خانهاخبار
فروش گوشی‌های ۶۰۰ دلاری اندرویدی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود

فروش گوشی‌های ۶۰۰ دلاری اندرویدی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود

چه قبول کنیم و چه نکنیم، دیگر مشتریان کمتری پیدا می‌شوند که بخواهند هزینه‌ای بالای ۶۰۰ دلار برای گوشی اندرویدی پرداخت کنند، درحالی‌که ممکن است بیشتر از اینها هم برای خرید آیفون هزینه کنند. از طرف دیگر شاهد حضور تلفن‌های اندرویدی با مشخصات سخت‌افزاری بسیار خوب و قیمت کم هستیم که مشتریان بسیار هم دارند. آیا به پایان دوران اندرویدی‌های گران‌قیمت نزدیک شده‌ایم؟ با جی‌اس‌ام همراه باشید.
۱۳۹۴/۵/۱۷

اخیرا از طرف شرکت‌های موتورولا و وان‌پلاس شاهد معرفی دو پرچم‌دار جدید در دنیای اندروید بودیم. با توجه به مشخصات سخت‌افزاری این پرچم‌داران می‌توان گفت توان رقابت با اندرویدی‌های اعلا و البته گران‌قیمت (بالای ۶۰۰ دلار) را دارند، اما قیمت هردو این گوشی‌ها کمتر از ۴۰۰ دلار است. از طرف دیگر، شنیده بودیم که سامسونگ قصد دارد قیمت S6 و S6 edge را تعدیل (بخوانید ارزان!) کند، چراکه میزان فروش این گوشی‌ها برابر با میزان فروشی نیست که سامسونگ پیش از عرضه پیش‌بینی کرده بود. در حقیقت سامسونگ به این نتیجه رسیده است که با قیمت ۶۰۰ و ۷۰۰ دلاری برای مدل پایه S6 و S6 edge دیگر کمتر کسی سراغ این گوشی‌ها می‌رود.

 

image

 

اما این موضوع به چه معناست؟ آیا دوران گوشی‌های پرچم‌دار که قیمتی بالای ۶۰۰ دلار دارند به پایان رسیده است؟ فعلا که این‌طور به نظر می‌رسد.

نگاهی مختصر به آمارهای ارائه‌شده توسط سازمان IDC (مخفف International Data Corporation) این موضوع را به شکلی دیگر تایید می‌کند. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۴ گوشی‌های اندرویدی بالای ۶۰۰ دلار ۹/۱ درصد از کل فروش گوشی‌های هوشمند را در دنیا به خود اختصاص داده بودند. اما درست یک سال بعد و در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵ این میزان به ۵/۶ درصد کاهش یافته است. در طرف دیگر آیفون‌های گران‌قیمت را می‌بینیم که با قیمت بالای ۶۰۰ دلار در سه‌ماهه اول ۲۰۱۴ توانسته بودند ۷۰ درصد از فروش گوشی‌ها را به خود اختصاص دهند و در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ با رشدی 10 درصدی به عدد ۸۰ درصد میزان فروش گوشی‌های هوشمند رسیده‌اند.

البته فعلا هیچ‌کدام از تحلیلگران بازار معتقد نیستند که دوران گوشی‌های اندرویدی گران‌قیمت در حال پایان یافتن است. به‌گفته یکی از همین کارشناسان، اکنون برای شرکت‌های سازنده تلفن هوشمند سخت است که بتوانند در بازار گوشی‌های پرچم‌دار گران‌قیمت موفقیت کسب کنند، ولی این به‌تنهایی به‌معنی اتمام کار گوشی‌های گران‌قیمت نیست. نکته اینجاست که تنها درصد بسیار کمی از کل فروش گوشی‌های اندرویدی کم شده است.

طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که شرکت‌های مختلف تمرکزشان را به عرضه گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت در حجم انبوه و در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند معطوف کرده‌اند و از این طریق سود خوبی به دست آورده‌اند.

در حال حاضر سامسونگ بیشترین میزان فروش گوشی‌های هوشمند را در سراسر دنیا دارد و در رتبه دوم نیز اپل ایستاده است. اما اپل یک ویژگی خاص در این زمینه دارد: تمام گوشی‌های فروخته‌شده این غول ساکن کوپرتینو گوشی‌های گران‌قیمت و البته پرچم‌دار در پلتفرم iOS هستند. درحقیقت در بازار کنونی اپل، با اعتباری که برای برندش دست‌وپا کرده، توانسته مشتریان را راضی کند چنین مبالغی برای تلفن هوشمند بپردازند. براساس گزارشی که اخیرا منتشر شد، اپل توانسته بود ۹۲ درصد از کل سودهای دریافتی از تلفن‌های هوشمند را از آن خود کند که رقم قابل توجهی است.

شاید بهترین راه برای فروش بیشتر و البته دریافت سود برای کمپانی‌های تولیدکننده گوشی اندرویدی تولید دستگاه‌هایی اعلا با مشخصات سخت‌افزاری بسیار خوب اما ارزان‌قیمت باشد. موتو ایکس استایل و وان‌پلاس ۲ بهترین نمونه این مدل تلفن‌های هوشمندند.

 

image

 

مادام که شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌هایشان را از طریق فروشندگان عرضه می‌کنند، برخی فروشندگان دستگاه‌ها را با قیمتی ارزان‌تر به فروش می‌رسانند و برخی دیگر هم می‌خواهند هزینه‌ای اضافی بابت تبدیل شدن به واسطه فروش محصول دریافت کنند. هردو گوشی وان‌پلاس ۲ و موتو ایکس استایل، به‌دلیل نبودن واسطه در فروششان، نمونه‌های موفق گوشی‌های اندرویدی و ارزان‌قیمت‌اند که سود خوبی برای شرکتشان به همراه خواهند داشت.

Bob O’Donnell، یکی از کارشناسان بازار تلفن‌های هوشمند، معتقد است که فروش آیفون‌های گران‌قیمت در سال‌های پیش رو نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

وی می‌گوید: «آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس آمار فروش بسیار خوبی داشتند، چراکه کاربران آیفون به‌شدت خواستار دستگاهی با صفحه نمایش بزرگ بودند. حالا دیگر تقریبا همه کاربران تلفن هوشمند بزرگ دارند و دیگر، برخلاف گذشته، احساس نیاز نمی‌کنند که هر سال یک تلفن هوشمند جدید خریداری کنند.»

به‌عقیده او، بزرگ‌ترین ویژگی جدیدی که به آیفون‌های جدید اضافه خواهد شد تکنولوژی Force Touch نام دارد. آیفون‌های جدید مجهز به فورس تاچ انتظار می‌رود در شهریورماه سال جاری معرفی شوند و باید صبر کنیم و ببینیم آیا این ویژگی دلیلی کافی برای کاربران می‌شود که گوشی جدید خریداری کنند یا خیر.

O’Donnell همچنین اشاره کرد که به این زودی‌ها شاهد کاهش قیمت آیفون‌های اپل نخواهیم بود و از همین رو برای این شرکت سخت و سخت‌تر می‌شود که بتواند حجم بالایی گوشی هوشمند گران‌قیمت بفروشد.

اما اپل در گذشته چطور توانسته گوشی‌های گران‌قیمتش را به‌سادگی به فروش برساند؟ Greengart، از دیگر تحلیلگران بازار، معتقد است اپل چیزی دارد که سازندگان گوشی‌های اندرویدی فاقد آن‌اند.

او می‌گوید: «اپل توانسته گوشی‌های هوشمند و گران‌قیمتش را به‌واسطه اکوسیستم بی‌نظیر اپل، طراحی‌های آنها و همچنین به‌واسطه برند خود به فروش برساند؛ برندی که برای کاربران یادآور تجربه کاربری ساده و روان، کیفیت عکاسی فوق‌العاده و همچنین سرویس‌های بسیار خوب پس از فروش است. اما سازندگان تلفن‌های اندرویدی پلتفرم متفاوتی برای فروش ندارند، بنابراین باید دنبال چیز دیگری باشند.»

اصطلاح «چیز دیگری» که Greengart به کار برد می‌تواند قیمت‌های ارزان باشد که در گوشی‌های موتو ایکس استایل و وان‌پلاس ۲ به‌خوبی شاهدش هستیم.

درنهایت باید گفت ما هنوز هم دوست داریم گوشی‌های جذاب، باکیفیت و پرقدرت ۶۰۰ دلاری را بررسی کنیم و از نزدیک ببینیم. درواقع عصر این مدل تلفن‌های هوشمند به پایان نرسیده است و هر سال شاهد معرفی نسخه جدیدی از آنها خواهیم بود. اما، هرچه باشد، شرکت‌های تولیدکننده تمرکزشان را بر گوشی‌هایی با قیمت کمتر خواهند گذاشت و بیش‌ازپیش شاهد عرضه تلفن‌هایی قدرتمند با قیمت ارزان خواهیم بود.

منبع: VentureBeat

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

Mohsen

۱۳۹۴/۵/۱۸
من نمیفهمم چرا الکی گیر میدید
این خبر رو جی اس ام ترجمه کرده داداش من

hamidjahan

۱۳۹۴/۵/۱۷
ولی من جای دیگه شندیم امار فروش s6 edge به قدری خوب بوده که سامسونگ تو تولید و عرضه نسبت به درخواست مشتریان کم اورده و به دنبال فرصتیرمیگرده تا با عرضه دو گوشی جدید خودش مثل نوت 5 و گوشی جدید دیگش زمان برایدتولید اسر6 ادج بخره
ما اینجوری شنیدیم
حالا شما به نحو دیگری ایندموضوع رو بیان میکنید و ما هم نمیدونیم کدوم خبر درست هستش

امیر

۱۳۹۴/۵/۱۷
اینها همه بازار گرمی برای اپل هست، هر چیزی زیاد فروش بره که دلیل خوب بودنش نیست. میشه بگیم سیگار چیز خوبیه چون یک هفتم جمعیت کره زمین سیگاری اند؟ یا اون سیگاری ها مشکل دارند؟؟

سعید

۱۳۹۴/۵/۱۷
داداش من این درصد فروش ایفون که میگی واضح بگو ملت باخبر بشن که دلیلش بخاطر اینه که با شرکتهایه مخابراتی قرارداد داره الکی جو نده