خانهاخبار
آیا می‌دانستید نوکیا پیش از سامسونگ نخستین گوشی مجهز به AMOLED را تولید کرده بود؟

آیا می‌دانستید نوکیا پیش از سامسونگ نخستین گوشی مجهز به AMOLED را تولید کرده بود؟

سامسونگ پیش از آن که نخستین گجت اندرویدی خود را عرضه کند نیز از فناوری AMOLED بهره می‌برد. اما با وجود این نخستین گوشی هوشمند مجهز به صفحه نمایش AMOLED را سامسونگ نساخته است.
۱۳۹۴/۵/۲۹

گوشی‌های هوشمند سامسونگ به‌دلیل ویژگی‌های مختلفی معروف شده‌اند. یکی از این ویژگی‌ها مجهز بودن آنها به صفحه نمایش AMOLED (در نسل‌های اخیر Super AMOLED) است. می‌توان گفت تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند اندرویدی رده‌بالای ساخت سامسونگ از این فناوری در صفحه نمایششان بهره می‌برند. جالب است بدانید که سامسونگ پیش از آن که نخستین گجت اندرویدی خود را عرضه کند نیز از فناوری AMOLED بهره می‌برد. اما با وجود تمام این تفاسیر، نخستین گوشی هوشمند مجهز به صفحه نمایش AMOLED را سامسونگ نساخته است.

نخستین گوشی‌ هوشمند جهان که از صفحه نمایش AMOLED بهره می‌برد در اوت ۲۰۰۸ معرفی شد و اوایل اکتبر همان سال وارد بازار شد. گوشی‌ای که از آن صحبت می‌کنیم نوکیا N85 نام دارد. صفحه نمایش این دستگاه تنها ۲.۶ اینچ اندازه داشت و وضوحی برابر ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل داشت. N85 گوشی‌ای مبتنی بر سیستم عامل سیمبین بود که در هر دو سمت بالا و پایین به‌شکل کشویی باز می‌شد. این مدل در زمان خود امکانات پیشرفته‌ای به همراه آورد، نظیر فناوری‌های ارتباطی HSDPA و Wi-Fi و دوربین عقب ۵ مگاپیکسلی با لنز کارل زایس مجهز به فوکوس خودکار.

 

image

 

image

 

نخستین گوشی هوشمند مجهز به AMOLED سامسونگ، که i7110 نام داشت، اواخر اکتبر ۲۰۰۸ معرفی شد، اما تا فوریه ۲۰۰۹ در بازار خبری از آن نشد. جالب این است که سامسونگ i7110 نیز مشابه نوکیا N85 به سیستم عامل سیمبین مجهز بود و صفحه نمایش آن نیز با همان وضوح ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل ساخته شده بود. برخلاف نوکیا N85، گوشی سامسونگ فرم ساده داشت و به‌شکل کشویی ساخته نشده بود.


image

 

image

 

شایان ذکر است که در گوشی‌هایی که سال ۲۰۰۸ ساخته می‌شدند به‌وفور از صفحه نمایش‌های OLED استفاده می‌شد. در آن برهه AMOLED به‌عنوان فناوری جایگزین و پیشرو معرفی شده بود که از جهات گوناگون نظیر میزان انرژی مصرفی و زمان پاسخگویی کمتر بر سایر رقیبان برتری داشت. با این وصف می‌توان حدس زد که صفحه نمایش‌های به‌کاررفته در دو گوشی N85 و i7110 از نسل‌های اولیه بودند. از نواقص مدل‌های نسل اول عملکرد ضعیف هنگام استفاده در مقابل تابش مستقیم نور خورشید بود. البته سوء تفاهم نشود؛ هیچ کدام از این گوشی‌ها لمسی نبودند!

منبع: PhoneArena

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

علی

۱۳۹۴/۵/۳۰
اولین گوشی که صفحه نمایشش نورش ابی بود به نظرتون نوکیا بود یا اپل یا سامسونگ ؟

سیف الدین

۱۳۹۴/۵/۳۰
ای سامسونگ ... دزد لعنتی . زرنگ اند سالی 400 میلیارد دلار فروش دارند

aminjr

۱۳۹۴/۵/۲۹
از قدیم گفتن کار را که کرد انکه تمام کرد…
Amoled رو نوکیا اول استفاده کرد ولی سامسونگ بود که این طوری توسعش داد و الان جز بهترین صفحه نمایش های بازاره، وگرنه این کارا از نوکیا بر نمیومد!

rbmscpsaj

۱۳۹۴/۵/۲۹
من خودم هزارو صد بار این و اینجا مطرح کردم اما کو گوش شنوا. بابا نود درصد چیزایی که الان سامسونگ رو گوشیاش داره ده سال قبلش نوکیا اورده بوده. بعد به اسم نو اوری سامسونگ دوباره در اومده. کدوم نو اوری؟ همش دزدیه. تازه فقط که این نبوده، صفه amoled بوده، دوربین اچ دی بوده، شارژر بدون نیاز به اتصال مستقیم بوده، سازگاری با یو اس بی سه بوده، سخن گوی هوشمند بوده، پرت اچ تی ام ای بوده، فن اوری dlna بوده. هزار چیز دیگه بوده . فقط یه چیز......... نوکیا تقلب نکرد. وابسته به شرکتای نا مرد نبود، خودش به همه چیز رسید، ما عقلمون نرسید، رفتیم سامسونگ و ال جی و هواوی و شیائومی و میزو و هزار چیز چینی و کره ای به دردنخور گرفتیم که چی؟ قیمتش کمه. جیب اونا رو پر کردیم همه تلاشای این بندگان خدا رو از بین بردیم رفت. الان دیگه بخایم هم نوکیا اون نوکیای قدیم نیست دو ساله که خط تولیدش و از دست داده. مجبور شده کار به اون عظمت رو کاهش کیفیت بده با یک سیستم عامل از رده خارج مثل اندروید مطرح کنه، که یه شرکت وابسته به اپل که خودش الان داره نفسای اخرش و میکشه بره براش تو خط تولید خودشون درستش کنه. که حتی تو این شرایط بازم فروش بسیار بالایی داشت و برای اولین بار به نوکیا احترام گذاشته شد. الانم که نصف نوکیا یه شرک جداگانه به اسم یولا ساختن و الان از نو شروع کردن اجر چیدن.

mohammad

۱۳۹۴/۵/۲۹
عجب گوشی هایی خوبی بودن یادش بخیر،گوشی های قدیمی رو فقط چند تا کپمانی بیشتر نمیساختن،مثل الان هم اینهمه چینی اشغال نبود و شکل گوشی ها هم تنوع داشت تاشو و کشویی هم بودواقعا یادش بخیر