خانهاخبار
شصت میلیون کاربر و دوازده میلیارد پیام روزانه؛ رکوردشکنی‌های تلگرام ادامه دارد

شصت میلیون کاربر و دوازده میلیارد پیام روزانه؛ رکوردشکنی‌های تلگرام ادامه دارد

تلگرام یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در یک سال اخیر بوده است؛ برنامه‌ای که در ایران هم کاربران متعدد دارد. پاول دورف از موسسان و مدیران اصلی تلگرام است که به‌تازگی در صحبت‌های اخیرش از آماروارقام جدید و شگفت‌انگیز این اپلیکیشن پرده‌برداری کرده و می‌گوید میزان استفاده کاربران از تلگرام افزایش چشمگیر یافته است.
۱۳۹۴/۷/۳

میزان وقت‌گذرانی کاربران با تلگرام رشدی خیره‌کننده داشته و نسبت به فوریه سال 2015 دوازده برابر بیشتر شده است. در آن ماه اعلام شد کاربران این برنامه روزانه یک میلیارد پیام برای یکدیگر ارسال می‌کنند؛ رقمی که در ماه مه سال جاری به دو میلیارد رسید و اکنون، با شش برابر افزایش، به 12 میلیارد پیام در روز رسیده است، هرچند تعداد کاربران فعال این برنامه بیشتر نشده و هنوز هم 60 میلیون نفر در ماه از تلگرام استفاده می‌کنند.

با توجه به ثابت ماندن تعداد کاربران فعال، افزایش میزان پیغام‌ها را می‌توان در یک دلیل خلاصه کرد: اکنون افراد وقت بسیار بیشتری به کار با تلگرام اختصاص می‌دهند. پاول دورف هم این نظریه را تایید می‌کند: «جالب است که به‌تازگی متوجه شده‌ایم عده بسیاری که امسال و سال قبل تلگرام را نصب کرده‌ بودند، اوایل از آن به عنوان پیام‌رسان پشتیبان خود استفاده می‌کردند. ولی اکنون تلگرام انتخاب نخست آنها شده است. ما فکر می‌کنیم به همین دلیل است که شاهد چنین افزایشی در میزان ارسال پیام‌ها و فعالیت کاربران هستیم.»

هر چند رقم 60 میلیون کاربر در مقابل رقبایی مانند واتس‌اپ چندان خیره‌کننده نیست، دورف می‌گوید که چنین مقایسه‌ای درست نیست، چراکه واتس‌اپ عمری شش‌ساله دارد، ولی تلگرام به‌تازگی دومین سال فعالیتش را تمام کرده است. البته توانایی‌های بیشتر تلگرام نسبت به واتس‌اپ تکیه‌گاه اصلی این برنامه در به چالش کشیدن غول بزرگ پیام‌رسان‌های موبایلی است.

image

 

دورف در این باره می‌گوید: «اگر هنگام استفاده از واتس‌اپ در موبایلتان باتری دستگاه تمام شود، دیگر نمی‌توانید به پیام‌هایتان دسترسی داشته باشید. این برنامه چند پلتفرمی نیست و در چند دستگاه مختلف به‌خوبی سینک نمی‌شود. نمی‌توانید سندها و فایل‌های چندرسانه‌ای بزرگ را در آن ارسال کنید. گروه‌های آن محدودیت‌های بسیاری دارند؛ و البته، مهم‌تر از همه، مکالمات شما اصلا خصوصی نیست.»

مدیران این برنامه می‌گویند هیچ علاقه‌ای ندارند منبعی برای منتشر شدن محتواهای جنسی شناخته شوند و به همین دلیل ربات‌های مربوط به این مسائل را بلاک کرده‌اند، اما در موارد مربوط به حریم خصوصی همچنان سرسخت‌اند. «در طول دو سال فعالیت، ما حتی یک بایت داده را برای کمپانی‌ها و حتی دولت‌ها فاش نساخته‌ایم و این اصلا آسان نبوده است.»

تلگرام همچنین با راه‌اندازی بخش مربوط به ربات‌هایش دریچه جدیدی برای کاربران و البته توسعه‌دهندگان مستقل گشوده است. اکنون حتی از ارائه مدلی شبیه اپ ‌استور برای این ربات‌ها هم زمزمه‌هایی شنیده می‌شود تا بدین ترتیب توسعه‌دهندگان بتوانند از ربات‌های موفق درآمد هم کسب کنند؛ هرچند مدیران برنامه به گسترش کار در حد رقبای شرق آسیایی خود علاقه‌ای ندارند.

 

image

 

برنامه‌هایی مانند لاین در ژاپن یا Kakao‌ در کره جنوبی به شدت محبوب‌اند. «برای رفتن به سمت مدل آسیایی‌ها شما باید در جامعه نفوذ بسیاری داشته باشید و همه را به خود جذب کنید. ما در بسیاری از بازارها در رتبه اولیم، اما در بازارهای شرق آسیا تسلط رقبایی مانند وی‌چت، لاین یا Kakao را نداریم. البته قصد داریم در ربات‌ها سیستم پرداخت را آزمایش کنیم و اپلیکیشن‌های سوم شخص را به تلگرام بیاوریم. ولی بسیار بعید است که بخواهیم در آینده نزدیک به سمت مدل آسیایی‌ها حرکت کنیم.»

به نظر می‌رسد تلگرام می‌خواهد راه سومی در بازار پیام‌رسان‌های موبایلی بگشاید؛ راهی جدا از مدل‌های تجاری امثال واتس‌اپ یا لاین که بازارهای آسیا و ایالات‌متحده را فتح کرده‌اند. آیا ارتش ربات‌های تلگرامی و اپ استور احتمالی این برنامه موفقیتی به دست می‌آورند؟ به نظر می‌رسد تا انتشار گزارش‌های رسمی این شرکت هنوز باید صبر کنیم.

 

منبع: techcrunch

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

reza.mllt

۱۳۹۴/۷/۳
من اصلا از تلگرام خوشم نمیاد حس خوبی باهاش ندارم ولی مجبورم ازش استفاده کنم ،البته فقط از گروهاش وگرنه تمام پیامهامو با واتس اپ میفرستم،
اگر درباره این رباتها بیشتر توضیح بدین ممنون میشیم،که بدونیم کدامها خوبن و کدامها به قول بچه ها هکر...اصلا واژه هکر برای رباتها درسته...