خانهاخبار
​چه گوشی‌هایی به اندروید M به‌روزرسانی می‌شوند؟ (قسمت اول)

​چه گوشی‌هایی به اندروید M به‌روزرسانی می‌شوند؟ (قسمت اول)

هنوز حدود یک ماه تا رونمایی گوگل از اندروید M مانده و تمام کاربران اندرویدی مشتاق دیدن ویژگی‌هایی هستند که قرار است به جنگ با iOS 9 برود. با جی‌اس‌ام همراه باشید تا ببینید گوشی یا تبلت شما هم اندروید M را دریافت می‌کند یا نه.
۱۳۹۴/۵/۶

اندروید M از نسخه‌هایی است که در تمام اجزای اندروید پیشرفت کرده و می‌تواند امکانات بیشتری به گوشی‌های اندرویدی اضافه کند. کنترل بیشتر بر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، عمر بیشتر باتری، یکپارچگی سیستم تشخیص اثر انگشت، کنترل دقیق‌تر بر ولوم صدا، پشتیبانی از پورت USB-C یا همان پورت دوطرفه، که به‌مرور جزو استانداردها و حداقل‌های گوشی هوشمند خواهد شد، و دیگر امکاناتی که گوگل در اختیار کاربران این سیستم عامل قرار می‌دهد همه و همه مواردی است که کاربران اندرویدی را لحظه به لحظه نسبت به این نسخه مشتاق‌تر می‌کند.
هنوز این نسخه اسم مشخصی ندارد، اما احتمالا، بر این اساس که باید به ترتیب حروف الفبا باشد و مانند نسخه‌های قبلی نام کیک یا شیرینی هم روی آن باشد، می‌توان حدس زد این نسخه Macadamia Nut Cookie نامگذاری شود. به‌هرحال برای اینکه اسم این نسخه اندروید را بدانیم، مجبوریم تا حدود یک ماه دیگر منتظر باشیم. از همه این مسائل که بگذریم، چیزی که بیشتر برایمان اهمیت دارد دسترسی گوشی یا تبلت ما به این نسخه سیستم عامل است که باعث شده تمام کمپانی‌های سازنده هم دست‌به‌کار شوند تا محصولاتشان را با این سیستم عامل سازگار کنند. اما به‌راستی کدام کمپانی‌ها در این زمینه سریع‌تر از بقیه عمل خواهند کرد؟

 

Google and Nexus 

بدون شک اولین محصولاتی که به اندروید M به‌روزرسانی می‌شوند محصولات گوگل‌اند. این نکته یکی از مهم‌ترین مزایای محصولات گوگل است که تاثیر بسیاری هم در فروش محصولات این برند گذاشته. به احتمال زیاد گوگل چندین مدل از محصولات Nexus خود را به سیستم عامل جدید به‌روزرسانی می‌کند که مسلما یکی از آنها نکسوس نسل بعدی است که با همکاری کمپانی هوآوی تولید می‌شود. بالاخره، یک بار هم که شده، هوآوی از این طریق به جمع پیشگامان به‌روزرسانی پیوست!

 

image


اگر بگوییم همه نکسوس‌ها به سیستم عامل جدید به‌روزرسانی می‌شوند، کمی اغراق کرده‌ایم. اما یک منبع اعلام کرده که Nexus 5 ،Nexus 6 ،Nexus9 و Nexus Player نمونه‌هایی هستند که این سیستم عامل جدید را دریافت می‌کنند.
آنچه از این خبر مشخص است عدم دسترسی احتمالی نسخه‌های قبلی نکسوس به اندروید جدید است. البته شایعاتی نیز خلاف این امر وجود دارد که از کدهای موجود در به‌روزرسانی‌های قبلی این سیستم عامل به‌ دست‌ آمده و احتمالا به ارائه اندروید M اشاره دارد؛ یعنی درنهایت احتمال دارد این نسخه اندروید برای این دسته محصولات نیز ارائه شود.

 

Samsung

یکی از کارهای خوبی که سامسونگ در چند ماه گذشته انجام داد به‌روزرسانی سریع محصولاتش به اندروید لالیپاپ بود. این سرعت عمل باعث شده توقع ما از سامسونگ بیشتر شود و انتظار داریم هرچه زودتر محصولات این کمپانی به اندروید M هم آپدیت شوند. اصولا محصولاتی نظیر Galaxy S6 ،S6 Edge و همچنین Note 4 اولین دریافت‌کننده‌های این سیستم عامل خواهند بود.
احتمال دارد سامسونگ Galaxy Note 5 را با اندروید M به بازار ارائه دهد. اما از طرف دیگر سامسونگ، بنا به دلایلی، می‌خواهد پرچمدار بعدی‌اش را زودتر از موعد، یعنی در ماه سپتامبر، معرفی کند؛ پس انتظار ارائه این محصول با اندروید M در این تاریخ خیال‌پردازی است. به هر حال این دستگاه، اگر هم با اندروید جدید ارائه نشود، یکی از اولین محصولاتی خواهد بود که این آپدیت را دریافت می‌کند. سامسونگ پرچمداران قدیمی‌تری مثل Galaxy Alpha و Galaxy S5 را هم از این میدان خارج نکرده و قطعا برای این محصولات نیز به فکر خواهد افتاد. اگر از دارندگان پرچمداران سابق سامسونگ هستید، باید کمی بیشتر برای دریافت این آپدیت صبر کنید.
پرچمداران قدیمی‌تر بیشتر از موارد قبلی در وضعیتی شناور و نامعلوم‌اند. اما بعید نیست که دستگاه‌هایی مثل Galaxy Note 3 و S4 این آپدیت را دریافت کنند. از آنجا که این دو پرچمدار سابق سامسونگ اندروید لالیپاپ را دریافت کرده‌اند و از معرفی اندروید M و رونمایی از این محصولات دو سال می‌گذرد، عدم ارائه اندروید جدید برای آنها باعث تعجب ما نمی‌شود.
سامسونگ بی‌خیال تبلت‌ها هم نخواهد شد و همان‌طور که Galaxy Tab S را به اندروید لالیپاپ آپدیت کرده، انتظار می‌رود این محصول را به اندروید M هم آپدیت کند. احتمال به‌روزرسانی برای این تبلت بسیار بالاست و تا حدودی این احتمال برای Galaxy Note Pro 12.2 هم وجود دارد. اما برای دیگر تبلت‌های سامسونگ نمی‌توان امیدوار بود و برای اطلاع از وضعیت آنها باید فعلا منتظر ماند.

 

image


به‌طور مثال، آخرین آپدیت (Galaxy Note 10.1 (2014 به اندروید کیت کت بوده و این احتمال وجود دارد که یک‌باره، بدون دریافت لالیپاپ، به اندروید M آپدیت شود، اما این امکان فعلا بیش از یک امید برای دارندگان این تبلت‌ها نیست.

 

HTC 

جف گوردون، مدیر ارتباطات آنلاین جهانی اچ‌تی‌سی، در توییتر خود اعلام کرده که اندروید M برای گوشی‌های One M9 و One M9 Plus قطعا ارائه می‌شود. خب، اصلا هم عجیب نبود! اما او اضافه کرده که محصولات بیشتری از اچ‌تی‌سی نیز در آینده این آپدیت را دریافت می‌کنند.
اچ‌تی‌سی در آپدیت قبلی کاربرانش را مثل همیشه راضی کرد. با اینکه هیچ محدودیت زمانی برای ارائه آپدیت تعریف نشده بود، این کمپانی خیلی سریع دست‌به‌کار شد و در عرض 90 روز لالیپاپ را به بیشتر محصولاتش رساند.
معاون مدیر محصول اچ‌تی‌سی نیز در توییتر گفته HTC One M8 هم اندروید M را دریافت می‌کند. این خبر خوبی است، اما ما انتظار داریم تمام محصولاتی که این کمپانی طی 18 تا 24 ماه گذشته تولید کرده، چه پرچمدار و چه میان‌رده، آپدیت جدید را دریافت کنند.

 

image


پس درنتیجه HTC One M8s و Desire Eye هم، مانند برخی اعضای بزرگ خانواده اچ‌تی‌سی، اندروید M را دریافت می‌کنند. منظور ما از این اعضای خانواده، مطمئنا One mini 2 نیست، چراکه این دستگاه هنوز آپدیت لالیپاپ را هم دریافت نکرده است. سوال مهم این است که آیا One M7 هم به‌روزرسانی می‌شود یا نه. اگر این اتفاق بیفتد، این محصول قدیمی هم جانی تازه می‌گیرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (23 نظر)

رحمان

۱۳۹۵/۳/۱۲
یعنی اگه منظورت اینه که اندروید 6 همون اندروید N هستش؟
اگه همچین فکری میکنی اشتباهه M یعنی مارشمالو

sse

۱۳۹۵/۳/۵
اندروید n نه m .......چی بگم والا.

علی

۱۳۹۴/۷/۸
به نظر شما گوشی htc Desire Eye به اندروید M آپدیت می شه یا نه اخه این گوشی جزو اولین گوشی های htc بود که اندروید 5 و گرفت

amirhossein2002

۱۳۹۴/۵/۲۱
اگر One mini 2 آپدیت لالیپاپ را هم دریافت کرد امکانش هست به اندروید M به روزرسانی شود؟لطفا پاسخ بدهید.

سهیل

۱۳۹۴/۵/۱۲
چیه ؟