خانهاخبار
اندروید M مصرف باتری گوشی شما را به حداقل می رساند

اندروید M مصرف باتری گوشی شما را به حداقل می رساند

همان طور که می دانید، بر خلاف اندروید L که تمرکز ویژه ای بر طراحی ظاهری آیکون ها و رابط کاربری اندروید داشت و زبان طراحی Material را برای اولین بار معرفی نمود، اندروید M بر بهینه سازی ترکیبی نرم افزار و سخت افزار تمرکز کرده و بخش های مهمی را بهبود بخشیده است.
۱۳۹۴/۳/۱۸

 همان طور که می دانید، بر خلاف اندروید L که تمرکز ویژه ای بر طراحی ظاهری آیکون ها و رابط کاربری اندروید داشت و زبان طراحی Material را برای اولین بار معرفی نمود، اندروید M بر بهینه سازی ترکیبی نرم افزار و سخت افزار تمرکز کرده و بخش های مهمی را بهبود بخشیده است. یکی از قابلیت های این نسخه اندروید Doze نام دارد. هنگامی که تلفن هوشمند برای مدت زیادی در حالت استندبای یا آماده به کار قرار بگیرد، Doze پس از مدتی گوشی را به خواب عمیق تری از حالت عادی فرو می برد که این کار به ذخیره هرچه بیشتر باتری کمک شایانی می کند. با روشن شدن نمایشگر تمام اپلیکیشن هایی که فعالیتشان به حالت تعلیق درآمده بود یا در پس زمینه فعال بودند نیز باز می شوند و در اختیار کاربر قرار می گیرند.

بارها مشاهده شده بعضی اپلیکیشن دائما از اتصالات دیتا یا Wi Fi استفاده می کنند، در نتیجه باتری زیادی مصرف می شود و کاربر مجبور است همیشه شارژر به همراه داشته باشد. برای رفع این مشکل قابلیتی به نام App Standby در اندروید M وجود دارد که وقتی گوشی شارژ نمی شود از فعالیت چنین اپلیکیشن هایی جلوگیری می کند، ولی به محض اینکه گوشی به شارژر وصل شود، این اپلیکیشن ها هم فعالیتشان را از سر می گیرند. اگر اپلیکیشن هایی ضروری، مانند مسنجرها، روی گوشی تان نصب کرده اید و به استفاده دائم از آنها نیاز دارید، می توانید Appهای منتخب را از لیست App Standby حذف کنید و به آنها اجازه فعالیت همیشگی بدهید.

 

image

 

برای اینکه آمار و ارقام دقیقی از نحوه عملکرد ویژگی های جدید Doze و App Standby به دست آوریم، هر دو نسخه اندروید 5.1.1 و نسخه توسعه دهندگان اندروید M را روی دو دستگاه Nexus 5 نصب کردیم تا عملکردشان را بسنجیم. پس از آنکه گوشی را به مدت ۸ ساعت در حالت آماده به کار قرار دادیم، متوجه شدیم گوشی مجهز به لالیپاپ ۴ درصد باتری مصرف کرده، حال آنکه گوشی اندروید M فقط از ۱.۵ درصد باتری تغذیه کرده است.

گوشی اول پس از سپری کردن ۲۴ ساعت حدودا ۱۲ درصد باتری استفاده کرد و گوشی دوم، که مجهز به اندروید M بود، فقط ۴.۵ درصد مصرف داشت. همچنین پس از ۴۸ ساعت این گوشی ها به ترتیب ۲۴ درصد و ۹ درصد از باتری نکسوس ۵ را مصرف کردند.

جالب است بدانید نکسوس ۵ با سیستم عامل اندروید ۵.۱.۱ باید ۲۰۰ ساعت در حالت آماده به کار دوام بیاورد، در حالی که نکسوس ۵ مجهز به اندروید M بیش از ۵۳۳ ساعت در حالت استندبای باقی می ماند، یعنی ۲.۷ برابر بیشتر از اندروید لالیپاپ! این پدیده را می توان نقطه آغاز بهینه سازی اندروید دانست تا شاید در آینده ای نزدیک، به کمک نرم افزار و سخت افزار بهینه، مشکل باتری در گوشی های اندرویدی برطرف شود.

منبع: Phonearena

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)