خانهاخبار
امکان هک شدن دستیارهای صوتی وجود دارد!

امکان هک شدن دستیارهای صوتی وجود دارد!

سیری و گوگل ناو؛ دستیارهای صوتی که با ایده‌ای منحصربه‌فرد به دنیا آمدند: بشر را در زندگی روزمره کمک کنند و کارهای او را ساده‌تر سازند. اما به‌نظر می‌رسد این دستیارهای صوتی را می‌توان هک کرد و شاید زمانی این دستیارها بیشتر عاملی مخرب شوند تا دستیاری مفید.
۱۳۹۴/۷/۲۵

سازمان دولتی ANSSI فرانسه، که در حوزه جرایم و امنیت سایبری تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهد، به‌تازگی توانسته است دستیارهای صوتی را هک کند. محققان این شرکت توانسته‌اند با تولید فرکانسی رادیویی سیری را به اشتباه بیندازند. سیری این سیگنال را صدای شخص فعال‌کنند‌ه‌اش تشخیص می‌دهد و اجازه دسترسی کامل می‌دهد. البته این هک چندان هم ساده نیست، ولی به یاد داشته باشید آن‌قدرها هم سخت نیست که نتوان پیاده‌سازی‌اش کرد.

 

image

 

اگر هنگام استفاده از آیفون یا دستگاه اندرویدی خود هدفون میکروفون ‌داری به آن متصل کنید، احتمال می‌رود قربانی چنین حمله‌ای شوید! هکرها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار تعریف‌شده رادیویی به همراه لپتاپ، آمپلی‌فایر و آنتن مخصوص مخابره امواج و سیگنال‌های رادیویی این حمله را صورت دهند. سیگنالی که آنتن مخابره می‌کند صدایی شبیه صدای انسان تولید می‌کند و سبب می‌شود سیری یا گوگل ناو اجازه دسترسی به قسمت‌های مختلف گوشی را به سیگنال بدهند.

 

image

 

البته می‌توان نسخه قابل حمل این دستگاه را نیز ساخت. هکرها می‌گویند اگر دستگاه کوچکی نیاز باشد، می‌توان دستگاهی ساخت که در شعاع 2 متری دستگاه موردنظر فعال شود و عملیات را انجام دهد. اگر اندازه دستگاه کمی بزرگ‌تر شود، می‌توان آن را طوری ساخت که در شعاع 5 متری به مخابره سیگنال بپردازد.
البته هنوز پیش‌بینی نشده از طریق این رخنه امنیتی چه حملاتی ممکن است صورت پذیرد، اما به‌هرحال می‌توان حدس زد تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند با پچ‌های امنیتی این مشکل را رفع می‌کنند تا احتمال حملات از این طریق به صفر برسد. البته محققان فرانسوی پیشنهاد کرده‌اند تولیدکنندگان هدفون با اضافه کردن لایه محافظ فرکانس‌ها را محدود کنند؛ پیشنهادی که احتمالا هیچ‌گاه عملی نمی‌شود!


منبع: Mashable

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

mohsen

۱۳۹۴/۷/۲۶
i hala microsoft
i hala cortana

محمد مهدی

۱۳۹۴/۷/۲۶
سلام
واقعا جای تاسف داره که دستیار های صوتی دستگاه های اندرویدی و آی او اس رو تونستن هک کنن
اما از یک طرف خیلی خوشحالم چون بهترین و پر امنیت ترین دستیار صوتی یعنی کٌرتانا (دستیار صوتی گوشی های ویندوزی) رو دارم
و به امکانات فوق العادش می نازم
چون جاوی دوستام که باهاش صحبت میکنم همه خیره می مونن
زنده باد مایکروسافت