خانهاخبار
مقایسه تصویری نقشه‌های گوگل، اپل و Here در ایران

مقایسه تصویری نقشه‌های گوگل، اپل و Here در ایران

یکی از بخش‌های بسیار کاربردی هر گوشی و سیستم عاملش مکان‌یابی و نقشه‌های آن است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که لازم بوده به جایی داخل یا خارج شهر سفر کنید و ندانید باید چه مسیری انتخاب کنید. در اینجا بهترین وسیله گوشی شماست که قدم‌به‌قدم تا مقصد راهنمایی‌تان می‌کند. اما کدام نقشه در ایران پاسخگویی بهتری دارد: نقشه‌های گوگل که به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی است یا نقشه‌های اپل که روی آیفون قرار دارد؟ نقشه Here را هم نباید فراموش کنیم که در گوشی‌های ویندوزفونی عموما دیده می‌شود. در این پست به مقایسه تصویری این نقشه‌ها در ایران پرداخته‌ایم.
۱۳۹۴/۴/۹

برای این مقایسه از سه اپلیکیشن Maps (نقشه آیفون)، Here (نقشه ویندوزفون) و نقشه گوگل و هر سه بر یک گوشی استفاده شده است. مقایسه ما به این صورت است که اول مکانی خارج از ایران و بعد مکان‌هایی داخل ایران انتخاب کردیم و هر سه نقشه را در حالت ماهواره‌ای و در حالت نمایش جاده‌ها مقایسه کردیم. مکانی که در خارج از ایران انتخاب کردیم برج ایفل بود و مکان‌هایی که داخل ایران بررسی کردیم به‌ترتیب میدان ونک تهران، برج میلاد تهران، ائل گلی تبریز، باغ ارم شیراز، میدان امام (ره) اصفهان، حرم امام رضا (ع) در مشهد مقدس، کیانپارس اهواز و باغ دولت‌آباد یزد است. در نهایت نیز نتیجه‌گیری می‌کنیم که کدام‌یک از این نقشه‌ها در ایران کامل‌تر و کاربردی‌تر است.

 

image

 

مقایسه نقشه‌ها در مکانی خارج از ایران: برج ایفل 

نقشه گوگل:

 

image
   
image

 

نقشه اپل:

 

  

image
   
image

 

نقشه Here:

 

image
   
image

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، عموما در خارج از ایران، و خصوصا اماکن معروف دنیا، نقشه‌ها در تمام سرویس‌ها یکسان‌اند. یکی از امکاناتی که نقشه اپل در اختیار شما قرار می‌دهد مشاهده سه‌بعدی اماکن است که این قابلیت را تا حدی در نقشه گوگل نیز می‌بینیم. به نظر می‌رسد کیفیت نقشه‌های گوگل در خارج از ایران بهتر از سایر نقشه‌هاست.

حالا به ایران برویم و این سه نقشه را در اماکن مختلف ایران تست کنیم و ببینیم داخل کشور وضعیت به چه گونه‌ای است.

 

مقایسه نقشه‌ها در مکانی داخل ایران: میدان ونک، تهران 

 

نقشه گوگل: 

 

image
   
image

 

نقشه اپل:

 

image
   
350

 

نقشه Here:

 

image
   
image

 

به نظر می‌رسد کیفیت تصاویر ماهواره‌ای اپل در ونک اگر از بقیه اپلیکیشن‌ها بهتر نباشد، بدتر هم نیست. اما اگر نگاهی به وضعیت خیابان‌ها روی نقشه غیرماهواره‌ای این سه اپلیکیشن بیندازیم، می‌بینیم گوگل یک سر و گردن از بقیه بهتر است. اما بعد از گوگل می‌توان نقشه Here را در مرتبه بعدی قرار داد که تا حد خوبی جزئیات و اماکن را نشان داده است.

 

مقایسه نقشه‌ها در مکانی داخل ایران: برج میلاد، تهران

 

حالا به برج میلاد برویم و آن را در نقشه‌های مختلف مقایسه کنیم.

 

نقشه گوگل:

 

image
   
image
        

 

نقشه اپل: 

 

image
   
image

 

نقشه Here:

 

image
   
image

 

مقایسه نقشه‌ها در برج میلاد نشان می‌دهد کفه ترازو به سمت گوگل مپ سنگینی می‌کند. هرچند کیفیت تصاویر ماهواره‌ای نقشه اپل بسیار بالاست، به نظر می‌رسد تصویر قدیمی‌تر است و بنابراین گوگل مپ در اینجا امتیاز بالاتری می‌گیرد. در زمینه نقشه‌ها نیز گوگل مپ از بقیه کامل‌تر است، اما در اینجا رتبه دوم به نقشه Here اختصاص پیدا می‌کند.

 

مقایسه نقشه‌ها در مکانی داخل ایران: ائل گلی، تبریز

 

نقشه گوگل:

 

image
   
image

 

نقشه اپل: 

 

image
   
image

 

نقشه Here:

 

image
   
image

 

می‌توان گفت در ائل گلی کیفیت تصاویر ماهواره‌ای تقریبا یکسان است، البته اینجا نیز به نظر می‌رسد گوگل تصاویر جدیدتری نسبت به رقبا دارد. ضمنا رنگ تصاویر در نقشه گوگل به‌مراتب بهتر از بقیه است. اما در زمینه نقشه راه‌ها گوگل رتبه اول و Here رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد؛ نقشه اپل در اینجا نیز بسیار ناقص است.

 

مقایسه نقشه‌ها در مکانی داخل ایران: باغ ارم، شیراز 

 

نقشه گوگل:

 

image
   
image

 

نقشه اپل: 

 

image
   
image

 

نقشه Here: 

   

image
   
image

 

به نظر می‌رسد تصاویر ماهواره‌ای از باغ ارم در فصل‌های مختلفی گرفته شده است. تصویر گرفته‌شده با Here و اپل در نیمه اول سال و تصویر گرفته‌شده با گوگل در نیمه دوم سال است؛ این را می‌توان از رنگ درخت‌ها و چمن‌ها تشخیص داد. با در نظر گرفتن این تفاوت، به نظر می‌رسد نقشه اپل در اینجا تصاویر ماهواره‌ای نسبتا بهتری از گوگل گرفته است. رتبه دوم نیز به‌طور مشترک به Here و گوگل تعلق می‌گیرد. اما اگر نگاهی به نقشه راه‌ها بیندازیم، باز هم گوگل نسبت به بقیه یک سر و گردن بالاتر است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، گوگل حتی مسیرهای داخلی باغ ارم را نیز پوشش داده است.

 

مقایسه نقشه‌ها در مکانی داخل ایران: میدان امام (ره)، اصفهان

 

نقشه گوگل:

 

image
   
image

 

نقشه اپل: 

 

image
   
image

 

نقشه Here:

 

image
   
image

 

گوگل یک بار دیگر هم در بخش تصاویر ماهواره‌ای و هم در بخش نقشه‌های راه رتبه اول را کسب می‌کند. تصویر ماهواره‌ای Here و نقشه اپل شباهت بسیار زیادی به هم دارند و از کیفیت یکسانی برخوردارند. در زمینه نقشه راه‌ها نیز پس از گوگل، نقشه Here قرار می‌گیرد و نسبت به اپل بسیار کامل‌تر است.

 

 

مقایسه نقشه‌ها در مکانی داخل ایران: حرم مطهر امام رضا (ع)، مشهد

 

نقشه گوگل:

 

image
   
image

 

 

نقشه اپل: 

 

   

image
   
image

 

نقشه Here:

 

image
   
image

 

به نظر می‌رسد زمانی که گوگل تصمیم گرفته از حرم مقدس امام رضا (ع) عکس ماهواره‌ای بگیرد، به‌دلیل ابری بودن هوا، عکس مناسبی تهیه نشده و به همین دلیل در اینجا کیفیت تصویر اپل به‌مراتب بهتر و شفاف‌تر است. بعد از آن Here قرار می‌گیرد که نسبت به گوگل کیفیت بهتری در این عکس از خود نشان داده است. در زمینه نقشه راه‌ها هر سه تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما گوگل به‌دلیل نمایش صحن‌ها و ساختمان‌های داخلی حرم رتبه بهتری نسبت به بقیه کسب می‌کند.

 

 

مقایسه نقشه‌ها در مکانی داخل ایران: کیانپارس، اهواز

نقشه گوگل:

image
   
image

نقشه اپل:

image
   
image

نقشه Here:

 

image
   
image

 

مقایسه تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده با اپل نشان می‌دهد این سرویس در زمینه کیفیت تصویر ماهواره‌ای نسبتا موفق‌تر از دو سرویس دیگر عمل کرده است. بعد از آن نیز گوگل و Here مشترکا در رده دوم قرار می‌گیرند. اما در زمینه نقشه راه‌ها گوگل و Here هر دو جزئیات کاملی در اختیارمان قرار می‌دهند. اینجا هم نقشه راه‌های اپل بسیار ناقص است.

 

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد گوگل در سرویس نقشه همچنان پادشاهی می‌کند. بعد از گوگل، که هم در زمینه نقشه راه‌ها و هم در زمینه نقشه‌های ماهواره‌ای رتبه اول را به خود اختصاص داده، نقشه‌های اپل و Here در کنار هم قرار می‌گیرند. Here به‌دلیل کامل بودن نقشه راه‌ها و نقشه اپل به‌دلیل باکیفیت بودن تصاویر ماهواره‌ای می‌توانند مکمل خوبی برای یکدیگر باشند.

بنابراین اگر دوست دارید گوشی شما راهنمای سفرهای داخلی یا خارجی‌تان باشد، پیشنهاد ما نخست نقشه گوگل، سپس Here و در نهایت، برای کاربران آی‌دیوایس‌های اپل، نقشه‌های اپل است.

به نظر شما کدام‌یک از این سرویس‌ها قوی‌ترند؟ شما از کدام‌یک از اینها استفاده می‌کنید؟ 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (32 نظر)

علی

۱۳۹۴/۶/۲۷
متاسفانه گوگل با وجود نقشه های خوب چند تا ایراد داره موقع ریت کردن مسرهای یک طرفه رو رد میکنه من تو مالزی از گوگل استفاده میکردم میگفت که امکان اشتباه داره فک کنم بخاطر خریدن نسخه اصلی دوم در داخل ایران نقشه های که ریت میکنه ایکون موقعیت که حرکت میکنه مسیر رفته حذف نمیشه و فقط نشون میده از روی نقشه داری میری اگه مسیر رو هم اشتباه بری نمیتونه دوباره ریت کنه ومسیر درست ببرتت مگر اینکه دوباره مسیر یابی کنی تو ایران سخنگو نداره ولی من سفر خارج که میرم گوگل همه کاره منه در حد باور نکردنی عالی

ali

۱۳۹۴/۵/۱۱
البته باید به یک نکته هم دقت بشه و اون هم همکاری کاربران این نقشه‌ها برای تکمیلشونه. در حقیقت همه‌ی سرویس‌های مورد اشاره، با استفاده از اطلاعاتی که کاربرای خودشون تو هر منطقه به نقشه اضافه می‌کنن، بانک اطلاعاتی و کل نقشه رو هر از چند گاهی به روز می‌کنن. بنابراین به خاطر استفاده‌ی عموماً بیشتر از گوگل تو همه‌ی دنیا، جزئیات نقشه‌هاش هم بیشتره.
ای کاش شرایطی پیش میومد که یکی از این سرویس دهنده‌ها به معنی واقعی پشتیبانی کاملی از داخل کشور می‌کرد. همون‌طوری که تو متن هم بود، کیفیت و نقشه‌های موررد استفاده تو یه مکان خارج از کشور با هم فرقی نداره. این نکته دقیقاً نشون می‌ده که با هر سرویسی تو کشور بیشتر همکاری شده، نقشه‌ش هم کاملتره و استفاده ازش هم راحت‌تر.

َعلی

۱۳۹۴/۵/۱۰
والا من خیلی وقته از گوگل مپس استفاده میکنم الانم نقشه تهرانو به اون بزرگی افلاین دارم

علی

۱۳۹۴/۵/۹
سلام
من حدودا شش ساله از نقشه های مسیریابی نوکیا که اکنون به Here تغییر نام پیدا کرده استفاده می کنم به دلایل زیر اپلیکیشن Here نسبت به گوگل ارجحیت دارد
1- به دلیل همکاری گسترده نوکیا با سازمانهای دولتی ایران جزئیات بیشتری از شهرهای ایران را در اختیار دارد به عنوان مثال نام بسیاری از کوچه ها در گوگل مپ درج نشده در حالیکه Here آن را دارد مثال دوم که خیلی هم کاربردی تر ه اینه که اگر بهشت زهرا را در هر دو اپلیکیشن مقایسه کنید Here شماره قطعه های بهشت زهرا را دارد در حالیکه گوگل مپ نداره
2- Here بصورت آف لاین کار میکنه در حالیکه گوگل مپ آن لاینه یعنی در گوگل مپ هر زمان خواستید مسیریابی کنید نیاز به اینترنت دارید
3- Here در اندروید امکان مسیریابی و راهنمایی گویا به زبان فارسی رو فراهم کرده که بسیار کاربردی است اگر شما راننده باشید مسیر یاب گویا بسیار کمک کننده است و بدون اینکه تمرکز خود را از دست بدید رانندگی خود را انجام می دهید و هر زمان نیاز به تغییر مسیر داشته باشید مسیر یاب به صورت گویا به شما اعلام می کند ولی این امکان در اندروید به علت تحریم امکان پذیر نیست
4- حجم نقشه های گوگل مپ در مقایسه با Here بسیار بیشتره و هر دفعه اپلیکیشن اپ دیت میشه نقشه ها رو پاک میکنه
5- متاسفانه نقشه Here در اپل و ویندوز فون به دلیل تحریم مسیریابی گویای آنها فعال نیست

برنامه نویس اهواز

۱۳۹۴/۵/۲
سلام
بنظرم here و گوگل مپ عالی هستن، اما بدی گوگل مپ نمیشه بصورت شهر به شهر یا نقشه یک کشور رو دانلود کرد، در گوگل مپ فقط میشه قسمتهایی رو دانلود کرد و بصورت افلاین استفاده کرد.
اما خوبی here اینه که میشه بصورت جدا نقشه کشورها رو دانلود کرد و بصورت کاملا افلاین و بدون اینترنت استفاده کرد.
حتی ابزار راهنما و مسیریاب ان بدون اینترنت کار میکنه، که گوگل مپ نمیتونه اینکار انجام بده.
شاد باشید.