خانهاخبار
۴ هسته ای یا ۸ هسته ای؟ آیا اندروید از همه هسته های پردازنده استفاده می کند؟

۴ هسته ای یا ۸ هسته ای؟ آیا اندروید از همه هسته های پردازنده استفاده می کند؟

آیا اهمیت دارد که پردازنده‌ای 8 هسته‌ای روی گوشی شما باشد یا پردازنده‌ای 4 هسته‌ای؟ چگونه سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن‌های مختلف از طراحی چند هسته‌ای استفاده می‌کنند؟
۱۳۹۵/۱۱/۱۳

گوشی‌های هوشمند به سرعت از پردازنده‌های تک هسته‌ای به دو هسته‌ای و سپس به چهار هسته‌ای ارتقا پیدا کردند و اکنون به نظر می‌رسد که بازار آسیا در حال سوق دادن پردازنده گوشی‌های اندرویدی به سمت گزینه‌های 8 و 10 هسته‌ای است.

یک سوال تکراری در مورد همه پردازنده‌های چند هسته‌ای این است چگونه سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن‌های مختلف از طراحی چند هسته‌ای استفاده می‌کنند. این تردید زمانی بیشتر می‌شود که چیپ‌های دو هسته‌ای اپل را (که چیپ‌های بزرگتری نسبت به چیپ‌های کوچک اندروید دارند) مورد مقایسه قرار می‌دهیم.

وب سایت اندروید آتوریتی با هدف روشن کردن این مسئله و مزیت‌های استفاده اندروید و اپلیکیشن‌های آن از طراحی چند هسته‌ای، آزمایش جالبی انجام داده است تا به یک سوال ساده پاسخ دهد: از آنجایی که هسته‌ها در طراحی چند هسته‌ای برای مدت زمان قابل توجهی بیکار باقی می‌مانند، می‌شود آنها را بی‌فایده تلقی کرد؟

از آنجایی که بعضی از اپلیکیشن‌های محبوب با توجه به معماری پردازنده، هسته‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند، پاسخ یک نه قاطع است. به صورت ساده می‌توان گفت در گوشی‌های 4 هسته‌ای، بار پردازشی روی هر 4 هسته تقسیم می‌شوند و به همین ترتیب یک پردازنده 8 هسته‌ای بار پردازش را میان 8 هسته پخش می‌کند. ممکن است یک اپلیکیشن به گونه‌ای برنامه‌نویسی شده باشد که از بین 8 هسته موجود تنها از 4 هسته  استفاده کند ولی نمی‌شود گفت که یک طراحی 8 هسته‌ای بی فایده است

شما می‌توانید نتیجه این آزمایش را در روی بازی محبوب Riptide GP2 در هر دو حالت اجرا روی پردازنده 4 هسته‌ای و 8 هسته‌ای ببینید.

 
image
(با پردازنده 4 هسته ای)
 
image
(با پردازنده 8 هسته ای)
 

با همه این گفته‌ها، به تضاد کاملی که از نتایج این آزمایش روی اپلیکیشن بنچ مارک AnTuTu بدست آمده است نگاه کنید.

 
image
 

با همه این گفته‌ها، به تضاد کاملی که از نتایج این آزمایش روی اپلیکیشن بنچ مارک AnTuTu بدست آمده است نگاه کنید.

به طور آشکار می‌بینیم تفاوت های زیادی میان بار پردازشی معمولی حتی در اپلیکیشن‌هایی که به‌خوبی برای تقسیم بار میان هسته‌ها بهینه شده‌اند (اپلیکیشن‌های گوگل کروم، جیمیل و یوتیوب از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که برای اجرا بر روی پردازنده‌های چند هسته‌ای عملکردی بسیار بهینه دارند) و اپلیکیشن AntTuTu که بار پردازیشی مضاعفی وارد می‌کند وجود دارد. بنچ مارک‌های ترکیبی نشان از بار پردازشی ناهمگونی دارد که در هیچ اپلیکیشنی واقعا دیده نمی‌شود، تا به وسیله آن بتوان عملکرد گوشی و فاکتورهای طراحی چند هسته‌ای را مورد آزمایش قرار داد. ما چند بار اطلاعات گوشی‌های کمتر شناخته شده چینی با پردازنده‌های 10 و 8 هسته‌ای را در AnTuTu دیده‌ایم که عرضه آنها وعده داده شده است. اما اکنون به وضوح عملکرد ناهمگونی بار پردازشی در این را بنچ مارک مشاهده کردیم و دیدیم چه شباهت اندکی با اپلیکیشن‌های اندرویدی که استفاده از هسته‌های پردازنده را بهینه می‌کنند، دارد.

البته دقت داشته باشید که این آزمایش مقایسه‌ای میان تراشه‌های دو هسته‌ای سری A اپل و طراحی‌های 10 هسته‌ای که این روزها در دیوایس‌های اندرویدی مرسوم شده است انجام نمی‌دهد، بلکه تنها نشان می‌دهد که اندروید برای مدت زمان طولانی هسته‌های پردازنده را بیکار رها نمی‌کند و بار پردازشی را میان آنها تقسیم می‌کند. همچنین این آزمایش نمی‌تواند نتیجه‌ای از  مقایسه کارا تر بودن و کم مصرف‌تر بودن رویکرد پردازنده‌های دو هسته‌ای اپل و چند هسته‌ای اندروید را به ما بدهد.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

Sadegh

۱۳۹۷/۴/۱۹
سلام اقا من گوشیم فقط 4هسته اش فعاله لطفا بگید اون 4هسته ی دیگه رو چه طور فعال کنم گوشیمم سامسونگه کمکم کنید ممنون میشم

bab

۱۳۹۵/۱۱/۲۸
italodance
اره دیگه ایفون حجم همه برنامه هاش 3 برار اندرویده چون قدرت پردازشی کم تری رو طلب کنن

bab

۱۳۹۵/۱۱/۲۸
خوبه که بدونیم هیچ ادمی گوشی رو برای گیم نمیخواد و همون 4 هسته میتونه تمام بازی هارو ساپورت کنه البته بستگی به گیگاهتز هم داره
توی پچمارک بیشترین قدرت گوشی رو به کار میگیرن ولی هیچ بازی مانند پچمارک نیست

علیرضا

۱۳۹۵/۱۱/۱۶
آره پس اون همه اپدیتی که برای جمع کردن باگ ها و هنگ های ای او اس 10 به بعد داد الکی بود!!!!!!! برو خودتو گول بزن کل رسانه های جهان خبر مشکل اپدیت هارو پوشش دادن پسرم. هر موقع یک گوشی اندرویدی درست وحسابی دستت گرفتی بیا از هنگ حرف بزن.

italodance

۱۳۹۵/۱۱/۱۶
جنس چینی و کره ای فقط بی نهایت هسته اس خوبه
خیلی هم کاربرد داره مثلا بازیهای انحصاری ای او اس رو میتونه خود به خود اجرا کنه