خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه جی اس ام: لومیا 950 و 950XL

بررسی اولیه جی اس ام: لومیا 950 و 950XL

بالاخره لومیاهای جدید مایکروسافت معرفی شدند تا این شرکت هم، همراه با اپل، گوگل و سامسونگ، وارد رقابت پرچمداران شود. در این نوشته به بررسی لومیا 950 و 950XL می‌پردازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۷/۱۵

درحالی‌که شایعات بسیاری در مورد لومیاهای جدید بر سر زبان‌ها بود، بالاخره مایکروسافت در تاریخ 6 اکتبر از پرچم‌دارن جدید خود، لومیا 950 و لومیا 950XL، رونمایی کرد؛ پرچم‌دارانی که اولین اسمارت‌فون‌هایی به شمار می‌روند که ویندوز 10 موبایل را از ابتدا روی خود دارند و با قابلیت‌هایی همچون کانتینیوم چشم‌ها را خیره کرده‌اند.

مایکروسافت مدعی است در حال حرکت به سوی نسل جدیدی از دیوایس‌های قابل حمل است و حالا لومیاهای جدید خود را کامپیوترهای شخصی معرفی می‌کند که تنها کافی است آنها را از طریق داک مخصوص به وسایل جانبی همچون ماوس، صفحه کلید و صفحه نمایش وصل کنید و از آنها همچون کامپیوتر شخصی استفاده کنید.

با ما همراه باشید تا مشخصات کامل پرچم‌داران مایکروسافت را با هم مرور کنیم.

 

طراحی

image

 

هر دو گوشی لومیا 950 و 950XL از طراحی مشابهی بهره می‌برند و فقط نسخه ایکس‌ال این گوشی کمی بزرگ‌تر است. این گوشی‌ها بدنه پلاستیکی(پلی کربنات) دارند. هرچند استفاده از قاب پلاستیکی دست کاربر را در انتخاب رنگ‌های متنوع باز می‌گذارد، باید پذیرفت که طراحی این دستگاه، آن‌طور که باید، شایسته گوشی پرچم‌دار مایکروسافت نیست، آن هم پرچم‌داری که اولین گوشی با ویندوز 10 است. لومیا 950 ابعادی برابر با 145 در 73.2 در 8.2 میلی‌متر دارد و برادربزرگ‌ترش، لومیا 950XL، از ابعاد 151.9 در 78.4 در 8.1 میلی‌متری برخوردار است.

 

صفحه نمایش

image

 

بیشتر ویژگی‌های لومیاهای پرچم‌دار مایکروسافت شبیه یکدیگر است، اما مهم‌ترین اختلاف آنها اندازه نمایشگرشان است که دست کاربر را در انتخاب اندازه نمایشگر باز می‌گذارد. لومیا 950 نمایشگر 5.2 اینچی و برادر بزرگ‌ترش نمایشگر 5.7 اینچی دارد؛ نمایشگرهایی که هر دو رزولوشن 1440 در 2560 (QHD) دارند و از تکنولوژی OLED بهره می‌برند. تراکم پیکسلی لومیا 950 برابر با 565 پیکسل در هر اینچ است، درحالی‌که این رقم برای لومیا 950XL برابر با 515 پیکسل است. درست مثل گوگل، مایکروسافت هم برای پرچم‌دار کوچک‌تر خود از محافظ نمایشگر گوریلا گلس 3 و برای نسخه بزرگ‌تر از گوریلا گلس 4 استفاده کرده است.

 

پردازنده و حافظه

image

 

لومیا 950 از پردازنده 6 هسته‌ای و 64 بیتی اسنپدراگون 808 و پردازنده گرافیکی آدرنو 418 بهره می‌برد، ولی لومیا 950XL از پردازنده 8 هسته‌ای و 64 بیتی اسنپدراگون 810 و پردازنده گرافیکی آدرنو 430 برخوردار است. در اسنپدراگون 810 به‌کاررفته از مایع خنک‌کننده استفاده شده تا مشکل داغ شدن پردازنده برای کاربران این گوشی پیش نیاید. هر دو گوشی 3 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا دارند.

 

دوربین

image

 

لومیاهای جدید مایکروسافت از دوربین 20 مگاپیکسلی PureView و لنز زایس بهره می‌برند. اندازه اپرچر این گوشی‌ها برابر F1.9 است و از تثبیت‌کننده اپتیکی تصویر نیز برخوردارند. می توان انتظار داشت پرچم‌داران مایکروسافت عکس‌های خیره‌کننده‌ای ثبت کنند. دوربین جلو این دو گوشی نیز نسبت به نسخه قبلی ارتقا یافته و اکنون 5 مگاپیکسل شده است. با این گوشی‌ها می‌توان با کیفیت 4K فیلم‌برداری کرد.

 

سیستم عامل

image

 

این گوشی‌ها قرار است ویندوز 10 موبایل را از پیش روی خود نصب داشته باشند؛ آخرین نسخه سیستم عامل موبایل مایکروسافت که وعده‌های زیادی در موردش داده شده است. در این نسخه از ویندوز 10 دستیار شخصی کورتانا در بخش‌های بسیاری از سیستم عامل ادغام شده و بسیار بهبود‌ یافته است. این نسخه سیستم عامل همچنین روی هردو پرچم‌دار جدید از ویژگی کانتینیوم پشتیبانی می‌کند؛ ویژگی جالبی که لومیا 950 و 950XL را قادر می‌سازد با اتصال به صفحه کلید، ماوس و نمایشگر همچون کامپیوتر شخصی برای کاربر عمل کند.

 

باتری

image

 

لومیا‌های جدید به تکنولوژی شارژ سریع مجهزند و باتری این گوشی‌ها در مدت زمانی 20 دقیقه‌ای قادر است تا 50 درصد شارژ ذخیره کند. لومیا 950 از باتری 3000 میلی‌آمپری و لومیا 950XL از باتری 3340 میلی‌آمپری بهره می‌برد. هر دو گوشی به شارژ وایرلس Qi نیز مجهزند.

 

جمع‌بندی

اگر بخواهیم به جالب‌توجه‌ترین ویژگی لومیاهای مایکروسافت اشاره کنیم باید کانتینیوم را نام ببریم؛ قابلیتی که این دو گوشی را از هر پرچم‌دار دیگری متمایز کرده است. دوربین 20 مگاپیکسلی این دو گوشی نیز در میان بهترین‌ها قرار دارد. این دو گوشی با قیمت 550 و 649 دلار به‌ترتیب برای لومیا 950 و نسخه بزرگ‌ترش در ماه نوامبر روانه بازار می‌شوند و برای بررسی دقیق‌تر آنها بهتر است کمی دیگر صبر کنیم.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (69 نظر)

بهنام

۱۳۹۵/۷/۱۰
میشه شمارتون رو برام بفرستید چندتا سوال در مورد نرم افزار ویندوزفون داشتم

rbmscpsaj

۱۳۹۵/۳/۲۶
امنیت در اندروید از جوک هم خنده دارتره

.....

۱۳۹۵/۳/۱۳
آقای ایرج خان
من اندرویدیم هر برنامه ی ناشناسی ک نصب میکنم اول تمام دسترسیهاشو قبل نصب نگا میکنم ک مشکل ساز نشه
بخاطر ی برنامه 60 کیلو بایتی هرچی داشتم پرید اکانت کلش و کلش رویالم رفت
اندروید تو بحث داشتن اپ های زیاد تکه حتی منم میتونم برنامه بنویسم براش یا اپای بقیه رو ادیت کنم ولی تو بحث امنیت هیچ حرفی واس گفتم نداره

mey

۱۳۹۵/۳/۸
این گوشی خیلی وقته که وارد بازار شده چرا بررسی تخصصی این گوشی رو دوستان جی اس ام داخل سایت نمیزارن ما خیلی روی شما حساب کردیم شاید یکم باید نظر مخاطب هاتون رو بیشتر بررسی کنید

محمد

۱۳۹۵/۲/۲۲
سلام آخه حرف دل منو زدی یعنی همجا دربه در دنبال یه نقد و بررسی کامل از سیستم عامل ویندوزفون میگردم پیدا نمیشه که نمیشه مردم هم مثل ندیده ها اونایی که پول دارن میرن اپل میخرن اونایی هم که پول ندارن گوشی اندرویدی دستشونه من از هر دوسیستم عامل داشتم حالا می خوام یه تجربه ی جدید داشته باشم یعنی هیچ کس پیدا نمیشه تجربه خودشو بذاره تا دیگران استفاده کنن.