خانهاخبار
به‌بهانه شایعه ورود بلک‌بری به عرصه اندروید: آیا دیگر نیازی به کیبوردهای فیزیکی وجود دارد؟

به‌بهانه شایعه ورود بلک‌بری به عرصه اندروید: آیا دیگر نیازی به کیبوردهای فیزیکی وجود دارد؟

در صورتی که شایعات چند وقت اخیر صحت داشته باشد، ظاهرا بلک‌بری در اندیشه گسترش دامنه فعالیت‌های خود و دستیابی به سود مالی بیش از پیش است؛ فعالیت‌هایی که تولید گوشی بلک‌بری با سیستم عامل اندروید نیز جزو آنهاست. با توجه به اینکه هنوز بعضی کاربران خواهان کیبورد فیزیکی کامل روی گوشی هوشمندشان هستند، بلک‌بری برای کیبورد گوشی جدیدش چه تصمیمی می‌گیرد؟
۱۳۹۴/۴/۲

چند وقت اخیر شایعات زیادی حول بلک‌بری و اندیشه‌های این شرکت جهت ساخت گوشی اندرویدی شکل گرفته است. موضوع تا جایی پیش رفته که اخیرا تصاویری لورفته از گوشی‌هایی با اسم رمز Venice و Prague نیز دیدیم. این خبرها افراد زیادی را هیجانزده کرده است. اما چرا؟ چه چیز جالبی در مورد گوشی بلک‌بری مجهز به سیستم عامل اندروید وجود دارد؟ بحث بر سر کیبورد است؛ کیبوردی کامل از نوع QWERTY که آن را تا امروز در اکثر قریب به اتفاق گوشی‌های شرکت بلک‌بری دیده‌ایم. البته ناگفته نماند که در تصاویر لورفته از مدل Prague خبری از کیبورد نبود.

بلک‌بری به‌لطف کیبورد گوشی‌هایش طرفداران بسیاری برای خود دست‌وپا کرده و تا امروز هم سود خوبی به جیب زده است. خیلی‌ها حتی کیبورد گوشی‌های بلک‌بری را امضای این برند می‌دانند. در صورتی که شایعات چند وقت اخیر صحت داشته باشد، ظاهرا بلک‌بری در اندیشه گسترش دامنه فعالیت‌های خود و دستیابی به سود مالی بیش از پیش است؛ فعالیت‌هایی که تولید گوشی بلک‌بری با سیستم عامل اندروید نیز جزو آنهاست. البته نباید تصور کرد تا امروز گوشی اندرویدی مجهز به کیبورد فیزیکی تولید و عرضه نشده است. گوشی LG Optimus F3Q مثال بارزی برای این حرف است، اما این مدل چندان چنگی به دل نمی‌زند و تاریخ تولیدش نیز به چند سال پیش بازمی‌گردد. نمی‌توان کتمان کرد که هنوز بعضی کاربران خواهان کیبورد فیزیکی کامل روی گوشی هوشمندشان هستند، حتی با وجود کیبوردهای نرم‌افزاری قدرتمندی نظیر SwiftKey و Fleksy و کیبورد پیش‌فرض گوگل. اما سوال این است: چرا باید به کیبورد فیزیکی نیاز داشته باشیم که فضایی را اشغال می‌کند که می‌توان از آن برای صفحه نمایش استفاده کرد؟

 

image

 

در کیبورد فیزیکی امکانات جالبی نظیر سوایپ روی کلیدها برای تایپ نخواهید داشت؛ قابلیتی که روی کیبوردهایی نظیر SwiftKey یا Swype می‌بینیم. اما نباید فراموش کرد یکی از برتری‌های اندروید اعطای آزادی عمل به کاربر است. برای مثال، می‌توانید تصمیم بگیرید که گوشی اندرویدی‌تان ۳.۵ اینچی باشد یا ۶ اینچی؛ و بر اساس همین انتخاب پیش بروید و به مدل‌های مناسب برسید. با همین استدلال، وجود چندین مدل گوشی اندرویدی با کیبورد فیزیکی در بازار کاملا منطقی به نظر می‌آید. اما شاید بپرسید: پس چرا شرکت‌هایی نظیر موتورولا تولید گوشی‌های مجهز به کیبورد فیزیکی‌اش را متوقف کرد؟ آیا به این دلیل نبود که گوشی‌های این شرکت فروش چندان مناسبی نداشتند؟ شاید.

به‌دلیل همین کیبورد است که بسیاری افراد از شنیدن خبر عرضه گوشی بلک‌بری با سیستم عامل اندرویدی هیجان‌زده شده‌اند. فعلا مشخص نیست چنین گوشی‌ای، در صورت تولید، به چه شکل‌وشمایلی درمی‌آید، اما شکی نیست که اگر فروشش خوب باشد و استقبال خوبی صورت بگیرد، در آینده شاهد مدل‌های بیشتری هم خواهیم بود. طبق آخرین بررسی‌های صورت‌گرفته در عرصه گوشی‌های هوشمند، سهم بلک‌بری در بازار مصرف به زیر ۲ درصد کاهش یافته است. این که تجهیز گوشی‌های این شرکت به اندروید چقدر در اقبال کاربران به گوشی‌های بلک‌بری موثر خواهد بود سوالی است که پاسخش کاملا مبهم است.

با این که در کاربری آسان کیبوردهای فیزیکی شکی نیست، اکثر افراد موافق‌اند که دیگر به چنین قطعه‌ای روی گوشی‌های هوشمند نیاز مبرمی نداریم؛ ولی، همان‌طور که گفتیم، از اصلی‌ترین فلسفه‌های پلتفرم اندروید دادن حق انتخاب بیشتر به افراد است و از این رو وجود چنین مدل‌هایی در دنیای گوشی‌های هوشمند مورد مطلوبی است.

منبع: androidheadlines

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)