خانهاخبار
5 مارکت اندروید جایگزین برای گوگل پلی

5 مارکت اندروید جایگزین برای گوگل پلی

اندروید، برخلاف iOS، این آزادی را به کاربران می‌دهد تا اپلیکیشن‌های موردنظرشان را از طریق کامپیوتر یا مارکت‌های مستقل روی دستگاه‌های اندرویدی خود نصب کنند. اگر به هر دلیلی دسترسی به گوگل پلی برایشما مقدور نیست این 5 مارکت اندروید می‌توانند جایگزین خوبی برای گوگلی باشند.
۱۳۹۵/۱۱/۱۰

فروشگاه گوگل پلی تنها راه نصب اپلیکیشن روی دستگاه‌های اندرویدی شما نیست. برخلاف iOS، که کاربر مجبور است اپلیکیشن‌های موردنیازش را تنها از طریق اپ استور دریافت کند، اندروید این آزادی را به کاربران می‌دهد تا اپلیکیشن‌های موردنظرشان را از طریق کامپیوتر یا مارکت‌های مستقل روی دستگاه‌های اندرویدی نصب کنند.
مارکت‌های مستقل اندروید درواقع فروشگاه‌های مجازی یا مراکز عرضه اپلیکیشن‌های اندرویدند که، مانند گوگل پلی، به کاربر اجازه دانلود انواع اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را می‌دهند.

image

استفاده از این فروشگاه‌ها، که به گوگل وابسته نیستند، مزیت‌هایی دارد:

1- اپلیکیشن‌های رایگان: معمولا در مارکت‌های مستقل اپلیکیشن‌های رایگان بیشتری پیدا می‌کنید. بعضی از این فروشگاه‌ها هر هفته یک یا چند اپلیکیشن پولی را به‌رایگان یا با تخفیف زیاد در اختیار شما قرار می‌دهند بدین ترتیب می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.
2- پیشنهادهای بهتر: معمولا مارکت‌های اندروید غیر گوگلی بخشی دارند که هر روز چند اپلیکیشن جدید و منتخب را به کاربران معرفی می‌کنند؛ اپلیکیشن‌های خوبی که شاید هیچ‌گاه در گوگل پلی شانس دیدن آنها را پیدا نکنید.
3- اپلیکیشن‌های محلی: وجود مارکت‌هایی که به‌طور خاص بر کاربران یک کشور متمرکز هستند دسترسی بهتر به اپلیکیشن‌های محلی و بومی‌شده را موجب می‌شود. به‌طور مثال، کاربر ایرانی با استفاده از مارکت ایرانی قادر است به تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های فارسی دسترسی داشته باشد، در حالی که ممکن است این اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی موجود نباشند.
4- خرید راحت‌تر: خرید از فروشگاه گوکل پلی، علاوه بر ایران، برای چند کشور با محدودیت همراه است، ولی مارکت‌های غیر گوگلی ممکن است چنین محدودیت‌هایی نداشته باشند یا حداقل خرید از آنها آسان‌تر باشد.
5- اپلیکیشن‌های ممنوع: گاهی سیاست‌های فروشگاه گوگل پلی موجب می‌شود یک اپلیکیشن اجازه انتشار در این فروشگاه نداشته باشد، حتی اگر اپلیکیشن مفیدی باشد. درنتیجه توسعه‌دهندگان این‌ اپلیکیشن‌های ممنوعه محصولشان را در مارکت‌های غیر گوگلی عرضه می‌کنند تا کاربران از این طریق آنها را دریافت کنند.

image

البته استفاده از مارکت‌های مستقل اندروید خالی از اشکال هم نیست:

  • - اشکال اول: نگرانی در مورد مسائل امنیتی و حریم خصوصی افراد: گوگل بر اپلیکیشن‌های عرضه‌شده در این مارکت‌ها هیچ نظارتی ندارد، درنتیجه اپلیکیشن‌های مخرب ممکن است به‌راحتی روی دستگاه کاربران نصب شوند و امنیت اطلاعات آنها را به خطر بیندازند.
  • - اشکال دوم: عرضه اپلیکشن‌های کرک‌شده: در بعضی مارکت‌های غیر گوگلی اپلیکشن‌های پولی به‌صورت کرک‌شده و بدون رضایت توسعه‌دهندگان آنها به‌رایگان برای دانلود گذاشته می‌شوند. اپلیکیشن‌های کرک‌شده، علاوه بر اینکه ممکن است از نظر امنیتی مشکل‌ساز باشند، گاهی به‌دسترسی کار نمی‌کنند و ممکن است دستگاهتان را دچار اشکال کنند.
  • - اشکال سوم: امکانات کم مارکت‌ها: معمولا مارکت‌های غیر گوگلی امکانات و قابلیت‌های بسیار کمتری نسبت به گوگل پلی دارند. این امر سبب می‌شود کاربران و توسعه‌دهندگان نتوانند از مزیت‌هایی بهره‌مند شوند که گوگل پلی در اختیار آنها می‌گذارد.

در حال حاضر مارکت‌های مستقل اندروید فراوانی به کاربران خدمت‌رسانی می‌کنند، اما مسلما همه این مارکت‌ها به‌دردبخور نیستند. با وجود تهدیداتی که این مارکت‌ها ممکن است برای کاربر به وجود آورند، حداقل انتظار این است که اپلیکیشن‌های بیشتر و ارزان‌تری در اختیارمان بگذارند. در ادامه به معرفی 10 مارکت برتر مستقل اندروید می‌پردازیم تا شما هم با آنها آشنا شوید.

Amazon App Store

image

یکی از معروف‌ترین مارکت‌های غیر گوگلی اندروید، آمازون اپ استور است که زیر نظر شرکت آمازون فعالیت می‌کند. آمازون اپ استور مارکت پیش‌فرض دستگاه‌های اندرویدی آمازون است که البته دارندگان سایر دستگاه‌های اندرویدی نیز می‌توانند آن را روی گوشی‌شان نصب کنند. مهم‌ترین مزیت این مارکت در این است که هر روز یک اپلیکیشن پولی را به‌رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد و کاربران نیز می‌توانند مطمئن باشند  اپلیکیشن‌های عرضه شده در این فروشگاه تحت نظارت و بررسی آمازون قرار گرفته‌اند و خطری تهدیدشان نمی‌کند.

Aptoide

image

هر کاربر در Aptoide می‌تواند برای خودش مارکت شخصی درست کند؛ درنتیجه وقتی این اپلیکیشن را نصب کنید، به صدها مارکت مختلف دسترسی پیدا می‌کنید که هزاران اپلیکیشن درون خود دارند. درواقع این مارکت به‌نوعی براساس اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌ها کار می‌کند؛ بنابراین ممکن است اپلیکیشن‌های پولی زیادی پیدا کنید که سایر اعضا به‌رایگان به اشتراک گذاشته‌اند. ناگفته نماند که Aptoide، به‌دلیل ساختارش، از نظر نظارت و بررسی اپلیکیشن‌ها ضعیف است، پس بهتر است حواستان به آنچه از این مارکت می‌گیرید باشد.

SlideME

image

تمرکز این مارکت بر ترویج کار توسعه‌دهندگان کوچک و تازه‌کار است. اگر به‌تازگی نوشتن و توسعه اپلیکیشن‌های اندروید را شروع کرده‌اید، SlideME محل خوبی برای شماست تا فرصت بهتری برای نشان دادن کارتان به کاربران جهانی داشته باشید. تک‌تک اپلیکیشن‌های عرضه‌شده در این مارکت به‌صورت دستی آزمایش و تایید می‌شوند؛ درنتیجه می‌توانید به آنچه از این مارکت روی دستگاهتان نصب می‌کنید اعتماد کامل داشته باشید.

Bazaar

image

مسلما برای کاربر ایرانی هیچ‌چیز بهتر از مارکت ایرانی نیست. در مارکت بازار بیش از هر چیز اپلیکیشن‌های ایرانی و فارسی به چشم می‌خورد که توسعه‌دهندگان کشورمان ساخته‌اند. در این مارکت اگرچه می‌توان اپلیکیشن‌های فارسی رایگان بسیاری پیدا کرد، اپلیکیشن‌های پولی متعدد نیز وجود دارند که به‌راحتی می‌توان آنها را به‌صورت ریالی خرید و استفاده کنید.

F-Droid

image

اگر به مباحث متن‌باز و نرم‌افزارهای آزاد علاقه دارید، حتما مارکت F-Droid با سلیقه‌تان جور درمی‌آید. این مارکت مخصوص اپلیکیشن‌هایی است که به‌صورت متن‌باز و آزاد تولید می‌شوند و تمام اپ‌های روی آن رایگان‌اند. مثل هر محصول متن‌باز دیگر، اپلیکیشن‌های موجود در F-Droid کدهای خود را برای بررسی و استفاده در اختیار سایرین قرار می‌دهند. اما این مارکت متن‌باز یک اشکال عمده دارد و آن هم این است که نباید خیلی انتظار داشته باشید اپلیکیشن‌های بسیار باکیفیت و حرفه‌ای در آن پیدا کنید.

  • شما تجربه کار با کدام یک از این 5 مارکت را دارید و به جز اینها چه مارکت اندرویدی مستقل دیگری می‎شناسید؟ آن را در کامنت‌ها به ما و سایر خوانندگان معرفی کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (30 نظر)

Unknow

۱۳۹۸/۱۱/۱۹
مایکت، پارس هاب و چارخونه

سهیل

۱۳۹۷/۳/۲۰
سلام
جند نکته را دقت کنید :
- عمده مایکتها از نگاه توسعه دهندگان محیط باندبازی است و بازار رتبه اول را دارد شما برای دیده شدن برنامه ای که برای آن زحمت و هزینه کرده اید فقط حداکثر یک روز آنهم در بخش تازه ها دیده می شوید و برای دیدن باید هزینه کنید ولی در عوض بخش های دولتی و پولدار در صدر مارکتها قرار دارند که بخش خصوصی را نابود می کنند
- همه چیز برای گوشی فقط بازی نیست در آینده خواهید دید که نیاز کاربران به برنامه های کاربردی و امن افزایش خواهد یافت
- همه کاربران علاقه به برنامه های رایگان دارند و این توسعه دهندگان ایرانی را خیلی تضیف می کند
- تعداد کم دانلود یک برنامه فقط علت کیفیت نیست بلکه بسیاری موارد بعلت دیده نشدن برنامه است و برای دیده شده مارکتها سود خوبی میکنند و دولتی ها این پول را دارند

baazikade.ir

۱۳۹۶/۱۰/۳۰
من که از میون ۳ تا مارکت (بازار - مایکت- ایران اپس) فقط ایران اپس رو پسندیدم

علی

۱۳۹۶/۶/۶
من از APKpure استفاده میکنم و به نظر من یک اپ استور خیلی کامل هست مثل گوگل پلی من هر برنامه ای که میخواستم توش پیدا کردم من این اپ استور را به همه پیشنهاد میکنم

Honey Tahir

۱۳۹۶/۵/۲۷
Hi, very good article.
Thanks for sharing, keep up the good work.