خانهاخبار
انتشار جزئیات جدید از دو پردازنده میان‌رده اگزینوس 7880 و 7650 سامسونگ

انتشار جزئیات جدید از دو پردازنده میان‌رده اگزینوس 7880 و 7650 سامسونگ

شنیده بودیم که سامسونگ قرار است از چیپ‌های اگزینوس جدید برای قدرت بخشیدن به تعدادی از گوشی‌های سری گلکسی سال آینده استفاده کند. اما تا امروز اطلاعات فنی چندانی از این پردازنده‌ها در دست نبود.
۱۳۹۴/۷/۲۸

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که سامسونگ در حال کار روی یک چیپ اگزینوس جدید است؛ چیپی که در آینده‌ای نه‌چندان دور آن را برای ساخت چندین گوشی هوشمند میان‌رده به کار خواهد گرفت. تا امروز اطلاعات چندانی از این پردازنده نداشتیم، اما حالا، با استناد به اسناد و مدارکی که به‌تازگی به دست SamMobile رسیده، می‌دانیم که این پردازنده با نام اگزینوس ۷۸۸۰ قلب تپنده تعدادی از گوشی‌های گلکسی سال آینده خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این چیپ به‌طور عمده در به‌روزرسانی سری گلکسی A استفاده شود.

اگزینوس ۷۸۸۰ پردازنده‌ای ۶۴ بیتی است که از دو واحد پردازشی 1.8GHz ARMv8A Cortex-A72 و 1.3GHz ARMv8 Cortex-A52 تشکیل شده. در ساخت این پردازنده از فناوری big.LITTLE استفاده شده؛ بدین معنا که بیشتر اوقات پردازنده ضعیف‌تر (که مصرف انرژی پایین‌تری نیز دارد) در حال فعالیت است. زمانی که پای پردازش‌های سنگین‌تر به میان می‌آید، واحد قوی‌تر و پرمصرف‌تر است که نقش اصلی پردازش را بر عهده می‌گیرد. در پردازش‌های گرافیکی نیز چیپ ARM Mali-T860MP4 کمک‌حال پردازنده خواهد بود. برای آن که از قدرت گرافیکی این مدل ذهنیتی پیدا کنید، در نظر بگیرید که خانواده گلکسی اس۶ و گلکسی نوت ۵ برای انجام دادن پردازش‌های گرافیکی از چیپ Mali-T760 بهره می‌برند.

 

image

 

در گزارش مذکور آمده است که سامسونگ همزمان پردازنده‌ای تحت عنوان اگزینوس ۷۶۵۰ نیز توسعه می‌دهد. این چیپ هم ۶۴ بیتی است و با فناوری ۲۸ نانومتری ساخته شده. واحدهای کوچک‌وبزرگ به‌کاررفته در ساخت این چیپ به‌ترتیب 1.3GHz ARMv8 Cortex-A53 و 1.7GHz ARMv8A Cortex A-72 هستند و واحد ARM Mali-T860MP3 نیز برای انجام دادن پردازش‌های گرافیکی در نظر گرفته شده است. فناوری ساخت این مدل به‌مراتب پایین‌تر از فناوری ساخت مدل‌هایی نظیر اگزینوس ام‌وان با معماری ۱۴ نانومتری است؛ به همین دلیل است که هزینه تمام‌شده برای ساخت اگزینوس ۷۶۵۰ و ۷۸۸۰ آنها را مناسب استفاده روی گوشی‌های هوشمند میان‌رده می‌کند.

 

منبع: PacketNow

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)