خانهاخبار
از جی‌اس‌ام بپرسید! موضوع هفته گذشته: دوربین تلفن‌های همراه

از جی‌اس‌ام بپرسید! موضوع هفته گذشته: دوربین تلفن‌های همراه

اگر از مخاطبان صفحه فیس‌بوک ما باشید، حتما می‌دانید که هر چهارشنبه کارشناسان ما به سوال‌های شما در خصوص اجزا و محصولات مرتبط گوشی پاسخ می‌دهند. هفته پیش نوبت دوربین تلفن‌های همراه بود. در ادامه مجموعه‌ای از مهم‌ترین سوال‌های طرح‌شده در خصوص این موضوع را به همراه پاسخ‌های کارشناسان ما می‌بینید.
۱۳۹۴/۷/۲۶

«از جی‌اس‌ام بپرسید» نام سرویس جدید ما در شبکه‌های اجتماعی است. هر هفته یک برند یا محصول و مسائل مربوط به آن از طریق صفحه رسمی جی‌اس‌ام در فیس‌بوک معرفی می‌شود و شما می‌توانید سوالات خود را درباره محصولات و خدمات آن برند یا مسائل مربوط به محصولات طرح کنید. هفته گذشته کارشناسان جی‌اس‌ام به پرسش‌هایی پاسخ دادند که دوربین تلفن های همراه طرح شده بود. در ادامه آنچه از جی‌اس‌ام پرسیده شده و نیز پاسخ‌های ما جمع‌بندی شده است.

 


image

 

 

پرسش: بهترین دوربین در حال حاضر متعلق به کدام پرچم‌دار است؟
پاسخ جی‌اس‌ام: نمی‌توان به‌طور قطع گفت که کدام پرچم‌دار بهترین دوربین را دارد، اما می‌توان گفت بهترین دوربین‌ها را LG G4 ،Apple iPhone 6s Plus و +S6 Edge دارند. دوربین هر کدام از این گوشی‌ها مزیت‌هایی نسبت به دوربین پرچم‌داران دیگر دارد. برای انتخاب بین این موارد می‌توانید به بررسی مقایسه‌ای پرچم‌داران در این لینک بروید.



پرسش: از چه راهی باید لنز دوربین گوشی را تمیز کنیم و این کار تا چه حد بر کیفیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری تاثیرگذار است؟
پاسخ جی‌اس‌ام: مسلما کثیف بودن لنز دوربین بر کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دوربین تاثیرگذار است، اما راه خاصی برای تمیز کردن لنز دوربین وجود ندارد و شاید بهترین راه پاک کردن لنز با پنبه و الکل باشد.

 

image


پرسش: چه زمانی باید لنز دوربین را عوض کنیم؟ آیا این کار تخصصی است یا کاربر عادی هم از پس آن برمی‌آید؟
پاسخ جی‌اس‌ام: لنز دوربین زمانی نیاز به تعویض دارد که دچار آب‌خوردگی، ضربه یا اتفاق‌هایی از این دست شده باشد. برای تعویض آن پیشنهاد می‌کنیم به شرکت‌های گارانتی مراجعه کنید، حتی اگر زمان خدمات محصول شما تمام شده باشد یا بدون گارانتی باشد. اما اگر خودتان از پس آن برمی‌آیید، می‌توانید روش‌های تعویض لنز دوربین هر محصول را از سایت ifixit.com یا از طریق ویدئوهای آموزشی موجود در یوتیوب ببینید.


پرسش: آیا در اندروید مارشمالو تغییری در اپلیکیشن و امکانات دوربین ایجاد شده است؟
پاسخ جی‌اس‌ام: خیر، در این نسخه هیچ تغییری در دوربین ایجاد نشده است.


پرسش: سازنده دوربین محصولات هوآوی چه شرکتی است؟ چرا کیفیت دوربین محصولات این کمپانی این‌قدر پایین است؟
پاسخ جی‌اس‌ام: معمولا دوربین این محصولات را شرکت‌های چینی وابسته به همین شرکت می‌سازند. هیچ‌کدام از محصولات هوآوی از لنزهای قدرتمندی، مانند لنزهای سونی، استفاده نمی‌کنند که در پرچم‌داران دیگر می‌بینیم.

پرسش: شاخص اصلی کیفیت دوربین چیست؟ چرا آیفون 6 اپل با دوربین 8 مگاپیکسلی و رزولوشن پایین‌ترمی‌تواند دوربین‌های محصولات اندرویدی را شکست دهد؟
پاسخ جی‌اس‌ام: نمی‌توان فقط یک شاخص را به‌عنوان شاخص اصلی سنجش کیفیت دوربین معرفی کرد. کیفیت دوربین به عوامل مختلفی بستگی دارد و هرکدام از این عوامل ممکن است بر کیفیت دوربین تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.
به‌طور مثال، مگاپیکسل به‌تنهایی نمی‌تواند دلیل کیفیت بالاتر باشد. مگاپیکسل بالاتر به‌معنای افزایش جزئیات و همچنین نور دریافتی کمتر است؛ چراکه در همان سایز باید پیکسل‌های بیشتری جا شوند و این به‌معنای فضای کمتر برای دریافت نور توسط پیکسل‌هاست. درمجموع اجزای تاثیرگذار بر کیفیت دوربین عبارت‌اند از:
دیافراگم یا گشودگی- تراکم پیکسل- نوع سنسور و نوع لنز- پردازش‌های نرم‌افزاری (که بیشترین تاثیر را بر کیفیت عکس‌های دوربین آیفون می‌گذارد)

در عکس زیر بهترین نبودن دوربین آیفون به‌وضوح مشخص است.

 

image


پرسش: منظور از فاصله کانونی چیست و چه تاثیری بر کیفیت دوربین دارد؟
پاسخ جی‌اس‌ام: هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، قدرت و تمرکز نور بیشتر است و برعکس. درواقع نسبت فوکوس به دیفیوز شدن پرتوهای نوری را فاصله کانونی می‌گویند.


پرسش: دوربین پرچم‌داران جدید سامسونگ، یعنی Note 5 و +S6 Edge از سنسورهای ایزوسل سامسونگ استفاده می‌کنند یا همان IMX سونی؟ از کجا می‌توانیم از این بابت مطمئن شویم؟
پاسخ جی‌اس‌ام: در هر دو محصول از سنسورهای ایزوسل سامسونگ استفاده شده است. می‌توانید با زدن کد زیر تمام اطلاعات مربوط به دوربین گوشی‌تان را ببینید. این کد در اکثر محصولات اندرویدی جوابگو است:
*#*#34971539#*#*

 

image


پرسش: تصاویر ثبت‌شده با کدام پرچم‌دار بهتر است و کدام‌یک دوربین بهتری دارد؟
پاسخ جی‌اس‌ام: LG G4 یکی از بهترین دوربین‌ها را بین پرچم‌داران اندرویدی دارد. همچنین می‌توانید مقایسه دوربین‌های Xperia Z5 با iPhone 6s Plus را در این لینک ببینید.

پرسش: آیا iPhone 6s Plus در ثبت تصاویر نسبت به iPhone 6 Plus نور بیشتری جذب می‌کند؟ با توجه به اینکه گشودگی لنز آن نسبت به نسل قبلی تغییر نکرده، دوربین این پرچم‌دار در برابر Galaxy Note 5 چگونه عمل می‌کند؟
پاسخ جی‌اس‌ام: این تغییر در جذب نور بیشتر حقیقت دارد. البته این کار با تغییر در پردازش‌های گرافیکی پردازشگر دوربین انجام می‌شود و اپل در گشودگی دوربین پرچم‌دار خود تغییری ایجاد نکرده است. در کل می‌توان گفت آیفون به‌نسبت 12 مگاپیکسلی بودن دوربین پرچم‌دار جدیدش عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. برای مقایسه این دوربین‌ها به این لینک مراجعه کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

مهدی

۱۳۹۴/۷/۲۷
جی اس ام، دلبندم،خودت چند روز تو خبر ضعیف تر بودن دوربین آیفون نسبت به پرچمداران عکسی رو گذاشته بودی که بررسی دوربین ها رو توسط یک سایت معتبر نشون میداد اونجا سونی زد 5 با 87 امتیاز اول بود در حالی آیفون جدید اپل با82 امتیاز مثل عنوان حرفی برای گفتن نداشت بعد اونوقت تو پاسخ سوال درباره بهترین دوربین های موبایل هیچ اسمی از سونی نمیبره که هیچ،اسم آیفونم جزو سه گزینه برتر میگی؟

Sina

۱۳۹۴/۷/۲۷
ازونجا که هنوز لومیا ۹۵۰ به بازار نیومده ما نماینده خودمون رو ۹۳۰ میدونیم که طی تست ها و ازمون های انجام شده بهترین دوربین در میان پرچمداران شناخته شده !!

Ss

۱۳۹۴/۷/۲۷
چرا حرف میزنی الان لومیا معلومه بهتره

امید

۱۳۹۴/۷/۲۷
عجب! پس لومیا 950 دوربینش حرف اول رو نمی زنه!

مهدی

۱۳۹۴/۷/۲۶
کلا با لومیا مشکل دارین شما.بهترین عکسهای موبایلی مربوط به لومیا930 میباشد