خانهاخبار
مقایسه +Z3 و Z5: آیا پرچمداران سونی در حال تغییرند؟

مقایسه +Z3 و Z5: آیا پرچمداران سونی در حال تغییرند؟

سونی در مراسم خود در ایفا 2015 جدیدترین پرچم‌دارش یعنی Xperia Z5 را معرفی کرد. اما تفاوت‌های این محصول با +Z3 چیست؟
۱۳۹۴/۶/۲۱

همان‌طور که در مراسم سونی در ایفا 2015 دیدیم، این کمپانی سه پرچم‌دار جدید خود را تحت سری اکسپریا Z5 ارائه داد تا دنباله‌ای برای ستاره‌های سال قبل سونی یعنی +Xperia Z3 در اروپا و برخی کشورهای دیگر و جانشینی برای Xperia Z4 در ژاپن باشد.
شاید یکی از مشخص‌ترین نواقص +Xperia Z3 دو اسمه بودن این محصول بود و سونی با معرفی Z5 حداقل این مشکل را برطرف کرد. اما آیا سونی در پرچم‌دار جدید خود مشکل داغ کردن پردازنده را، که در +Xperia Z3 وجود داشت، برطرف کرده است؟ آیا این پرچم‌دار می‌تواند انتظارات ما را برآورده کند؟
فعلا نمی‌توان نظری در این خصوص داد؛ مگر اینکه با ما همراه باشید تا به مقایسه محصول جدید سونی با پرچم‌دار نسل قبلی این کمپانی بپردازیم.

 

image

 


بهبود در طراحی و افزوده شدن سنسور اثر انگشت
در سری‌های قبلی Xperia Z سونی همواره طراحی متوازنی را تکرار کرده که البته انتظار ما از این پرچم‌دار نیز این چنین بود. اما Xperia Z5 به غیر از این نوع طراحی تفاوت‌های دیگری نیز داشته است.
از لحاظ ابعاد Xperia Z5 تا حدودی از نسل قبلی خود متمایز شده است. ابعاد این محصول  146×72×7.3 میلی‌متر است و 153 گرم وزن دارد. این در حالی است که +Xperia Z3 با ابعاد 146.3×71.9×6.9 میلی‌متر و وزن 144 گرم به بازار عرضه شد. پس تا اینجا می‌توان گفت که غول جدید سونی کمی سنگین‌تر است و قطر آن نیز کمی بیشتر شده.
همان‌طور که قرار بود، Xperia Z5 با فریم دور کمتر و، برعکس +Xperia Z3، با لبه‌های هم‌سطح صفحه نمایش تولید شد. اما از نظر جنس بدنه از همان پنل تصویر شیشه‌ای و قاب دورفلزی ساخته شده و تغییری در این زمینه نداشته است.
Xperia Z5 در بدنه کناری خود سنسور اثر انگشت دارد و همچنین در قسمت بالایی بدنه نیز لوگوی Xperia دیده می‌شود.
به‌طور خلاصه می‌توان گفت در اکسپریا Z5 تا حدودی بعضی چیزها جابه‌جا شده که همین برای متفاوت بودن با نسل قبلی که سه ماه پیش عرضه شده بود کافی است. این پرچم‌دار نیز مانند +Z3 ضدآب است و برخلاف Z3 از پورت کرومی Micro-USB استفاده می‌کند.

 


image

 


صفحه نمایش تغییری نکرده است
محصول جدید خانواده اکسپریا، مانند نسل قبلی خود، با صفحه نمایش 5.2 اینچی و رزولوشن فول اچ‌دی به بازار عرضه شد. شاید بسیاری از کاربران سونی دوست داشتند پرچم‌دار نسل جدید این کمپانی با رزولوشن بالاتر و تراکم پیکسلی بیشتری عرضه شود، اما به نظر می‌رسد که سونی تمام پیکسل‌ها را در Z5 Premium جای داده است!
به‌هرحال آنچه در نماشگاه ایفا از صفحه نمایش این پرچم‌دار دیدیم تصویر رضایت‌بخشی بود و روشنایی و زاویه دید بسیار خوبی ارائه می‌داد. اما با توجه به تغییر نکردن سایز و تکنولوژی‌های موجود در صفحه نمایش Xperia Z5 در این بخش تفاوتی بین این دو محصول دیده نمی‌شود.


پیشرفت دوربین
بالاخره سونی هم بی‌خیال سنسورهای 21 مگاپیکسلی شد که در سری‌های قبلی اکسپریا یعنی Z1 ،Z2 ،Z3 و +Z3 به کار برده بود و آن را با سنسور 23 مگاپیکسلی جایگزین کرد. اما به نظر می‌رسد تنها تفاوت دوربین جدید در واحد مگاپیکسل نیست.

 

image

 

لنز دوربین جدید سونی به قابلیت‌هایی مجهز شده که می‌تواند این گوشی هوشمند را در این زمینه موفق‌تر از قبل کند، چراکه این دوربین به تکنولوژی AF Sensor مجهز شده که قدرت عکس‌برداری با سرعت 0.03 ثانیه را به این دوربین می‌دهد. به‌قول همین کمپانی، این سرعت بیشتر در عکس‌برداری می‌تواند قدرتی به عکاسان دهد که دیگر هنگام عکاسی نیاز چندانی به پایه نداشته باشند.
سونی همچنین لرزش‌گیر دست این دوربین را پیشرفت داده و قدرتی دیجیتالی برای تفکیک بیشتر تصویر در حالت زوم برایش فراهم کرده و ادعا می‌کند که این قدرت می‌تواند نتایجی رضایت‌بخش از زوم 5x به شما تحویل دهد.
اما Xperia Z5 در دوربین دوم خود نسبت به +Z3 تغییری نیافته و با حداکثر ISO 12800 و رزولوشن 5 مگاپیکسل ارائه شده است.


سخت‌افزار مشابه
یکی دیگر از چیزهایی که در پرچم‌دار جدید سونی تغییری نکرده سخت‌افزار پردازشی این محصول است. سونی در Xperia Z5 نیز مانند +Z3 از پردازنده اسنپدراگون 810 و رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی استفاده کرده است.
با اینکه پردازنده اسنپدراگون 810 به پردازنده داغ بازار معروف شده، سونی قول داده که این محصول مشکل حرارت نخواهد داشت.
سونی پردازنده گرافیکی را نیز تغییر نداده و از همان Adreno 430 استفاده می‌کند. قابلیت پشتیبانی از microSD نیز در این محصول وجود دارد، با این تفاوت که در +Z3 پشتیبانی از رم خارجی تا 128 گیگابایت بود، اما سونی Z5 را کمی قدرتمندتر کرده و این دستگاه تا 200 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند.
و اما باتری. باتری Xperia Z5 در میزان ظرفیت نسبت به +Xperia Z3 تغییر چندانی نکرده و 2930 میلی‌آمپر ظرفیت دارد. این تفاوت ظرفیت با +Z3، که  2900 میلی‌آمپر ظرفیت باتری داشت، اختلاف خاصی به حساب نمی‌آید. اما مهم‌ترین تغییر در حجم باتری این پرچم‌دار است: با وجود بیشتر شدن ظرفیت باتری، سونی باتری کم‌حجم‌تری روی این دستگاه تعبیه کرده که باعث شده پرچم‌دار جدیدش نازک‌تر باشد. سونی همچنین قول داده که باتری Z5 تا 2 روز دوام بیاورد. فکر می‌کنم با توجه به اینکه این دستگاه تقریبا از همان سخت‌افزار قبلی استفاده می‌کند، سونی برای باتری پرچم‌دار جدیدش کار خاصی نکرده است.

 

image

 


رابط کاربری مشابه
اکسپریا Z5 از اندروید لالیپاپ استفاده می‌کند و با اینکه گفته می‌شود رابط کاربری تا حد زیادی ساده‌تر شده، به نظر می‌رسد همان رابط کاربری +Z3 خودمان است!


جمع‌بندی
در کل می‌توان گفت اکسپریا Z5 با +Z3 تفاوت چندانی ندارد، اما در بعضی موارد هم پیشرفت‌هایی داشته است. در طراحی، سونی از سبک جدیدی برای این پرچم‌دار استفاده کرده و دوربین نیز پیشرفت‌هایی داشته است. همچنین در کنار بدنه سنسور اثر انگشت وجود دارد و اولین بار است که سونی از چنین سنسوری استفاده می‌کند.
برای کاربرانی که می‌خواهند از +Z3 به Z5 کوچ کنند، مطمئنا مزایایی وجود دارد. اما سوال اینجاست: چه چیز در این پرچم‌دار ضعیف‌تر از پرچم‌دار قبلی است؟
جواب این سوال را باید از شما بپرسیم. فکر می‌کنید پرچم‌دار جدید سونی به‌دلیل دوربین کمی پیشرفته‌تر و سنسور اثر انگشت، که آزمون و خطا را پشت سر می‌گذارد، ارزش خرید دارد؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (53 نظر)

علی

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
:|

علی

۱۳۹۵/۹/۱۳
واقعا عجیبه بخدا
همه فهمیدن جی اس ام طرفداره سامسونگه،هی میزنه تو سر سونی

علی

۱۳۹۵/۹/۱۳
ههههههه
خنده دار بود،من z3 دارم، بخدا بیشتر از ده بار کردمش زیر آب،مشکلی پیش نیومده.
بعد یه سوال،سونی کی و کجا اعتراف کرده؟؟؟!!!

N

۱۳۹۵/۸/۲
نه دادا من یه ماه گرفتم تا الان ک هنگ نداشته داغ کردنشم ک میگن برا بالای گوشیه ک حس نمیشه من ک ازش راضیم

محمدرضا

۱۳۹۵/۷/۳۰
داداش من ۶ ماهه دارمش گوشی بی عیب و نقصیه باطریش فوق العادست