خانهاخبار
کورتانا: سریع‌تر از سیری، هوشمندتر از گوگل ناو

کورتانا: سریع‌تر از سیری، هوشمندتر از گوگل ناو

جدال دستیارهای دیجیتال شرکت‌های بزرگ مایکروسافت، گوگل و اپل هر روز وارد مرحله‌ای تازه می‌شود و این شرکت‌ها نیز برای عقب نماندن از رقابت ویژگی‌های جذاب‌تری به دستیارهای دیجیتال خود اضافه می‌کنند. در این مطلب سراغ ویژگی‌هایی می‌رویم که دستیار دیجیتال مایکروسافت، کورتانا، را از گوگل‌ ناو و سیری متمایز می‌کند.
۱۳۹۴/۵/۱۵

مدت زیادی نیست که مایکروسافت دستیار دیجیتال خود، کورتانا، را معرفی کرده است، اما این دستیار صوتی به‌خوبی توانسته در میان رقبای کهنه‌کارش عملکرد مناسب داشته باشد و حتی در بسیاری زمینه‌ها آنها را پشت سر بگذارد. در نوشته‌های قبلی برتری‌های سیری اپل و همین‌طور دلایل برتری گوگل ناو را مرور کردیم. در این نوشته هم می‌خواهیم سراغ کورتانای مایکروسافت برویم.

دستیارهای دیجیتال، که به آنها دستیارهای صوتی نیز گفته می‌شود، همه لقب هوشمند را یدک می‌کشند و تفاوت و برتری آنها بر یکدیگر نیز در میزان هوشمندی آنهاست. اما قبل از اینکه بخواهیم بررسی کنیم کدام‌یک از این سه دستیار صوتی هوشمندتر از دیگران است باید ببینیم چه فاکتورهایی باعث می‌شود این دستیارهای دیجیتال را هوشمند بدانیم. آیا واقعا هوشمندی موجود در این دستیارهای دیجیتال از پرسش‌وپاسخ‌های از پیش تعیین‌شده برای آنها قابل تمایز است؟

 

image

 

این دستیارها برای اینکه بتوانند هوششان را به کاربران نشان دهند باید بتوانند رفتاری مشابه انسان داشته باشند. درواقع ملاک هوشمندی برای آنها داشتن هوش انسانی است؛ هوشی که وقتی سرعت پاسخ‌گویی‌اش بیشتر از انسان شود، می‌تواند عملکردی فوق‌العاده به دستیارهای صوتی ببخشد.

 

درک بهتر زبان طبیعی

اگر تاکنون با این دستیارهای صوتی کار کرده باشید یا حتی ویدئویی از کارکردن با آنها دیده باشید، حتما می‌دانید که هنگام کارکردن با آنها، دستیارهای صوتی درخواست صوتی شما را به متن برمی‌گردانند و در نمایشگر گوشی به شما نشان می‌دهند و پس از آن به اجرای درخواست می‌پردازند. یکی از مشکلاتی که کاربران غیر انگلیسی‌زبان با آن مواجه‌اند عدم فهم صحیح کلمات زبان انگلیسی توسط دستیارهای دیجیتال است. این مورد البته هیچ‌گاه برای کاربران انگلیسی‌زبان پیش نمی‌آید، زیرا آنها زبان انگلیسی را با لهجه صحیح صحبت می‌کنند.

اما در میان این سه دستیار صوتی معروف، کورتانا زبان انگلیسی را با انعطاف بیشتری درک می‌کند و طبیعتا کار را برای ما، که زبان مادری‌مان انگلیسی نیست، آسان می‌کند. شما وقتی می‌خواهید با گوگل ناو صحبت کنید باید مراقب تلفظ صحیح کلمات باشید، در غیر این‌صورت گوگل ناو منظورتان را نمی‌فهمد و جوابی به شما نمی‌دهد.

 

تعامل با کاربر

کورتانا به مرحله‌ای از هوشمندی رسیده است که درست مثل دستیاری انسانی رفتار می‌کند. علاوه بر طرح پرسش‌هایتان و گرفتن پاسخ آنها از کورتانا، می‌توانید با این دستیار صوتی صحبت کنید، یا اگر حوصله‌تان سر رفته، از او بخواهید برایتان آواز بخواند! او با شما صحبت می‌کند، طوری که احساس نمی‌کنید کورتانا ربات است. مایکروسافت به این نتیجه رسیده که پاسخ دادن به سوالات براساس موتورهای جستجو تنها ویژگی مطلوب دستیار دیجیتال نیست و این دستیار باید کمی هم چاشنی احساس و طنز داشته باشد.

 

image

 

یادگیری بیشتر

چیزی که یک دستیار دیجیتال را از رقبایش کاملا متمایز می‌کند توانایی یادگیری آن است. قابلیت یادگیری نیز در دستیارهای صوتی براساس داده‌های کاربران به دست می‌آید و هرچه داده‌های بیشتری در اختیار دستیارهای صوتی قرار بگیرد، فرایند یادگیری در آنها به شکل بهتری انجام می‌شود. درواقع باید گفت یادگیری رفتار انسان و رساندن بهترین پاسخ در شرایط مناسب به بهترین شکل نشانه هوشمندی (و نه فقط تقلید) دستیار دیجیتال است.

مایکروسافت با انتشار ویندوز 10 کورتانا را به کامپیوترهای شخصی آورده است و تصمیم دارد آن را روی همه دیوایس‌هایی اجرا کند که ویندوز 10 دارند. با این کار کورتانا به حجم وسیعی از داده‌های کاربران دست پیدا می‌کند؛ داده‌هایی که او را در یادگیری بهتر به‌خوبی راهنمایی می‌کند. درواقع کورتانا با یادگیری بهتر می‌تواند بیش‌ازپیش رفتاری مشابه انسان هوشمند نشان دهد.

 

image

 

تا اینجا سعی کردیم ویژگی‌هایی برشماریم که از هوشمندی کورتانا نشان دارد، اما ویژگی‌های خوب کورتانا تنها به این موارد محدود نمی‌شود. یک دستیار دیجیتال، در کنار هوشمند بودن، باید از سرعت و دقت بالایی نیز برخوردار باشد. برخورداری از ویژگی‌هایی این‌چنین باعث می‌شود دستیارهای دیجیتال از نمونه‌های انسانی‌شان برتر باشند. حالا بیایید بررسی کنیم کورتانا چطور، با داشتن ویژگی‌هایی متمایز، برتری‌اش را ثابت می‌کند.

 

پایداری

وقتی از کورتانا سوال می‌کنید، اشتباهات فاحش در جواب‌هایش نمی‌بینید؛ یعنی این‌طور نیست که یک سوال را کاملا درست و یک سوال را کاملا اشتباه پاسخ دهد. برخلاف گوگل ناو، معمولا جواب‌های خیلی بی‌ربط از کورتانا نمی‌شنوید. در کنار سوالاتی که درست پاسخ می‌دهد، در سوالات دیگر نیز به جواب نزدیک می‌شود. در پاسخ دادن به همه سوالات سرعت خوبی دارد و به‌ندرت پیش می‌آید که یک سوال را سریع و سوال دیگر را خیلی کند پاسخ دهد.

 

در دسترس بودن

مایکروسافت با ویندوزفون 8.1 کورتانا را به پلتفرم موبایل خود آورد، اما، برخلاف گوگل ناو و سیری، قصد ندارد آن را تنها به موبایل یا نهایتا دو-سه دیوایس محدود کند. این شرکت با انتشار ویندوز 10 دستیار صوتی خود را به کامپیوترهای شخصی آورد و در حال حاضر نیز مشغول کار روی نسخه اندروید این دستیار دیجیتال است. با گسترش حضور کورتانا در دیوایس‌های مختلف، دیگر همه‌جا به دستیار دیجیتال خودتان دسترسی خواهید داشت، فارغ از اینکه از کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنید، گوشی‌تان ویندوزفون است یا از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید.

 

image

 

محلی بودن

کورتانا، برخلاف گوگل ناو و سیری، این توانایی را دارد که وقتی جدیدترین خبرها را از او می‌پرسید، اخبار محلی را به شما نشان دهد. مطمئنا وقتی شما در ایران زندگی می‌کنید، اخبار مهم کشور امریکا یا کانادا برایتان خیلی جذاب نیست و ترجیح می‌دهید اخبار ایران را دنبال کنید.

همان‌طور که دیدید، مایکروسافت به‌خوبی توانسته هرآنچه از یک دستیار دیجیتال انتظار می‌رود در کورتانا قرار دهد. این دستیار صوتی، برخلاف سیری اپل، بیش از اینکه به سوال‌وجواب‌های آماده مجهز باشد، می‌تواند در مورد سوال شما فکر کند و پاسخی مطلوب دهد. همچنین کورتانا، برخلاف گوگل ناو، همیشه به جستجو اکتفا نمی‌کند و از آنچه از رفتار شما یاد گرفته استفاده می‌کند. رفتار هوشمند، که به تعامل انسانی با کاربر می‌انجامد، در کنار پایداری، سرعت و دقت کورتانا را از سایر دستیارهای صوتی متمایز و برتر می‌کند.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

hamidjahan

۱۳۹۴/۵/۱۷
دوست بزرگوار امیر نظریه بنده قصد پوز دادن اینکه زبان انگلیسی بلدم رو ندارم
فقط در حد سلام و علیک رو بلدم و همینقدر هم برام کفایت میکنه
اما شما کامنت بنده رو متوجه نشدین تا اونجای داستان درست و البته کورتانا یک پاسخ نمیده و چند پاسخ در جیبش داره و البته کاملا بدون اینکه درک خاصی داشته باشه اونارو میده به من و شما !
ولی داستان بعد از اون هستش لطفا یک بار دیگه کامنت رو مطالعه بفرمایید
سپاس از حضور شما

Yasser LP

۱۳۹۴/۵/۱۶
من خودم هم تو ویندوز 10 هم اندروید کورتانا رو دارم ولی نسخه اندروید چون بتا و آزمایشیه قابل مقایسه با کورتانا ویندوز رو نداره

امیر ناظریه

۱۳۹۴/۵/۱۶
دوست عزیزم من همین سوالو توی گوشی ویندوزفونیم پرسیدم و اینم پاسخش
No,but awesome like a girl
در ضمن یه مقدار انگلیسیتونم ضعیفه
Are you a girl

mohamad

۱۳۹۴/۵/۱۶
دوست عزیز کورتانا در اندروید با چیزی که در ویندوزفون هست تفاوت دارد به همین دلیل به نظر شما عملکرد خوبی ندارد.بهتر روی دیوایس ویندوزی امتحانش کنی

alireza

۱۳۹۴/۵/۱۶
همونطور که شما میگی این نسخه بتا و پور ت شده است وبه هیچ وجه توانایی های نسخه ویندوز فون اصلی رو نداره چون مستقیما به هسته اندروید دسترسی نداره من خودم هم رو گوشی اندرویدم داشتم و امتحان کردم خیلی خفن نبود ولی اینجوری که شما هم میگی نبود.