خانهاخبار
با Vulkan آشنا شوید: پاسخ گوگل به فناوری متال اپل

با Vulkan آشنا شوید: پاسخ گوگل به فناوری متال اپل

گوگل دست‌به‌کار شده و جایگزین متال را برای اندروید با نام Vulkan توسعه داده است. این API، که توسعه‌دهندگان استاندارد OpenGL پایه‌ریزی‌اش کرده‌اند، امکان دسترسی مستقیم به واحد پردازش گرافیکی یا همان GPU را فراهم می‌کند.
۱۳۹۴/۵/۲۱

فناوری متال اپل سال گذشته در کنفرانس WWDC معرفی شد. این فناوری امکان دسترسی به واحد پردازش گرافیکی را تا پایین‌ترین سطح فراهم می‌کند تا توسعه‌دهندگان از این طریق عملکرد پردازشی و گرافیکی بازی‌های خود را بهبود دهند. بستر متال به‌عنوان رابطی بین توسعه‌دهنده و GPU وارد عمل می‌شود و امکان ایجاد بهبودهای ملموس را فراهم می‌کند. همان‌طور که گفتیم، متال به پلتفرم‌های شرکت اپل اختصاص دارد، اما این‌طور که پیداست در آینده‌ای نه‌چندان دور بازی‌سازان اندرویدی نیز طعم چنین بهبودهایی را در تولیدات خود خواهند چشید.

نه! قرار نیست اپل متال را برای اندروید عرضه کند. گوگل خودش دست‌به‌کار شده و جایگزین چنین فناوری‌ای را برای اندروید با نام Vulkan توسعه داده است. این API، که توسعه‌دهندگان استاندارد OpenGL پایه‌ریزی‌اش کرده‌اند، امکان دسترسی مستقیم به واحد پردازش گرافیکی یا همان GPU را فراهم می‌کند. بدین ترتیب برنامه‌نویسان و بازی‌سازان می‌توانند از قدرت این قطعه سخت‌افزاری مستقیما برای بهبود عملکرد تولیدات خود استفاده کنند. این فناوری با واحد پردازش مرکزی نیز در ارتباط است و یاری‌رسان توزیع بهتر عملیات بین هسته‌های مختلف CPU است. بدین ترتیب پردازش‌های چندهسته‌ای نیز سهمی در بهبود نتایج خواهند داشت.

 

image

 

جالب اینجاست که Vulkan تنها به سود دارندگان دستگاه‌های رده‌بالا تمام نمی‌شود و از نتایج مثبت آن در دستگاه‌های رده‌پایین نیز می‌توان بهره‌مند شد. اگر توسعه‌دهندگان به این API روی بیاورند و تولیدات خود را به‌طور کامل به‌کمک Vulkan بازنویسی کنند، شاید روی دستگاه‌های رده‌پایین امکان اجرای بازی‌هایی فراهم شود که قبلا ممکن نبود. بنابراین برای بهره‌ بردن از Vulkan ضروری است که اپلیکیشن‌ها و به‌خصوص بازی‌های عرضه‌شده پیشین آپدیت شوند.

توجه داشته باشید که Vulkan فعلا به‌طور عمومی در دسترس قرار نگرفته و مراحل مختلف توسعه را از سر می‌گذراند. اما شکی نیست که پس از گذر از این مرحله، احتمال بالایی دارد که بین توسعه‌دهندگان همه‌گیر شود. این خبر بیش از هر کس کاربرانی را خوشحال می‌کند که از گجت اندرویدی‌شان به‌عنوان کنسول بازی همراه استفاده می‌کنند. به‌لطف فناوری‌هایی نظیر متال و Vulkan، بعید نیست در آینده بازی‌هایی ببینیم که گرافیکی هم‌رده با بازی‌های عرضه‌شده برای کنسول‌های بازی دارند.

 

منبع: CultOfAndroid

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)