خانهاخبار
در آیفون های جدید تفاوتی بین عملکرد پردازنده ساخت TSMC و سامسونگ وجود ندارد

در آیفون های جدید تفاوتی بین عملکرد پردازنده ساخت TSMC و سامسونگ وجود ندارد

صحبت از تفاوت فاحش بین عملکرد آیفون‌های مجهز به پردازنده ساخت سامسونگ و آیفون‌های مجهز به پردازنده ساخت TSMC اخیرا بر سر زبان‌ها افتاده و نقل محافل شده است. وبسایت Consumer Reports برای روشن‌شدن موضوع این مشکل را زیر ذره‌بین برده است.
۱۳۹۴/۷/۲۸

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اپل با شرکت‌های سامسونگ و TSMC در زمینه ساخت پردازنده همکاری می‌کند. این دو شرکت سال‌هاست که وظیفه تامین چیپ‌های موردنیاز اپل را برای تولید آیفون‌های جدید بر عهده دارند و همواره بر سر تصاحب سهم تولید بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند. این روال هر سال جریان دارد، اما امسال نخستین سالی است که خبرش به این میزان بر سر زبان‌ها افتاده و حتی کاربران عادی نیز به دنبال آنند که بدانند پردازنده آیفون جدیدشان ساخت شرکت سامسونگ است یا TSMC. می‌پرسید چرا؟ دلیلش این است که امسال نه‌تنها شرکت‌های سازنده چیپ‌ها متفاوت بودند، بلکه ظاهرا تکنولوژی‌ای که برای ساخت چیپ به کار برده‌اند نیز با یکدیگر تفاوت دارد. نتیجه این شده که در حال حاضر دو مدل چیپ A9 داریم که در زمینه عملکرد متفاوت از هم ظاهر می‌شوند.

نخستین گزارش‌ها گفتند به‌دلیل همین تفاوت در فناوری ساخت، آیفون‌های مجهز به چیپ TSMC دو ساعت بیشتر از آیفون‌های مجهز به چیپ سامسونگ باتری حفظ می‌کنند. اما در ادامه اظهارنظر رسمی اپل را شنیدیم که مدعی بود تفاوت بین این چیپ‌ها بسیار جزئی است و هر دو پردازنده، چه از نظر عملکرد و چه از نظر مصرف انرژی و دمای کار، در یک سطح عمل می‌کنند. این شرکت برای آن که خیال کاربران را راحت کند، اعلام کرد هر دو چیپ از سد استانداردهای شرکت عبور کرده‌اند و هرگونه نگرانی در خرید آیفون جدید بابت پردازنده آن بی‌مورد است. اما تمام این تفاسیر نتوانست مانع همه‌گیرشدن صحبت حول مشکل پردازنده آیفون ۶اس شود؛ مشکلی که در رسانه‌ها از آن با لفظ چیپ‌گیت یاد می‌شود.

 

image

 

طبیعی است که وقتی چنین مفهومی شکل می‌گیرد، وبسایت‌های مختلف دست‌به‌کار می‌شوند و مشکل را بررسی می‌کنند. در همین خصوص Consumer Reports به‌تازگی آزمایشی انجام داده که طی آن یک دستگاه آیفون مجهز به چیپ TSMC و یک دستگاه آیفون مجهز به چیپ سامسونگ در شرایط کاملا کنترل‌شده به فعالیت می‌پردازند. طی این بررسی دقیق Consumer Reports مشخص شده هیچ تفاوت فاحشی بین این دو آیفون وجود ندارد و اختلاف تنها در حد یک تا دو درصد عمر باتری است.

نخستین سوالی که شکل می‌گیرد این است: چگونه Consumer Reports تنها یک یا دو درصد تفاوت شناسایی می‌کند، درحالی‌که وبسایت‌های دیگر از تفاوت ۲۰ درصدی خبر می‌دهند؟ تفاوت در این است که Consumer Reports در تست خود کاربری‌های روزانه را بررسی کرده، اما گزارش‌های پیشین نتایج بنچمارک را اعلام کرده بودند. اپلیکیشن‌های تست بنچمارک پردازنده را وادار می‌کنند با بیشترین سرعت کار کند و سپس مدت زمانی را اندازه می‌گیرند که طول می‌کشد باتری در این شرایط خالی شود. شاید ۲۰ درصدی که این مراجع اعلام کرده‌اند کاملا صحیح باشد، اما مسئله اینجاست که چنین عددی با کاربری روزمره هیچ ارتباطی ندارد و هیچ‌گاه قرار نیست گوشی آیفونتان از لحظه شروع استفاده تا لحظه تمام شدن باتری با حداکثر سرعت پردازنده کار کند.

براساس نتایج بررسی Consumer Reports، موضوعی به نام چیپ‌گیت آیفون ۶اس، حداقل در استفاده عادی و روزانه، سندیت ندارد. منظور از کاربری روزمره شرایطی است که در آن برقراری تماس‌های صوتی، ارسال پیام، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، وبگردی، تماشای عکس و ویدئو، گیمینگ و مواردی از این دست به میزان کنترل‌شده و منطقی انجام می‌گیرد.

 

منبع: PocketNow

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Reza

۱۳۹۴/۱۱/۲۶
ضمنا لک وباگ های موجوددرiosدرآیفون هایی که پردازنده tsmcدارندبیشتربوده وتنهاحسن این پردازنده مصرف کمترباطری اونم ۲یا۳%است وازنظرسرعت واجرای بازیهای باگرافیک بالا وهم چنین شارژشدن زودترگوشی ازصفرتاصدولک کمترکه باگ iOS باعث اون میشه پردازنده ساخت سامسونگ بهترن به همین خاطرهم هست که۷۰%تولیدی فاکسکان جهت پارت آمریکا(LLA)برای اوپراتورهای اونجاپردازنده سامسونگ هستند

Reza

۱۳۹۴/۱۱/۲۶
پارت نامبراول تولیدشده ها و پارت هایی که توسط T-MOBILE انلاک شده اند مدل MKR....LLA و اگه جعبه گوشی بازبودوگوشی اکتیو نشده بودکابل usb وهندزفری آن تولیدچین باشه نه ویتنامTSMCهستندو اکثرپارت های بدون iccid و ورایزون ،AT&T واونایی که باios ۹.۱به بالاارایه میشن وکابل وهندزفریشون ساخت ویتنامه وهم چنین اکثرپارت نامبرهایی که از امارات با پارت نامبرLLAوارد میشونددارای پردازنده سامسونگ هستند

جی اس ام

۱۳۹۴/۱۱/۹
در حالت پلمپ امکان تشخیص این موضوع وجود ندارد دوست عزیز

mehran

۱۳۹۴/۱۱/۹
سلام من میخوام آیفون 6sبخرم چجوری میشه تشخیص داد که کدوم چیپ مال شرکت tsmc میباشد بدون اینکه پلمپ گوشی باز بشه

پارسا

۱۳۹۴/۷/۲۸
می دونم الان اینجا پر از نظرات برخی افراد تعصبی می شه.پس ساده می گم: الان اگه سامسونگ اون پردازنده رو ساخته و اپل بعد از کلی بررسی قبولش کرده پس مشکل خاصی نداره. و باتری دستگاه های اپل( حداقل اونایی که من داشتم) هیچ وقت رضایت بخش نبوده.پس یکی دو درصداینور اونور فرقی ایجاد نمی کنه و احتمالا اکثر افراد باید حداقل یک بار در روز گوشی هاشون رو شارژ کنن.پس لطفا شروع نکنید گیر دادن.bendgate هم زیاد کش داده شد.