنم برای اطلاع از جزئیات دقیق و بسیار جالب پردازنده A9X در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها در ادامه مطلب همراه جی‌اس‌ام باشید.
۱۳۹۴/۸/۲۴

پردازنده قدرتمند A9X، که اپل طراحی‌اش کرده، توانسته بهتر و سریع‌تر از هر زمان دیگری موتور آیپد را بچرخاند و آن را به تبلتی قدرتمند با کارکردی باورنکردنی تبدیل کند. به‌طور خلاصه باید گفت آیپد ایر 2 با پردازنده A8X به گرد پای آن هم نتوانسته برسد!

 

image

 

هیچ تبلتی از نظر سرعت پردازنده توان پیروزی بر آیپد پرو را ندارد

اپل، به دلایل رقابتی، هیچ‌گونه جزئیاتی درباره ساخت و نوع طراحی این پردازنده فاش نکرده، اما ArsTechnica جزئیاتی از این پردازنده در اختیار همگان گذاشته که به شرح زیر است: 

پردازنده A9X با دو هسته جداگانه با معماری خاص اپل موسوم به Twister ساخته شده است.

سرعت کلاک هر یک از هسته‌ها روی ۲.۲۵ گیگاهرتز تنظیم شده که توان بالاتری نسبت به آیپد ایر ۲ با سرعت ۱.۸۴ گیگاهرتز دارد. اگرچه آیپد ایر ۲ دارای ۳ هسته جداگانه است، آیپد پرو توانسته به کارکرد بالاتری دست پیدا کند. این موضوع درباره آیفون‌های ۶اس و ۶اس پلاس هم صدق می‌کند و این دستگاه‌ها توانسته‌اند از آیپد ایر ۲ در زمینه سرعت پردازنده سبقت بگیرند.

 

image

پردازش گرافیک سریع، نرم و روان

در بنچمارک‌های به‌دست‌آمده از پردازش گرافیک با زبان برنامه‌نویسی OpenGL توسط برنامه معروف GFXBench، آیپد پرو نه‌تنها توانسته از آیپد ایر ۲ پیشی بگیرد، بلکه از مک‌بوک پرو رتینا ۱۵ اینچی با پردازنده گرافیکی Intel Iris Pro 5200 هم قدرتمندتر ظاهر شده است. این موضوع درخصوص تبلت جدید مایکروسافت، یعنی Surface Pro 4، با پردازنده گرافیکی Intel HD 520 هم صدق می‌کند.

 

image

 

image

 

حرف آخر

آیپد پرو با پردازنده ۲ هسته‌ای در مقابل پردازنده ۳ هسته‌ای آیپد ایر توانسته بهتر عمل کند. شاید اختلاف عملکرد این دو تبلت در زمان حال خیلی به چشم نیاید، اما با گذشت چند ماه توسعه‌دهندگان قطعا با ساخت اپلیکیشن‌های سنگین‌تر اختلاف کارکرد این دو تبلت را نشان خواهند داد. آیپد پرو در عملکرد چندوظیفه‌ای یا همان MultiTasking در حالت SplitView روان‌تر و بهتر ظاهر می‌شود و حتی هنگام انجام دادن ۳ یا ۴ کار همزمان از مک‌بوک ایر هم بهتر عمل می‌کند؛ اما اپل، بنا به دلایل خود، آن را فقط به انجام دادن ۲ کار همزمان محدود کرده است.

برخلاف پردازنده‌های اندرویدی که با سرعت کلاک بالا و تعداد هسته‌های بیشتر فقط روی کاغذ برنده‌اند، اپل بار دیگر به همگان ثابت کرد عملکرد واقعی را باید در دنیای واقعی سنجید و نه روی کاغذ.

 

image

 

منابع: ArsTechnica ،iDownloadBlog ،Wikipedia

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (16 نظر)

خشایار

۱۳۹۴/۸/۲۵
دوست عزیز ، شما چقدر از تیم کوک حقوق میگیرید ؟

ب ت چ

۱۳۹۴/۸/۲۵
yh خخخخخ باشه حتما ! شما برو با همون سرفیس ویندوز سوراخت حال کن

حسین باختر اصل

۱۳۹۴/۸/۲۵
ابر غول دنیای فناوری (بدون شکست ) فقط اپل

حسین باختر اصل

۱۳۹۴/۸/۲۵
سیرفبس در برابر این باید کشکشو بسابه

yh

۱۳۹۴/۸/۲۵
اونی که فکر میکنه سرفیس پرو 4 با اجرای همچین بازیهای نمیدونم متلاشی میشه و از این حرفها واقعا تعصب کور ش کرده.... اصلا این دو دستگاه از هیچ لحاظی با هم قابل مقایسه نیستن