خانهاخبار
برای محافظت از اندروید در برابر تهدیدها چه کنیم؟

برای محافظت از اندروید در برابر تهدیدها چه کنیم؟

در میان سیستم عامل‌های موبایل اندروید بیش از سایرین در معرض خطر و تهدیدات امنیتی قرار دارد. در این مطلب مواردی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که با رعایت آنها می‌توانید امنیت خود را در برابر تهدیدات افزایش دهید.
۱۳۹۴/۷/۹

در مطالب گذشته به معرفی چالش‌ها و تهدید‌هایی پرداختیم که در کمین کاربران سیستم عامل اندروید است. در آن مطلب گفتیم به دلیل اینکه اندروید سهم بیشتری از گوشی‌های بازار را در اختیار دارد، طبیعی است که هدف حملات بیشتر هکرها قرار بگیرد، چون بدین ترتیب آنها می‌توانند به گسترده بزرگ‌تری از کاربران آسیب برسانند. البته سیستم عامل اندروید در برابر حملات بی‌دفاع نیست و از لایه‌های مختلفی برای محافظت خود در برابر تهدیدها استفاده می‌کند، ولی در اصل این اطلاعات شخصی کاربران است که از نظر امنیتی با چالش روبه‌رو می‌شود و بخش عمده‌ای از این موضوع به اکوسیستم اندروید برمی‌گردد.

 

image


دسترسی‌های غیرضروری اپلیکیشن‌ها، از هم گسیختگی نسخه‌های مختلف اندروید و به‌روز نشدن آنها، اجازه نصب اپلیکیشن از مارکت‌های متفرقه، روت کردن و نصب کاستوم‌ رام‌ها از جمله مواردی‌اند که نقش پررنگی در افزایش تهدیدها ایفا می‌کنند. در این مطلب قصد داریم مواردی را به شما پیشنهاد دهیم که تا حد زیادی می‌توانند در کم کردن این تهدیدها کمکتان کنند.
بگذارید همین ابتدا بگویم که هیچ‌وقت نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که سیستم ما از نظر امنیتی صددرصد مطمئن است و هیچ‌کس نمی‌تواند به آن نفوذ کند. درواقع اگر کسی چنین حرفی بزند، روی آن بیش از یک بلوف حساب نکنید! با این حال رعایت کردن و انجام دادن راهکارهایی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌تواند تا حد زیادی به افزایش امنیت دستگاهتان کمک کند.


هشیاری کاربر

اولین عامل در افزایش امنیت گوشی‌تان خود شمایید. من اعتقاد دارم که رفتارها و بی‌احتیاطی‌های خود کاربر بیشترین خطر را برایش به وجود می‌آورد. مواظبت فیزیکی از گوشی، نصب نکردن اپلیکیشن‌های مشکوک و احتیاط در کلیک کردن روی لینک‌ها و فایل‌های دریافتی در ایمیل‌ها و گروه‌ها تا حد زیادی شما را خطرات دور نگه می‌دارد.

 

image

 

در اندروید می‌توانید رمز یا قفل‌های انتخاب کنید که به‌راحتی قابل حدس زدن نباشند. همچنین رمزنگاری یا Encrypt فایل‌ها، که از بخش Security تنظیمات قابل دسترسی است، موجب می‌شود فرد دیگری نتواند اطلاعات ذخیره‌شده روی گوشی را باز کند.


آپدیت کردن گوشی و اپلیکیشن‌ها

همیشه سعی کنید سیستم عامل گوشی و اپلیکیشن‌های خود را به‌روز نگه دارید. با این کار اگر باگ امنیتی و اشکالی برطرف شده باشد، در گوشی شما هم اعمال می‌شود. ممکن است بگویید به‌روزرسانی سیستم عامل گوشی به شرکت تولیدکننده دستگاه مربوط است و نه خود شما؛ من هم قبول دارم که شرکت‌های تولیدکننده در این زمینه بسیار تنبل‌اند. اگر مطمئنید که گوشی شما دیگر به‌طور رسمی به‌روزرسانی نمی‌شود، بهتر است به فکر خرید گوشی جدید باشید یا سراغ نصب کاستوم رام بروید. البته با کشف شدن باگ بسیار خطرناک Stagefright بسیاری از شرکت‌های بزرگ قول داده‌اند محصولات خود را هر سال از نظر امنیتی آپدیت کنند که اتفاق بسیار خوبی است.


توجه به پرمیشن‌ها و استفاده از گوگل پلی

همه اپلیکیشن‌هایی که در فروشگاه گوگل پلی قرار دارند از لحاظ امنیتی چک می‌شوند و همین پالایش جلو انتشار درصد زیادی از بدافزارها را می‌گیرد. اگر از مارکت‌هایی به‌جز گوگل پلی استفاده می‌کنید، بدانید که گوگل هیچ نظارتی بر آنها ندارد. البته اندروید ویژگی‌ای به نام Verify Apps دارد که تمام اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی را بررسی می‌کند تا در صورت خطرناک بودن آنها به شما هشدار دهد، ولی باز هم نصب از گوگل پلی مطمئن‌ترین راه است.

 

image

 

مورد دیگری که باید هنگام نصب اپلیکیشن‌ها به آن توجه کنید دسترسی یا پرمیشن‌هایی است که از شما می‌گیرند. متاسفانه بسیاری از اپلیکیشن‌های اندروید پرمیشن‌های غیرضروری از شما می‌گیرند و ممکن است حریم خصوصی شما را نقض کنند و اطلاعات شخصی‌تان را بدزدند. مثلا دلیلی ندارد اپلیکیشن عکاسی به پیام‌های شما دسترسی داشته باشد، پس در این مورد هشیار باشید. گوگل در نسخه 6 اندروید این ضعف را برطرف کرده است، ولی تا همه گوشی‌ها بخواهند به این نسخه آپدیت شوند زمان زیادی طول خواهد کشید.


اندروید دیوایس منیجر

با استفاده از ویژگی اندروید دیوایس منیجر (ADM)، که در اکثر گوشی‌های جدید نصب شده، می‌توانید گوشی‌تان را در صورت گم شدن یا دزدیده شدن رهگیری کنید و اطلاعاتش را از راه دور پاک کنید. این سرویس به شما بسیار کمک می‌کند تا از اطلاعات گوشی‌تان محافظت کنید.

 

image

 

برای استفاده از اندروید دیوایس منیجر باید آن را از بخش Security در اپلیکیشن Google Settings فعال نمایید و با رفتن به این آدرس گوشی خود را تایید کنید.


خطر کاستوم رام و دسترسی به روت

کاستوم رام‌ها سیستم‌ عامل‌های دستکاری‌شده‌ای هستند که، با وجود مزایای بسیار، ممکن است سبب افزایش تهدیدهای امنیتی شوند. کمی قبل‌تر گفتیم که با نصب کاستوم رام می‌شود سیستم عامل گوشی قدیمی را به‌روز کرد، اما توجه داشته باشید که همه کاستوم‌ رام‌ها مطمئن نیستند و نظارت رسمی بر آنها صورت نمی‌گیرد. با این حال اگر به نصب و آزمایش کاستوم‌ رام‌ها روی گوشی‌تان علاقه‌مندید، بهتر است سراغ نمونه‌هایی مثل سیانوژن بروید که امتحان خود را پس داده‌اند.

 

image

 

مورد دیگر روت بودن دستگاه اندرویدی شماست. با روت کردن دستگاه این اجازه به اپلیکیشن‌ها داده می‌شود که به هسته سیستم عامل دسترسی یابند و در آن تغییراتی ایجاد کنند. پس اگر یک بدافزار بتواند از روی گوشی شما دسترسی روت بگیرد، تهدیدهای زیادی متوجهتان می‌شود. پیشنهاد ما این است که اگر واقعا به روت کردن دستگاهتان نیاز ندارید، این کار را انجام ندهید یا حداقل از سلامت اپلیکیشن‌ها اطمینان حاصل کنید.


استفاده از آنتی ویروس

شاید نصب آنتی ویروس برای اندروید، برخلاف ویندوز، خیلی ضروری نباشد، ولی با این حال نصب آن ضرری ندارد و به خیلی‌ها احساس امنیت می‌دهد. آنتی ویروس‌های مختلفی برای اندروید وجود دارد که شاید نامشان برایتان آشنا باشد. Avast Mobile Security ،AVG AntiVirus Security ،Bitdefender Antivirus Free ،CM Security ،Lookout و... همگی می‌توانند شما را در برابر ویروس‌ها و بدافزارها محافظت کنند و در کنار آن امکانات بیشتری نظیر قفل گذاشتن روی برنامه‌، برنامه ضد دزد و پشتیبان‌گیری هم در اختیارتان قرار دهند.

 

آیا شما این موارد را در دستگاه اندرویدی‌تان رعایت می‌کنید؟ به نظر شما چه راهکار دیگری ممکن است در برابر تهدیدهای امنیتی به ما کمک کند؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

عالی

۱۳۹۴/۱۱/۱۴
سلام من گوشی wileyfox swift
دارم چطور میشه روت کرد؟
با iroot نشد

جابر

۱۳۹۴/۷/۱۳
آنتی ویروس های اندروید بیشتر جنبه تبلیغاتی دارن فقط حافظه گوشی اشغال می کنن

پارسا

۱۳۹۴/۷/۱۰
من سیانوژن12.1 روی اس 3 دارم.هرگونه دسترسی که برنامه بخواد از من پرسیده می شه و می تونم دسترسی بدم یا ندم.باگ امنیتی من ندیدم.رام گوشی هم هر ماه آپدیت می شه.مشکل خاصی هم ندارم.