خانهاخبار
اجرای مجدد طرح ثبت رجیسترینگ تلفن همراه؛ بهانه جدید برای افزایش قیمت

اجرای مجدد طرح ثبت رجیسترینگ تلفن همراه؛ بهانه جدید برای افزایش قیمت

به‌گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس, و تحقیقات انجام‌شده و گزارش‌های جمع‌آوری‌شده توسط جی‌‌اس‌‌ام، طرح رجیستری موبایل از اول مهرماه امسال اجرا می‌شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
۱۳۹۴/۶/۳۰

طبق صحبت‌های معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی‌ اقتصادی ‌ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارز و کالا، آقای علیرضا گلستانی، این طرح با هدف جلوگیری و مبارزه با کالاهای قاچاق شامل تلفن همراه و تبلت‌های مجهز به سیم‌کارت از اول مهرماه امسال به اجرا درمی‌آید. با این امر سیم‌کارت اپراتور‌های کشور شامل ایرانسل، همراه اول، رایتل و تالیا روی گوشی‌هایی که سریالشان ثبت نشده و به‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند فعال نخواهد شد.

 

image

 

جی‌اس‌ام خبرنگار خود را به قلب پایتخت ایران، بازارهای موبایل و مجتمع‌های کامپیوتری شهر تهران فرستاده تا با برخی واردکنندگان و فروشندگان این مسئله را از نزدیک بررسی کند‌.

image
اجرای این طرح چه تاثیری بر واردات گوشی می‌گذارد؟

با عملی شدن این طرح می‌توان گفت ورود گوشی‌های قاچاق به‌شدت کاهش می‌یابد. شایان ذکر است که، طبق گزارشات، بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های بازار به‌صورت قاچاق وارد بازار کشورمان شده است. حال با توجه به راه اندازی طرح ثبت رجیسترینگ، از این به بعد بسیاری از کاربران مجبور می‌شوند یا از طریق نمایندگان رسمی گوشی بخرند و یا از کسانی که به‌صورت قانونی دستگاه‌ها را وارد می‌کنند و از گمرک برگ سبز دارند.

 

از این به بعد بسیاری از کاربران مجبور می‌شونداز طریق نمایندگان رسمی گوشی بخرند

 

اجرای این طرح بر روند فروش گوشی‌های موجود در بازار چه تاثیری دارد؟ آیا گوشی‌هایی که هم‌اکنون در بازارند و مشتریان آنها را خریداری می‌کنند هم شامل این طرح می‌شوند؟ گوشی‌های از قبل خریداری‌شده چطور؟

برای بسیاری این سوال پیش آمده که تکلیف گوشی‌هایی که هم‌اکنون در بازارند چه می‌شود. خب؛ می‌توان گفت برای این گوشی‌ها جای نگرانی نیست و این قانون شامل گوشی‌های جدیدی می‌شود که از تاریخ اول مهرماه سال جاری وارد می‌شوند. اگرچه همچنان نمی‌توان این موضوع را رد یا تایید کرد، برطبق برخی گزارشات تمام گوشی‌هایی که تا تاریخ ۳۱ شهریورماه روشن شوند و سیم‌کارت یکی از اپراتورها داخل آن قرار بگیرد شامل این قانون نمی‌شوند. این موضوع در مورد گوشی‌های از قبل خریداری‌شده نیز صدق می‌کند.

image

اگر شخصی برای استفاده خودش گوشی وارد کشور کند، چگونه می‌تواند آن را فعال نماید؟

هنوز روند یا حتی امکان این امر مشخص نشده است، اما، طبق برخی گفته‌ها، این امکان وجود دارد که شخص با ورود به کشور از طریق گمرک فرودگاه یا استان مربوطه بتواند مبلغی را بابت حق گمرک پرداخت کند و با ثبت سریال گوشی‌اش بتواند از اپراتورهای داخل کشور استفاده کند.

ایا اجرای این طرح ممکن است بر قیمت گوشی‌های بازار تاثیر بگذارد؟

به نظر می‌رسد با توجه به این قانون جدید قیمت تمام گوشی‌ها، خصوصا آنهایی که نمایندگی رسمی ندارند، رو به افزایش می‌رود و خواه‌ناخواه تاثیر چشمگیری می‌پذیرد.

 

image

با توجه به اینکه محصولات اپل بیشتر به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند، با این طرح وضعیت آیفون چگونه خواهد شد؟

به نظر می‌رسد با توجه به این قانون جدید قیمت تمام گوشی‌ها خصوصا برندهایی که تاکنون عمده آنها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند، مانند اپل، و نمایندگی رسمی ندارند به‌مراتب افزایش می‌یابد. اگر شرکتی به‌عنوان نماینده شخص ثالث وارد کار نشود، مانند وقایع‌گستر فارس که چندی پیش خود را نماینده رسمی شرکت اپل در ایران معرفی کرده بود (!)، کاربران مجبور می‌شوند از معدود واردکنندگانی خرید کنند که بازار را در دست می‌گیرند و به‌دلخواه خود قیمت آیفون‌ها را مشخص می‌کنند. نظر شما درباره اجرای این طرح چیست؟ آیا شاهد افزایش قیمت محسوس در محصولاتی مانند آیفون خواهیم بود یا خیر؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (36 نظر)

اشکان

۱۳۹۵/۵/۱
پسر جون همه مثله شما نیستن 2 میلیون برای تماشای ویدیو بدن فقط!
چقدر بعضی ها ساده و نرم هستن به هر طرفی خم میشن! به جای پیدا کردن ترفند.دنبال این باشید طرح اجرا نشه نه از الان بیوفتین دنبال ترفند دور زدن.!!!

سها

۱۳۹۵/۴/۲۹
هیچی بایدبدبخت بشه

سها

۱۳۹۵/۴/۲۹
دمت گرم حرفت خیلی درست

gsmit

۱۳۹۴/۷/۳
منظور این بود که موفق باشید برا کاربران جی اس ام گفتم اشتباه تایپی بوده

محمد امیر

۱۳۹۴/۶/۳۱
بهتره امروز یه سر به بازار ها بزنید .....
یا کسی که اپل داره نمیفروشه.....
ویا اگه بفروشه کاملانقد و 400 هزار بیشتر از قیمتش میده....
کسی هم حق گفتن چیزی بهشون نداره چون همونطور کهgsm هم نوشته دیگ قیمت میوفته دست دلال ها و ما مجبوریم با اون قیمت بخریم