خانهاخبار
مسیریاب جیبی: اپل مپس، سرویسی نوپا و نه‌چندان کارآمد در ایران

مسیریاب جیبی: اپل مپس، سرویسی نوپا و نه‌چندان کارآمد در ایران

با عرضه iOS 6 شرکت اپل سرویس محبوب Google Maps را از سیستم عامل خود حذف کرد و سرویس نقشه خودش را جایگزین آن کرد. حال قصد داریم تجربه کار با آن را کمی بررسی کنیم تا متوجه شویم تا چه حد می‌تواند در کشورمان کارآمد باشد.
۱۳۹۴/۸/۳

هنگامی که اپل iOS 6 را معرفی کرد، همه برای این سیستم عامل جدید ذوق فراوانی داشتند و مشتاق این آپدیت جدید بودند، تا این که اپل در عملی غیرمنتظره سرویس محبوب گوگل مپس را، که به‌صورت پیش‌فرض از بدو تولد آیفون در این سیستم عامل حضور داشت، حذف کرد و سرویس جدید نقشه خود را موسوم به Apple Maps جایگزین آن ساخت. هرچند Google Maps با ورود به App Store به جمع کاربران اپلی بازگشت، برنامه‌های از پیش نصب‌شده و نقشه‌های داخلی برخی برنامه‌ها مانند اینستاگرام روی آی‌دیوایس‌ها فقط حق دارند از سرویس Apple Maps استفاده کنند.

در این مطلب قصد داریم ببینیم این سرویس در ایران در مقایسه با Google Maps و Windows Maps تا چه حد کاربردی است.

 

پوشش شهرهای ایران 

طبیعی است که بیشتر انتظار کاربران سرتاسر ایران از برنامه نقشه پوشش‌دهی و نشان دادن جزئیات کوچه‌ها و خیابان‌های شهر خودشان است، اما متاسفانه باید گفت از این نظر نباید از این سرویس در ایران تقریبا هیچ انتظاری داشته باشیم. حتی در پایتخت ایران نیز شاهد نمایش تعداد محدودی از خیابان‌های اصلی شهریم که این سرویس را کاملا در ایران غیر قابل استفاده می‌کند. حال با گذشت زمان باید دید اپل قصد دارد نقشه‌هایش را در ایران به‌روزرسانی کند یا خیر.

 

image
   
image

 

image

 

مسیریابی

قابلیت Routing یا مسیریابی اپل مپس نیز در ایران غیرفعال است. درواقع به‌دلیل پوشش ناقص مسیرها و شهرهای ایران در این نقشه، عملا امکان مسیریابی نیز وجود ندارد. این روزها به‌دلیل گسترش شهرها و پیچیده‌تر شدن مسیرها در کلان‌شهرها قابلیت مسیریابی در اپلیکیشن‌های نقشه بسیار به کمک کاربران می‌آید، ولی متاسفانه این امکان در اپل مپس وجود ندارد. 

 

image

قابلیت ذخیره نقشه

اپل مپس، مانند کاربران ویندوز که از Windows Maps به‌صورت پیش‌فرض استفاده می‌کنند، از قابلیت ذخیره نقشه به‌صورت آفلاین نیز محروم مانده و البته جای تعجب هم نیست، زیرا با توجه به سرعت بسیار بالای کاربران در خارج ایران نیازی به چنین کاری نیست. اما گوگل مپس این قابلیت را در خود دارد، هرچند چندی پیش متوجه شده‌ایم که گوگل به‌تازگی و بنا به دلایلی نا‌معلوم این امکان را برای کاربران ایرانی خود مسدود نموده است.

 

سایر امکانات

اپل مپس در خارج کشور ایران نظیر امریکا، انگلستان و بسیاری کشورهای دیگر از امکانات بسیار جالب و پوشش‌دهی قدرتمندی برخوردار است. یکی از امکانات بارز این سرویس، که اپل نامش را Flyover 3D گذاشته، این است که امکان گشت‌وگذار در شهرها را به‌صورت ۳ بعدی به کاربر می‌دهد، گویی با هلیکوپتر مشغول گشتن در شهر موردعلاقه‌تان هستید. ویژگی دیگر آن Turn by Turn نام دارد که برای رانندگان بسیار مفید است. اگر راننده باشید و از خیابان‌ها زیاد سر درنیاورید، این قابلیت به کمکتان می‌آید و مسیر را نشانتان می‌دهد.

 

image


image


image

 

جمع‌بندی

برخلاف اکثر سرویس‌ها و محصولات اپل، باید این بار صراحتا خدمتتان عرض کنم اگر در کشور عزیزمان ایران زندگی می‌کنید این سرویس برایتان چندان کاربردی و کارآمد نیست. ولی تمام کاربران اپلی در ایران امیدوارند این سرویس در آینده‌ای نه‌چندان دور بهتر شود و نقشه‌هایش توسعه پیدا کند تا بتوان آن را جایگزین یا حداقل یکی از رقبای مهم سرویس قدرتمند گوگل مپس دانست.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)