خانهاخبار
هفت ویژگی جدید و جذاب اندروید مارشمالو

هفت ویژگی جدید و جذاب اندروید مارشمالو

گوگل برای توسعه اندروید تعهدی مداوم دارد؛ سیستم‌عاملی که اکنون در نسخه مارشمالو بهبودهای بسیاری دریافت کرده و مدعی آرام‌ترین و بی‌دردسرترین عملکرد است. این نسخه خصوصیات جدیدی دارد که به او کمک می‌کنند تا در ادعاهایش تردید نداشته باشد. این ویژگی‌ها را در ادامه با یکدیگر مرور می‌کنیم.
۱۳۹۴/۷/۹

اندروید مارشمالو سرانجام برای تلفن‌های هوشمند این اکوسیستم عرضه شد. این به‌روزرسانی به‌طور رسمی از هفته آینده شروع می‌شود و نکسوس‌های جدید هم نخستین دستگاه‌های بهره‌مند از این سیستم‌عامل نونوار هستند. گوگل در مراسم اخیرش فقط از سخت‌افزارها حرف نزد و شاید بیش از هر چیز بر بهبود معماری نرم‌افزارها و سیستم‌عامل محبوبش تاکید ورزید.

image

 

این روز‌ها 1.4 میلیارد دستگاه مختلف به اندروید مجهزند و جمعیت کثیر دیگری هم از تمام کشورها به‌زودی به این گروه ملحق می‌شود. مشتریان جدید به دنبال تجربه کاربری بهتری هستند و گوگل با معرفی مارشمالو می‌خواهد این امکان را به آنها بدهد، هرچند روش پیچیده و طولانی سازندگان اندروید برای به‌روزرسانی محصولاتشان باعث می‌شود بسیار کندتر شاهد استقبال از اندروید جدید باشیم. با این حال خریداران نکسوس 6P و 5X احتمالا تجربه خوشایندی از کار با اندروید خالص این دستگاه‌ها خواهند داشت.

در چند ماه گذشته نکات بسیاری درباره بهبودها و ویژگی‌های جدید این نسخه بیان شد. شاید هفت مورد زیر را بتوان از جمله شاخص‌ترین خصوصیات این سیستم‌عامل دانست. این موارد را در ادامه مطلب با هم مرور می‌کنیم.

گوگل ناو چابک‌تر می‌شود

پیشرفت‌های گوگل ناو بسیار چشمگیر بوده است. این دستیار دیجیتالی، که اغلب به‌آرامی در گوشه نمایشگر موبایلتان قرار می‌گرفت، اکنون می‌تواند میان اپلیکیشن‌های دستگاه بگردد و اطلاعاتی را که می‌خواهید به‌طور لحظه‌ای برایتان پیدا کند.

نحوه کار آن بسیار آسان است. فرض کنید در حال اجرای یک اپلیکیشن هستید. کلید Home را نگه دارید و عملکرد جالب دستیار دیجیتالی گوگل را مشاهده کنید. گوگل ناو نمایشگر شما را می‌خواند و به‌دنبال چیزهای جالب در آن می‌گردد. اگر در صفحه‌نمایش شما چیزی مربوط به یک مکان، رویداد یا شخص مشهوری پیدا کند، آن را در کادر کوچکی در پایین صفحه برایتان نشان می‌دهد.

یا مثلا اگر یکی از دوستانتان نام رستورانی را برایتان پیامک کند، اسم آنجا را می‌خواند و آدرسش را روی نقشه برایتان به نمایش درمی‌آورد. گوگل برای بهبود رفتارهای دستیار دیجیتالی‌اش قدم بزرگی برداشته و احتمالا این یکی از جذاب‌ترین خصوصیات مارشمالو برای کاربرانش خواهد بود و البته باید شاهد توسعه بیشتر توانایی‌هایش در آینده نیز باشیم.

ساماندهی به مجوزهای اپلیکیشن‌ها

image

 

پروسه نصب برنامه‌های اندرویدی تاکنون بدون تغییر چندانی ثابت باقی مانده بود: هنگام نصب هر اپلیکیشن از شما مجوزهایی خواسته می‌شد، مانند دسترسی به دوربین، تاریخچه پیام‌ها، موقعیت مکانی و سایر مواردی که حتی ممکن بود از نظرتان ارتباطی به کاربری آن برنامه نداشته باشد؛ اما شما بدون تایید همه مجوزها نمی‌توانستید اپلیکیشن را نصب و از آن استفاده کنید.

از حالا این روند تغییر می‌کند. توسعه‌دهندگان از این پس باید به‌صورت موردی برای دسترسی‌های بیشتر درخواست مجوز کنند. فرض کنید مثلا اینستاگرام را باز می‌کنید و برنامه از شما می‌خواهد که به دوربین موبایل اجازه دسترسی داشته باشد. در این صورت شما متوجه می‌شوید که کدام برنامه و به چه دلیلی تقاضای یک مجوز کرده است.

اپل نیز اخیرا به همین صورت مجوزهای اپلیکیشن‌ها را ساماندهی می‌کند و اندروید مارشمالو هم چنین رویکردی در پیش گرفته است؛ خبری که ممکن است برای بسیاری از کاربران خوشایند باشد، به‌خصوص آنهایی که از مجوزهای زیاد و بی‌حساب برخی برنامه‌ها به‌شدت شاکی شده بودند.

پشتیبانی از اثر انگشت

این ویژگی کاملا جدید نیست. حسگرهای اثر انگشت تاکنون در چند تلفن هوشمند اندرویدی دیگر تعبیه شده‌اند. ولی نکسوس‌های گوگل همیشه نقشه راه آینده اکوسیستم اندروید را به تصویر می‌کشند و استانداردهای آتی را مشخص می‌کنند؛ بنابراین سایر سازندگان چاره‌ای جز تبعیت از این روند ندارند؛ و البته با حمایت گوگل از این استاندارد آنها هم مشتریان را بسیار آسان‌تر قانع خواهند کرد.

کاربران به‌کمک این حسگرها می‌توانند به‌راحتی در بسیاری از برنامه‌ها لاگین کنند، تلفن خود را از حالت قفل خارج کنند و پرداخت‌هایشان را انجام دهند؛ راه‌حلی که آسودگی خیال بیشتری هم برای تولیدکنندگان و هم برای کاربران ایجاد می‌کند.

استاندارد جدید USB

چه کسی از خریدن و عادت کردن به کابل‌های جدید لذت می‌برد؟! به نظر می‌رسد این بار سازندگان محصولات اندرویدی دلیل خوبی برای قانع کردن ما دارند. مدل‌ جدیدی از USB به نام USB-Type C در حال فراگیر شدن است که قدرت بالایی در شارژ کردن و انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها دارد. اندروید مارشمالو از این ویژگی پشتیبانی می‌کند و احتمال زیادی وجود دارد که تلفن اندرویدی آینده شما نیز به این امکان مجهز باشد.

باتری‌های توانمندتر

image

 

همه کمپانی‌های دنیای موبایل با هیجان بسیار از ارائه ویژگی‌های جدید برای بهبود مدت عمر باتری دستگاه‌هایشان حرف می‌زنند. این ادعاها در بررسی نهایی، چندان که باید، موفق از کار درنمی‌آیند؛ اما به نظر می‌رسد گوگل، با معرفی Doze، قدم بزرگی در این راستا برداشته است.

این ویژگی نحوه استفاده شما را از دستگاهتان بررسی می‌کند و روند فعال بودن اپلیکیشن‌هایتان را با آن تطبیق می‌دهد؛ مثلا اگر در تمام طول روز تبلت شما بی‌استفاده روی میز بماند، Doze برنامه‌های دستگاه را متوقف می‌کند تا منابع باتری را مصرف نکنند. به همین دلیل وقتی دستگاهتان را فعال کنید، در همان لحظه محتواهای جدید برایتان بارگذاری نخواهد شد. اما گوگل می‌گوید این تاخیر برایتان ارزشمند است، چراکه مدت باقی ماندن شارژ دستگاه را در حالت استندبای تا دو برابر افزایش می‌دهد. احتمالا مزیت‌های این ویژگی برای بسیاری از کاربران به تاخیر احتمالی در رفرش شدن برنامه‌ها بچربد!

مدیریت بهتر متن‌ها

image

 

این تغییر احتمالا برای کاربران آیفون و آیپد بسیار آشناست؛ تغییری کوچک با کارایی بسیار زیاد. در مارشمالو دیگر لازم نیست برای مدیریت متن‌ها و کارهایی مانند کپی، کات و پیست کردن آنها هر بار به گزینه‌های بالای صفحه رجوع کنید. همه گزینه‌ها به‌صورت شناور در بالای متن انتخاب‌شده قرار می‌گیرند و می‌توانید عملکرد دلخواهتان را اجرا کنید؛ درست مانند رویکردی که دستگاه‌های مجهز به iOS از آن بهره‌مندند.

کروم همیشه آماده‌به‌خدمت

برای همه ما پیش آمده که هنگام استفاده از یک برنامه برای دیدن آیتم اضافه دیگری به مرورگری در خارج از اپلیکیشن هدایت شده‌ایم و منتظر مانده‌ایم تا یک وب‌سایت به‌طور آهسته و پیوسته بارگذاری شود! گوگل تصمیم گرفته در اندروید مارشمالو فکری به حال این مسئله بکند.

به‌کمک ویژگی جدیدی که Chrome Custom Tab نام گرفته مارشمالو به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد از قبل محتواهای اینترنتی مشخصی را بارگذاری کنند؛ یعنی قبل از اینکه شما را به استفاده از مرورگری ارجاع دهند که یک تب داخلی از همان کروم معروف است؛ درنتیجه شما همچنان در حال مشاهده وب‌سایت زنده خواهید بود، ولی تجربه کاربری‌تان بهتر و سریع‌تر می‌شود.

 

منبع: Theverge

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

حمیدرضا

۱۳۹۵/۵/۷
دیروز رفتم نمایندگی مرکزی مایکروتل تا نسخه اصلی
اندروید 6.0.1 برای گوشیم Note4 سری C نصب کنند
الان واقعا سرعت اش بهتر شده
کارایی بهتر
باطری هم که خیلی بهتر شارژ نگه میداره
آیکن ها زیبا تر شده
و خصوصا برای استفاده از قلم اش
خیلی قابلیت های خوبی اضافه شده بهش
همه جوره عالی شده
مارشمالو حرف نداره
خیلی راضی هستم ازش

afshink

۱۳۹۵/۲/۸
البته بنده با مورد باتری‌های توانمندتر زیاد موافق نیستم ٬ از وقتی که این قابلیت اضافه شده گوشیم(که Xperia Z2 هستش) به طرز محسوس و وحشتناکی باتریش زود تموم میشه(اگه قبلا مثلا ۳ روز دوام میاورد الآن شده مثلا یک روز).

امیر

۱۳۹۴/۷/۲۲
باسلام...میخاستم بپرسم اندروید6 برای GALAXY S4میاد؟

shahdad

۱۳۹۴/۷/۱۲
ای بابا اندروید من که ماش ملو نیست همه اینارو داره البته این کارارو 15 سال پیش گوشی آیمیت من انجام میداد ویندوز بود اون موقعه ها هنوزآیفون نبود و استیوجابز داشت تو دستشویی فکر میکرد پس نتیجه میگیریم اپل بجوز تقلید از همه تکنولوژی ها خیلی هم بدرد نخوره چون کل پروژه اش تو دستشویی کامل شده

mehrdad

۱۳۹۴/۷/۱۱
یه جوری میگی تا حالا چیکار میکردن انگار خودت با مبایلت ماهواره میفرستی تو مدار زمین
الان مثلا تو دسترسی به کپی پیست شناور داری خیلی کارا باش میکنی ؟