خانهاخبار
گرامافون‌های اینترنتی: کدام را انتخاب کنیم؟

گرامافون‌های اینترنتی: کدام را انتخاب کنیم؟

موسیقی یکی از هفت هنر و شاید محبوب‌ترین آنهاست. کمتر شخصی پیدا می‌شود که از گوش سپردن به موسیقی لذت نبرد. تمایل بشر به موسیقی را می‌توان در تعدد دستگاه‌های پخش‌کننده آن نیز مشاهده کرد.
۱۳۹۴/۵/۶

گرامافون، ضبط صوت، پخش‌کننده CD، پخش‌کننده‌های MP3 و... از جمله دستگاه‌هایی هستند که انسان در طول تاریخ برای لذت بردن و گوش دادن به موسیقی از آنها استفاده کرده. صفحه‌های بزرگ گرامافون جایشان را به نوارهای کاست دادند و به‌ترتیب هرکدام از این محصولات جای خود را به محصولی کوچک‌تر و قابل حمل سپردند.

 

image


با رواج شبکه جهانی اینترنت و امکان ارتباط انسان‌ها در دنیای مجازی، صنعت موسیقی تحولی چشمگیر پیدا کرد. انسان برای گوش کردن موسیقی دیگر به صفحه گرامافون یا نوار کاست نیازی نداشت؛ تنها با دانلود یک فایل صوتی می‌توانست، با استفاده از یک پخش‌کننده موسیقی، از گوش دادن به آن لذت ببرد.
امروزه تکنولوژی پای خود را فراتر گذاشته و سرویس‌های جدیدی معرفی کرده تا از طریق آنها آدم‌ها بتوانند همیشه به موسیقی دلخواهشان گوش بسپارند. دیگر به ذخیره فایل صوتی نیازی نیست: می‌توان موسیقی را از کتابخانه‌های موجود در بازار شنید و از آن لذت برد.
محبوبیت موسیقی میان کاربران خیلی از توسعه‌دهندگان را به ایجاد این‌گونه سرویس‌ها ترغیب کرده است و هریک می‌کوشند کاربران را به استفاده از سرویس خودشان تشویق کنند. از شرکت‌های کوچک گرفته تا غول‌های تکنولوژی، همه قصد دارند بخشی از این بازار را تصاحب کنند.


در این مطلب قصد داریم سه سرویس مطرح در این عرصه را معرفی و مقایسه کنیم که کاربران ایرانی نیز از آنها استفاده می‌کنند.

 

جعبه موسیقی شماره یک: SPOTIFY

Spotify را می‌توان پادشاه پخش موسیقی اینترنتی دانست. بیش از 30 میلیون قطعه موسیقی و 20 میلیون کاربر ویژه و 75 میلیون کاربر فعال با حساب رایگان، بدون شک Spotify را شایسته لقب پادشاه می‌کند.
روزانه حدود 20 هزار قطعه موسیقی به این مجموعه افزوده می‌شود و کاربران تا کنون بیش از 1.5 میلیارد لیست پخش در Spotify ایجاد کرده‌اند. در حال حاضر Spotify اپلیکیشن‌هایی برای سیستم عامل‌های پرکاربرد نظیر مک، ویندوز، iOS و اندروید دارد و این یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود؛ هرچند ویژگی‌های خوب Spotify به قدری زیاد است که این ویژگی به چشم نمی‌آید.
در ظاهر Spotify اپلیکیشنی است که به کاربر اجازه می‌دهد موزیک‌هایی را که صاحبشان نیست روی دستگاه خودش پخش کند، اما با نگاه دقیق‌تر به این سرویس پی می‌بریم Spotify درواقع نحوه پیدا کردن و گوش دادن به موسیقی را از نو ساخته است.

 

image


اضافه شدن ویدئو، پادکست و ویژگی دیگری که پخش موزیک را با سرعت دویدن کاربر هماهنگ می‌کند باعث محبوبیت دوچندان Spotify شده است. لیست پخش‌های منحصربه‌فردی که کاربران می‌توانند تولید کنند از دیگر ویژگی‌های Spotify است. امکانات اجتماعی آن کاربر را قادر می‌سازد از طریق حساب فیس‌بوکش وارد شود، دوستانش را دنبال کند و لیست‌های پخش موزیک خودش را با آنها به اشتراک بگذارد.
در رقابت سخت «پخش در لحظه»، با وجود رقیبانی چون اپل موزیک، همچنان می‌توانیم Spotify را سرویس شماره یک قلمداد کنیم. در حال حاضر مدیران این سرویس، با درک اهمیت گوشی‌های هوشمند و رواج آنها میان افراد مختلف جامعه، بیشترین فعالیتشان را به اپلیکیشن‌های موبایلشان اختصاص داده‌اند تا کاربران را به استفاده بیشتر از Spotify ترغیب کنند.
از نظر کیفیت پخش بی‌شک Spotify یکی از بهترین‌هاست. با در اختیار داشتن اینترنت قوی یا سیگنال دیتای سیم‌کارت قوی به‌راحتی می‌توان از شنیدن موزیک در Spotify لذت برد. حتی گاهی ممکن است در صورت قطعی کوتاه‌مدت اینترنت این سرویس به پخش موسیقی ادامه دهد و کاربر قطعی اینترنت را حس نکند.
با داشتن اینترنت قوی می‌توان نرخ دانلود و پخش موزیک را از حالت اولیه و معمول 96 کیلوبیت در ثانیه به 160 کیلوبیت در ثانیه و حتی بالاتر از آن، یعنی 320 کیلوبیت در ثانیه، تغییر داد؛ البته نرخ 320 کیلوبیت در ثانیه فقط برای کاربرانی در دسترس است که هزینه پرداخت می‌کنند.
جستجو در Spotify بسیار سریع انجام می‌شود. این جستجو شامل هنرمندان، قطعات، آلبوم‌ها، لیست‌های پخش و... می‌شود. حتی بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند برای پیدا کردن آهنگ‌های موردعلاقه‌شان به جای اسکرول کردن بین آهنگ‌های موجود، از جستجو استفاده کنند. با استفاده از جستجو می‌توان به‌راحتی یک لیست پخش یا موسیقی را با استفاده از کلمات کلیدی پیدا کرد.

 

image


در قسمت مرورگر Spotify ویژگی‌ها و قابلیت های جذابی وجود دارد. در قسمت اول این بخش موزیک‌ها براساس سبک و پرطرفدارترین‌های روز تقسیم‌بندی شده‌اند. همچنین در این بخش می‌توان از موزیک‌هایی اطلاع پیدا کرد که به‌تازگی عرضه شده‌اند. در قسمت بعدی آن قطعات موسیقی براساس ژانر و حس‌وحال دسته‌بندی می‌شوند. به‌عنوان مثال، در این قسمت می‌توان دسته‌بندی‌هایی تحت عنوان پاپ و راک یا مهمانی، آرام و تمرین پیدا کرد. همان‌طور که از مثال‌ها برمی‌آید، این قسمت سعی می‌کند سلیقه و حالات روحی کاربر را در نظر بگیرد و تقریبا تمام آنها را شامل شود و برای هر نوع سلیقه و حالت روحی موزیکی مناسب پیشنهاد دهد.
Spotify برای شنیدن موزیک دو راه به کاربران پیشنهاد می‌دهد: حساب رایگان و حساب حرفه‌ای. برای استفاده از حساب رایگان به پرداخت هزینه نیازی نیست، اما برای پوشش هزینه‌ها Spotify میان پخش موزیک‌ها از تبلیغات استفاده می‌کند. حساب رایگان ویژگی‌های کمتری نسبت به حساب حرفه‌ای دارد و البته در نحوه پخش موزیک‌ها هم محدودیت‌هایی دارد. در حساب رایگان امکان انتخاب یک آهنگ خاص از لیست پخش، آلبوم یا ایستگاه رادیویی وجود ندارد و موزیک‌ها به‌شکل شافل پخش می‌شوند. علاوه بر اینها در حساب رایگان امکان پخش آفلاین موزیک وجود ندارد و کاربر حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشد.

 

image


حساب حرفه‌ای Spotify در ازای پرداخت ماهانه 9.99 دلار ویژگی‌های قابل توجهی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربر حرفه‌ای به‌راحتی می‌تواند آهنگ، آلبوم، لیست پخش یا ایستگاه رادیویی موردنظرش را در لحظه پخش کند و از آن لذت ببرد. در میان پخش قطعات موسیقی هیچ تبلیغی وجود ندارد و به این ترتیب کاربر به‌راحتی می‌تواند بدون اختلال و مزاحمت از گوش سپردن به موزیک لذت ببرد.
همچنین کاربر حرفه‌ای قادر است موزیک‌ها را در کامپیوتر و گوشی‌اش دانلود نماید تا، در صورت نبود اینترنت، از پخش آفلاین استفاده کند. همچنین کاربر حرفه‌ای می‌تواند از حساب خانوادگی استفاده کند و هریک از اعضای خانواده نیز از لیست پخش‌های جداگانه و مخصوص خودشان استفاده کنند، البته برای این کار باید هزینه اضافی نیز پرداخت شود که مبلغش 5 دلار برای هر عضو جدید است.

 

جعبه موسیقی شماره دو: اپل موزیک 

اپل، با درک پرسود بودن دنیای موسیقی و سرویس‌های پخش اینترنتی، بر آن شد تا برای ورود به این تجارت سرویسی طراحی کند. این سرویس با نام اپل موزیک معرفی شده است و سعی می‌کند در رقابت با Spotify و سایرین پیروز شود.
اپل موزیک با  30 میلیون قطعه موزیک وارد دنیای پخش اینترنتی موسیقی شده است. اپل موزیک اپلیکیشن جدیدی برای دستگاه‌های اپل است که با به‌روزرسانی سیستم عامل iOS به نسخه 8.4 جایگزین اپلیکیشن قدیمی موزیک می‌شود، البته اپل درصدد است نسخه اندورید این اپلیکشن را نیز روانه بازار کند.
کتابخانه موزیک‌های شخصی در آیتونز کاربر، ایستگاه‌های رادیویی گسترده در سطح جهان و شبکه اجتماعی هنرمندان و طرفداران ویژگی‌هایی هستند که در این اپلیکشین جای داده شده‌اند.

image

 


اپل موزیک از ویژگی‌های رادیوی آیتونز و هم‌خوانی آیتونز نیز استفاده کرده است. همچنین اپل با این اپلیکیشن قصد دارد شکست پینگ و بیتس موزیک را جبران کند. اپل موزیک کتابخانه‌ای عظیم از موزیک دارد. کنترل صدای تعاملی‌ای که سیری در اختیار کاربر می‌گذارد هم بسیار جالب و کارآمد است.
با تمام تفاسیر اپل موزیک در روابط کاربری مشکلاتی دارد و کاربر هنگام استفاده از آن دچار سردرگمی می‌شود. این اپلیکیشن هنوز در تعامل با کتابخانه موزیک‌های کاربر نیز مشکلاتی دارد و کاربران قدیمی اپل از این موضوع مطلع‌اند که هم‌خوانی آیتونز هیچ‌گاه به‌درستی کار نمی‌کند. یکی دیگر از مشکلات این سرویس کامل نبودن کتابخانه آن است؛ یعنی کاربری که علاقه دارد از اپل موزیک استفاده کند ولی موزیک‌های موردعلاقه‌اش در این سرویس وجود ندارد، مجبور است آنها را وارد این سرویس ابری کند. این مسائل باعث می‌شود اپل در رقابت با Spotify دچار مشکل جدی شود.

 

image


از طرفی اپل برای جذب کاربران یک دوره سه‌ماهه رایگان برای استفاده از اپل موزیک در اختیار آنان قرار می‌دهد. اما از آنجا که مشکلات اپل موزیک همگی مشکلات نرم‌افزاری است، انتظار می‌رود طی ماه‌های آتی تمام مشکلات و کاستی‌های آن برطرف شود.
مانند تمام سرویس‌های پخش موزیک، اپل موزیک به کاربر اجاز می‌دهد موزیک‌هایی را که خریداری نکرده از طریق اینترنت بشنود. در حال حاضر این سرویس 30 میلیون قطعه موزیک را درون خود جای داده؛ البته تعداد موزیک‌ها 43 میلیون است، اما، بنا به دلایلی، فقط 30 میلیون از این قطعات در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این سیزده میلیون قطعه آن دسته از موزیک‌هایی هستند که ممکن است هنرمند اثر اجازه پخش اینترنتی موزیکش را به اپل نداده باشد یا در بعضی مناطق جغرافیایی بعضی موزیک‌ها در دسترس نباشند. بنا بر همین دلایل، اپل تعداد قطعات موزیک را 30 میلیون اعلام می‌کند. البته یکی دیگر از مشکلات این سرویس در مورد آن دسته از قطعات موسیقی است که اجازه پخش آنلاینشان داده نشده است، به همین دلیل با جستجوی اثر هیچ نتیجه‌ای به کاربر نمایش داده نمی‌شود و لینک آیتونز آن نیز برای خرید به کاربر نشان داده نمی‌شود.
اپلیکیشن موزیک جدید اپل دستخوش تغییرات بسیاری شده است: منوهای سابق جایشان را به منوهای جدید داده‌اند؛ در بخش «موزیک‌های من» کاربر می‌تواند به کتابخانه موزیک‌هایش وارد شود؛ در بخش «برای تو» (For You) بر اساس سلایق، رفتار و عادات کاربر موزیک‌هایی به او پیشنهاد می‌شود؛ در بخش «جدید» موزیک‌های جدید به وی نشان داده می‌شود؛ در بخش رادیو به ایستگاه‌های اینترنتی و زنده رادیویی دسترسی دارد و در بخش اتصال (Connect) می‌تواند وارد شبکه اجتماعی شود که برای ارتباط میان کاربران و هنرمندان ایجاد شده است.
اپل موزیک قطعات را با سرعت 256 کیلوبیت در ثانیه با فرمت AAC پخش می‌کند، در حالی که Spotify  قطعات موزیک را با سرعت 320 کیلوبیت در ثانیه (برای کاربران حرفه‌ای) و با فرمت OGG پخش می‌کند. شاید در ابتدا Spotify با نرخ 320 کیلوبیت در ثانیه مناسب‌تر به نظر برسد، اما نمی‌توان این دو فرمت را از این طریق به‌درستی با یکدیگر مقایسه کرد.

 

image


اپل موزیک نخست یک دوره رایگان سه‌ماهه در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما پس از آن کاربر برای استفاده از آن باید ماهانه 9.99 دلار پرداخت کند. البته در صورت گرفتن اشتراک خانوادگی و با پرداخت ماهانه 14.99 دلار، اپل به شش نفر از اعضای خانواده اجازه استفاده از اپل موزیک می‌دهد که این مبلغ عضویت بسیار پایین‌تر از چیزی است که Spotify از کاربرانش دریافت می‌کند؛ به این ترتیب می‌توان اپل موزیک را سرویس پخش آنلاین موزیک مقرون‌به‌صرفه دانست.

 

جعبه موسیقی شماره سه: Google Play Music

گوگل در کنفرانس I/O خود در سال 2013 رسما Google Play Music را به‌عنوان سرویس پخش در لحظه موزیک معرفی کرد تا وارد عرصه رقابت پخش‌کنندگان موزیک اینترنتی شود.
گوگل بیش از 30 میلیون قطعه موزیک در این سرویسش جای داده است و برای دوره‌ای 30 روزه به کاربران اجازه استفاده رایگان از این سرویس را می‌دهد. گوگل به کاربران این سرویس خود اجازه می‌دهد بالغ بر 50 هزار قطعه موزیک را از کلکسیون شخصی‌شان روی Google Play Music آپلود و استفاده کنند، البته موزیک‌هایی که کاربران از طریق گوگل پلی استور خریداری می‌کنند جزو این قطعات محسوب نمی‌شود. در حال حاضر اپلیکیشن گوگل پلی موزیک روی تمام پلتفرم‌های شناخته‌شده قابل استفاده است: کاربران می‌توانند گوگل پلی موزیک را روی دستگاه‌های اندروید، اپل، ویندوز و مک استفاده کنند.

 

image


همانند سایر محصولات گوگل، این سرویس نیز از حساب یکتای گوگل پشتیبانی می‌کند؛ به این ترتیب، کاربر با در اختیار داشتن حساب ایمیل گوگل می‌تواند به‌راحتی و بدون نیاز به ثبت نام مجدد از این سرویس استفاده کند.
در صفحه اول گوگل پلی موزیک، یعنی قسمت حالا گوش کن (Listen Now)، اولین گزینه‌ای که به چشم می‌آید روز هفته است. با استفاده از این شیوه گوگل به کاربر اعلام می‌کند امروز چه روزی است و کاربر مایل است چه نوع موزیکی در این روز و لحظه پخش کند.
سپس گوگل از کاربر می‌خواهد هنرمندان و سبک‌های موردعلاقه‌اش را برای گوگل پلی موزیک مشخص کند تا گوگل هم آهنگ‌هایی متناسب با سلیقه کاربر به وی پیشنهاد دهد. در بخش بعدی، گوگل پلی موزیک آخرین فعالیت‌های کاربر در این سرویس را برای وی به نمایش می‌گذارد. مانند بسیاری از سرویس‌های گوگل، این سرویس نیز در بخش رادیو از عبارت معروف «یا بخت و یا اقبال!» استفاده می‌کند، البته این گزینه همچنان براساس سلیقه کاربر مواردی را به وی نمایش می‌دهد. در قسمت‌های بعدی نیز به‌ترتیب بهترین‌ها و آخرین موزیک‌ها و آلبوم‌ها به کاربر نمایش داده می‌شوند.

image

 


اساس کار گوگل پلی موزیک ایستگاه‌های رادیویی است؛ یعنی کاربر می‌تواند با ساخت ایستگاه‌های رادیویی، موزیک‌های موردعلاقه‌اش را برای کاربران دیگر منتشر کند. جستجوی هنرمندان نیز در همین ایستگاه‌های رادیویی صورت می‌گیرد. قابلیت اضافه کردن موزیک‌های ایستگاه‌های رادیویی به لیست پخش کاربر از دیگر ویژگی‌های این سرویس گوگل است و قابلیت اشتراک‌گذاری قطعات موزیک نیز در این سرویس گنجانده شده است.
شاید بتوان گوگل پلی موزیک را ساده‌ترین سرویس در میان سه سرویس ذکرشده قلمداد کرد. امکانات خلاصه و ساده این سرویس با امکانات بسیار زیاد اپل موزیک و Spotify قابل مقایسه نیست. یکی دیگر از مشکلات گوگل پلی موزیک عدم امکان جستجوی قطعات براساس نام آنهاست؛ نتایج جستجوی کاربر به نمایش ایستگاه‌ها محدود می‌شود و کاربر قادر نیست به موزیک موردنظر خودش برسد، چون فقط ایستگاه‌هایی بر اساس هنرمند آن اثر برای کاربر به نمایش گذاشته می‌شود. گوگل پلی موزیک در ازای دریافت ماهانه 9.99 دلار به کاربر اجازه می‌دهد از کتابخانه موزیک گوگل بدون تبلیغات و با بسیاری ویژگی‌های دیگر استفاده کند.

image

 

درمجموع باید گفت در حوزه سرویس‌های پخش اینترنتی موزیک بسیاری از کاربران به برتری Spotify رای می‌دهند. نظر شما چیست؟ از نظر شما کدام سرویس پخش موزیک مناسب‌تر است؟ آیا این سرویس‌ها در کشور ما کارایی دارند؟ با توجه به شرایط اینترنت در ایران، امکان بهره‌مندی کامل از امکانات این سرویس‌ها وجود دارد؟ نظر خودتان را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

alireza

۱۳۹۴/۵/۶
اپل موزیک از همه بهتر بوده. من از هرسه مورد هم استفاده کردم.